Patnáct kolejí se spojí v jednu. V Brně začali pokládat unikátní tramvajovou harfu

V Brně začali pokládat unikátní kolejovou harfu. Foto: DPMBV Brně začali pokládat unikátní kolejovou harfu. Foto: DPMB

Celková délka rozvětvení je 95 metrů. Podle dopravního podniku je největší v Česku.

Modernizace vozovny v brněnských Pisárkách pokračuje budováním vratné tramvajové smyčky. Stavba nyní postoupila do fáze pokládání kolejové harfy.

Stavbaři postupně napojí 15 kolejí vedoucích z vozovny na jednu centrální. Ta se následně připojí na hlavní trasu na Mendlovo náměstí. Brněnský dopravní podnik (DPMB) uvádí, že svým rozsahem se jedná v rámci Česka o unikátní stavbu. „Celková délka rozvětvení je 95 metrů a je největší, jaké lze v tramvajových vozovnách v republice vidět,“ uvedl ředitel podniku Miloš Havránek.

Práce na kolejové harfě by měly být hotové do konce listopadu. Pokračují i práce na mostní konstrukci, kde se začnou pokládat koleje příští rok v březnu.

Betonáž mostu smyčky láká k vozovně zvědavce. Město dokonce nechalo vybudovat provizorní vyhlídku u zastávky Lipová, na které se podle DPMB střídá řada přihlížejících.

Těší nás, že dopravní stavby v posledních letech budí takovou pozornost. Tisíc metrů krychlových betonu, který jsme na mostovce na začátku října zpracovali, nyní zraje. Mezi tím zde probíhá předpínání příčné a podélné výztuže,“ doplnil Havránek.

Práce na mostní konstrukci by měly být hotové do března. Pak se budou pokládat a napojovat koleje.

Staré tramvaje musely uvolnit místo

Stavba je koordinačně komplikovaná, jelikož se odehrává za provozu pisárecké vozovny. „Kvůli výkopovým pracím zde máme méně odstavné plochy, což nás denně nutí k rychlým operativním řešením ve výpravě vozů. Pomáháme si například tím, že jsme deset tramvají dočasně deponovali do vozovny Medlánky,“ vysvětluje technicko-provozní ředitel DPMB Vítězslav Žůrek.

Podnik podle něj také urychlil likvidaci vozů, které se vyřadily z provozu, aby zbytečně nezabíraly místo.

V místě budování kolejové harfy jsou už osazené téměř všechny stožáry trakčního vedení. Jakmile dojde ke zprovoznění nových kolejí, přepojí se na ně vedení.

Stavba tramvajové smyčky v uzlu Lipová navazuje na předchozí fáze modernizace vozovny v Pisárkách. Smyčka umožní najíždění tramvají od Bystrce přímo do vozovny, bez nutnosti jezdit se otáčet až na Mendlovo náměstí.

Provozní úspory DPMB vyčíslil na šest milionů korun ročně. Práce na budování vratné smyčky probíhají od začátku roku a hotové budou do konce srpna 2024. Celkové náklady činí 680 milionů korun.

Betonáž mostu smyčky v Pisárkách. Foto: DPMBBetonáž mostu smyčky v Pisárkách. Foto: DPMBV Brně začali pokládat unikátní kolejovou harfu. Foto: DPMB
Tagy brno DPMB smyčky Vozovna Pisárky
42 komentářů