12,50 libry denně za jízdu dieselovým autem starším osmi let. Londýn rozšíří nízkoemisní zóny na celé město
Město si od opatření slibuje čistší ovzduší i redukci automobilového provozu.
Londýnská radnice uspěla u Vrchního soudu se svým plánem výrazně rozšířit takzvané nízkoemisní zóny (ULEZ). Od 29. srpna začne vybírat poplatek za provoz starších aut ve výši 12,50 libry denně ve všech 33 městských obvodech. Dosud tyto zóny platily jen v širším centru města.
Plán na rozšíření zón napadlo u soudu pět městských obvodů, jeho zavedení tak nabralo více než roční zpoždění. Podle názoru soudu je zavedení opatření plně v pravomoci vedení Londýna. Detaily k novému opatření jsou na stránkách radnice.
Poplatek se týká aut na benzin, které byly vyrobeny před rokem 2005 a s naftovým motorem před rokem 2015. Podle vedení města nyní platí poplatek jen zhruba šest procent aut, v rozšiřovaných oblastech se bude týkat zhruba 15 % vozidel.
Starosta Londýna Sadiq Khan už dříve uvedl, že od tohoto kroku očekává zlepšení ovzduší ve městě. Současně město připravilo „šrotovné“, díky kterému mohou majitelé nevyhovujících aut dosáhnout na podporu nákupu nového auta.
BREAKING: My statement on today's ULEZ High Court ruling: pic.twitter.com/b9nYaOGTZh
— Sadiq Khan (@SadiqKhan) July 28, 2023
Hranicí pro rozšíření bude vnitřní městský okruh označený jako A205 a A406. Radnice si od tohoto kroku slibuje úbytek starších vozidel a chce tím motivovat lidi k nákupu novějších vozů nebo k využívání veřejné dopravy, jízdního kola či chůze. Za nezaplacení poplatku bude pokut 160 liber, provoz bude monitorovat více než 700 kamer. I nadále zůstane další poplatek za vjezd do užšího centra, takzvaný congestion charge. Ten stojí 15 liber na den bez ohledu na typ auta.
Londýnská radnice se dlouhodobě snaží prosadit zelenější způsoby dopravy, výrazně investuje do infrastruktury pro jízdu na kole či chůzi; naopak omezuje automobilovou dopravu. Vedení města chce, aby do roku 2040 jen 20 % cest po britské metropoli proběhlo v autě.