18 milionů za kus. Martin Uher bus začal soutěžit vodíkové autobusy pro Mníšecko

Plnění vodíkového autobusu na čerpací stanici na Barrandově, Foto: Orlen UnipetrolPlnění vodíkového autobusu na čerpací stanici na Barrandově, Foto: Orlen Unipetrol

Autobusy má pohánět „zelený“ vodík vyrobený z vodní elektrárny ve Vraném nad Vltavou.

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Růža

Má to pro a proti. Ta ropa není bezedná.

panda

Hned v první větě článku je správný název této akce – je to experiment.
Pokud si matně vzpomínám, už někde (tuším v Německu) proběhl. A s výsledkem, že zrušili provoz na vodík a pokorně se vrátili k naftě.
O zamilovaných se říká, že mají růžové brýle a jistě všichni víte, co to znamená. Nemělo by se toto pořekadlo rozšířit na další druh lidí a na jinou barvu?

Permonik

JJ bylo v to Německu. Akurát důvod nebyl samotný vodík, ale nezaplacene faktury a špatne načasování oběhu.

Peeetr

Jde skutečně primárně o pokus na lidech a krajských peněženkách. Reálně to bude cca 3x dražší, a na 95% s nulovou budoucností minimálně pro dalších 20 let.

Na rozdíl od elektrobusů, které zvláště v městském provozu mají budoucnost jistou už včera. A minimálně ve všech krajských městech, by už dnes měli raději přednostně utrácet za rychlé dosažení podílu cca 1/3-1/2 elektrobusů, aby v ranní i odpolední špičce byly ty autobusy navíc všechny elektrické, a mohly nabíjet v poledne a v noci.

Dascher

Elektrobusy svým způsobem nejsou žádnou budoucností, jen starostí pro všechny provozovatele a města, která budou platit nehorázné peníze. Výhodu mají v tom, že jsou prosazovány chorými mozky, kteří diktují státům !!!! Tohle o žádné ekologii není. Vodík by smysl měl, ale jeho výroba je tak drahá, že to zatím nedává smysl !

Jiří Kocurek

A drahá zůstane. Máte 2 možnosti:
a) Platit za elektřinu do elektrobusu/trolejbusu
b) Platit za elektřinu a spotřebovat jí 3x víc pro tutéž dopravní obsluhu. Baterie je v tom vodíkovém busu taky, jen si vyrábí elektřinu za jízdy z vodíku, jehož výroba je energeticky neučinná.

Y.K.

Tak vy si fakt protiřečíte.

Ona nafta také jaksi není budoucnost. Tu nelze hodnotit dneškem. Co tam tedy pro tu budoucnost máte (že se to až bude potřeba někam přepne samo asi nečekáte, že, nějaký vývoj to mít musí).

Proč by vodík smysl měl a elektrobusy ne? To by stálo za rozvedení. Vodík je především hrozně energeticky náročný, takže na ujetý km se spotřebují násobky elektrické energie ze sítě. Navíc je vodíkový autobus také elektrobus, jen s vlastním průběžným dobíjením.

MOS

V Praze máme 14 elektrobusů a DLOUHODOBĚ nejezdí ani jeden. Vodíkový 3000 dnes vyjel na lince 170 pořadí 15.

Mr_nobody

Zmínky o „zeleném vodíku“ mě opravdu baví. Máme jednotnou energetickou soustavu, takže ano, můžeme říkat, že vodík se bude vyrábět z elektřiny z vodní elektrárny, ale na druhou stranu ta výroba vodní elektrárny bude chybět někde jinde. A jak vyrobíme elektřinu pro „někde jinde“?

MartinS.

Vodní elektrárny na přehradách nejedou 24/7, ale hlavně ve špičkách. Vrané a Štěchovice tak vyrovnávají špičkovou výrobu na Slapech. Takže, bude-li se vodík vyrábět mimo špičku, nebude ta energie nikde chybět a nebude se muset vyrábět nikde jinde.

Caracas

Jak Vrané a Śtěchovice vyrovnávají špičkovou výrobu na Slapech?

Ic540

Tak v Msk už to taky brzy budeme mít. 😱 Na Jablunkovsku pojede 7 nových vodíkových autobusů… Ve výsledku dojde v podstatě k výraznému zhoršení obslužnosti. Byly zakázány jakékoliv bus km navíc. A to je kámen úrazu. Místo doplnění alespoň 10-15% bus km ve výkonech navíc. Dalších 10 let tedy nenastane možnost dostat více místních lidí ale i turistů do autobusů a tím veřejné hromadné dopravy. Což je obrovská škoda. Hlavně že se pánové Unucka a náměstek dopravy kraje Podstawka budou klepat vzájemně po ramenou. Zatím co ti co do toho trochu vidí se chytají za hlavu včetně lidí na… Číst vice »

platamond

Tak se v tom nějak ztrácím. Buď Uher prohrál výběrko pro Mníšecko a bude s busy z Mníšku jezdit na „své“ Štěchovicko nebo novému dopravci bude nařízena subdodávka, která principiálně bude dražší než vysoutěžená nafta.

LiborV

Jsem ztracený stejně. Jak to tedy bude?

Tom

Přesně na to jsem se taky chtěl zeptat. Bude s těmito vozy jezdit Štěchovicko? Též tomu nerozumím.

Marek Kubík

Ne, vodíkové autobusy jsou určeny pro výkony na linkách v okolí Mníšku pod Brdy které dopravci zůstaly. Štěchovicko budou jezdit jiné autobusy.

Gale

Jediné co na Mníšecku zůstalo jsou linky provozované mini- a midibusy, ale článek tvrdí, že ty vodíkové mají být standardní, dvanáctimetrové, na tyto linky nevhodné. Stále jsem taky ztracen..

kubisek

Až si bude dcera zase stěžovat, řeknu jí „Věrčo, to, že se nemůžeš dostat / hůř dostaneš z Klobuk ze školy je oběť, položená na oltář tomu, aby mohl Středočeský kraj – oficiální stránka provádět svoje vodíkové experimenty.“

Rossec

Odkud se vezmou prostředky na zaplacení rozdílu v pořizovací ceně ?

Marek Kubík

Zdražíme jízdné, zrušíme spoje, atd. 😉

Zrzek

No odkud asi, zaplatíme to přerozdělováním peněz, které z nás stát (EU) vyždímá v podobě daní nazývá dotacemi.

V.N.

Vzhledem k obrovskému rozsahu dopravních výkonů, které kraj objednává po finanční stránce utáhne i těchto deset autobusů. Těch deset vozů se v celkovém množství ztratí. Myslím, že zůstane pouze u toho pokusu. Nic více se dít nebude. Provozovat na území kraje pouze jenom busy na vodík nikdo finančně neutáhne. A nějaké EU zelené směrnice skončí s volbami do EU parlamentu, kdy budou zelení šílenci vystřídání lidmi s realističtějším pohledem na věc.

Jackub

Kéž by! 🙏🤞

Jiří Kocurek

Dostavět Temelín a modernizovat Dukovany, šetřete uhlím.

Gajda

10 takových v autobusů v celé PID nezpůsobí v tom kolosu nic, to se nepozná.

Ivo

Pokud to tedy chápu správně, tak s nízkou účinností vyrobíme z elektřiny vodík a ten pak složitě stlačíme, transportujeme a z nějak pak vyrobíme elektřinu pro pohon autobusu? Jinými slovy zde dosáhneme řádově účinnosti třeba kolem 10-20%. No a pak ta elektřina, která bude jinde chybět se bude muset vyrobit z uhlí nebo plynu. Jinými slovy opět v zájmu ekologie budeme produkovat více emisí a víc likvidovat přírodu. Amen.

Jirka

A pak také musíme mohutně dotovat, autobus stojí 3 x více než běžný a jízdenka už u těch běžných pokryje náklady max z 15%.

V.N.

A to ještě nikdo nepíše , kolik km jízdy takového autobusu bude stát pouze z pohledu paliva. U osobních aut na vodík uvádí nějakých 5 Kč/Km.. tudíž ve srovnání s moderním benzinovým autem je to cca 2,7 násobek. No , troufnu si tvrdit, že náhradu nafty za vodík komplet na území kraje nikdo neufinancuje.

Jan T.

Vodík z elektřiny je nesmysl. Kdyby se radši nabíjela baterie, tak za stejné množství energie nabijí tři takové elektrobusy. Navíc i jednotlivé komponenty infrastruktury jsou běžně dostupné (měniče, nabíječe, přípojka na síť) a nemusí se objednávat kusově prototypová řešení jako u vodíku.

Zrzek

Hm, akorát je trošku problém dojezd těchto vozidel, jejich hmotnost, postupná degradace baterií a v konečném stádiu na linkový provoz na jeden den budou potřeba 2 busy, jeden na nabíječce a druhý v provozu.

Jihočeský velkoměšťan

I tak bych se hádal, jestli to nevyjde levněji, než vodík. Vodík a podobná syntetická paliva vidím jako udržitelné řešení jen tam, kde baterky zatím fyzicky nestačí (bez ohledu na cenu), jako může být palivo pro dopravní letadla nebo kamionová doprava liduprázdnem – Sibiř/Kanada/Austrálie apod.

Ivo

Prosím nemíchejte vodík se syntetickými palivy, to jsou dva různé světy. Syntetické palivo je zatím dražší, ale vše ostatní už tady dávno máme, takže nic víc to nestojí. Vodík nemáme nic a navíc je to prevít malá molekula a to je navíc vždy o ústa.

PvvS

Což bude platit i u toho vodíku. Palivový články mají jen omezenou životnost a baterie k článkům taky.

peter

Ma ten autobus taku kapacitu baterie, aby dokazal bez nabijania jazdit napr. 5 dni ? Vy vychadzate z toho, ze elektrina bude vzdy. To nemusi byt az tak celkom pravda. Pozeral som vyrobu veternikov na prelome novembra, decembra. Prestalo fukat nad baltskym morom a produkcia elektriny z veternikov spadla na 1/6 produkcie. Momentalne to dohanaju tym, ze zvysia produkciu v uholnych a plynovych elektrarnach. No len uhlie je jednoznacne fuj fuj a plyn bude zachvilu tiez. Zoberte si, ze potrebujete take velke baterie, ktore potiahnu celu spotrebu nemecka na 5 dni. Neviem ci je to realne, tak preto sa skusa… Číst vice »

peter

Vypadol mi stat, kde som to pozeral. Jedna sa o Nemecko.

none

Elektrika sice nebude, ale vodik ano?

V.N.

Ten vodík lze vyrobit, když bude elektřina. Když elektřina nebude, lze jej skladovat.

Ivo

Skladovat vodík? No to bude docela sranda, to se taky může stát, že na konci už žádný vodík nebude.

peter

Takto, uz teraz boli obdobia, ked cena elektriny na spotovych trhoch klesla do zapornych cisel. Nastala kombinacia stylom bol vikend – nizke odbery a nad balkom fukalo ani dive, takze vysoka produkcie obcasnych zdrojov. Je dost pravdopodobne, ze s rastucim podielom obcasnych zdrojov elektriny mnozstvo takych obdobi bude narastat. V tom case mozte ten vodik vyrabat ako divy, lebo vam vyrobca elektriny plati, aby ste odoberali, takze naklady na elektrinu vam mozu byt sum a fuk. Potom ked sa zase cena elektriny otoci, nad Baltom prestane fukat, tak z toho vodika zase budete vyrabat elektrinu. Ucinost 30% vam bude sum… Číst vice »

PvvS

A na následném skladování se prodělá majetek.

Ivo

Vemte si, že místo těch baterii raději vyrobíte metan a ten uložíte do zásobníku. Vše až na tu výrobu máme a není potřeba nic stavět a vymýšlet. navíc to vyje s lepší účinností, než vodík.

Leoš Konečný

No a kdyby se to nechalo naftový, bude to úplně nejlepší namísto řešení p…..n

Permonik

Není to málo 10-20 procent, co třeba říct 3-5 procent…..

Ivo

Pokud je mi známo, tak aktuálně cyklus elektřina – vodík – stlačení – doprava – elektřina je někde kolem 15%.

Permonik

Mi je zas známo kolem 33 procent a zlepšuje se to k 40 procentům, ikdyž…

Jen pro zájimavost spalovácí motor má učinnost 33-35 procent
u parní lokomotivy je to 10-20 procent.

Jiří Kocurek

Naposledy jsem četl něco o 22 % v analýze well-to-wheels.

Permonik

To jsem chtěl projít, ale nacházím jen USA, nebo EU před 10 lety…..

Ivo

Spalovací motor už je dávno nad 40%, pro zajímavost v F1 už jsou přes 50%.

Permonik

Kollik autobusu má motor z F1? Když bereme do vypočtu….

Y.K.

40 % mají možná nejlepší palivové články, není to účinnost řetězce (vodík není palivo, je to úložiště energie do něj vložené).

Spalovací motor má termodynamickou účinnost kolem těch 30 – 35 %, reálná účinnost využití energie v palivu je kolem 13 % (to je včetně ztrát na výrobu a distribuci paliva).

Y.K.

Teď koukám, že nejlepší fuell cell už jsou nad 50 %, ale to ostatní zůstává pořád nízko, také nacházím kolem 22 % (nicméně to bude dost záležet na tom jak je vodík získaný a na jaké hodnoty se tlakuje).

Permonik

No pravě. Já jsem bral v potaz těch 50 procent.

Ohledně těch 22 procent v případě USA, tam uvažovaná i doprava z Texasu do Californie. Což je ekvivalent Ostrava – Lisabon, a taková přeprava u nás se asi nebude realizovat.

U Wett to wheel v EU jsem našel pouze 10 let staré zprávy nebo jedna zahrnovala i pohon pomocí vodíku v Britanii z roku 2022. Kde ale byla uvedena poznámka, jelikož není siť čerpacích stanic, rentabilita přepravy není zvažovana..