20 let IDS JMK a rok plného provozu jednotek Moravia
Během Dnů dopravní nostalgie se mohou cestující projet s jedním jízdním dokladem parním vlakem i jednotkami Moravia.
Jihomoravský kraj si letos připomíná dvě výročí. V prvé řadě je to 20 let provozu Integrovaného dopravního systému Jihomoravského a dále na přelomu června a července i první výročí od plného pokrytí linek S2 a S3 jednotkami Moravia. Jejich uvádění do provozu bylo postupné a zprvu velmi pozvolné.
Začalo už 8. září 2022 první zkušební jízdou dvouvozové jednotky řady 550 s cestujícími na lince S3. První čtyřvozová jednotka řady 530 poprvé svezla cestující 19. ledna 2023. Následně bylo během jarních měsíců uvedeno do provozu několik dalších jednotek. K většímu nasazení Moravií došlo až v květnu a zejména v červnu 2023, kdy již byla krajskými jednotkami vedena naprostá většina vlaků. Na rameni Hustopeče u Brna – Tišnov/Křižanov dojezdily klasické soupravy v sobotu 17. června 2023. A právě toto výročí si připomeneme v rámci Dnů dopravní nostalgie, které proběhnou v sobotu 15. června 2024 na trati Brno – Tišnov.
V sobotu 15. června budou mít cestující v rámci Dnů dopravní nostalgie možnost s jedním jízdním dokladem na trase mezi Brnem a Tišnovem absolvovat cestu parním vlakem a současně i novými jednotkami Moravia. Mezi Brnem a Kuřimí pojedou vlakem linky S3 v jednotce Moravia a mezi Kuřimi a Tišnovem se vrátí o 70 let zpět a pojedou parním vlakem. Budou si tak moci porovnat, jak se cestovalo v polovině 20. století a jak se cestuje nyní. Navíc pojede parní vlak mezi Brnem a Kuřimí – z Brna v 9:20 do Kuřimi a večer v 17:00 zase zpět.
V Kuřimi bude připraven doprovodný program. Na nádraží bude pro zájemce posunovat parní lokomotiva z roku 1954, připraveny budou i jízdy historickými autobusy z nádraží k zámeckému parku, kde město Kuřim plánuje další akce – zábavné dopoledne pro rodiny s dětmi a následně Kuřimské pivní slavnosti.
Na neděli 16. června jsou naplánována dvě protisměrná kolečka historickými vlaky. Vedle parního vlaku bude jezdit legendární „pantograf“ nebo i „panťák“, tedy jedna z jednotek, které na elektrizovaných tratích kolem Brna jezdily skoro 50 let a jsou s nimi spojené i začátky IDS JMK.
Parní vlak pojede v časech 11:05 a 14:05 z Brna do Blažovic. Tam bude zajištěn přestup na historické autobusy, které cestující přepraví do Sokolnic. Odtud pak pojede také již historický brněnský Panťák řady 560 zpět do Brna. A to vše v rámci jedné jízdenky.
Kdyby si chtěl cestující udělat kolečko proti proudu času, může vyjet panťákem v 10:50 nebo 13:50 do Sokolnic, odtud historickým busem do Blažovic a dále pak parním vlakem zpět do Brna.
Jízdenky na jednotlivé vlaky je do vyprodání kapacit možné zakoupit přes eshop.idsjmk.cz v sekci Speciální jízdy a akce.
Ale vraťme se nyní k Moraviím a zkušenostem z prvního roku plného provozu. Od začátku se začaly projevovat pozitivní efekty spojené s novými vozidly. Díky dobrým trakčním vlastnostem, rychlejšímu nástupu a výstupu cestujících a zkrácení doby potřebné na obrat (odpadla nutnost objíždění soupravy lokomotivou v cílové stanici) se daří rychleji snižovat negativní vlivy provozních nepravidelností.
Zvýšení včasnosti linek bezprostředně po nasazení Moravií je patrné i přes to, že vozidla v prvních měsících provozu měla dětské nemoci stejně jako každá jiná nově nasazovaná vozidla. K vyšší včasnosti ve výsledku přispívá i častější využívání pohotovostní soupravy, tedy jednotky odstavené v Brně na hlavním nádraží, která je schopná v krátkém čase vyjet a zajistit tak náhradu zpožděného vlaku při mimořádnostech. Tato souprava je nově zajištěna jednotkou řady 530 a je tedy výrazně operativnější (v porovnání s dříve vypravovanou klasickou soupravou s lokomotivou).
Před pořízením krajských jednotek byl provoz linek S2 a S3 zajišťován různorodým vozovým parkem. Mezi základní pilíře patřily především klasické soupravy složené z lokomotivy řady 242 a vozů Bdmtee doplňované elektrickými jednotkami řady 560 („pantografy“) a později také jednotkami 640 a 650 (RegioPanter).
S pozvolným rozvojem 15minutového intervalu a narůstajícím počtem cestujících ve vlacích narůstala potřeba vozidel, nejlépe vratných souprav. Těch však zejména v elektrické trakci nebyl dostatečný počet a na doplňkové výkony ve špičkách pracovních dnů tak byla ve výsledku nasazována pestrá směsice souprav. Kromě výše uvedených také motorové jednotky 814.2 Regionova, motorový vůz 842 + s řídocím vozem a elektrické push-pull soupravy složené z lokomotivy 242 nebo 362, vozů Bdmtee a řídicího vozu.
Po náhlém odstavení pantografů řady 560 v červnu 2022 a následné vozové krizi u Českých drah se na lince S2 objevily ve větší míře dokonce vozy řady B a došlo i na kuriozity, např. nasazení soupravy složené z lokomotivy 714 a vozů Btax na osobní vlaky linky S2 Letovice – Brno – Křenovice horní n.
Po nasazení jednotek Moravia se vozidla ve vlastnictví dopravce objevují na linkách S2 a S3 jen výjimečně (je-li odstaven větší počet krajských jednotek) a v drtivé většině případů se jedná o elektrické jednotky. Nynější homogenní park s vysokou mírou uživatelského komfortu začíná přinášet odezvu i na straně poptávky. V následujícím grafu je znázorněn vývoj počtu přepravených cestujících v pracovní dny na linkách S2 a S3 ve směru z Brna.