Dopravci Železnice Železniční průmysl

14 z 25 nejezdí. Slovenské dráhy řeší problém s modernizovanými „okuliarniky“

Lokomotiva řady 757 v barvách ZSSK. Foto: R.D. - Rolf-Dresden/Wikimedia Commons
Lokomotiva řady 757 v barvách ZSSK. Foto: R.D. - Rolf-Dresden/Wikimedia Commons

Železničná společnost Slovensko (ZSSK) musí řešit velké problémy s častými poruchami strojů řady 757, což jsou modernizované lokomotivy v Česku přezdívané jako Brejlovec, na Slovensku jako Okuliarnik. Lokomotivy prošly modernizací v ŽOS Zvolen.

O problému informoval jako první Denník N. Podle něj jsou poruchy různé, od závad na trakčních motorech až po poruchy brzdového systému. „Naši strojvedoucí jsou právem nespokojeni, spolehlivost lokomotivy 757 by měla být podstatně vyšší. Je pro nás nepřijatelné, jak se situace za deset let vyvinula,“ řekl místopředseda představanstva ZSSK Patrik Horný, který má od června nastoupit do vedení Českých drah. Jen minulé pondělí bylo odstaveno 14 z 25 modernizovaných lokomotiv.

ZSSK se před deseti lety rozhodly, že si modernizaci za 40 milionů eur objednají u ŽOS Zvolen, které patří do skupiny podnikatele Vladimíra Poóra. ZSSK si stěžuje i na dlouhé doby čekání na náhradní díly. Poór Denníku N napsal, že nemá informace o tom, že by slovenské dráhy měly odstavený nepřiměřený počet modernizovaných strojů. Podle něj se projevuje hlavně fakt, že už najezdily hodně kilometrů a že ZSSK mohly zanedbat údržbu.

ŽOS Zvolen v roce 2009 porazily v soutěži CZ LOKO, které nabídly vyšší cenu. ZSSK financovala opravu hlavně z evropských dotací.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonym
Host
Anonym

ŽOS Zvolen, očekávaly dráhy „niečo iné“?

Kknndd_
Host
Kknndd_

Mi nemáme Slovenské dráhy… máme ZSSK. 😂😂 to nie je ako ČD

Raddie
Host
Raddie

To znamená, že místo vlaků provozují vzducholodě, nebo v čem se liší podstata jejich činnosti?

Kknndd_
Host
Kknndd_

Žiadne slovenské dráhy, ale ZSSK. To nie je ČD

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Bude článek o vyřešení se spolehlivostí a vytíženosti v PIDu, o tom uvažovaném prodlužování Elefantů a modernizací dalších pater, kde by bylo více informací?

Svatá Prostoto
Host
Svatá Prostoto

Taky bych si na tohle téma rád přečetl něco podrobnějšího 🙂

Cargo
Host
Cargo

Já bych to viděl na problémy s údržbou u ZSSK, protože 756 co má ZSSKC jsou typově skoro stejné a ty všechny jezdí.

Vbb
Host
Vbb

Já bych neřekl, že je to skoro stejné. 756 je skoro stejná jako 753.7, zato na 757 se Zvolen vyřádil… třeba cize buzené motory.

Tomas
Host
Tomas

A páni, co za to mají odpovědnost, jsou ti samí, co jdou do vedení ČD?

Romanero
Host
Romanero

ŽOS Zvolen bude asi lepší oddíl. Přijde mi, že i nové mravce KŽC vídám víc za plotem v Čakovicích než na trati.

Pitrys
Host
Pitrys

361 z jiné ŽOSky se také „povedly“…

Matouš
Host
Matouš

Těžko se může porouchat elektromagnetická brzda, když na lokomotivách žádná není. 🙂 Spíše elektrodynamická brzda (EDB)?

bubulak
Host
bubulak

Proběhla u nás vlastně vůbec někdy rekonstrukce lokomotiv na dieselový pohon?

Svatá Prostoto
Host
Svatá Prostoto

Ano, například právě řada 750 nebo 749.

nanobrain
Host
nanobrain

Rekonstrukce?
Modernizace různých řad nás probíhaly a neustále probíhají, momentálně ř. 742 pro ČD Cargo

Kuzma
Host
Kuzma

749 nebo 750 nejsou zrovna ty nejlepší příklady. U obou došlo k nahrazení vytápěciho kotle PG 500 za trakční alternátor. To lze nazvat modernizací, ale ne rekonstrukcí.
Dobrým příkladem rekonstrukce jsou brejlovci 750.7 nebo veselá kráva 714 (ex 735)

xyz
Host
xyz

„Podle něj se projevuje hlavně fakt, že už najezdily hodně kilometrů a že ZSSK mohly zanedbat údržbu.“ Nepředpokládám, že by to mohla být pravda, přinejmenším v duchu příspěvků z jiných diskusí v předchozích dnech „Tam, kde se zbavili osobní dopravy na nevýznamných lokálkách, se mohou o to více soustředit na údržbu hlavních – či alespoň takříkajíc hlavnějších – tratí či vozidel po takových tratích jedoucích“. Také by (dle týchž tezí názorových oponentů) mělo platit, že ZSSK je akceschopnější než ČD (má menší rozsah výkonů a tím pádem o to méně úrovní řízení), tzn. ZSSK by měla být schopna takový problém… Číst vice »

Kubrt
Host
Kubrt

Zbytečné vyrývání – nevšiml jsem si, že by tu někdy někdo obdivoval styl řízení a management ZSSK.

X 1
Host
X 1

Kubrt Nikoliv řízení a management ale systém. Xyz to popsal správně. Zrušit výkony na lokálkách a tím by se uvolnily kapacity techniky a strojvedoucích pro potřeby hlavních resp. perspektivních tratí. Nicméně se však ukazuje, že tento efekt je pouze krátkodobý. Z nedávné historie víme, že po masivním rušení provozu v Německu v 80 a 90-tých letech, se problematika vrací jako bumerang. Nedostatek techniky a zejména provozní personál opět chybí. I chřipkové období vede k rušení spojů základní dopravní obslužnosti. U Zssk je tento efekt také jasně patrný. A u nás se ozývají i z vyššich míst hlasy, které do toho… Číst vice »

Honza
Host
Honza

Vychvalovat ZSSK za skvělé řízení to chce opravdu notnou dávku něčeho tvrdšího. ČD mají své mouchy, ale oproti ZSSK jsou minimálně o několik tříd výše.

Tronda
Host
Tronda

Ale zase určitě podle některých je na Slovensku svět ještě v pořádku, skoro všechno se nabagrovalo ŽSSK a že se odříkaj vlaky vůbec nevadí.

Honza
Host
Honza

A co příklad Rakouska, kde téměř vše odjezdí ÖBB a funguje to dobře?

Kubrt
Host
Kubrt

V Rakousku to funguje, protože Rakušané. V různých zemích, resp. v různých společnostech, fungují věci různě, to je normální. Nikoho nepřekvapí, že v Japonsku se k sobě chovají lidi jinak, než třeba v Itálii, a stejné je to i s dopravou – co někde funguje, jinde vůbec fungovat nemusí.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll