Budějovický dopravní podnik hledá nové řidiče pro MHD v Srbsku

Autobus Solaris Urbino 18 pro českobudějovickou MHD. Pramen: DPMCBAutobus Solaris Urbino 18 pro českobudějovickou MHD. Pramen: DPMCB

Mladí lidé dnes vůbec nechtějí řidičák, natož aby chtěli řidičák na náklaďák nebo autobus, říká ředitel dopravního podniku.

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk Fila

Kdo chce mít opice musí mít na banány. V Českých Budějovicích je asi větší konkurence protože Německo nebo Rakousku je kousek. To že se řidič z Balkánu nedomluví asi nikomu nevadí hlavně že je levný a kola se točí.

Vašek bus

No ano všichni se shodneme že odpovídající mzda by měla být řekněme v rozmezí 220-320 Kč/hod. Ale pořád je tady to o čem také většina ze zdejších diskutujících mluví ta nepravidelnost. A časová náročnost já osobně se obávám že pokud by mzda byla v té vyšší relaci tak by “ spousta“ lidí do dopravy přišla s tím že ano je to řehole ale teď jsem ve sr..ch tak to vydržím 3-4-5 roků vyhrabu se z toho a pak půjdu někam “ na vrátnici “ kde bude klidněji. Takže ten nedostatek by se třeba podařil vyřešit teď ale odsunul by se… Číst vice »

Jeňýk

Hezky napsaný a je to tak jak píšete. Mám to štěstí (nebo smůlu :-))) , že baba je doma, takže nemusíme řešit nějaký víkendy, uděláme si víkend v týdnu. Ona ta ženská, která tohle dá má stejně svatou trpělivost. Pánové nahoře by se měli zamyslet nad tím, co udělat s tím aby to povolání bylo atraktivnější, prachy jsou super, ale není to všechno.

LiborV

Přemýšleli jste proč je pro mnohé mladé muže a ženy zajímavější práce ve skladu nebo v Lidlu než řídit autobus? Peníze jsou u těchto povolání podobné. V Lidlu je však pracovní doba v 1 kuse a nemá brzké začátky kolem 4té.

Josef22

A skutečně má být plat pokladního v Lidlu na stejné platové úrovni, jako jízda se 100 lidmi v autobuse při hustém provozu? Ze zvědavosti se ptám.

M19

A co tím chcete říct?

Josef22

Špatně jsem jsi přečetl původní komentář a vyvodil z něj, že je v pořádku, když má řidič autobusu stejně, jako zaměstnanci v Lidlu. Po druhém přečtení už došlo ke správnému pochopení, čili lze můj předchozí komentář úplně ignorovat.

jackbrno

Dokud dopravci, potažmo objednatelé dopravy nepochopí, že řidiče je potřeba pořádně zaplatit, tak to prostě jiné nebude. Jejich základní hodinové mzdy bez příplatků jsou naprosto zoufalé a dikomfort nepravidelnosti pracovní doby je absolutně nezaplacený. Ostatně to platí i o strojvedoucích a dalších pozicích v nepřetřžitém provozu. A úplně jako první věc by se měly zakázat dělené směny. To je největší zlo, protože člověk mezi nimi reálně volno nemá, ale přitom se mu to nepočítá do pracovní doby. Nechápu, že tohle ještě zákoník práce vůbec povoluje.

Pavel

Zakazovat netřeba, stačí je zaplatit. Dobu v práci chci mít zaplacenou celou. Pokud zrovna nejedu, není to můj problém, jízdní řád je věc mého zaměstnavatele. Dělám pro firmu, která to akceptuje. Řidiče má a nemusí brečet ani lovit v Srbsku.

radim

kdyby zaplatili, tak je lidí dost. Stačili by budějčáci. ale peníze daj radši netáhlům na úřadech, tak co se kdo diví….

xyz

Ani Slováci a Ukrajinci nemají zájem? 🙂

Když nepřijdou ani Srbové, kde až bude chtít DP lovit? 🙂

slsp

No napriklad bratislavska Arriva si tahala Uzbekov a Gruzincov, takze vzdy je kam ist…

Lxxxx

Kdyby ta práce byla patřičně finančně ohodnocena tak by si lidi mohli vybírat. Když už má někdo vstávat na ranní o půl třetí, dělat dělenou směnu od čtyř ráno do sedmi večer třeba pět dní v týdnu a dostat zaplacený výkon 8-9 hodin, z odpolední se vracet po půlnoci, k tomu si téměř každý den vyslechnout spoustu sprostých nadávek od cestujících za jejichž životy a zdraví nesete každý den odpovědnost v hustém provozu kde si každý dělá co chce, neudělat manko v kase, v garážích pak řešit opakující se problémy s vozem…………., to vše by mělo být něčím vyváženo, nejlépe… Číst vice »

Původní Aleš

Asi „nejlepší“ hlášku jsem slyšel od cestujícího v Brně na totálně ucpaném okruhu u Zvonařky na lince 84, ptal se arogantně řidiče kdy budeme na nějaké zastávce, že už jsme tam měli před X minutama být. Nechápu, jak to za ty prachy může někdo dělat.

Pavel

Takovým blbům většinou říkám, že jsem řidič a ne věštec…

Jeňýk

Po té, co jsme se proskákali předvánoční kolonou až na konečnou nebyl pán líný mi přes celý autobus přijít sdělit novinku, že mám 10 minut zpoždění. Důchodce, takže slečna tam na něj nejspíš nečekala. Max mu ujel trolejbus do penáče, tak holt počkal 10 minut na další. Kvůli takovýmhle debilům si den kazit nebudu, doporučil jsem mu příště pěškobus, bude to mít jistější

Zdeněk

Taky nechápu postoj většiny mladých k automobilismu a k řidičským průkazům. Vždyť ŘP je nejen užitečný pro život, ale umožňuje poznávat kus světa a může být i zdrojem obživy. Jenže pokud se mladá generace vůbec zajímá o auta, tak by je měla nejraději plně autonomní, aby do nich liidi jen sedli a mohli být neustále online, tudíž aby mohli neustále vejrat do mobilů, přičemž řízení by pro ně bylo ztrátou času. Řidiči kamionů z Balkánu sice nemají v Evropě příliš dobrý zvuk, jsou často dost nedisciplinovaní, ale určitě by se mezi nimi našli solidní. Jiné cesty než hledat profesionální řidiče… Číst vice »

Josef22

O kousek níže jsem psal relativně obsáhlý komentář, jak to z části vidí mladá generace – doporučuji přečíst.

Rava

Jaký je tedy ideální kandidát pro tuto práci za daných podminek? Srdcař bez osobního života bydlící u rodičů a nebo prduch. Ale spíš jen prduch, protože tomu stačí být užitečný a dostat se mezi lidi. Vše ostatní si nese s sebou z předchozího období života, včetně příkladné pracovní morálky. Mladý má jiné priority (rodina, bydlení, ojetina aspoň za 150 tis) a na to může v takto ohodnocené práci rovnou zapomenout, stejně jako na volný čas! To není moc motivující. Ředitelé DP pak vymýšlí nesystémová opatření. Srby lákají jen a pouze na to, co našim řidičům odpírají. Ale chápu, ti pak… Číst vice »

Pavel

PrDuch už se neříká, teď se říká PRAcující SEnior.

bububu

Obávám se, že budoucnost je jedině v autonomních vozidlech. (A zároveň se obávám, že vývoj v toto oblasti poněkud zaostává.)

jackbrno

Vývoj zaostává jednoduše proto, že na běžných silnících v běžném provozu je to naprosto nereálné.

Josef22

Popravdě, je mi 23 let a mým snem od dětství je být řidič autobusu. Při hledání zaměstnání jsem si můj sen mohl před 2 lety splnit, mohl jsem nastoupit do nejmenovaného DP v mém bydlišti, nebo na příměsto k jinému dopravci (u obou by mi byl zaplacen řidičák s rozšířeným prof. školením vzhledem k věku, ošetřeno smlouvou…). Ty podmínky, které mi byly nabízeny, byly však fakt k pláči. Základní mzda necelých 120-130 Kč/hod, poté nějaké příplatky, směny nepravidelné a většinou od rána až do večera. Za tu zodpovědnost, kterou řidiči mají, jsou to fakt drobný. Na to skutečně nikdo mladý… Číst vice »

Josef22

Že zaměstnavatel s řidiči pouze vymetá podlahu za malé peníze *. Pardon

Rava

Aspoň si nebudete vyčítat, že jste to nezkusil a ostatním zavřete pusu, že mladí jsou moulové s rukama dozadu. Vaše argumenty získané praxí jsou neprůstřelné. Dost lidí si neuvědomuje, že mladí potřebují peníze zdaleka nejvíce a čas strávený s rodinou jim taky nikdo nevrátí a rozhodně se nevyrovná 190kč hrubého. To ať si ředitelé hledají rovnou v Mongolsku, protože ten Srb taky dlouho nevydrží. Jestli vůbec přijde.

Pavel

Přijde, bude stát spoustu peněz (za výlety managementu do Srbska, výuku češtiny, atd.), rozkouká se a popojede do Drážďan nebo Mnichova.

mic

Mno, máme tu v obci živnostníka s nějakou Avií. Vozí co je třeba a dá se vysypat. Obejde se bez šéfa a spinká do sedmi. Zmiňovanou mzdu si ovšem vyjezdí tak za 8 dní. A přitom by to mohl být ideální kandidát. Umí velmi dobře řídit velké auto, ale opravdu by mě zajímalo, za kolik by práci vyměnil …

Novotny

Udelat reorganizaci linkoveho vedeni a nastavit lehce pamatovatelne intervaly, nez mnoho linek s nepravidelnym provozem. Hned by se usetrilo pad ridicu. Zvednout zakladni plat alespon na 250 korun hrubeho, aby se to vyplatilo i soucasnym ridicum, a aby byla castka konkurence schopna oproti jinym profesim, kde neni takova odpovednost. Prijimat ridice ze Srbska, kteri maji sice profesni prukaz, ale je tam jazykova bariera, neni asi nejvhodnejsi, pokud uz budou resit neco v provozu s cestujicimi, dispecinkem… A na zaver zdrazit jizdne alespon o 10%, aby se memuselo tak setrit, kdyz mesto nema na to tolik financi.s propustenim nekolika thp lze… Číst vice »

Pavel

Super, takhle se to dela! Vemte ridice z ciziny, stejne jako me pred 13 lety vzala cizina cesku! Zvednete platy, at se vam lidi z ciziny vrati! Cechu ridicu je v zahranici dost a maji praxi a veskere potrebne papiry.

Venazplzne

Dobrý den, také jsem v zahraničí a nevěřím,že ti co jsou v cizině se vrátí.Hlavne venku jsou lepší jistoty a vše mám oficiálně na pásce.Zadna min.mzda a zbytek bokem.

Pavel

Samozrejme je to individualni. Ja mel vse na pasce i v CR, jen mi po zaplaceni najmu a jidla nic nezustalo. Zahranici mi pomohlo, ale doma je doma. Hodne kolegu se chce vratit.

Venazplzne

Pavle, nejdříve vše nejlepší k Novému Roku 2023 a hlavně zdraví.Bohuzel jsem poznal jak se chová český majitel.Ale samozřejmě,že věřím o návratu kolegů domů.Ale myslím,že nyní při cenách bydlení, jídla budeme asi přemýšlet? To musí hodně šéfů začít přemýšlet proč našinec nemá o práci řidiče zájem?Jezdil jsem jako řidič autobusu v Plzni na MHD,ale jak jsem měl limit hodin a prezcasu tak mi bylo oznámeno,že mám být doma a čekat . Takže třeba jsem jezdil pondělí, úterý středa čtvrtek pátek doma směna v sobotu a opět dva dny doma.Jako bonus byla stížnost,že jsem způsobil cestující úraz při výstupu z busu… Číst vice »

Pavel

Dekuji a take preji vse nejlepsi v tomto roce. Hlavne zdravi! Mate pravdu, ze situace v CR neni ted zrovna idealni. Proto je potreba v nekterych odvetvich silne pridat na platech.

Zdrasa

Úplně vidím, jak ty typy lidí, co dnes nechtějí řidičák, by jinak šli řídit (trolej)bus. Jestli ono to tradičně nebude spíš platy (Kolik berou řidiči Boltu apod? Hádám, že víc.) a základní demografií (tj mladá generace je prostě méně početná, tudíž nemůže personálně nahradit tu starší). Ale chapu, kopat do nich a stěžovat si je nejjednodušší řešení.

Lukáš F.

Řidič Boltu si taky nevydělá nějaké velké peníze, ale může to dělat, jak se mu to hodí, ne podle toho, jak mu někdo rozepíše směny, i to podle mě hraje roli.

Zdrasa

díky za upřesnění. Platově tedy podobné, ale celkově lepší.

David

Nechápu tu obsesi náborovým příspěvkem. To se fakt někdo rozhoduje o práci podle nějaké jednorázové částky? Já bych se tedy rozhodoval spíš podle pracovních podmínek a platu.

Lukáš F.

Na lidi, kteří žijí od výplaty k výplatě a neumí plánovat do budoucna, to zřejmě funguje.

Kubrt

25 % české populace nemá finanční rezervu ani ve výši měsíčního příjmu. Jakákoliv „investice“ (jak s oblibou říkají třeba koupi ledničky) pro ně znamená úvěr a částka „až 100 000“ je něco naprosto nepředstavitelného, co v životě neviděli.

PetrH

jenže to není ani tak o chudobě, ale protože utrácí relativně malé částky pravidelně za hlouposti a prostě neumí šetřit. Viděl jsem to v příbuzenstvu.

Kubrt

To vůbec nijak neřeším, důvody můžou být různé, jen konstatuju, že 100 000 je pro někoho astronomická suma.

Jiri Kana

Když je řeč o srbských řidičích autobusů, nelze si nevzpomenout na Miška Krstiće ze starého geniálního filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=XIvih2mGGwA

Jindřich

Je to pořád stejně stejné. Když dopravní podniky budou platit odpovídající mzdu, tak budou řidiče mít bez potíží. Za současné mzdy, pracovní dobu a zodpovědnost to mladí dělat NEBUDOU. Ale je skvělá ta věta, že teď nově už budou řidiči v ČB dělat za 191 hrubého. To se mladí zvednou a už jistě půjdou do autoškoly na autobus.

V. K.

Přesně tak. Dnes není problém vydělat 200 Kč/hod na kdejaké brigádě s 10x menší zodpovědností a s lepšími směnami.

Daniel

Souhlasím, ale už je za potřebí mít určitou úroveň kvalifikace (sám mám za podobných podmínek DPČ na D-04), ovšem za pásem, v obchodě nebo v podobných podnicích na 200 Kč/h narazíte výjimečně. Nehledě na to, že dohodáři jsou dost diskriminováni např. žádnými zákonnými příplatky za noc, svátek, víkend apod.

Mikádo

To zcela nepochybně. Jen se připravte, že vás bude stát lístek na MHD dvojnásobek. A pak budou peníze na platy. Ředitel DP opravdu nemá v prdeli mincovnu, aby ty peníze mohl kdykoliv sehnat.

Rava

Řidiči chtějí odpovídající mzdu = drahý a nedostupný lístek. Kdyby náklady na ten moloch byly beze zbytku převedené na cenu lístku, tak by všichni skutečně platící jeli raději tágem. Ale protože to tak není, tak i já ve 20 tisícovém městě vidím, že ta cena lístku není až tak provázaná. Počet platících tak 1:20, no spíš 1:50 🙂 (důchodci, lidi co darovali krev a další zadarmo). A ať si jezdí zadarmo, když chce takovým způsobem město tu službu provozovat. To co by přepravili s rezervou tranzitem vozí tím největším ivecem. Někdy pro jistotu 2 prázdné za sebou s jedním důchodcem.… Číst vice »

jackbrno

Navýšení lístku by bylo naprosto nepatrné. Podíl platu řidiče na nákladech jednotlivé jízdy autobusu je velmi malý. Ostatně to se dá z hodinové mzdy celkem jednoduše spočítat. Podstatně vyšší částku dělají náklady na amortizaci a údržbu vozidla, na palivo, na garáže a na všechny ty „manažery“ podniku

M19

No, ono těch lidí co mají 40 a více odběrů zas tolik nebude… Když budete jezdit velkými busy jen ve špičku, prodraží se vám náklady na km. Více aut, více povinného ručení, větší odpisy. To úspora nafty obvykle nepokryje.

jackbrno

Ano, holt se musí zdražit jízdné, to se nedá nic dělat. Průšvih je, že třeba kraje vybírají dopravce většinově podle ceny. A jelikož si k tomu navymýšlí nové autobusy a klimatizaci, tak to dopravci musí ušetřit na řidičích. Jistě, že každý by chtěl zvýšit platy, ale v dnešní době se zrovna nějak moc v platech nezohledňuje pracovní doba. Spousta poměrně nenáročných profesí s pracovní dobou 7-15hod po-pá má v základu lepší nebo stejný plat, jako řidič, který ho ovšem dosáhne jen tím, že jezdí o víkendech, svátcích a po nocích, takže má totálně rozvrácený denní režim a rodinný život a… Číst vice »

Pavel

Cena lístku se mzdou řidiče nesouvisí, je to politické rozhodnutí zastupitelstva daného města. A okrádat zaměstnance a divit sepak , že už skoro žádné nemám asi nebude cesta…

LáďaH

Jaká je ta odpovídající mzda?

Nemyslím to špatně, jen mě to zajímá. Vždy čtu o odpovídající mzdě, ale kolik to konkrétně je se už nedočtu.

Kubrt

Odpovídající mzda je taková, že zaměstnavatel nemá problém danou pozici obsadit. Tudíž vyplyne z praxe, bude jiná v Praze a jiná v Chomutově atd. Slibovat „odpovídající mzdu“ v inzerátu- to už je lepší tam nic nepsat a počkat na pohovor, jak se potenciální zaměstnanec nacení.

M19

Tam kde ani nenaznačí nabízenou mzdu se nemá cenu ani hlásit.

V. K.

Jsme v tržním hospodářství, takže je to mzda tržní. Taková za jakou to bude někdo ochotný dělat a ideálně za ní přejít z jiného oboru. Ta mzda by měla být taková, aby to lákalo např. dělníky z fabriky se na tuto pozici rekvalifikovat. Do skladu šla také pracovat spousta lidí, poté co v tom oboru vzrostly mzdy.

Pavel

Jestli chcete číslo, tak řidič busu cca 250,- za hodinu. Za to jej dnes seženete, ale vybírat si ze dvaceti nebudete, to byste museli přitlačit.

Horal

Pardon to jsou vlhké sny většiny. Realita je úplně jiná. Lidi nejsou nikde. Od lékařů až po instalatéry. Přetahování penězi doprava nikdy nevyhraje. Ono penězi nikdy některé věci nevykompenzujete. O řidiče mají nouzi i ti co platí dobře.

M19

A proto jsou dopravci co problém nemají?

jackbrno

To samozřejmě není úplně pravda. Jsou spousty lidí, kteří jsou znuděni prací někde v administrativně v kanceláři a klidně by šli do takového dobrodružnějšího a akčnějšího povolání, ale nejdou, protože by jednak měli horší pracovní dobu, ale taky by si ještě finančně pohoršili. Minimálně ve vztahu k té pracovní době. Spousta málo kvalifikovaných lidí, co dnes stojí u pásů v třísměnném provozu, by taky klidně šli jezdit, kdyby si tím finančně výrazně polepšili. Neříkám, že peníze jsou všespásné, ale rozhodně je to pro spoustu lidí dobrý argument ke změně zaměstnání.