18 kilometrů nové dálnice. ŘSD otevřelo hotové úseky D35, Vysoké Mýto slaví konec tranzitní dopravy

Obě stavby jsou dokončené o několik měsíců dříve.
Dálnice D35 je po dnešku delší o 18 kilometrů. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznilo dnes dva nové úseky: z Hořic do Sadové a z Vysokého Mýta do Džbánova. Oba úseky zatím nebudou napojené na dálniční síť a bude se z nich sjíždět na stávající silnici I/35. Už příští rok by na ně postupně měly navázat další budované úseky.
ŘSD nejprve dopoledne zprovoznilo šestikilometrový úsek kolem Vysokého Mýta. Ten je velkou úlevou pro místní, odvede tranzitní dopravu ze silnice I/35, která rozděluje město na dvě poloviny.
Práce na obchvatu Vysokého Mýta vyšly na 2,3 miliardy korun, většinu nákladů zaplatí evropská dotace.
„Městem, kde žije kolem 13 000 lidí, projíždělo denně přes 18 000 aut, z toho téměř třetina kamionů. Jsem rád, že za poslední roky se příprava všech zbývajících úseků D35 výrazně zrychlila. Díky tomu bude tato dálnice hotová do pěti let a stane se alternativou k přetížené D1,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
To, o jak důležitou stavbu pro místní jde, ukazuje i malý detail. Město na počest dokončení dálnice pořádá dnes velkou slavnost na náměstí s kulturním programem a občerstvením zdarma.
Nový dálniční úsek začíná mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) Vysoké Mýto-západ. Na dálnici se tam zatím, tedy než bude příští rok hotový navazující úsek z Ostrova k Vysokému Mýtu, bude najíždět z I/35 přes šestiramennou okružní křižovatku.
Na konci stavby je pak MÚK Džbánov. Přes tuto křižovatku je na dálnici napojený jižní okraj Vysokého Mýta. Součástí úseku je šest mostů na dálnici, čtyři nadjezdy a rovněž čtyři protihlukové stěny dohromady dlouhé 3,3 kilometru. Zakázku získalo sdružení Eurovia CZ, M-Silnice a Stavby mostů.
Konec dopravního pekla
Nový úsek výrazně zkrátí dobu jízdy, průjezd Vysokým Mýtem zabral ve špičce často i několik desítek minut.
„Všichni, kdo Vysokým Mýtem projíždějí, vědí, jaké to dosud bylo dopravní ‚peklo‘. Průtah městem, který byl dopravně už absolutně nepřijatelný, je teď konečně pryč. Pro celé město je to historická událost, obchvat mu neskutečně uleví. Dobu výstavby se navíc povedlo zkrátit o pět měsíců,“ dodal Mátl.
Navazující úsek od Ostrova včetně tunelu Homole bude hotový do konce příštího roku, stejně tak by se příští rok mohla otevřít i část na Litomyšl, kde ŘSD jedná o urychlení výstavby. Obchvat Litomyšle by pak měl být hotový v průběhu roku 2027.
Dálnice se speciálními motivy na protihlukové stěně
Druhým dnes otevřeným úsekem je 10,5 kilometru dlouhý úsek z Hořic do Sadové. Kvůli napojení na I/35 je hotový i zhruba kilometr dlouhý úsek ze stavby Sadová Plotiště. Stavba vyšla na 2,74 miliardy korun, zakázku získaly Eurovia CZ a M-Silnice. Většinu nákladů i zde zaplatí evropská dotace.
Nová komunikace vede místy bitvy u Hradce Králové, tu připomínají speciální motivy na protihlukové stěně. Ta je mezi obcemi Sovětice a Sadová v místech, kde předvoj první pruské armády 3. července 1866 překročil říčku Bystřici a pokračoval na Sadovou.
Součástí stavby je i mimoúrovňová křižovatka u Hořic s délkou větví 1,1 kilometru. Přímo na dálnici je 12 mostů, nejdelší (340 metrů) je estakáda u Hořic, kterou tvoří dva samostatné mosty pro každý jízdní směr. Na její stavbu padlo víc než 14 000 metrů krychlových betonu a přes 5 000 tun oceli. Na novém úseku dálnice je také šest protihlukových stěn dlouhých dohromady skoro pět kilometrů.
I tento úsek je hotový dříve, původně měla být stavba hotová na jaře příštího roku.








