Autobusy Dopravci Železnice

15 milionů denně. Stát zveřejnil, kolik projezdí za slevy studenti či senioři

Nádraží v Turnově. Cestující zde k nástupištím chodí přes centrální přechod, SŽDC chce vybudovat podchod. Foto: České dráhy
Nádraží v Turnově. Foto: České dráhy

Ministerstvo dopravy zveřejnilo detailnější údaje o tom, kdo nejvíce využívá loni zavedené státní slevy. Přes tři čtvrtiny peněz projezdí děti, žáci a studenti, senioři tvoří necelou čtvrtinu všech výdajů.

Vyplývá to z dat, o které požádal deník Zdopravy.cz. Podle nich z celkové částky 5,591 miliardy korun byly největší skupinou podle finančního vyjádření děti a žáci do 15 let, na jejich cestování šlo 2,122 miliardy, 38 % celkového objemu kompenzací. Jen nepatrně méně pak stálo cestování studentů do 26 let, celkem 2,07 miliardy korun. Za cestování seniorů na 65 let zaplatil stát 1,25 miliardy korun.

V porovnání s daty zveřejněnými za období od září loňského roku do března nedošlo k zásadnímu posunu ve složení struktury cestujících, mírně stoupl podíl seniorů. Pro dopravce zejména na komerčních spojích jde o zajímavý údaj, ukazuje jim, na koho více mířit.

Data ukazují i jednu z absurdit nového systému: slevy pro zdravotně postižené či jejich doprovod tvoří naprostý zlomek celkové kompenzace. Platí totiž jen v komerčních spojích, nikoliv v závazku.

Senioři neměli do loňského září žádnou slevu, pouze v některých regionech či u některých dopravců, nikoliv však plošně. Žáci měli slevu 62,5 %, studenti 25 %, děti 50 %. Podmínkou slevy u žákovského a studentského jízdného ale bylo dojíždění pouze mezi domovem a školou. Teď mohou jezdit bez omezení kamkoliv a kdykoliv se slevou 75 % za cenu dalšího prohlubování schodku státní rozpočtu.

Zavedení slev přineslo mírné zvýšení počtu cestujících na železnici a nárůst počtu cestujících v autobusech.

Jak stát utrácí za slevy
 
sleva objem (Kč) podíl na celkovém objemu kompenzací
Návštěvy rodičů v ústavech, sleva 50 % 243157,3 0,004
Zdravotně postižení (ZTP, ZTP/P), sleva 75 % 41866604,7 0,749
Průvodce držitele průkazu ZTP/P 9027356,3 0,161
Dítě/žák, sleva 75 % 2122461115,0 37,958
Student, sleva 75 % 2072962778,2 37,073
Senior 65+, sleva 75 % 1253227138,9 22,413
Děti do 6 let 91840320,8 1,642

Slevy vymyslela první vláda premiéra Andreje Babiše, která nikdy nezískala důvěru poslanců. ANO 2011 jejich zavedení nemělo ani ve volebním programu. Narychlo schválené opatření přitom ukazuje další nedostatky, nejen zhruba šestimiliardovou díru ve státním rozpočtu. Jde například o minimální kontrolu dopravců. Stát utrácí za slevy i v době, kdy je už jasné, že příští rok budou chybět peníze na dopravní stavby.

Ministerstvo dopravy zveřejnilo i detailní přehled o výplatách kompenzací jednotlivým dopravcům, kompletní přehled je ke stažení zde.

113 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sofie

A invalidní důchodci bez průkazu ZTP a ZTP/P a pracující dospěláci to platí, a spousta studentů si vůbec neuvědomuje, že ta sleva není zdarma, ale že za pár let to budou tvrdě Státu vracet na daních a nezbyde jim ani na důchod. aneb každá mince má 2 strany, jen občas tu odvrácenou nikdo nevidí. Rozdíl Marek 21 let student SŠ denní studium cesta busem 250 Kč (75% sleva) Soňa 34 let student Vš denní forma a plný invalidní důchodce bez průkazu ZTP a ZTP/P cesta busem 1000 Kč oba dva studují v denní formě Soňa je navíc těžce zdravotně postižená… Číst vice »

Marek

Spíš je problém v tom, že si slevy dopravci kompenzují umělým navyšováním cen obyčejného jízdného a rušením některých benefitů. Proč toho taky nevyužít, když to nikdo nekontroluje, že?

Lukáš

Sleva pro studenty mi přijde jako běžná věc. To že studenti cestují, ať už v rámci studia či mimo něj, je věc která je přirozená a měla by se podporovat. Studium je drahá věc a dostupnost dopravy pro studenty je klíčová, jak pro pro dostupnost a usnadnění studií, tak pro budoucnost dopravy. Problém je spíše v mantinely slev, které dnes nejsou.

Petr

Dneska jsem zrovna jel ve vlaku plných studentů na trati Tábor _Ražice,skupinka se baví a jeden povídá, že je mu 17, ale že příště bude už určitě volit a Babiše,nebot ted co ušetří na jízném,tak si o to může koupit víc krabiček cigaret.Super ne?

Radim

já nekouřím, ale zase o to víc projdu zábav a víc propiju 😀

Bruno

Pro mě za mě at to klidně zruší, ale až tak za 2 roky, až mi bude 26 😀

Mravkolev Běžný

Zdejší pisatel článků o těchto slevách s nimi evidentně má nějaký chorobný osobní problém, stejně jako s Babišem.
Jste tady profesionální novináři, nebo pražskokavárenská sebranka?

Dalibor

hlavně že babiš nemá problém s rozpočtem, Rozhazuje víc jak socani.

Roman Svačina

To že jsou slevy černou dírou se mi osobně nelíbí. Ale dnes se dvěmi dětmi 2 a 4 roky cestovat Valašským expresem bylo nejhezčí místo v pekle. Jak už to bývá zvykem tak v dětském kupé důchodci a potom studenti. A když obsadíme poslední volná místa v dětském kupé, tak důchodci brblají

Hanzi

Chtěl bych jednou slyšet odpověď na otázku ,,k čemu vedlo zavedení těchto slev,,. K potlačení automobilové dopravy rozhodně ne jak je vidět na intenzitách dopravy.

Petr Nick

K růstu preferencí … ?

Daniel Novák

Nákup hlasů pro ANOfert.

Ezel

K podvodům…
1) stačí mít známost ve škole a hned má člověk do 26 let potvrzení, že je student.
2)stačí si dát přihlášku na VŠ/SŠ, nechat si potvrdit a skončit.
3)stačí nastoupit na prezenční studium a pak přejít na kombinovanou formu a průkaz, když nevrátíš, tak ti zůstane
4) stačí mít známost v buse/ve vlaku
atd….

Lukáš

Jsem studentem vysoké školy a musím říct, že takto to úplně nefunguje. Sehnat potvrzení přes známost je více než náročné a dost riskantní. Průkazy se pravidelně aktualizují (a taky platí…např. v případě ISICu) a kupón převyšující platnost průkazu Vám nikdo neprodá. Začít studium a skončit může člověku pomocí získat průkaz na semestr, ale výdaje spojené se vstupem do studia za to asi nikomu nestojí. Podvody určitě jsou a je potřeba s nimi bojovat, ale to se tohoto tématu vůbec netýká.

Bruno

A jak se taková studentská průkazka aktualizuje? Nevím jak na VŠ, ale já si podal přihlášku na SŠ a to ještě na učnák bez přijímaček. Žádný výdaje. Ted mám průkazku a jezdím na slevy. A když to srovnám, tak už ted jsem v plusu. Příští rok si dávám znovu přihlášku.

Dalibor

K tomu, aby si spřízněný firmy namazaly kapsu a mohly patřičné bakšišné refundovat na správné účty.

A.R.

Michal Bláha sumíruje hezky, ale pokud se něco vráží do dopravy formou těchto slev, tak ušetřené peníze by měly jít zase do dopravy. Dálnice, silnice, železnice i vozový park to potřebuje jako sůl.
Věřím tomu, že se některým rodinám tímto zásadně vylepšil rozpočet, ale v globálu je to stejně k ničemu. Ty peníze prostě chybí.

Martin1

Tyhle slevy byl čert dlužen. Místo, aby se peníze investovaly do vhodnějších oblastí (infrastruktura, nemocnice, školství, …), tak se vyhodí oknem. Aby to nedopadlo za chvíli ve stylu „mají slevy, ale nemají po čem jezdit“.

A.R.

Ono to tak dopadne. A ten prolhaný bastard Babiš to ze svého určitě nedá.

Permonik

Mě by zajimalo, když jsem jezdil pouze trasu do školy jako student za 62,5 procent sleva kolik byla tehda celkova sleva – kompenzace statem. Protože ty slevy jsou omylaný pořád dokola: “ Kdysi byly jen do školy a teď jsou plošně.“ Ale uvaděn jsou data jen ze součástnosti.

Ten twiterr je zajimavy: Mužem postavit 3 nové nemocnice, ikdyž v součástných neni dostatek lekářských kapacit. To budem mít 3 nové prázdné nemocnice? Nebo 1,4km metra v praze, myslel že metro je zaležitost Prahy, proč teda platím v metru jízdné když to má financovát stát z daní.

liberal shark

Co se opět vrátit k původní praxi, kdy se časové jízdenky na dojíždění do práce a do školy odečítaly z daňového základu ?

martin

Nemyslím si, že snížení ceny jízdného je vyloženě špatné. Možná by nemuselo být 75 %, ale třeba 50 %. Snížené jízdné cílí na skupiny, které to mají z hlediska příjmů nejtěžší důchodci /rodiče dětí. Pokud by to vedlo ke snížení automobilové dopravy (otázka zda vedlo), bylo by to taky plus. Negativum je zneužívání dotací cenovou politikou viz soukromý železniční dopravce, to by si měl stát pohlídat. Tweet pana Bláhy by se dala rozporovat téměř každá položka státního rozpočtu.

Hrackalw

Pane Martine mám podobný názor jako vy. Slevy jako takové jsou podle mě v pořádku mohlo by se snad diskutovat o jejich výši ale každopádně je nutnost zabránit zneužití a negativním vlivům na cenu jízdného. Ta současná forma poskytování je prostě špatná. A dle mého ani ten dopad na státní rozpočet není přesná částka která se vyplatí. Vždyť lidé kteří ušetří peníze za jízdné je pak utratí za jiné věci a státu se jich část vrátí na spotřební dani.

Axel

Já si spíše myslím, že by se mělo pracovat na co nejvyšším využití kapacity veřejné hromadné dopravy. Tj. organizovat spolujízdu automobily (formou přednostního parkování u přestupních uzlů), podporovat cestování v sedlových časech formou slev mimo dopravní špičku. Nebo další forma jak podporovat cestování – hledat jestli se vyplatí investovat, aby se ve výsledku ušetřilo… např. na trati Čejč-Hodonín by se namísto provozu 810 vyplatilo pořídit mikrobus nebo se domluvit s místními taxikáři (vzhledem k počtu cestujících používajících spoje na této lince – zdroj: mé osobní pozorování jako projíždějícího Hodonínem)… myslím to tak, že by spoje na lince Čejč-Hodonín mohli být… Číst vice »

Vít

Mikrobus na trať Čejč-Hodonín je naprostá kravina. Autobus 109 stačí

BoH

Na tom podle mě není nejhorší to, že některé skupiny jezdí s tak výraznou slevou, ale jaký dopad to má na ty, co si jízdenky poctivě platí. Tady je vidět rozdíl mezi Českem a Slovenskem. Nestudoval jsem to, že na Slovensku jsou tyto slevy zohledněny v rámci „dotací“, které dostává dopravce v rámci obsluhy dané trasy. Nemůže tedy špekulovat o ceně tak jako u nás, aby ji mohl zvýšit tak, aby studenti to byli ochotni ještě platit a tím vlastně vytlačili platící cestující neúměrně přemrštěnými cenami. Kdyby to bylo třeba i 50 %, tak pořád už ten rozdíl není tak… Číst vice »

BoH

Pardon, koukám, že mi chybí kus věty 🙂 …. „Nestudoval jsem to, ale předpokládám, že na Slovensku…“

Thijs

v článku je dle mého názoru nepřesnost: „Data ukazují i jednu z absurdit nového systému: slevy pro zdravotně postižené či jejich doprovod tvoří naprostý zlomek celkové kompenzace. Platí totiž jen v komerčních spojích, nikoliv v závazku.“
Slevy ZTP, ZTP/P, za děti do 6 let atd. platí ve všech spojích. Rozdíl je v tom, že v objednaných spojích je ztráta ze slevy součástí prokazatelné ztráty, kterou hradí kraj/stát, nikoli součástí toho balíku za slevy zavedené v září 2018.

Hezky česky

Hodnotný článek, takové by měly být na téma burešné dvakrát do měsíce a ten příklad, co by za to mohlo být taky dobrý i s grafikou. Za mě palec nahoru, další námět by mohl být, kolik to stojí ty neprivilegované o kolik jim zdražilo jízdné atd.

pamětník

Naopak: jde jen o zlobný text obsahující třeba zkreslující tvrzení, že „Senioři neměli do loňského září žádnou slevu, pouze v některých regionech či u některých dopravců, nikoliv však plošně“, což je samozřejmě pouhá zavádějící polopravda, protože senioři do té doby, než to před už asi více než 10 roky zrušil Kalousek, jezdili například v osobních vlacích jen „na občanku“ zcela zdarma a měli i další slevy z jízdného (a byla to rovněž „státní“ sleva). Ale napsat úplnou pravdu, to se zjevně redakci nehodí do její ideologie, tak to klidně zamlčí.

MiKi

Článek se vztahuje k loňskému roku v porovnáním s letošním. Tak prosím netrolte diskuzi.

pamětník

Nikoli: žádné takové omezení do minulosti (jen na loňský rok) v textu nikde není.

Hezky česky

Jsou soukromí dopravci do zahraničí, kteří nerozlišují kdo sedačku obloží, zda pracující, senior, či dítě klidně do 3 let. Sedačka je obložená a náklad na ni je stejný..
Na druhou stranu chápu socialistické aspekty státu vysokých daní atd., nicméně „sleva“ 75% s tímto nemá nic společného, je to volební dárek dobrých ekonomických časů, pak se nemohou protěžovaní divit, že s jejich koncem skončí tento volební dárek a obávám se, že protěžovaní budou zcela bez slevy.
To jsou tržní pravidla, já je respektuji a jako nebudu toto hanit, pak nebudu ani protěžovanou skupinu litovat.

babilon

Sorry za OT, ale když napíše „protěžovat“ někdo s nickem „Hezky česky“, tak mi to nedá. Správně je „protežovat“ ve smyslu protekce, z francouzského protéger=chránit.

Martin1

No jistě. Zavírají se nemocnice, je nedostatek školek a jeslí, sociálních služeb pro staré a handicapované, o tristní infrastruktuře ani nemluvě, ale tak hlavně že máme slevy na jízdném. No neberte to! Vyhodit ročně 6 miliard korun se prostě vyplatí.

Petr Nick

politická rozhodnutí mají většinou negativní ekonomický efekt, leč skupiny, na které je toto cíleno, to vnímají pozitivně. A vy ( nepoužívám v takové míře dennodenně vlak či bus, abych použil „my“), kterým to komplikuje cestu za povinnostmi, tedy za plné jízdné , si můžete tak jedině koupit místenku a modlit se, aby místo bylo reálné, ne jen „piktogram“ na monitoru ..

Vít

Místenku si kupovat nemusíte, když si koupíte jízdenku online, máte nárok na místenku zdarma…

Petr Nick

Osobní zkušenost ze Slováckého expresu Hulín- Praha, jinak pravda, nárok je

Michal

Vyplývá to z dat, o která(!) požádal deník Zdopravy.cz…

jirka

Socku nepouzivam. Potkavat tam ty socky a komunisty co se neumi ani umejt a zvani ty jejich bolsewicky rozumy tak to nemusim.
Tyhle slevy jsou jen levnej populismu pro ziskavani volicu.

Klaus mel Ruskou ambasadu a jako protivniky nase ceske Nemce pro ziskavani volicu
Babis ma R.ambasadu a populismus pro ziskvani volicu

BoH

A proto si vylíváte své srdíčko v diskusi o železniční dopravě. Jak sofistikované… 🙂

A.R.

Autem nejezdím, nemám zájem potkat agresivního dementního točvolanta, který neumí používat ani blinkry.

Dalibor

toje dobře, protože nemám zájem potkávat nezkušené panikařící jedince v hustém provozu 😀

Hanzi

Souhlas, když pojedeš za ,,mladou,, tim že vylezes z polorozpadlyho motoráku na peronu, to moc dojmu neudělaš. Ale když si to přivalíš třeba v trojkovym Superbu ……..to už je jiná 🙂

Rajče

SuperB? To má dneska kdejakej kšiltovkář. Sice v technickým stavu těsně před smrtí, ale dělá to dojem. Teda pokud nečoudí jak dýmovnice nebo není slyšet půl kilometru napřed 🙂

Hanzi

Je auto a auto, je majitel a majitel, ale i ten nejhorsi treba zrovna Superb, je znamka toho, že jede někdo kdo neparazituje v socce za penize ostatních, ale sám si jizdu plati ze svého.

Jakub

Na koho uděláš dojem se škodovkou 😀😀😀

johny

Víte jak se pozná největší socka? To je tak když sednete do lowcostu (což není samoo sobě znamení socky) na své místo u dveří načnete si Radegast a pozorujete lidi jak chodí a nastupuji a první po čem sáhnou a hledají je balená voda Rajec, kvůli který by snad ani nedali krok dál kdyby tam v tom odkládací místě nebyla.

Jirka Sirka

Proč bych se žinýroval, když to stát nabízí. Nikoho jsem kvůli slevám ve vlaku nevolil, nikoho jsem se o ně neprosil. Ale když už jsou, tak si zajedu z Plzně do Chebu, z Chebu do Ústí, z ústí do Prahy, z Prahy do Budějic a z Budějic do Plzně. A zítra z Plzně do Pardubek, z Pardubek do HavlBrodu, z HavlBrodu do Brna a z Brna přes Budějice do Plzně. Den uteče, a když to jde za hubičku, proč ne.

J.L.

Takto masochisticky strávený čas Vám fakt nezávidím 😒

Petr

A když neopojedete vůbec nikam, tak ušetříte víc, protože Vám zůstane i to co zaplatíte zlevněnou za jízdenku.

liberal shark

Z Brna přes Budějice do Plzně ??? To hraničí se sebevraždou !

Martin1

Chce poznat krásy zdejší železnice, no 🙂

Dalibor

chybí vám úske po úzkým rozchodu…

Jiří

Opět zde budu tlačit svůj názor – je mi celkem jedno, jestli stát platí těm či oněm nějaké slevy. Cikánům, narkomanům, nelegálním imigrantům jdou taky miliardy a nikomu to nevadí. Ale když už něco takového stát zavede, tak má zajistit i odpovídající kapacitu! Já pak jako člověk platící normální jízdné se nemám jak přepravit, protože vlaky jsou plné studentů a důchodců co jezdí za 25% ceny nebo zadarmo !!! Navíc by tyhle slevy vůbec neměly platit ve vlacích SC, IC, EC, EN.

xyz

„Cikánům, narkomanům, nelegálním imigrantům jdou taky miliardy a nikomu to nevadí.“
Nemáte pravdu.

„Ale když už něco takového stát zavede, tak má zajistit i odpovídající kapacitu!“
Čímž by se celá akce ještě o to víc prodražila.

xyz

** Upřesnění, můj výrok „nemáte pravdu“ se vztahuje k pojmu „Nikomu to nevadí“, nikoliv ke slovům předcházejícím onomu pojmu „Nikomu to nevadí“.

Robert

Nějak jste zapomněl na vlaky RJ a LE 😉

Jiří

U soukromníků je to trochu jiné – tam si mohou oni sami vybrat na jaké skupiny se zaměří a jaké podpory budou využivat/legálně zneužívat. Ale ČD je veřejná služba a jako taková má mít nějaké garance dostupnosti a ne že se prostě v neděli odpoledne/večer nedostanu z prahy do ostravy za plné jízdné, protože je lautr všechno obsazené důchodcema i v pendolinu…

Apollo17

Jiří:“ nedostanu z prahy do ostravy za plné jízdné, protože je lautr všechno obsazené důchodcema i v pendolinu…“

Ale to Pendolíno je na úrovni těch „soukromníků“(stát je neobjednává a nedoplácí).

Jiří

To platí pro všechny vlaky – proč já se v neděli mezi 15 hodinou a půlnocí nedostanu do žádného vlaku na sedadlo za 398 Kč jen proto, že všechno je vyprodáno důchodcema za 78 Kč???

Dáda

protože na 74% sedaček seděj děcka/studenti.

Dushan

Vy jste článek nečetl, když zjevně nevíte, která skupina lidí obsazuje zdaleka nejvíc míst?

Jiří

Promiňte Dushane, mám oči a v exponovaných vyprodaných vlacích vidím většinou důchodce, ba celé skupiny důchodců, kteří ještě vyřvávají na celý vagón, jak se jeli projet jen tak na otočku do prahy, protože mají levnou jízdenku a je to lepší než sedět doma. Co koho zajímá, že pak není místo pro lidi, kteří se opravdu potřebují přepravit například z pracovních nebo rodinných důvodů…

Dáda

Asi jezdíme oba jinejma vlakama. Já takovou scénku ještě nikdy nezažil. Těch študáků tam je hafo. někdy i hlučnejch..

Ušatá

Stačí se probudit a hned je vše jinak.

Hrackalw

Jirko na dráze dělám více jak 40 let mám ve vlacích něco naježděno ale vlak kde by bylo lautr všechno jak píšeš obsazené důchodcema jsem vážně ještě neviděl 😀.

Ušatá

Že s tím jezdím, ale důchodce nad 65 tam nějak nevidím a to i v dalších vlacích. Zrovna tato kategorie ve vlacích moc není.

jirka

podotykam pokud by cikani dostali stejne vzdelani a vyhody jako cesi, tak jim cesi nebudou sto konkurovat. asit tak

Jiří

Já si vždycky myslel, že máme všichni stejné šance. Ale když někteří rodiče neposílají děti do školy, tak to znamená že nedostali šanci na stejné vzdělání???!!! Ale tahle diskuse sem nepatří – bavme se o státních slevách na vlaky a o tom, jak úplně blbě je koncipovaný princip i realizace…

Dáda

mám dotaz. Co, nebo kdo, jim brání se vzdělávat?

liberal shark

To má být nějaký projev primitivního cikánského rasismu ?

Pako

Ne že bych se slevami až tak nesouhlasil, spíš bych upravil jejich výši, 50 procent mi přijde adekvátní, ale jak píšete, když může stát podporovat kdejakeho lepmpla, co může pracovat a nepracuje, myšleno hlavně v dnešní době, kdy je práce tři prd….e a Ti lidi jen vydávají systém, tak proč neudelat taky radost naším dětem. Stačí se podívat třeba na dávky na bydleni, to sice taky dělá určite radost, ale zaprvé těm co nemakaj (uznávám asi celkem velká skupina lidí) větší radost však těm co na tom tak dobře rejžujou.

Manitou

Jediné řešení je slevy zrušit, vrátit se k původnímu systému nebo je omezit na určitý počet na spoj, např. 10% kapacity spoje. Jinak se vyhnat nedají.
Už se těším na kopec „mínusů“ od církve „S75%“.😆

Zbyněk

Kdo se vyhnat nedají?

xyz

„omezit na určitý počet na spoj, např. 10% kapacity spoje“
Což by ovšem znamenalo vázanost takové jízdenky na konkrétní spoj, a to dokonce i v regionální dopravě (včetně jevu typu „nástup v neobsazené zastávce = cestující v okamžiku nástupu neví, kolik lidí s touto slevou už ve vlaku cestuje a až v okamžiku koupě jízdenky v jedoucím vlaku se dozví, zda bude platit 25%ní či 100%ní cenu).

Manitou

Samozřejmě je myšlena dálková doprava.
V regionálních spojích se notoričtí zabírači místa vyskytují sporadicky.
Slovenský model s omezeným počtem jízdenek je přijatelný kompromis.

asdfr

Na Slovensku to tak funguje. U nas maju studenti a dochodcovia cestovanie zadarmo. Pokial si kupuje bezplatny listok v dialkovej doprave – rychliky, IC, tak je tento listok viazany na konkretny vlak. Pri konkretnom vlaku je urcena maximalna kapacita, ktora je urcena pre bezplatnu prepravu.
U osobnych vlakov to neplati. Tam nie su listky viazane na konkretny vlak a ani nie su urcene kvoty na vlak.

PetrB

Nezlob se na me, ale stat by mel slouzit jako zachranna sit pro ty, kteri napr. prisli o praci (ne vlastni vinou), pro ty kteri trpi vaznou ci smrtelnou nemoci a lecba stoji stotisice az miliony korun, ale ne aby slouzil jako nejaka vernostni ci slevova karta na verejnou dopravu.
Takze za me zrusit.

Zbyněk

Zase další článek proti slevám, když se lidé v našem státě udržují v umělé chudobě a nikdo vás není ochoten lépe zaplatit, tak z toho vyplývají i nízké důchody a málo peněz na rodinu, když by každý měl alespoň minimální mzdu, která je za našimi hranicemi v germánský mluvících zemích, tak bychom slevy nepotřebovali. Pořád se mluví jen o koridoru, ale co lidé v regionech? Vždyť právě ti mohou jet ze vsi do města aniž by se museli zbytečně omezovat. Lidé prosím nežijí jen mezi Prahou a Ostravou.

PetrB

Cooo? V Nemecku je minimalni mzda v soucasne dobe 1.557 €, pritom najem bez energii cini v Bavorsku od 650 € od 40 m² v malych mestech, ve velkych jako je Nürnberg od 900 € od 40 m². Doprava vlakem např. z Mnichova do Norimberku vyjde (tarif DB) na 63 €, lze vsak vyuzit BahnCard (obdoba InKarty CD), ktera stoji na rok v pripade porizeni BahnCard 25 (sleva 25%) na 62 €, v případě BahnCard 50 (sleva 50 %) na 255 €. To jsou varianty jen pro druhou třídu, lze je zakoupit i pro první třídu a ty jsou dražší… Číst vice »

666

Zapomínáte dodat, že kdyby byla v ČR dostupná stejná kvalita zdravotních, přepravních a ubytovacích služeb jako v Německu, tak cena také stejná. Rozdíl ceny je dán rozdílem kvality poskytnuté služby.

Tomáš

Tak to ani náhodou. V kvalitě lékařské péče je na tom ČR s Německem srovnatelná, sám mám zkušenosti s pobytem v nemocnici v obou zemích.

Dáda

Čechy s Polskem bych raději nesrovnával.

Jan Lisý

Chudáci Němci, ještě že jsme v Česku.

xyz

„Zase další článek proti slevám, když se lidé v našem státě udržují v umělé chudobě…“ A tyto slevy jim (resp. ne všem – „jen“ dětem, studentům a seniorům) akorát tak zlevní jednu konkrétní komoditu, nic víc. „Pořád se mluví jen o koridoru, ale co lidé v regionech? Vždyť právě ti mohou jet ze vsi do města aniž by se museli zbytečně omezovat.“ – Netýká se těch, kteří na slevy nárok nemají (tzn. pracující, nezaměstnaní, ženy na mateřské, senioři do 65 let atd.). – „Zbytečně omezovat“ se ti „lidé ze vsí“ tak jako tak při cestě veřejnou dopravou musejí, a to… Číst vice »

liberal shark

V umělé chudobě nás udržují především obludně vysoké daně, které slouží mimo jiné i na financování podobných populistických nesmyslů jako je tento.

Dalibor

No já si nějak chudej moc nepřipadám. Mám práci, žena na mateřský, přesto zvládám ufinancovat celý provoz rodiny včetne splátky hypotéky. Že bych byl chudej, to se fakt necítím. Občas sipřivy dělám bokem.. Máme co potřebujem, auto, domeček, dostatek jídla a oblečení…. Ano nejezdíme na dovolený do Karibiku…

Chorobný prokrastinátor

Dá se v rámci porovnání zjistit, kolik nás denně stojí kupř. Církevní takzvané restituce?

Axel

@Dobrý den, já myslím, že nás (jako daňové poplatníky) nestojí církve nic, ani korunu. S výjimkou dobrovolných dotací např. od obce na místní obecní pouť v jejímž rámci je např. i setkání lidí dobré vůle (=“mše svatá“). Provoz sdružení věřících (tj.církví dělených na jednotlivé obecních farností či celoživotních nadšenců=církevních řádů tvořených jeptiškami či mnichy) platí napřímo buď samotní věřící (=něco na způsob „členských příspěvků) a to zhruba z 1/2. Zbylou polovinu získávají sdružení věřících z majetku nahospodařeného za staletí minulých generací, protože tyto sdružení jsou leckdy nejstarší nepřetržitě fungující organizací na území naší vlasti. P.S. Pokud někomu vadí cena za… Číst vice »

Hrašovík

A léčba alkoholiků nás stojí denně 36 miliónů (13 miliard za rok).

Dushan

Dalo by se pokračovat i kolik denně stojí dotace neziskovek, živení senátorů a nemakačenků… Za to stát utrácí za cenu dalšího prohlubování schodku státní rozpočtu a v době, kdy je už jasné, že příští rok budou chybět peníze na dopravní stavby.

J.L.

Demokracie je finančně i časově náročná.
Osobně Vám přeji, abyste nikdy neziskovou organizaci nepotřeboval, až třeba onemocníte, přijdete o práci a děti spolu s manželkou Vás vyhodí z bytu.

J.L.

P.S.: Plošné státní slevy v dopravě považuji za nesmyslné.

občan

Až budu potřebovat tak se důvěrou obrátím na Čolka v tísní 🙂

Dáda

vzhledem k tomu, že manželku jsem si vybral a děti vychoval, budu v stáru sklízet jen to co jsem spolutvořil. Já osobně se snažím tyto lidi spolutvořit tak, abych nebyl k stáru odkázán na pomoc nějakých neziskovek a děni ani žena mne nikam nevyhazovala. A o tom to je. Mladí se starali o staré běžně, staří předávali mladým zkušenosti. To fungovalo stovky let. Teď se prosazuje vyhazování z bytu.

J.L.

To máte pravdu. Já jsem na tom naštěstí podobně. Bohužel na tom nejsou všichni stejně. Znám řadu případů ze svého okolí.
Neziskovky jsou projevem občanské společnosti a prostředky do nich vložené jsou využity mnohem efektivněji než přímé platby do státních či samosprávních institucí.

liberal shark

Vy budete nějaký nepřítel socialismu :-). Takoví lidé jsou noční můrou pro celou levici.

Vít Jůza

Kolik vás stojí církevní restituce odpovídá tomu, kolik nás stálo okradení církví. Podstatnější škody spočívající v liquidaci mnohých církevních institucí, duchovních i věřících a více než čtyřicetiletém podstatném omezování a ovládání těch zbylých se spočítat a jakkoli nahradit samozřejmě nedá.

pozorovatel

Kolik nás stálo okradení církví? Myslíte-li tím řečnický dotaz na to, o kolik nás i naše předky církev v minulosti okradla, pak máte samozřejmě pravdu, jinak by to samozřejmě byl jen ujetý názor demagogického klerofila.

Ušatá

Církve nemohl nikdo okrást už jen proto, že majetek už nevlastnili od Josefa II. A potom, jak dříve církve přicházeli k penězům a majetku, stejně jako šlechta? Že by vlastní prací? Nebo třeba lumpárnami a oblbováním lidí či jejich využíváním? Válkami? A kdo v nich za ně bojoval atd???????

Dáda

Proč takzvané? prostě to tak, je a jmenuje se to Církevní restituce. Netřeba k tomu přidávat žádná další přívlastky. Někdo s nimi souhlasí, někomu jsou trnem v oku. Nicméně jsou a jsou zakotveny v platných zákonech. Mi taky vadí povinnost se poutat v autě. A taky mi nezbývá než se přizpůsobit.

Axel

Znáte někdo jeden jediný případ, kdy část církve (skupina věřících) podváděla ohledně peněz? Já žádný takový případ podvodu/úmyslného obelhávání neznám. Znám pouze jeden případ ekonomického problému a to šlo spíše o hloupost/naivitu než o úmyslné obelhávání – v městečku Trmice u Ústí n.L., kde místní skupina věřících (farnost katolických křesťanů) koupila zadluženou pilu, nepodařilo se jim zlepšit hospodaření a pila skončila v konkurzu… protože majetek farnosti se ručilo věřitelům, tak věřitelé si nakonec „polepšili“, protože na splátku jejich dluhů šly nejen peníze za prodej samotné pily, ale taky za prodej kostela, farních lesů a pozemků a taky za prodej kostelních… Číst vice »

pozorovatel

Proč takzvané? Možná proto, že zjevně není restituce jako restituce, takže tu falešnou je třeba aspoň označit přívlastkem.

Dáda

A vy umíte poznat co je a není falešné? Já toto posoudit nedokážu. Za mne fandím odluce církve od státu. Nemá to být propopjeno. A jak se tyto dva suběkty dohodly já nekomentuju. Tento zákon navrhla sněmovna, schválila, senát schválil, prozident podepsal. Tak to je. Sněmovnu volili lidi, senát volili lidi. Tzn respektuji tot jako fakt ne nehodlám se v tom rejpat. Komunisti po válce mi taky vystříleli čtvrt rodiny. Přežil jen otec. Jen proto že to byli sudetští Němci. (děda řezník, babička posluhovačka) prostě to tak bylo. co s tím já teď nadělám. Z druhý větve rodiny zas několik… Číst vice »

pozorovatel

Neumím – jen se o to pokouším, snažím. Chtít slučovat stát a církev je samozřejmě hloupost, z toho už jsme, doufám, všichni vyrostli. Ale to, co tady bylo v minulém století, přece nebyl ani církevní stát, ale ani úplně „anticírkevní“ stát (i „za bolševika“ se například v náboženštěji založených oblastech ČSSR podařilo postavit několik nových kostelů), takže „církevní restituce“ rozhodně nejsou žádnou „odlukou církve od státu“. Bohužel, Češi jsou mistři v „odezdikezdismu“, takže po letech potlačování pozice církve si tato zvolila cestu uplatňování tvrdé odvety a vůbec jí nevadí, že je to v naprostém rozporu s jejími hlavními postuláty. Ale… Číst vice »

Axel

Hm… ohledně toho jak „podporovala“ naše vlast jednotlivé sdružení věřících před 1989 je hezké srovnání např. ve filmu Zapomenuté světlo… myslím to srovnání povrchního/falešného a normálního přístupu. viz „faráři“, které hrají pánové Lábus a Polívka https://www.fdb.cz/film/zapomenute-svetlo/fotogalerie/23603. Ta scéna touto vedlejší dějovou linkou je přibližně v polovině filmu

Dalibor

Na postuláty kašlu. Zvolená reprezentace takto rozhodla. Tečka. Slevy „zařídila“ parta pod vedením oligarchy, která nemela důvěru, tj nebyla „legitimní“ vládou s důverou volených zástupců. V TOMTO VIDÍM ZÁSADNÍ ROZDÍL. Kdyby slevy prošly návrhem legitimní vlády, a souhlasem „parlamentu“ neřeknu ani popel.

Ušatá

Takové lidičky každý režim potřebuje. Co na vše rezignují, se vším jsou spokojeni, neprotestují a chovají se tak, jak se po nich chce. Jak myslíte, že to pak s takovou společností dopadne? Chudák takový Jan Hus a další. To na to doplatí.

Dalibor

Jestli se nepletu, uhořel. Já uhořet nechi. V daném prostoru se snažím si žít po svým, starat se o děni, něco je naučit. Pokud možno po nikom nic nechci. a pokud možno snažím se žít tak, abych nikoho někaj moc neobtěžoval. Bohužel ne vždy se daří. V každým případě si myslím, že hrabat se trvale v monulosti, brečet a stěžovat si pořád kokola na každou křivdičku co se komu stala je spolehlivá cesta do blázince, nikoliv cesta někam vpřed, někam dál. Já odobně už nijak nezměním to, co se stalo. Takže jdu dál. Akorát dětem připomíánám, co se stalo, aby… Číst vice »

liberal shark

Ptáte se špatně, protože momentálně (už od padesátých let) hradí provoz církví státní rozpočet. Cílem restitucí je tento nežádoucí stav odstranit a převést je na samofinancování.