12 kilometrů pod trolejemi, strop 4,6 miliardy. Správa železnic vypsala první soutěž na lepší trať do Bavorska

Trať Plzeň - Chotěšov po modernizaci a elektrizaci, vizualizace. Pramen: Správa železnicTrať Plzeň - Chotěšov po modernizaci a elektrizaci, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Stavba má začít příští rok, přinese zlepšení příměstské osobní dopravy.

Odebírat
Upozornit na
guest
96 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Zrychlení o 10 km/h na 12 km trati za 4,6 miliardy? Asi bych se měl radovat…

Michal M

A cílem té stavby je zvýšení traťové rychlosti?

Premek

Mělo by, sfoukli by to najednou a ne až někdy výhledově…

SYN

No jestli jsem to dobře pochopil tak budoucí (relativně) rychlá trať bude ta stavba P05 (novostavba zhruba podle I/26) ale protože to je zřejmě příliš „vzdálený/odvážný“ cíl tak prozatím se elektrifikuje a pospraví stávající lokálka přes Nýřany, s tím že to nebude jen tak vyhozených 5 miliard za dočasné řešení protože tama stejně „navždy“ zůstane celkem silné příměsto (Nýřany-Vejprnice-Plzeň) plus ta nákladka do terminálu Nýřany… S tím bych celkem souhlasil, akorád by mi připadlo logičtější napřed postavit tu „future“ trasu (P05) a teprve potom (kvůli výpadkům při stavbě) se vrtat v zde uváděném úseku… ale zřejmě na to nemáme buď… Číst vice »

Leinad

Napřed postavit nové koleje jinudy a pak opravovat. No přesně takhle postupovala Spržel na Praha – Řevnice – Beroun, čekání na tunel než se 171 rozpadne a tunel nebude.

Pavel Filip

Nejspíš na to nezbyly v rozpočtu na letošní rok peníze. Možná příští rok.

a8n

Bé je správně.

xyz

Nechápu, jak v takovém kontextu za 5+ let „zbudou peníze“ pro budování až několik set km VRT zaráz.

Přípravář

V civilizované zemi by tady stavěli nejprve VRT a pak modernizovali starou trať…

tarten

Vzorem civilizované země je pro vás která přesně – Maroko?

V civilizované zemi se nenechávají používané tratě jen tak rozpadnout, protože se to někomu „líbí“, ale financují se projekty, které mají smysl. Takže údržba/mírný pokrok jede na používaných starých tratích souběžné se stavbou nových.

xyz

Například Vídeň – St. Pölten.

Tam zavřeli (mj. sanace vrcholového tunelu + další věci, např. podchod v Rekawinkelu namísto lávky) starou trať kvůli úpravám až poté, co byla dokončena nová.

Mmch. nemáte pravdu, že se to bude realizovat úplně souběžně.

J.K.

A jak to vlastně bude s trakcí, bude někde nová měnírna nebo se to bude napájet od Plzně?

Michal M

Na některém z těch dalších úseků by měla být NS v Holýšově.
Bez Heřmanovy Huti nebo navazujícího dalšího úseku na Domažlice tady elektrický provoz odahuju tak možná na občasný Metrans od Prahy. To Plzeň utáhne…

Francimorka

Pro pantery do Nýřan novou napájecí stanici nepotřebujete, ty mají dost malé odběry.

Michal M

Vida, jestli na to má Plzeň pantery, tak to by vlastně jezdit taky mohlo…

VRTjecesta

Super, takže nejdřív se začne dělat původní trať, ne přeložka… Paráda. Výsledek budou roky výluk, abychom se v roce 2035 (optimisticky) dobabrali k hranici po jednokolejce. Gratuluji.

Petr

No však se systém osvědčuje mezi Smíchovem a Berounem. 😀

VRTjecesta

Tam je alespoň dvojkolejka. A u Smíchova (Výtoně, kde bude již brzy červený terčík) je objízdná trasa přes IQ bridge. Kdyby aspoň ten výsledek stál za to… škoda slov.

tarten

Obávám se, že tam červený terčík nebude „již brzy“, ale docela rychle.

David

4.6mld a rychlost možná o 10kmh lepší a opravený nádraží… Jako, když ty peníze spali, tak to cestující taky úplně nepoznají. Je vidět, že jediný co na SZ funguje je team na rekonstrukce nádraží.

Michal M

Ještě na té štrece budou dráty, mistře.

Střelice-Zastávka bylo 10 km / 2 koleje / 3 miliardy / soutěž 2022.

Vladimír

To se panove ze SZ opet vyznamenali. Trat bude rekonstruovana elektrifikovana, ale v puvodni stope.
Opet promanili prilezitost postavit dustojnou zeleznici. Nicmene je treba rict ze penize budou utracene posun temer 0, takze z toho vznika ceska sklasika.
Panove bezte na exkurzi do RSD, at vam ukazou jak se vykupuji pozemky, stavi nove useky a jak se tlaci cena diky konkurenci na prijatelnou mez.

Prestante plytvat penezi danoveho poplatnika!!!

Tom Matto

Nevim co si treba aspon precist ten clanek na ktery reagujete? Nova trat (stavba c. 1) se Nyranum vyhne, to je ta nova stopa. Protoze ale Nyrany jsou velke a je nesmysl je od primestske zeleznice odriznout, stara trat se zrekonstruuje a provede se elektrifikace stavba c. 2). Ono na tech 8km, ktere prakticky cele vedou v zastavenem uzemi, se toho rychlostne vymyslet moc neda, ostatne proto se buduje novostavba, ktera se Nyranum vyhne.

Pavel Filip

Zatím se nebuduje.

tarten

No a? Stejně můžete říct, že ani tahle trať se zatím nepřebudovává.

Michal M

Novostavba má od května územní rozhodnutí a doteď jsem nezachytil zprávu, zda se její zahájení vejde do rozpočtu SFDI na rok 2025.

Sáček

V inter. mapě je uváděn rok 2026 (klasický každoroční SŽ koloběh posunu o rok)

a8n

Územní rozhodnutí zdaleka není konec povolovacího procesu.

SYN

JENŽE bohužel jaksi ta nová trať je sen do budoucna který možná někdy nastane, ale aktuálně jdou spravovat pomalou lokálku delší trasou „okolo“ (a kudy tedy zatím budou jezdit i vlaky do Bavorska)…

Francimorka

No z ŘSD bych si moc vzor nebral tam trvá příprava staveb klidně 15- 20 let. Tady to bylo qschválené 2016, takže na české poměry zase ne tak strašné. Taková D35 se připravuje přes 20 let.

SYN

Taková D35 se STAVÍ 20 let, zato spojení do Bavorska se „staví“ (připravuje…) stejných 20 let a zatím z něj nestojí ani kousek, na rozdíl od té D35 které je aspoň půlka…

tarten

Proč tak smícháváte pojmy „připravuje se“ a „staví se“ do bramboračky?

J.K.

Chápe někdo proč se zastávka Tlučná přesouvá na opačnou stranu přejezdu?

Petr Suchý

Podle mě aby nebyla v oblouku. Ale je to čistě jen moje dojmologie. Když tady nastupuju, je vidět, že průvodčí musí dojít opravdu daleko od vlaku, aby viděl na jeho konec.

Kuzma

Že se bude tlučenská zastávka přesouvat na druhou stranu přejezdu se vědělo už delší dobu.
Nemilým překvápkem je fakt, že přístup bude ze strany od Čampule.
Před delší dobou jsem viděl plány a tam bylo nástupiště na druhé straně od parku za poštou.

marek hudec

nejak jsem ve videu nezaznamenal nahradu zruseneho prejezdu v Havirske ul. v Nyranech…………..do jiste miry to chapu jako zabraneni kamionum aby mohly z terminalu jet pres mesto, jak se prostrednictvim stavajiciho prejezdu P603 dennodenne deje….akorat ze tomuto bohulibemu ucelu bylo obetovano x lidi bydlicich v domech cp 167-172 a 399

Stráťa

Tak tohle rozpůlení Havířské ulice a odříznutí několika domů od zbytku obce je šílenost hodná SŽ. Přesně tohle je důvod proč se tolik lidí a obcí brání železničním stavbám.

marek hudec

ano – resenim by byl podjezd dimenzovany pouze pro osobni auta

Petr

Co „X lidí bylo obětováno“… Já bych se to nebál nazvat genocidou!
Jen nevím jestli tu oběť nakonec nepodstoupili dobrovolně: https://plzensky.denik.cz/zpravy_region/kamiony-rusi-nyranskym-spanek-20190729.html

Michal M

Vás se to nějak osobně týká, nebo jste byl součástí územního řízení, kde bylo obětováno X lidí?

marek hudec

vas dotaz je irelevantni

Petr

Jde o to zda víte jestli ten zrušenej přejezd skutečně někomu vadí.

Michal M

Proč? Znáte k tomu detaily, nebo vyrábíte problém po pohledu na mapy.cz?

marek hudec

1) ano
2) ne

Petr Šimral

Já na té vizualizaci vidím podchod pro pěší. Takže jaké odříznutí?

SYN

A proč jako předstíráte že to nebude odříznutí? Bude tam snad jezdit nějaká městská doprava?
Fakt musí každý chodit pěšky??
Jsou to 4km místo 200 metrů…

xyz

Pro zajímavost: jen č. p. 399 patří soukromému majiteli.

Řada domů s č. p. 167 – 172 patří Městu Nýřany.

Klondajk

„Zároveň chce SŽ zelektrizovat i navazující regionální trať do Heřmanovy Hutě, a to v letech 2026 až 2027“
Co zastávka Převýšov? Do Převýšova 1,1 km polní cesta plus 1,5 km asfaltka.
Mám rád zastávky, které jsou zdánlivě nikde a jsou vzpomínkou na doby, kdy jít na vlak 40 minut pěšky pustou krajinou bylo zcela normální 🙂

Francimorka

Je to Přehýšov.

Twix

Ale Převýšov má taky zajímavou přístupovou cestu z obce 🙂

Tomáš Záruba

To si pletete s Choťovicemi.

M.M

A tam už vlaky nestaví, v létě by lidé ten Žehuňský rybník mohli přeplavat, nejdelší rybník v ČR

Zbynek

Budte klidny, neplavali by po delce. 😊

Twix

Sypu si popel na hlavu, je to tak.

Tomáš

Není to Převýšov ale Přehýšov. Tato zastávka na znamení by se měla přiblížit více k nově vzniklé industriální zóně

Clovek

Z nadpisu to znelo nadejne, ale ne.. Stejne jako v Bezpravi, zrekonstruje se puvodni stopa bez citelneho zvyseni rychlosti, aby se novostavba mohla do nekonecna odkladat

F. Brabenec

O novostavbě se píše v článku, četl jste ho člověče?

Clovek

„V soutěži s maximální cenou 4,640 miliardy korun hledá firmu, která provede modernizaci a optimalizaci stávající tratě z Plzně až do Chotěšova.“ o tom je clanek, modernizace existujici trati. Soubeznou a skutecnou novostavbu slibuji az o rok pozdeji, ale vime jak to chodi

F. Brabenec

Ale, no tak! Souběžnou novostavbu slibují dokončit ve stejném roce. Jaké nekonečné odkládání novostavby jste měl na mysli? 🤓

SYN

Důležité je to slovo SLIBUJÍ… pokud je to tutovka, proč se nevolí opačné pořadí staveb? Napřed nová na zelené louce, a až bude hotová, reko stávající??

Pavel Filip

Tutovka to není, stojí to spoustu peněz, proto se taky zatím nestaví. Ale zase tak nereálné už to není.

Michal M

Nevíme, jak to chodí?

FrenkyUL

Je to šotouš remcal 🙂

Míla

Nechápu proč jen 100kmh. Stavebně-technicky se může postavit na 140-160kmh a rychlost vlaku se omezí JŘ.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Jakmile se v roce 2029 dokončí novostavba Plzeň – Stod, bude tam pouze příměstská a nákladní doprava. Pro tyto vlaky je optimální rychlost 100-120 km/h.

Dfg

Fakt věříte tomu, že se v roce 2029 dokončí? To bude nejdřív 2050

SYN

Počkejte, tam je rozxpor v té větě… „2029“ a „dokončí“??

Twix

„Se můžou“ rovnat oblouky v zástavbě s výkupem pozemků a zemními pracemi, investovat do mostů, stanic a zabzař pro vyšší rychlost… a ono ji pak nebude nic využívat.

Daniel Jablonecký

Konečně se Plzeň dočká elefantů 👍
Alespoň tak chápu tu vizualizaci.

Skippy

Plzen se docka elefantu az budou na 25kV 50Hz (tj. nikdy).

Daniel Jablonecký

A vědí to už na Správě železnic? Nebo je to vizualizace už z roku 1999 kdy nic jiného moderního než City Elefant nebylo?

tarten

Pro Plzeň jsou elefanty naprosto zbytečné.

Dan

A proč ta stavba má v názvu „Plzeň (mimo) – Nýřany – Chotěšov (mimo)“ když podle mapy skončí už o vesnici dříve ve Zbůchu a i ten bude podle mapy mimo?

Francimorka

Najdete si ve slovníčku význam slova „mimo“.

Dan

Najděte si na mapě obce Chotěšov a Zbůch. S vaší logikou ten úsek mohli rovnou pojmenovat Plzeň (mimo) – Domažlice (mimo).

Luboš Beneš

Páč 2 kolej za Plzeň Skvrňany již hotovo, trolejové vedení vyzkoušeno a sneseno. A taky se podivuju nad tím proč se neudělá nejdřív ta novostavba a pak reko staré trati. Mohl se zachovat provoz do Domažlic bez náhradní dopravy.

Jaaa

To je přece jasný proč… Ani SŽ sama nevěří, že to bude brzy…

Francimorka

Nemohl se zachovat v rámci novostavby se bude předělávat celý Stod včetně tratě do Zbůchu.

Dan

Takže stejně jako u Ústí – Choceň nám SŽ roky slibuje trať v nové stopě s úžasnými parametry a nakonec to odbyde rekonstrukcí v původní stopě? Jsem zvědavý, jestli se té nové tratě Plzeň – Stod v dohledné době dočkáme, nebo jestli ji SŽ stejně jako tu přeložku Ústí – Choceň po dokončení této stavby odsune na neurčito. Kdyby ty nové stopy SŽ opravdu myslela vážně, tak smutné je i to pořadí. Daleko menší dopady na provoz by mělo nejdřív postavit nový úsek, přehodit na něj provoz a teprve pak rekonstruovat původní trať. U Plzně to nebude bolet tolik, jako… Číst vice »

Petr Šimral

U první stavby běží příprava.
Jinak máte pravdu, otočení staveb považuji za ostudné. Generuje to vozbu nákladních vlaků po velmi náročné trase Plzeň – Klatovy – Domažlice – Nýřany. To omezuje jak jejich délku, tak hmotnost a trasa je časově podstatně náročnější a samozřejmě celé je to násobně dražší.
Takže z tohoto pohledu to bolí výrazně více než využití odklonové tratě Kolín – HB – Brno, která je o pouhé 2 km delší, elektrizovaná v celé délce, se stejným normativem délky a jediný problém je omezení normativu hmotnosti.

Dan

Pravda, bral jsem to srovnání jen podle počtu dotčených vlaků, kdy stavba Ústí – Choceň (ještě v kombinaci se všemi mimořádnostmi, co byly se stavbou spojené) byla katastrofální, ale směrem z/do Brna se dala objet, ano.

V tomhle případě budou dopady na méně vlaků, ale o to větší. V osobce uvidíme, jak použitelná bude NAD, nakládce nevím, jestli přát hodně štěstí nebo upřímnost soustrast.

Francimorka

Jen blázen si mohl myslet že příprava stavby spočívající v rekonstrukci stávající tratí bude stejně rychlá jako novostavba. Aby byla novostavba rychlejší a stavba skončila před zahájením této stavby musela by se závit připravovat tak o 6 let dříve.

Michal M

Asi vlastně máte pravdu, jen samotná realizace novostavby by měla být rychlejší než rekonstrukce za provozu.

Francimorka

Nemyslím si , jednokolejka za provozu dělat nejde, takže to je tak roční vyluka. U novostavby musíte dělat celé nové náspy, které musí konsolidovat. Konsolidace by měla probíhat minimálně půl roku ( správně rok). Takže tady to nebude ten případ, kdy je novostavba rychlejší.

SYN

Jenže po dobu novostavby NEMUSÍTE zastavit provoz po stávající jednokolejce.
Nebo tady zase zapůsobilo (podobně jako Brno-Přerov) touha mít aspoň toho vrabce v hrsti?? To jsou takové „pseodůvody“ které bohužel ovšem v naší realitě „fungují“ 🙁

J.K.

Pořadí staveb reálně nebylo otočené, ale plánovalo se to takto blbě už od začátku a skluz je stejný u obou.

Stejně velký problém je to i pro osobku , kdyby byla nejprve nová trasa, tak při reko staré by mohly vlaky jezdit buď do Nýřan a dělala by se ta spojka, nebo naopak se do Nýřan vracet úvratí namísto NAD. NAD za nejvytíženější vlaky do Nýřan tady má běžně 8 autobusů na vlak a je prostě pomalá. O expresech nemluvě.

SŽ tedy pokračuje v trendu plánování výluk tak, aby byl dopad na cestující i nákladku maximální…

Jaaa

Máte to v KPI? Nemáte. Tak koho by to vlastně zajímalo…

Francimorka

Ono se dost zapomíná, že součástí tě novostavby je i modernizace úseku od Zbůchu po Stod, takže dlouhá výluka bude i v rámci té stavby.

Michal M

A která stavba má rozplet/výhybku v Nové Hospodě? Doufám, že ta první v pořadí 🙂

a8n

Neplánovalo, v úplně prapůvodní verzi měla 1. stavba předcházet druhé.

Zbynek

Zkouseli jste jako metrans nebo zesnad s poradim techto dvou staveb hnout? Kdyz uz to SZ prijde takto v poradku.

Francimorka

Choceň- Ústí se rozhodne nepripravuje, díky VRT nevychází ekonomika MD nedovolila další přípravu

Gwann

Pokud je tohle pravda, tak si nekdo zaslouzi pres hubu. Protoze VRT nebude. Nemame na nej prachy, administrativni ani technickou kompetenci, nic

Michal M

:))) ale no tak.
Jsou to jen o trochu rovnější koleje, jaké máme tady na České Sibiři.

Gwann

Prilis logicke na umelce z Dlazdene

Petr Suchý

Zastávka Tlučná už existuje, celkem často ji využívám. Dojde jen k jejímu posunu do nové polohy.