Po osmnácti studiích stát rozhodl, kudy a za kolik postaví rychlejší železnici mezi Prahou a Libercem
Doba jízdy z Liberce do Prahy se zkrátí na 69 minut, náklady budou 51 miliard korun
Po celkem osmnácti zpracovaných studiích a záměrů projektu stát poprvé jasně řekl, že chce vybudovat rychlejší železniční spojení mezi Prahou a Libercem. Centrální komise ministerstva dopravy dnes schválila studii proveditelnosti trati Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – státní hranice ve variantě 200PF. Ta má přinést zkrácení jízdních dob ze stávajících více než 140 minut na polovinu, konkrétně 69 minut.
Souhlas centrální komise dnes oznámila Správa železnic v tiskové zprávě. O zlepšení spojení Prahy s pátým největším městem v zemi se mluví přes čtvrt století, dlouhodobě se hledaly hlavně důvody, proč nemůže být doprava mezi oběma městy rychlejší.
Schválení centrální komisí je prvním krokem, samotné zahájení stavby je ještě velmi daleko, i když Správa železnic uvádí zahájení v příštím desetiletí. Podle textů z 90. let minulého století a politických prohlášení měl rychlý vlak mezi oběma městy dávno jezdit.
Zpracovatel studie, společnost Sudop Praha, předložil několik variant. Verze 200PF počítá s rychlostí 200 km/h a přeložkami tratí. V úseku Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou a Mnichovo Hradiště – Loukov má být trať dvoukolejná. Stávající trať do Turnova má být elektrizována. Součástí projektu je kvůli nákladní dopravě i modernizace elektrizace trati z Liberce do Černous a Bílého Potoka pod Smrkem a Nového Města pod Smrkem, naopak počítá s konzervací úseku do Jindřichovic pod Smrkem. Náklady jsou odhadovány na 51 miliard korun.
Stávající vedení trati z Turnova do Liberce se zruší, výjimkou bude úsek Hodkovice nad Mohelkou – Rychnov u Jablonce nad Nisou. Nově trasa povede tunely. Ve směru z Liberce vlak pojede dál po chystaných modernizovaných tratích v podobě Bezděčínské a Všejanské spojky, do Prahy přijede od Lysé nad Labem.
Detailněji jsme o jednotlivých variantách psali zde. Kompletní popis nové trasy přineseme zítra.