160 miliard do dopravních staveb. Sněmovna schválila rozpočet SFDI, evropské zdroje tvoří necelou čtvrtinu
Stavba dálnice D55 na Slovácku, stav listopad 2024. Foto: Strabag
Výdaje jsou vyšší než naplánované pro letošní rok.
Nynější vládě si vyčítejte co chcete, ale rozhodně se jí nedá upřít, že se snaží podporovat rozvoj infrastruktury. Díky za to!
Nechtěl jste napsat rozvoj silnic? A co železnice?
62,7 mld. Kč není málo. Spíš je problém v tom, že SŽ nemá připravené důležité stavby, a tak se velká část tšch peněz vyplýtvá na zbytečných a tím, že železniční stavby jsou předražené.
To, že se dá 62,7 miliard ještě neznamená rozvoj železnice. Rozvoj železnice musí vycházet z MD, nikoli od správce. MD je čistě prosilniční. Kapacita železnice a jízdní doby se zásadně nemění. Nedíky za to!
Tak „jednociferné“ dálnice by měly být hotové do konce dekády, „dvouciferné“ o něco později, ale také každý rok o kus poskočí. Jedničky jsou spíš mnoho menších projektů.
Pomalu by to chtělo zaměřit se víc na koleje.
Na koleje? Ano,máte pravdu,pokud se týká severovýchodu Čech. Zbytek republiky si oproti nám rozhodně stěžovat nemůže. Nějak nás nemají rádi na té SŽ, či co.
Nemyslím, že je v Česku místo, kde by se dalo říct, že tam na železnici je vše v pořádku a že tam nejsou potřeba investice.
Samozřejmě některá místa jsou na tom hůř než jiná.
Takže: a)ŘSD obdrží 80,7 mld, zisky z daní, známek a mýta 33,9 mld Zisk je 42% nákladů b)SŽ obdrží 62,7 mld, zisky 30,4mld Zisk je 48,5% nákladů 1)Na to, že dálnice přepravují 80% všeho nákladu, tak se mi zdá, že zisk z dálnic je nějaký malý. 2)Ale asi nemáme rádi peníze a nechceme vydělávat na dopravcích. 3)Zatímco železnice nemá kapacitu, je poddimenzovaná, často jednokolejná a zastaralá. Železnice by si zasloužila 3/4 rozpočtu SFDI, abychom se konečně někam posunuli a nepadaly nám troleje na vlaky. 4)Jo a ČD je poslední roky vždy v zisku a proto by měla být jako výdělečný… Číst vice »
„SŽ obdrží 62,7 mld, zisky 30,4mld“
Co je za číslo ten „zisk“ 30,4 mld?
Vzato z tvého příspěvku o dva níže. 🙂 Pan autor to bohužel v článku neuvedl.
Žádné takové číslo ani nic o nějakém zisku tam nevidím.
To má být součet příspěvku SFDI pro investiční akce SŽ financovaný z domácích zrdojů a tržeb od dopravců? Jaký smysl má sčítat právě tato čísla a nazývat je zisk?? Jinak ta čísla pocházejí z rozpočtu SFDI a výroční loňské výroční zprávy SŽ.
K diskuzi o rozvoji dopravní sítě. Jsem docela překvapený, že někdo navrhuje i směry, kde prostě není dostatečný provoz. Navíc, jak někteří zmínili, jde také o to, jak zalidněná je oblast, kudy ta dálnice prochází a po dokončení základní dálniční sítě budou v drtivé většině případů dopravně stačit relativně krátké propojky, často jedničky. Zároveň lze spekulovat i nad tím, jestli budou ještě v některých místech významně stoupat dopravní proudy. Je také pravdou, že byť se ulevuje desítkám obcí ročně od dopravy pomocí dálnic a obchvatů, zde si táhne země také historický dluh. V neposlední řadě je potřeba připomenout, že ono… Číst vice »
Nemůžete plánovat dopravní stavby podle apriorní poptávky. Pokud chcete zamítnout třeba dálnici mezi Jihlavou a Plzní protože na I/19 není dostatečný provoz tak musíte stejnou logikou zavrhnout i přímou VRT mezi Prahou a Brnem protože přece všichni jezdí vrchem přes Třebovou.
Titulek 160 miliard do dopravních staveb je zavádějící. Jak u SŽ, tak u ŘSD se daná částka rozděluje jak na stavby (kapitálové výdaje), tak na provoz – údržbu, mzdy atd. Konkrétně u SŽ je to na provoz 23,5 mld. Kč a na výstavbu 42,3 mld (z toho domácí zdroje 26,4, evropské 15,9). A nějaké 4 mld. přispějou i železniční dopravci.
No jo ale 26,4 miliardy už moc k chlubeni není.
Někdy mám pocit, že si politici oblíbili film z Vávrovy husitské trilogie „Proti všem“. Abychom „Green dealu“ ukázali, tak navzdory EU je třeba dobudovat dálniční síť (je fakt, že čím později, tím by to bylo dražší, neboť „údajně“ už EU neekologické dálnice nepodporuje, ale na přeshraniční úseky přispěje, a těch není úplně málo. Naopak v EU podporovaná železnice, protože je dlouhodobě neřešená a podfinancovaná, má vysoké náklady na údržbu, polorozpadlé trati stojí na údržbě hodně peněz a jeden ze tří koridorů, co už trochu vypadá k světu je z velké části totálně ucpaný, nakonec se o tom zde píše často… Číst vice »
Většina lidí u nás stále myšlenkově žije v době svého mládí a podle toho to tady taky tak vypadá. Nejen že jsme sto let za opicemi, ale ti lidi na tom svém zastaralém pohledu i tvrdohlavě trvají. Nijak jsme se od bolševika neposunuli.
Národ může být vděčný za takového vizionáře… z roku 2484…
Njn., radši smrádek a teplíčko…
Je mi poněkud smutno z Vašich komentářů, jenže na „nálepkování“ a „ironii“, bez konkrétních protiargumentů, na to se reaguje velice špatně. Raději napište, co je špatně a můžete se pustit do diskuze s někým, kdo nejen pamatuje, ale také zažil chyb mocných nepočítaně a snažil se z nich poučit. Jednou z nich je, je třeba se vést na vlně, pokud mám šanci urvat nejvíce financí z EU na železnici, tak do toho jdu a nesnažím se řešit to, kde nic nedostanu, z toho pak jen pramení další ztráta tempa.
On nebude argumentovat. Na takové kraviny, co tady furt mele dokola se ani argumentovat nedá. Nechte ho být
To je mi lito, ze jste sto let za opicemi a nikam jste se od bolsevika neposunul. Asi neco delate spatne.
Existuje nějaká statistika, kolik se dává ročně na údržbu tratí? Přijde mi, že to rok od roku klesá
No nejaka ta miliarda by se zisla na opravu kanalu!
A který multiplex máte na mysli?
Svatopluk Fafejta? Přeparkujte si, kanály čistíme zásadně v noci. 😉
Jaký příjem rozpočet předpokládá získat od drážních dopravců?
Poplatky za použití kolejí, spotřební daň z nafty… A je logické, že pokud budeme síť kolejí omezovat a silnice rozšiřovat tak, abychom další přepravy převedli místo kolejí na silnice, že se pak vybere více na těch silnicích, a naopak. Jde o to, co skutečně napříště chceme.
Nevím, jestli je to vážně míněný dotaz, nebo snaha rozproudit diskuzi, nicméně – 0. Poplatky za použití železniční dopravní cesty jsou příjmem Správy železnic.
Tipuju 20 miliard , když má SŽ o dvacet miliard méně a všichni politici se bijou v práci že mají stejně.
4 mld.
Mimochodem je nějaký déledobější záměr či strategie co s penězi až budou hotové dálnice? myslím že takový stav se pomalu začíná rýsovat, nebo budou zbývat už jen menší kousky…. je pak záměr držet peníze na silnicích a vrhnout se na I.třídy, obchvaty atd., nebo naopak o to víc půjde do výstavby VRT?
Já doufám že se brzo výhledový stav dálniční sítě aktualizuje .. hlavně to chce propojit krajská města mezi sebou a ne jen s Prahou…
Ale jo, na Moravě je těch propojení dost. V Čechách mimo Prahu nežije dost lidí, aby se tam nějaké dálnice mezi jinými městy vyplatily.
I v Čechách něco přibyde: Liberec – HK (Pardubice) – Olomouc nebo úpravy spojení Ústí – KV.
Není třeba stavět dálnice, stačí pořádné jedničky s muk, stoupací pruhy, mimo obce…
Jj, může bejt, sice už je těch silnic v krajině na mě trochu moc, ale zas takové spojnice třeba Jihlava-Plzeň, nebo Jihlava-Znojmo (–> Vídeň) o těch by se uvažovat dalo..
Z Jihlavy do Plzně se po dálnici krásně dostanete, horší je to vlakem.
Neříkám, že zrovna toto je super nutné, ale když se na to tak podíváte, tak trojúhelník Jihlava-Praha-Plzeň je skoro pravoúhlý.. nebo aspoň nějaká spojka Vlašim-Příbram..
Hnat vsechno pres prahu je podle mne kratkozrake… D19 a D38 by praze dost ulevily (zejmena tedy D0)
Nejméně zalidněné kraje. To se nevyplatí. Stačí tam silnice 1. třídy.
No mě nešlo ani tak o ty kraje samotné, ale o směry, Praha-Znojmo-Vídeň (i dál Bratislava) by předpokládám ulehčilo Brnu, stejně tak Jihlava-Plzeň Praze.. nemám k dispozici čísla, takže jde o čistě laický odhad, ale myslim že by to roli sehrálo..
Ono nejde jen o hustotu zalidnění, ale taky o intenzitu dopravy v daných směrech a taky o přínos dálnice k rozvoji regionu. Řadě lidí se to tu nebude líbit, ale dálnice v blízkém okolí je pro firmy i obyvatele atraktivní, podporuje ekonomickou aktivitu i osídlení.
Humpolec doslova vzkvétá a to již desítky let!
V Humpolci je nějaký problém?
Nereagoval jsem na to, že tam je nějaký problém, ale na váš výrok o atraktivitě, ekonomické aktivitě a osídlení.
Když na můj příspěvek přijde ironická reakce, tak předpokládám, že tím chce řečník negovat můj příspěvek. Tudíž jsem se zeptal, zda Humpolec má nějaký „nevzkvétající“ problém. Já to tam neznám, tak neím, ale co vím, je, že pro firmy i obyvatele je dálnice vítaná.
Nevím o tom, že by Humpolec byl technologické centrum republiky.
Proč by měl být Humpolec technologické centrum republiky? On tu někdo něco takového psal?
Např. taková Vysočina. Dobře to tam znám, a nedá se říct, že by ten kraj D1 od roku 1980 nějak posunul. Snad jen to, že kolem dálnice postavili pár krabic a hluk z dálnice ještě umocnil opuštěnost tohoto regionu. Zatímco zavedení železnice znamenalo okamžitý boom firem a průmyslu. S VRT bude mít Vysočina konečně vyhlídky na lepší budoucnost.
Jenže ono nejde o propojení Jihlavy s Plzní. Ale třeba Brno – ČB, ČB – Plzeň, Tábor – Plzeň, Strakonice – Jihlava, a hlavně Plzeň – Brno mimo D0!!!
Vždyť to je to, o čem mluvím. Strakonice-Jihlava, proboha, větší díry tam nemáte? Neplatíte dost na daních, aby se tohle někdy stavělo.
Ale věřím, že vám to někdo bude dalších 100 let slibovat.
No jasně, sice jsme přesně kvůli tomu D0 stavěli, ale oni chtějí další spojnici, kde ten provoz prostě není.
Vy si ho prostě chcete vynutit, abyste si mohl jezdit autíčkem. Ekonomicky je to ztrátový projekt. Jinou motivaci u vás nevidím.
Samozřejmě, republiku je potřeba si ve jménu “pokroku” (ve skutečnosti 40 let zastaralé vize) zabetonovat a přidat do ní pokud možno co nejvíc hnusných míst, místo aby se zvelebovala.
Ale jo, tady je odpověď průměrného pepíka. Chce rychlejšího koně.
Tak konečně by pak mohly jít finance do stavby VRT a do radikální modernizace a dostavby železniční sítě,A zcela jistě bude také nutné dálnice opravovat a modernizovat silnice I.třídy, především v úsecích s bodovými závadami.
Dobrá otázka, taky by mě to zajímalo.
Myslím, že odpověď jr jednoduchá, bude se umořovat státní dluh. Dálnice postavené sice jsouale zaplacené ne. Například na dostavbu D4 ještě nešla ani koruna, platit se začne až od ledna.
Půjdou víc finance na vrt.
Ale i tak je co stavět. Třeba spojnici D1 a D5 okolo Milevska. A pak třeba zkapacitnění E442 na 2+2 mezi Novým Borem a Libercem.
Člověče neblázni, Liberec přece není na Moravě,aby se tam tohle stavělo.
Základní dálniční síť bude přibližně hotová, ale obchvatů na jedničkách je ve výhledu stále dost. A taky s rozšířením sítě bude nutné myslet více na opravy. Více km v provozu= chtě nechtě více nezbytných oprav.
No teď se dostavují dálnice podle plánů někdy z 20. stolení.
A bylo by dobré pokračovat dálnicemi mezi krajskými městy jako PLZ-CB, PLZ-KV-UNL, UNL-LB, CB-BRN
Až po bezkolizních jedničkách a hlavně konečně plně funkční železnici a ne parodii, co tu máme s padajícími trolejemi a vypnutými zebezpečovačkami, s nekonečnými nickolejnými výlukami bez možnosti náhradní trasy atd atd.
Tak bude určitě potřeba více peněz do údržby a modernizací. Navíc to nebude před rokem 2033. To už snad bude i D3 a kompletní D0 tj. velmi drahé stavby (možná budou ale PPP). Následně bude potřeba násobně víc peněz do železnice, pokud SŽ bude schopna skutečně připravit stavby VRT.
No a v roce 2033 politici zjistí, že nám dosavadní PPP sežerou polovinu rozpočtu.
To by by v roce 2033 musela už formou PPP být postavena a zprovozněna podstatná část VRT.
Oficiálně není. Existovalo pár návrhů (matně si vybavuju 10 let starý návrh z nějaké zprávy MD na propojení Plzeň – České Budějovice jako „první úsek po dostavbě dálniční sítě“), ale z toho, co naznačuje občas Mátl, jsem vyrozuměl, že se ŘSD soustředí hlavně na budování jedniček a obchvatů obcí, zkvalitnění bývalých rychlostních silnic a občasné budování třípruhů, kde to bude potřeba. Mám dojem, že u diskusí o přeměně ŘSD na státní podnik říkal, že je to důležité, aby měl v podniku kvalitní (a kvalitně zaplacené lidi), až nebude s dálnicemi tolik práce.
OK, díky 🙂
Nezapomínejte na splátky PPP projektů ze SFDI!
Super, jen tak dal, ten bilionovy dluh na infrastrukture se proste v nasledujicim desetileti musi dohnat, jinak z nas opravdu bude jednoduse skanzen.
Nic se nedožene. Pořád bude platit, kdo chvíli stál, už stojí opodál.
Biliony chybí úplně všude, není jen doprava. Další je, že jsme na chvostu EU v bydlení, vzdělávání, vědě, nemáme dobrou strukturu ekonomiky. Když píšete o jednom bilionu, to je zhruba částka, kterou by potřeboval ekologie v ostravské aglomeraci. A tak dále.
Jojo je toho hodně, ale Babiš nás nevytrhne a ti druzí populisti, co mají plnou hubu boje proti populismu, ti nám zase ukázali že to v politice taky nedělají pro stát. Tak nevím, asi to tady takhle chceme, když tam neumíme poslat nikoho schopného.
Jooo sanace Liberty bude hodně mastná záležitost…
Tím, že většina peněz se utápí do silnic, tak se právě skanzenem stáváme.
No, za 60mld bude asi hodně zábradlí a studií … Ale pořád to nebude nějak odpovídat dopravním výkonům na železnice vs silnice.
Máte na mysli dopravní výkony stávající nebo chtěné do budoucna?
Otázkou je to „chtěné“. Když se mluví o údajné nemožnosti přepravit větší podíl věcí a osob po kolejích, zaznívá „není na to stejně dostatek kolejí“. Když se mluví přílišném množství aut na silnicích, zaznívá „musíme stavět další silnice“. Obvyklé je také „vlak se v daném zatím vyplatí, dokud tam nebude lepší silnice“. Jsme infikováni mantrou „auta především“. Je to dost marné.
Pokud chtěné do budoucna, tak nám tady chybí dobudovat základní síť. Tam je to kus dálnice, tam je to kus dvojkolejky. Tam je to obchvat a tam je to spojka či přesmyk mezi tratěmi.
Teď jde o to, jak to seřadit za sebe, abychom neměli půl dálnice a půl železnice, obojí tím pádem polovičané a k ničemu. Spojení do Budějovic je přesně v tomto stavu, takže…
Spojení do ČB po silnici je obrazem odboru strazegie MD a ŘSD. Za ty peníze jsme jednu dálnici mohli mít komplet. Nemáme a ještě dlouho mít nebudeme.
Vlakem je to docela v pohodě, chybí nejdražší úsek, snad se ho dožijeme.
Kdysi za socialismu, nechci to ale chválit, se sledoval ukazatel rozestavěnosti, a když nevycházel , prostě se nové stavby nezahájily, muselo se nejdříve něco dostavět. To dnes chybí.
Nebojte zábradlí a studie rozhodně nedají dohromady ani 100 milionů… to jsou strašný pidy od vás.
Kydy. PID je nejlepší IDS v ČR. 😁
Jenom z poslední doby:
https://zdopravy.cz/nejvetsi-zakazka-na-projektovani-vysokorychlostnich-trati-v-cesku-miri-opet-za-sudopem-216429/
https://zdopravy.cz/projekt-k-modernizaci-trate-veseli-velenice-doda-za-239-milionu-sudop-praha-197970/
Chcete stavět bez projektu?
Bylo by dobré rozlišovat projekt, studii a opakovaně řešenou studii na to samé, případně zjevně zbytnou studii. Bez projektů a rozumně zadaných studií to nejde.
Tu už tady bylo, že projektanti jsou darmožrouti a darmošlapi a dneska nemáme lidi, co by to uměli vymyslet a nakreslit. Školy technického směru jsou prázdné a mladý lidi zahazují svůj život v pochybných rádoby vědeckých sociálně humanitních oborech.
Já na technické škole učím a prázdno tu rozhodně není. Stejně tak Úřady práce nekolabují pod přívalem nezaměstnaných absolventů humanitních oborů. Tak co s tím? Umístěnky?
To byl od předřečníka sarkasmus. 😉
A kde ti lidi z vaší školy jsou? Myslím projektanti z oborů, kterými se zabýváme zde na zdopravy.cz.