Jedenácté německé město s tramvajemi Škoda. Výrobce potvrdil další velký kontrakt
Tramvaj Škoda pro Mohuč. Foto. Škoda Group

Základní kontrakt počítá s 22 obousměrnými tramvajemi, na 8 je opce.
Základní kontrakt počítá s 22 obousměrnými tramvajemi, na 8 je opce.
Těch linek je pět. Kromě toho místní Zelení připravují další tratě. Je otázka, zdali to budou moci ufinancovat, zvláště teď, když jim vypadl příjem od BionTechu. Rovněž experiment s tureckými elektrobusy dopadl dost špatně, a vodíkové Toyoty koupené ve Wiesbadenu nebyl dobrý počin.
Tak štěstí že v Německu nevládnou Půři a jiní anonymní odborníci na vozidla MHD upřednostňující lokální průmysl za jakoukoliv cenu.
Jen detail, je to trochu ošemetné počítat města, protože první tři na seznamu pokrývá jeden dopravní podnik RNV, operující na síti složené z tramvajových, „stadtbahnových“ a bývalých železničních tratí. Heidelberg měl sice dříve svůj tramvajový provoz a stále má městské linky, ale Mannheim a Ludwigshafen měly vždy jeden společný provoz, ačkoliv každé město leží v jiné spolkové zemi (síť RNV zasahuje dokonce do tří). Z hlediska počtu zakázek Škody bych to raději bral všechno jako jednu, čímž samozřejmě nechci jeji úspěchy v Německu nijak snižovat.
Som zvedavý či ojeté GT6M-ZR nájdu druhý život v Lodži. Medzitým v Liberci T3 a T3 wany na večné časy.
Pořád jsme jen chudá východoevropská země, s HDP na hlavu skoro o polovinu menším než Německo…
Jsme takovou zemí jakou chceme být. Rozhodně to s námi nevidím tragicky. Tenhle národ má být sakra na co hrdý. A chudí fakt nejsme.
Bohatí také nejsme, takže než si tu na něco hrát bychom měli co nejlépe využívat to málo, které máme.
Přijde na to odkud jste…
Chudí jsme mimojiné proto, že draho nakupujem. Viz olomoucký výběrka na 1 kus něčeho…
Frankfurt (Oder), Cottbus a Brandenburg an der Havel dokázali spoločne súťažiť tramvaje, pričom každé mesto malo mierne odlišné požiadavky (napr. odlišná šírka skrine, samozrejme odlišný počet kusov). To by bol fakt neprekonateľný problém aby sa Most/Litvínov, Liberec/Jablonec a Olomouc dohodli a súťažili tramvaje spolu? Aby mohli mať niečo naozaj moderné? Tramvajami EVO som sa viezol vo všetkých menovaných mestách a že by to bolo nejaké extra komfortné zvezenie povedať nemôžem. Oproti GTxN/M/S/K(-ZR), ktoré sú z 90. rokov 20. storočia majú EVO sakramentsky „tvrdý“ chod. V Lodži musia byť z ojetín GT6M-ZR nadšený. Oproti starým Konstalom, ktorými som sa tam tiež… Číst vice »
Ta „tvrdost“ se odvíjí od konstrukčního řešení pojezdu. EVO má podvozek uchycený ke skříni klasickým otočným čepem, zatímco GTxN/M mají podvozek uložený na gumových segmentech, které umožňují částečné otočení podvozku vůči skříni článku. Důsledkem tohoto řešení je fakt, že GT6N/M se nedá tlačit a mrtvá se musí vždycky táhnout.
Chudá? Z postkomunistických nejbohatší, bohatší už i než některé dříve tzv. západní země, od některých už jen jednotky % průměru EU (https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tec00114/default/map?lang=en). A v celosvětovém měřítku patříme mezi nejbohatší země světa. Jen my si myslíme, jak jsme chudí (skoro jako třeba Kongo), ale cestujeme po světě, máme domácnosti plné moderní techniky atd. Ano, určité % lidí je na tom špatně, ale rozhodně ne většina. Jistě už jsme na tom mohli být lépe, ale ona v tom hraje roli také trochu naše povaha (mnozí čekají na bohatství s nataženou rukou, místo, aby se sami o sebe postarali), já ale nemám o… Číst vice »
Liberec přestavuje na normální rozchod, ale Bratislava ne 😁
Tak určite budú k dispozícii aj ojazdené nízkopodlažky na 1435mm. Furt lepšie ako T3.
Na Lidové Sady môžu kľudne jazdiť na tisícke dlhodobo, keby chceli. GT6M vs T3 – jasný víťaz.
Odkud, z vozovny? A proč? Na Lidové Sady jsou rádi že nějak obhájí provoz linek co jedou aspoň k nádraží.
GTxN/M jsou výborný tramvaje, který za skoro 35 let provozu zastaraly jen velice málo. I dneska jsou ty vozy modernější než minimálně polovina tramvají provozovaných v ČR. Bohužel si myslím, že jejich technické řešení je příliš nekompatibilní s naším tuzemským konzervativním myšlením a lpěním mnohdy na nesmyslných parametrech.
Pojazd GTxN/M/S/K(-ZR) považujem za jednu z najlepších konštrukcií vôbec. Evolúciou tejto koncepcie je Siemens Avenio.
V Lodži to docela efektivně namíchali, částečně reko Konstalů, částečně ojetiny všemožných typů a původu (tramvaje i Stadtbahny), částečně zcela nové Flexity (jako jediné východoevropské město) a hlavně Pesy. Ale stojí jim to za to kupovat ještě dnes další ojetiny?
Inu hokej a fotbal mají přednost a něco stojí.
Tak snad dodají i technickou dokumentaci.
Pokud si ji objednavatel zaplatí, proč ne