Autobusy Dopravci Železnice

15 milionů denně. Stát zveřejnil, kolik projezdí za slevy studenti či senioři

Nádraží v Turnově. Cestující zde k nástupištím chodí přes centrální přechod, SŽDC chce vybudovat podchod. Foto: České dráhy
Nádraží v Turnově. Foto: České dráhy

Ministerstvo dopravy zveřejnilo detailnější údaje o tom, kdo nejvíce využívá loni zavedené státní slevy. Přes tři čtvrtiny peněz projezdí děti, žáci a studenti, senioři tvoří necelou čtvrtinu všech výdajů.

Vyplývá to z dat, o které požádal deník Zdopravy.cz. Podle nich z celkové částky 5,591 miliardy korun byly největší skupinou podle finančního vyjádření děti a žáci do 15 let, na jejich cestování šlo 2,122 miliardy, 38 % celkového objemu kompenzací. Jen nepatrně méně pak stálo cestování studentů do 26 let, celkem 2,07 miliardy korun. Za cestování seniorů na 65 let zaplatil stát 1,25 miliardy korun.

V porovnání s daty zveřejněnými za období od září loňského roku do března nedošlo k zásadnímu posunu ve složení struktury cestujících, mírně stoupl podíl seniorů. Pro dopravce zejména na komerčních spojích jde o zajímavý údaj, ukazuje jim, na koho více mířit.

Data ukazují i jednu z absurdit nového systému: slevy pro zdravotně postižené či jejich doprovod tvoří naprostý zlomek celkové kompenzace. Platí totiž jen v komerčních spojích, nikoliv v závazku.

Senioři neměli do loňského září žádnou slevu, pouze v některých regionech či u některých dopravců, nikoliv však plošně. Žáci měli slevu 62,5 %, studenti 25 %, děti 50 %. Podmínkou slevy u žákovského a studentského jízdného ale bylo dojíždění pouze mezi domovem a školou. Teď mohou jezdit bez omezení kamkoliv a kdykoliv se slevou 75 % za cenu dalšího prohlubování schodku státní rozpočtu.

Zavedení slev přineslo mírné zvýšení počtu cestujících na železnici a nárůst počtu cestujících v autobusech.

Jak stát utrácí za slevy
 
slevaobjem (Kč)podíl na celkovém objemu kompenzací
Návštěvy rodičů v ústavech, sleva 50 %243157,30,004
Zdravotně postižení (ZTP, ZTP/P), sleva 75 %41866604,70,749
Průvodce držitele průkazu ZTP/P9027356,30,161
Dítě/žák, sleva 75 %2122461115,037,958
Student, sleva 75 %2072962778,237,073
Senior 65+, sleva 75 %1253227138,922,413
Děti do 6 let91840320,81,642

Slevy vymyslela první vláda premiéra Andreje Babiše, která nikdy nezískala důvěru poslanců. ANO 2011 jejich zavedení nemělo ani ve volebním programu. Narychlo schválené opatření přitom ukazuje další nedostatky, nejen zhruba šestimiliardovou díru ve státním rozpočtu. Jde například o minimální kontrolu dopravců. Stát utrácí za slevy i v době, kdy je už jasné, že příští rok budou chybět peníze na dopravní stavby.

Ministerstvo dopravy zveřejnilo i detailní přehled o výplatách kompenzací jednotlivým dopravcům, kompletní přehled je ke stažení zde.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Sofie
Host
Sofie

A invalidní důchodci bez průkazu ZTP a ZTP/P a pracující dospěláci to platí, a spousta studentů si vůbec neuvědomuje, že ta sleva není zdarma, ale že za pár let to budou tvrdě Státu vracet na daních a nezbyde jim ani na důchod. aneb každá mince má 2 strany, jen občas tu odvrácenou nikdo nevidí. Rozdíl Marek 21 let student SŠ denní studium cesta busem 250 Kč (75% sleva) Soňa 34 let student Vš denní forma a plný invalidní důchodce bez průkazu ZTP a ZTP/P cesta busem 1000 Kč oba dva studují v denní formě Soňa je navíc těžce zdravotně postižená… Číst vice »

Marek
Host
Marek

Spíš je problém v tom, že si slevy dopravci kompenzují umělým navyšováním cen obyčejného jízdného a rušením některých benefitů. Proč toho taky nevyužít, když to nikdo nekontroluje, že?

Lukáš
Host
Lukáš

Sleva pro studenty mi přijde jako běžná věc. To že studenti cestují, ať už v rámci studia či mimo něj, je věc která je přirozená a měla by se podporovat. Studium je drahá věc a dostupnost dopravy pro studenty je klíčová, jak pro pro dostupnost a usnadnění studií, tak pro budoucnost dopravy. Problém je spíše v mantinely slev, které dnes nejsou.

Petr
Host
Petr

Dneska jsem zrovna jel ve vlaku plných studentů na trati Tábor _Ražice,skupinka se baví a jeden povídá, že je mu 17, ale že příště bude už určitě volit a Babiše,nebot ted co ušetří na jízném,tak si o to může koupit víc krabiček cigaret.Super ne?

Radim
Host
Radim

já nekouřím, ale zase o to víc projdu zábav a víc propiju 😀

Bruno
Host
Bruno

Pro mě za mě at to klidně zruší, ale až tak za 2 roky, až mi bude 26 😀

Mravkolev Běžný
Host
Mravkolev Běžný

Zdejší pisatel článků o těchto slevách s nimi evidentně má nějaký chorobný osobní problém, stejně jako s Babišem.
Jste tady profesionální novináři, nebo pražskokavárenská sebranka?

Dalibor
Host
Dalibor

hlavně že babiš nemá problém s rozpočtem, Rozhazuje víc jak socani.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

To že jsou slevy černou dírou se mi osobně nelíbí. Ale dnes se dvěmi dětmi 2 a 4 roky cestovat Valašským expresem bylo nejhezčí místo v pekle. Jak už to bývá zvykem tak v dětském kupé důchodci a potom studenti. A když obsadíme poslední volná místa v dětském kupé, tak důchodci brblají

Hanzi
Host
Hanzi

Chtěl bych jednou slyšet odpověď na otázku ,,k čemu vedlo zavedení těchto slev,,. K potlačení automobilové dopravy rozhodně ne jak je vidět na intenzitách dopravy.

Petr Nick
Host
Petr Nick

K růstu preferencí … ?

Daniel Novák
Host
Daniel Novák

Nákup hlasů pro ANOfert.

Ezel
Host
Ezel

K podvodům…
1) stačí mít známost ve škole a hned má člověk do 26 let potvrzení, že je student.
2)stačí si dát přihlášku na VŠ/SŠ, nechat si potvrdit a skončit.
3)stačí nastoupit na prezenční studium a pak přejít na kombinovanou formu a průkaz, když nevrátíš, tak ti zůstane
4) stačí mít známost v buse/ve vlaku
atd….

Lukáš
Host
Lukáš

Jsem studentem vysoké školy a musím říct, že takto to úplně nefunguje. Sehnat potvrzení přes známost je více než náročné a dost riskantní. Průkazy se pravidelně aktualizují (a taky platí…např. v případě ISICu) a kupón převyšující platnost průkazu Vám nikdo neprodá. Začít studium a skončit může člověku pomocí získat průkaz na semestr, ale výdaje spojené se vstupem do studia za to asi nikomu nestojí. Podvody určitě jsou a je potřeba s nimi bojovat, ale to se tohoto tématu vůbec netýká.

Bruno
Host
Bruno

A jak se taková studentská průkazka aktualizuje? Nevím jak na VŠ, ale já si podal přihlášku na SŠ a to ještě na učnák bez přijímaček. Žádný výdaje. Ted mám průkazku a jezdím na slevy. A když to srovnám, tak už ted jsem v plusu. Příští rok si dávám znovu přihlášku.

Dalibor
Host
Dalibor

K tomu, aby si spřízněný firmy namazaly kapsu a mohly patřičné bakšišné refundovat na správné účty.

A.R.
Host
A.R.

Michal Bláha sumíruje hezky, ale pokud se něco vráží do dopravy formou těchto slev, tak ušetřené peníze by měly jít zase do dopravy. Dálnice, silnice, železnice i vozový park to potřebuje jako sůl.
Věřím tomu, že se některým rodinám tímto zásadně vylepšil rozpočet, ale v globálu je to stejně k ničemu. Ty peníze prostě chybí.

Martin1
Host
Martin1

Tyhle slevy byl čert dlužen. Místo, aby se peníze investovaly do vhodnějších oblastí (infrastruktura, nemocnice, školství, …), tak se vyhodí oknem. Aby to nedopadlo za chvíli ve stylu „mají slevy, ale nemají po čem jezdit“.

A.R.
Host
A.R.

Ono to tak dopadne. A ten prolhaný bastard Babiš to ze svého určitě nedá.

Permonik
Host
Permonik

Mě by zajimalo, když jsem jezdil pouze trasu do školy jako student za 62,5 procent sleva kolik byla tehda celkova sleva – kompenzace statem. Protože ty slevy jsou omylaný pořád dokola: “ Kdysi byly jen do školy a teď jsou plošně.“ Ale uvaděn jsou data jen ze součástnosti.

Ten twiterr je zajimavy: Mužem postavit 3 nové nemocnice, ikdyž v součástných neni dostatek lekářských kapacit. To budem mít 3 nové prázdné nemocnice? Nebo 1,4km metra v praze, myslel že metro je zaležitost Prahy, proč teda platím v metru jízdné když to má financovát stát z daní.

liberal shark
Host
liberal shark

Co se opět vrátit k původní praxi, kdy se časové jízdenky na dojíždění do práce a do školy odečítaly z daňového základu ?

martin
Host
martin

Nemyslím si, že snížení ceny jízdného je vyloženě špatné. Možná by nemuselo být 75 %, ale třeba 50 %. Snížené jízdné cílí na skupiny, které to mají z hlediska příjmů nejtěžší důchodci /rodiče dětí. Pokud by to vedlo ke snížení automobilové dopravy (otázka zda vedlo), bylo by to taky plus. Negativum je zneužívání dotací cenovou politikou viz soukromý železniční dopravce, to by si měl stát pohlídat. Tweet pana Bláhy by se dala rozporovat téměř každá položka státního rozpočtu.

Hrackalw
Host
Hrackalw

Pane Martine mám podobný názor jako vy. Slevy jako takové jsou podle mě v pořádku mohlo by se snad diskutovat o jejich výši ale každopádně je nutnost zabránit zneužití a negativním vlivům na cenu jízdného. Ta současná forma poskytování je prostě špatná. A dle mého ani ten dopad na státní rozpočet není přesná částka která se vyplatí. Vždyť lidé kteří ušetří peníze za jízdné je pak utratí za jiné věci a státu se jich část vrátí na spotřební dani.

Axel
Host
Axel

Já si spíše myslím, že by se mělo pracovat na co nejvyšším využití kapacity veřejné hromadné dopravy. Tj. organizovat spolujízdu automobily (formou přednostního parkování u přestupních uzlů), podporovat cestování v sedlových časech formou slev mimo dopravní špičku. Nebo další forma jak podporovat cestování – hledat jestli se vyplatí investovat, aby se ve výsledku ušetřilo… např. na trati Čejč-Hodonín by se namísto provozu 810 vyplatilo pořídit mikrobus nebo se domluvit s místními taxikáři (vzhledem k počtu cestujících používajících spoje na této lince – zdroj: mé osobní pozorování jako projíždějícího Hodonínem)… myslím to tak, že by spoje na lince Čejč-Hodonín mohli být… Číst vice »

Vít
Host
Vít

Mikrobus na trať Čejč-Hodonín je naprostá kravina. Autobus 109 stačí

BoH
Host
BoH

Na tom podle mě není nejhorší to, že některé skupiny jezdí s tak výraznou slevou, ale jaký dopad to má na ty, co si jízdenky poctivě platí. Tady je vidět rozdíl mezi Českem a Slovenskem. Nestudoval jsem to, že na Slovensku jsou tyto slevy zohledněny v rámci „dotací“, které dostává dopravce v rámci obsluhy dané trasy. Nemůže tedy špekulovat o ceně tak jako u nás, aby ji mohl zvýšit tak, aby studenti to byli ochotni ještě platit a tím vlastně vytlačili platící cestující neúměrně přemrštěnými cenami. Kdyby to bylo třeba i 50 %, tak pořád už ten rozdíl není tak… Číst vice »

BoH
Host
BoH

Pardon, koukám, že mi chybí kus věty 🙂 …. „Nestudoval jsem to, ale předpokládám, že na Slovensku…“

Thijs
Host
Thijs

v článku je dle mého názoru nepřesnost: „Data ukazují i jednu z absurdit nového systému: slevy pro zdravotně postižené či jejich doprovod tvoří naprostý zlomek celkové kompenzace. Platí totiž jen v komerčních spojích, nikoliv v závazku.“
Slevy ZTP, ZTP/P, za děti do 6 let atd. platí ve všech spojích. Rozdíl je v tom, že v objednaných spojích je ztráta ze slevy součástí prokazatelné ztráty, kterou hradí kraj/stát, nikoli součástí toho balíku za slevy zavedené v září 2018.

Hezky česky
Host
Hezky česky

Hodnotný článek, takové by měly být na téma burešné dvakrát do měsíce a ten příklad, co by za to mohlo být taky dobrý i s grafikou. Za mě palec nahoru, další námět by mohl být, kolik to stojí ty neprivilegované o kolik jim zdražilo jízdné atd.

pamětník
Host
pamětník

Naopak: jde jen o zlobný text obsahující třeba zkreslující tvrzení, že „Senioři neměli do loňského září žádnou slevu, pouze v některých regionech či u některých dopravců, nikoliv však plošně“, což je samozřejmě pouhá zavádějící polopravda, protože senioři do té doby, než to před už asi více než 10 roky zrušil Kalousek, jezdili například v osobních vlacích jen „na občanku“ zcela zdarma a měli i další slevy z jízdného (a byla to rovněž „státní“ sleva). Ale napsat úplnou pravdu, to se zjevně redakci nehodí do její ideologie, tak to klidně zamlčí.

MiKi
Host
MiKi

Článek se vztahuje k loňskému roku v porovnáním s letošním. Tak prosím netrolte diskuzi.

pamětník
Host
pamětník

Nikoli: žádné takové omezení do minulosti (jen na loňský rok) v textu nikde není.

Hezky česky
Host
Hezky česky

Jsou soukromí dopravci do zahraničí, kteří nerozlišují kdo sedačku obloží, zda pracující, senior, či dítě klidně do 3 let. Sedačka je obložená a náklad na ni je stejný..
Na druhou stranu chápu socialistické aspekty státu vysokých daní atd., nicméně „sleva“ 75% s tímto nemá nic společného, je to volební dárek dobrých ekonomických časů, pak se nemohou protěžovaní divit, že s jejich koncem skončí tento volební dárek a obávám se, že protěžovaní budou zcela bez slevy.
To jsou tržní pravidla, já je respektuji a jako nebudu toto hanit, pak nebudu ani protěžovanou skupinu litovat.

babilon
Host
babilon

Sorry za OT, ale když napíše „protěžovat“ někdo s nickem „Hezky česky“, tak mi to nedá. Správně je „protežovat“ ve smyslu protekce, z francouzského protéger=chránit.

Martin1
Host
Martin1

No jistě. Zavírají se nemocnice, je nedostatek školek a jeslí, sociálních služeb pro staré a handicapované, o tristní infrastruktuře ani nemluvě, ale tak hlavně že máme slevy na jízdném. No neberte to! Vyhodit ročně 6 miliard korun se prostě vyplatí.

Petr Nick
Host
Petr Nick

politická rozhodnutí mají většinou negativní ekonomický efekt, leč skupiny, na které je toto cíleno, to vnímají pozitivně. A vy ( nepoužívám v takové míře dennodenně vlak či bus, abych použil „my“), kterým to komplikuje cestu za povinnostmi, tedy za plné jízdné , si můžete tak jedině koupit místenku a modlit se, aby místo bylo reálné, ne jen „piktogram“ na monitoru ..

Vít
Host
Vít

Místenku si kupovat nemusíte, když si koupíte jízdenku online, máte nárok na místenku zdarma…

Petr Nick
Host
Petr Nick

Osobní zkušenost ze Slováckého expresu Hulín- Praha, jinak pravda, nárok je

Michal
Host
Michal

Vyplývá to z dat, o která(!) požádal deník Zdopravy.cz…

jirka
Host
jirka

Socku nepouzivam. Potkavat tam ty socky a komunisty co se neumi ani umejt a zvani ty jejich bolsewicky rozumy tak to nemusim.
Tyhle slevy jsou jen levnej populismu pro ziskavani volicu.

Klaus mel Ruskou ambasadu a jako protivniky nase ceske Nemce pro ziskavani volicu
Babis ma R.ambasadu a populismus pro ziskvani volicu

BoH
Host
BoH

A proto si vylíváte své srdíčko v diskusi o železniční dopravě. Jak sofistikované… 🙂

A.R.
Host
A.R.

Autem nejezdím, nemám zájem potkat agresivního dementního točvolanta, který neumí používat ani blinkry.

Dalibor
Host
Dalibor

toje dobře, protože nemám zájem potkávat nezkušené panikařící jedince v hustém provozu 😀

Hanzi
Host
Hanzi

Souhlas, když pojedeš za ,,mladou,, tim že vylezes z polorozpadlyho motoráku na peronu, to moc dojmu neudělaš. Ale když si to přivalíš třeba v trojkovym Superbu ……..to už je jiná 🙂

Rajče
Host
Rajče

SuperB? To má dneska kdejakej kšiltovkář. Sice v technickým stavu těsně před smrtí, ale dělá to dojem. Teda pokud nečoudí jak dýmovnice nebo není slyšet půl kilometru napřed 🙂

Hanzi
Host
Hanzi

Je auto a auto, je majitel a majitel, ale i ten nejhorsi treba zrovna Superb, je znamka toho, že jede někdo kdo neparazituje v socce za penize ostatních, ale sám si jizdu plati ze svého.

Jakub
Host
Jakub

Na koho uděláš dojem se škodovkou 😀😀😀

johny
Host
johny

Víte jak se pozná největší socka? To je tak když sednete do lowcostu (což není samoo sobě znamení socky) na své místo u dveří načnete si Radegast a pozorujete lidi jak chodí a nastupuji a první po čem sáhnou a hledají je balená voda Rajec, kvůli který by snad ani nedali krok dál kdyby tam v tom odkládací místě nebyla.

Jirka Sirka
Host
Jirka Sirka

Proč bych se žinýroval, když to stát nabízí. Nikoho jsem kvůli slevám ve vlaku nevolil, nikoho jsem se o ně neprosil. Ale když už jsou, tak si zajedu z Plzně do Chebu, z Chebu do Ústí, z ústí do Prahy, z Prahy do Budějic a z Budějic do Plzně. A zítra z Plzně do Pardubek, z Pardubek do HavlBrodu, z HavlBrodu do Brna a z Brna přes Budějice do Plzně. Den uteče, a když to jde za hubičku, proč ne.

J.L.
Host
J.L.

Takto masochisticky strávený čas Vám fakt nezávidím 😒

Petr
Host
Petr

A když neopojedete vůbec nikam, tak ušetříte víc, protože Vám zůstane i to co zaplatíte zlevněnou za jízdenku.

liberal shark
Host
liberal shark

Z Brna přes Budějice do Plzně ??? To hraničí se sebevraždou !

Martin1
Host
Martin1

Chce poznat krásy zdejší železnice, no 🙂

Dalibor
Host
Dalibor

chybí vám úske po úzkým rozchodu…

Jiří
Host
Jiří

Opět zde budu tlačit svůj názor – je mi celkem jedno, jestli stát platí těm či oněm nějaké slevy. Cikánům, narkomanům, nelegálním imigrantům jdou taky miliardy a nikomu to nevadí. Ale když už něco takového stát zavede, tak má zajistit i odpovídající kapacitu! Já pak jako člověk platící normální jízdné se nemám jak přepravit, protože vlaky jsou plné studentů a důchodců co jezdí za 25% ceny nebo zadarmo !!! Navíc by tyhle slevy vůbec neměly platit ve vlacích SC, IC, EC, EN.

xyz
Host
xyz

„Cikánům, narkomanům, nelegálním imigrantům jdou taky miliardy a nikomu to nevadí.“
Nemáte pravdu.

„Ale když už něco takového stát zavede, tak má zajistit i odpovídající kapacitu!“
Čímž by se celá akce ještě o to víc prodražila.

xyz
Host
xyz

** Upřesnění, můj výrok „nemáte pravdu“ se vztahuje k pojmu „Nikomu to nevadí“, nikoliv ke slovům předcházejícím onomu pojmu „Nikomu to nevadí“.

Robert
Host
Robert

Nějak jste zapomněl na vlaky RJ a LE 😉

Jiří
Host
Jiří

U soukromníků je to trochu jiné – tam si mohou oni sami vybrat na jaké skupiny se zaměří a jaké podpory budou využivat/legálně zneužívat. Ale ČD je veřejná služba a jako taková má mít nějaké garance dostupnosti a ne že se prostě v neděli odpoledne/večer nedostanu z prahy do ostravy za plné jízdné, protože je lautr všechno obsazené důchodcema i v pendolinu…

Apollo17
Host
Apollo17

Jiří:“ nedostanu z prahy do ostravy za plné jízdné, protože je lautr všechno obsazené důchodcema i v pendolinu…“

Ale to Pendolíno je na úrovni těch „soukromníků“(stát je neobjednává a nedoplácí).

Jiří
Host
Jiří

To platí pro všechny vlaky – proč já se v neděli mezi 15 hodinou a půlnocí nedostanu do žádného vlaku na sedadlo za 398 Kč jen proto, že všechno je vyprodáno důchodcema za 78 Kč???

Dáda
Host
Dáda

protože na 74% sedaček seděj děcka/studenti.

Dushan
Host
Dushan

Vy jste článek nečetl, když zjevně nevíte, která skupina lidí obsazuje zdaleka nejvíc míst?

Jiří
Host
Jiří

Promiňte Dushane, mám oči a v exponovaných vyprodaných vlacích vidím většinou důchodce, ba celé skupiny důchodců, kteří ještě vyřvávají na celý vagón, jak se jeli projet jen tak na otočku do prahy, protože mají levnou jízdenku a je to lepší než sedět doma. Co koho zajímá, že pak není místo pro lidi, kteří se opravdu potřebují přepravit například z pracovních nebo rodinných důvodů…

Dáda
Host
Dáda

Asi jezdíme oba jinejma vlakama. Já takovou scénku ještě nikdy nezažil. Těch študáků tam je hafo. někdy i hlučnejch..

Ušatá
Host
Ušatá

Stačí se probudit a hned je vše jinak.

Hrackalw
Host
Hrackalw

Jirko na dráze dělám více jak 40 let mám ve vlacích něco naježděno ale vlak kde by bylo lautr všechno jak píšeš obsazené důchodcema jsem vážně ještě neviděl 😀.

Ušatá
Host
Ušatá

Že s tím jezdím, ale důchodce nad 65 tam nějak nevidím a to i v dalších vlacích. Zrovna tato kategorie ve vlacích moc není.

jirka
Host
jirka

podotykam pokud by cikani dostali stejne vzdelani a vyhody jako cesi, tak jim cesi nebudou sto konkurovat. asit tak

Jiří
Host
Jiří

Já si vždycky myslel, že máme všichni stejné šance. Ale když někteří rodiče neposílají děti do školy, tak to znamená že nedostali šanci na stejné vzdělání???!!! Ale tahle diskuse sem nepatří – bavme se o státních slevách na vlaky a o tom, jak úplně blbě je koncipovaný princip i realizace…

Dáda
Host
Dáda

mám dotaz. Co, nebo kdo, jim brání se vzdělávat?

liberal shark
Host
liberal shark

To má být nějaký projev primitivního cikánského rasismu ?

Pako
Host
Pako

Ne že bych se slevami až tak nesouhlasil, spíš bych upravil jejich výši, 50 procent mi přijde adekvátní, ale jak píšete, když může stát podporovat kdejakeho lepmpla, co může pracovat a nepracuje, myšleno hlavně v dnešní době, kdy je práce tři prd….e a Ti lidi jen vydávají systém, tak proč neudelat taky radost naším dětem. Stačí se podívat třeba na dávky na bydleni, to sice taky dělá určite radost, ale zaprvé těm co nemakaj (uznávám asi celkem velká skupina lidí) větší radost však těm co na tom tak dobře rejžujou.

Manitou
Host
Manitou

Jediné řešení je slevy zrušit, vrátit se k původnímu systému nebo je omezit na určitý počet na spoj, např. 10% kapacity spoje. Jinak se vyhnat nedají.
Už se těším na kopec „mínusů“ od církve „S75%“.😆

Zbyněk
Host
Zbyněk

Kdo se vyhnat nedají?

xyz
Host
xyz

„omezit na určitý počet na spoj, např. 10% kapacity spoje“
Což by ovšem znamenalo vázanost takové jízdenky na konkrétní spoj, a to dokonce i v regionální dopravě (včetně jevu typu „nástup v neobsazené zastávce = cestující v okamžiku nástupu neví, kolik lidí s touto slevou už ve vlaku cestuje a až v okamžiku koupě jízdenky v jedoucím vlaku se dozví, zda bude platit 25%ní či 100%ní cenu).

Manitou
Host
Manitou

Samozřejmě je myšlena dálková doprava.
V regionálních spojích se notoričtí zabírači místa vyskytují sporadicky.
Slovenský model s omezeným počtem jízdenek je přijatelný kompromis.

asdfr
Host
asdfr

Na Slovensku to tak funguje. U nas maju studenti a dochodcovia cestovanie zadarmo. Pokial si kupuje bezplatny listok v dialkovej doprave – rychliky, IC, tak je tento listok viazany na konkretny vlak. Pri konkretnom vlaku je urcena maximalna kapacita, ktora je urcena pre bezplatnu prepravu.
U osobnych vlakov to neplati. Tam nie su listky viazane na konkretny vlak a ani nie su urcene kvoty na vlak.

PetrB
Host
PetrB

Nezlob se na me, ale stat by mel slouzit jako zachranna sit pro ty, kteri napr. prisli o praci (ne vlastni vinou), pro ty kteri trpi vaznou ci smrtelnou nemoci a lecba stoji stotisice az miliony korun, ale ne aby slouzil jako nejaka vernostni ci slevova karta na verejnou dopravu.
Takze za me zrusit.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince