Portugalsko zavádí jízdenku na neomezené cestování vlakem, vyjde na pětistovku
Vlak v Portugalsku. Foto: Comboios de Portugal
Jízdenku půjde nahrát pouze na kartu státního dopravce.
Jízdenku půjde nahrát pouze na kartu státního dopravce.
“ Nabídka je podle stránek portugalských drah platná jen pro občany a rezidenty Portugalska”
To porušuje pravidla EU.
Přesně tak
O čem se tu už celý včerejšek diskutuje, mlho?
Toto je prostě mor ! V Portugalsku jsem byl x-krát a vlaky tam jezdí už tak přeplněné. Třeba z Lisabonu na Cascias abych nestál jsem si nechal ujet dva vlaky. IC na Algarve jsou našvihané pořád ,tam to tedy řeší povinné rezervace. Z Porta na Guimareas ,Bragu to jezdilo též vždy plné. Tohle přitáhne do vlaku prostě socky a kultura cestování nula viz to Německo.
U Cascais se s tím toho moc neudělá, ale ono to zkresluje rozsah spojení. Třeba Lisabonu – Porto jezdí polovina dálkových vlaků než Praha – Ostrava, kde při trase žije méně lidí. Přitom IC málo kdy má více než 5 vozů. Prostě vlaků jezdí málo a jsou menší.
Portugalsko jsem v létě navštívil a tamní cenové relace byly po dlouhé době v eurozóně příjemným překvapením…
Reaguji na udajnou diskriminaci obcanu EU. Rezidentem Portugalska je podle clanku 6 EU Smernice 2004/38 v podstate kazdy obcan EU a jeho rodinni prislusnici co se vyskytnou na uzemi Portugalska. V praxi bohuzel byva tezke si status rezidenta do 3 mesicu vynutit: Článek 6 Právo pobytu po dobu do tří měsíců 1. Občané Unie mají právo pobytu na území jiného členského státu po dobu až tří měsíců, aniž by podléhali jakýmkoli podmín- kám či formalitám s výjimkou povinnosti být držitelem platného průkazu totožnosti nebo cestovního pasu. 2. Odstavec 1 se použije také na rodinné příslušníky, kteří nej- sou státními příslušníky… Číst vice »
Takže první tři měsíce pobytu v Portugalsku diskriminován budu, ano?
Prave uz ty prvni 3 mesice od prvniho dne na uzemi diskriminovan byt nesmim. Z praxe bohuzel vim, ze dokud se clovek nezaregistruje pro pobyt nad 3 mesice podle clanku 7 EU Smernice 2004/38 a nedostane od toho doklad (plastova karticka nebo jenom kus papiru, v zavislosti od statu), tak byva problem napr. zalozit si bankovni ucet. Problem nebyva od prvniho dne na uzemi napr. pracovat.
Jsou země, kde je registrace povinná (třeba Slovensko). Tohle nechává EK na každém členském státě. Zpovinnit to chtěl třeba ii Rakušan, nevím jak to dopadlo.
No jestliže píšete, že rezidentem Portugalska je „V praxi bohuzel byva tezke si status rezidenta do 3 mesicu vynutit:“, pak asi když do Portugalska přijedu, tak po toho prvního čtvrt roku nebudu de iure rezidentem protože pomalé úřady, a tedy budu diskriminován, ne?
Právo pobytu neznamená nic jiného než právo pobytu. Rezidentem se stáváte právě v okamžiku, stanoveném místními předpisy, obvykle více než 180 dnů pobytu v roce v dané zemi, jejíž nejste státním občanem. Tehdy vám vzniká tzv. trvalý pobyt. 😉
EU smernice 2004/38 pojem „rezident“ (Portugalska) nezna, tak je trochu slozite se v tom presne vyznat. EU Smernice zna: Článek 24 Rovné zacházení 1. S výhradou zvláštních ustanovení výslovně uvedených ve Smlouvě a v sekundárních právních předpisech požívají vši- chni občané Unie, kteří pobývají na základě této směrnice na území hostitelského členského státu, v oblasti působnosti Smlouvy stejného zacházení jako státní příslušníci tohoto člen- ského státu. Právo na rovné zacházení se vztahuje i na rodinné příslušníky, kteří nejsou státními příslušníky žádného členského státu a mají právo pobytu nebo trvalého pobytu. To co vsechno pod clanek 24 patri by musel rozhodnout… Číst vice »
Není složitého na tom nic. Splácáváte dohromady odlišné věci a činíte zákonitě chybné závěry. Ta směrnice se týká práva na pobyt a rozděluje jej na pobyt do tří měsíců a nad tří měsíce. Tolik k tomu rovnému zacházení. Netýká se dalších jiných práv. Článek 24 se týká právě této směrnice. Právo pobytu nad 3 měsíce dostanete v souladu s touto smlouvou za podmínek v ní stanovených. Ne jen tak. Přečtěte si to.
Muzu se tedy prosim zeptat z jake EU Smernice/Narizeni odvozuji pravo pracovat na uzemi jineho clenskeho statu? EU Smernice 2004/38 vznikla na zaklade clanku 20, 21, 45 TFEU (smlouva o fungovani EU) a kdyz clanek 24 teto smernice mluvi o „smlouve“, tak dle meho nazoru je tim mysleno TEU a TFEU. Tedy, kdyz mluvi clanek 24 o rovnem zachazeni, tak je to daleko sirsi nez si myslite napr. z tohoto vychazi pravo pracovat v jinem clenskem state. Na pravo na pobyt nad tri mesice staci EHIC, +-10k€ na ucte a adresa.
To, co popisujete, je tzv. daňové rezidentství a s právem na trvalý pobyt nemá nic společného.
Stejně tak právo na pobyt neznamená automaticky ostatní práva.
Ono „pravo na pobyt“ vs. „rezident“ muze byt ztraceno v prekladu, protoze v anglictine je clanek 6 EU Smernice 2004/38 nazvan takto: „Right of residence for up to three months“ EU Smernice 2004/38 se nazyva takto: „DIRECTIVE 2004/38/EC… on the right of citizens of the Union and their family members
to move and reside freely within the territory of the Member States…“ Taky si nejsem vedom, ze by jakykoliv EU stat vydaval doklad o rezidentovi, podle vasi definice.
Žádné ztraceno v překladu. To je oficiální překlad do českého jazyka ta české verze. Vy používáte termíny, kterým nerozumíte, volně je zaměňujete. Mícháte věci dohromady. To je ten problém. Ta směrnice je o tom, že 3 měsíce v kuse smíte pobývat na území členského státu aniž byste byl jeho státní občan a nad tři měsíce máte právo pobytu za daných podmínek. O ničem jiném ta směrnice není. Nemá nic společného s právy sociálními, občanskými atd. To řeší jiné legislativní dokumenty. Z práva pobytu lze odvodit jen právo pobytu.
Jaky jiny „legislativni dokument“ resi pravo pracovat na uzemi jineho clenskeho statu?
V Česku potřebujeme něco podobného také. Ani by to nemuselo být tak levné – kdyby se současný roční OneTicket rozšířil i na MHD a příměstské autobusy, a cena zůstala jako nyní, byla by to pro spoustu lidí bezkonkurenční nabídka.
Tyhle komunistický nesmysly potřebujeme asi tak jako otvor v dutině lebeční.
Jen pro upřesnění – myslím, že ve veřejný dopravě potřebujeme spíš platící cestující, než cestující (skoro) zadarmo. Těch už je beztak polovina.
…už teď je doprava plná courajících důchodců, co jedou vrátit flašku od sirupu do krajskýho města, nebo omladiny, jedoucí si tamtéž pro fotku na tiktok…
Mně by úplně stačilo, kdyby v OneTicket byla veškerá doprava v závazku veřejné služby a za stejné ceny jako v jednotlivých tarifech IDS…
Co je to na fotografii za „ostrou“ verzi Regíny ? to by mohlo i jet…
Portský sbahn Urbanos, jednotka Bombardier Viriatus z roku 2006. Momentálně nejmodernější vozidlo v síti.
Já myslím že jsou dokonce z roku 2002 a už byly modernizované. Ale je pravda že nic novějšího CP opravdu nemají, pokud tedy nepočítáme lokomotivy.
A to je novější i než ty jejich Pendolina?
(Jinak na základě několika cest, i na lokálkách, na mě vozový park CP nepůsobil kdovíjak hrozně. Nic úplně moderního, ale rozhodně se tam nedala potkat hrůza typu 810.)
Portugalská pendolina byla vyráběna v letech 1998-2001.
Ano je to nepatrně novější. Na lokálkách mají poslední dva provozní motoráky (původem ze 30. let) na trati do Badajozu, pak tam měli rekonstruované dvoudílné jednotky s vlnitým plechem (komfortnější než 810 ale méně svižné), ale ty už snad všechny vyhodili a nahradili je ojetými motorovými jednotkami ze Španělska (všechno vysokopodlažní). V dohledné době plánují masově elektrizovat a baterizovat.
Na elektrických lokálních spojích mají kromě těchto Viriatusů (jezdí jen na severu na ramenech z Porta) modernizované vysokopodlažní jednotky, které už také docela stárnou, interiér je sice docela pěkný, ale sedačky celkem stísněné.
Dvojí metr EU? Proc v ČR muze 70 lety Portugalci jezdit ve většině MHD zdarma a ve vlaku musi dostat 50% slevu, na Slovensko dokonce 100%, ale Čech to v Portugalsku nesmi?
Nezapomeňte, že podobně byl dvojí metr uplatňován na Německo s případem zpoplatnění dálnic.
Jinak teda nic proti Portugalcům a proti železniční dopravě, ale z tohodle nespravedlivost cáká na všechny strany.
Je to pro rezidenty, kterým se můžete snadno stát i vy. Například v Praze můžou rezidenti (lhostejno jakého původu) parkovat skoro zadarmo (narozdíl od nerezidentů). Neříkám, že to je správně, ale není to ani nic nového ani nic co bysme neměli u nás.
Snadno? Pod se pod rezidentem myslí trvalý pobyt, tak pro cizince to není snadné ani omylem (to samé se týká té Prahy).
Dobře, nevím jak přesně to funguje (předpokládám že stačí osvědčení o registraci), ale to je stejně vedlejší. Pointa je, že rezidenti mají i u nás výhody – typicky to parkování.
Tak ono to nemáte jen v jízdném, ale v posuzování statusu osob všeobecně. Dodnes například není evropský průkaz zdravotně postižené osoby. O evropském diabetickém průkazu si můžete jenom zdát. A ty zázraky, jaké se dějí na hranici. Občan ZTP se přechodem ze Slovenska do Čech změní na pouhou osobu s TP. Každá země EU si to totiž posuzuje samostatně.
Jinak systém EU je, že víčka u PET se schválí, ale průkaz nejdřív za čtyři roky. https://www.idetskysluch.cz/trendy-v-zahranici/evropska-unie/lide-s-postizenim-budou-moci-pri-cestovani-vyuzivat-jednotny-prukaz-platny-v-eu/
Systém je, že evropské řešení se hledá tam, kde se na tom členské státy shodnou…
Vždyť se nemohou shodnout ani na tom aby jejich zástupci seděli na jednom místě. 😀
Protože je nikdo ještě nezažaloval.
Nabídka je podle stránek portugalských drah platná jen pro občany a rezidenty Portugalska.
Zajímavé, že třeba na Slovensku a v Maďarsku se bezplatné jízdné pro důchodce vztahuje na občany celé EU kvůli unijní legislativě. Ono je Portugalsko v jiné EU?
Tak ale Slováci tomu taky aktivně brání, musíš si vyřídit průkazku, pro kterou potřebuješ získat fotku v atypickém rozměru, ze začátku k tomu nebylo žádné info mimo slovenštinu a maďarštinu, nevím jak jento dnes
Je to podobné, já ten průkaz v době svých studentských let měl. Zvládl si to vyřídit i kamarád důchodce.
Vy rozumíte slovensky, to dá rozum, že jste to zvládli vyřídit.
Na Proximě Centuri, ve Vogonštině!
Také by mě zajímalo, jak je možné, že Portuga
No pěkný – diskriminace jak nestátních dopravců, tak i neportugalských občanů EU.
Dva palce dolů.
Přičemž „Klimatiket“ na naftový vlak platí, ale na elektrobus nikoliv. Asi kýbl nafty…
https://ominho.pt/transportes-urbanos-de-braga-tem-12-novos-autocarros-eletricos-e-no-total-ja-sao-46/
Asi rozdíl jízdních odporů. A taková elektřina vyráběná třeba ze zemního plynu, přenášená baterií místo drátu… Záleží na celkově spotřebované energii, ne vždy je elektro výhodnější.
Jaka diskriminace zase? Snad je Portugalsko suvereni stat. Neuveritelne uz.
Nikdo jim nebrání vystoupit z EU, NATO, Schengenu a dalších „zlých“ organizací, které narušují jejich svobodu, suverenitu a demokracii. Ale oni ví, že by si tím moc nepomohli.
Přesně tak. Dokud jsou členy EU, nemají pravo diskriminovat jiné občany EU. Tedy za předpokladu, že nebude mít EU dvoji metr.
Spíš čekají, jestli někdo podá antidiskriminační žalobu.
Ostatně, není to první pokus, a stalo se to i v Česku.
https://svet.sme.sk/c/6392899/zahranicni-studenti-uz-maju-v-cesku-narok-na-zlavu-v-doprave.html
Dost lidi zde by potrebovalo zazit opravdovou diskriminaci aby stale prestali na neco stezovat. Nekde zit ve svete nekolik let a neco prozit , uplakanci. A klidne mi dejte minus.
Na jednu stranu to není nic, na čem by stál život. Na druhou stranu to, že to někde funguje ještě hůř, není obhajoba.
Mne vadí hlavne diskriminace jiných občanů EU? Bude se EU branit?
Ten palec dolů za nestátní dopravce je takový nepatrný, pokud vím jde pouze o dopravce Fertagus (sice to taky není soukromník ale CP to nejsou) co jezdí v Lisabonu přes Tejo. A pokud vím není integrovaný ani do ničeho jiného, existuje „síťová“ jízdenka na lisabonskou MHD a příměstské vlaky CP, s tím že CP mají i linku na jih od Teja, ale s touto jízdenkou se na ni nedá tím Fertagusem dostat, jen autobusem přes most (lodí to taky nejde, na to je zase jiná jízdenka kde ale nejsou zahrnuty žádné vlaky).
Já bych bral i naši OT za naši cenu, kdyby platila na všechno včetně MHD. Jenže to asi nikdy nezavedou, bohužel…
Mozna jo, ale tak za trojnasobnou cenu
Jo no, na to už bych se pochopitelně vykašlal a seděl radši doma na zadku 😀