103 tisíc aut denně. Nejvytíženější dálnicí v Česku je úsek D1 Modletice – Říčany
D1 u Říčan. Foto: Google Street View
I přes vliv pandemie stoupl provoz na tuzemských silnicích od roku 2016 o desetinu, u nákladních aut o pětinu.
Jednou z důležitých příčin změny na čelní pozici nejvytíženějších úseků je zdražení mýta a tím vzrůstající motivace dopravců objíždět dálnici po neplacených silnicích, jako je třeba souběžná silnice č.2 z Kutné Hory přes Říčany do Prahy, nebo též silnice číslo 101, která nahrazuje chybějící pražský okruh. Je smutné, že ministerstvo ponechává tyto silnice vedoucí hustou zástavbou pro tranzit zdarma a bezdůvodně se tak vzdává příjmů z mýta a trápí místní rezidenty hustým tranzitním provozem.
myslíte 101, aglomerační okruh, určený k objíždění Prahy? Možná by bylo načase ho konečně modernizovat, aby se všechno nemuselo posílat skrz Prahu, kde jsou rezidenti také trápeni hustým tranzitním provozem.
Než začnete kritizovat levoproudaře a středoproudaře, vzpomeňte si, co to je halbtacho se všemi důsledky.
Ten trojúhelník Vsetín – Valmez – Rožnov je taky dobrý, když si člověk vezme jak to reálně vypadá
Když se tak kouknu, tak mi přijde, že D6 a D7 nemají vůbec žádný provoz a mnohem větší smysl by dávalo postavit dálnici Ústí – Karlovy Vary. D3 by asi byla jedna z nejvytíženějších dálnic z Prahy. 38 tisíc aut v Budějovicích to je teda masakr, kde se tam ta auta vzala?
to se všeobecně ví že intenzity na D6 a D7 jsou na budování dálnice v celé délce velmi žalostné a je tu mnoho prvních tříd, jejichž provoz výrazně převyšuje zmíněné dálnice a přitom se tam žádné zásadní zkapacitnění neplánuje…
v Budějicích vám hodně velkou část udělá vnitroměstská doprava, východní obchvat D3 této části uleví, ale tak zásadně jak si někteří myslí…
no a D3 zcela jistě nebude vytíženější u Prahy než je D1, D5, D8, D10 nebo D11…
A toho, že v Liberci projede přes 51 tisíc jste si nevšiml?
To jsem přehlédnul a to je teda fakt masakr. Tak to dopadá, když město má pouze průtah a chybí okruh/obchvat. Je to krásně vidět v porovnání s Oloumoucí a Hradcem. To by mě zajímalo, jestli jsou nějaké plány jak tohle vylepšit.
Olomouc, vážně? a proto i s existencí obchvatu je na bývalém hlavním průtahu Olomouce v ulici Velkomoravská nyní intenzita 38000/den (viz. sčítání) a na obchvatu dalších 30-40 tisíc.. odpověď je jednoduchá = vnitroměstská + zdrojová a cílová doprava, tady to tranzit není… s tím už není co dělat, jedině výrazné restrikce k IAD a podoře MHD/cyklodopravy …ono ani z těch 38tis. v Budějicích moc tranzitu nebude. Těch 38tis je v ulici Na dlouhé louce (I/3), z křižovatky s Husovou třídou jsou další 3 ramena (západ, sever i východ) +/- 20000voz./den …mimochodem, víte že se po otevření jížní části D0 na… Číst vice »
I v nějaké analýze vyšlo, že nejefektivnější bylo navrhnout jen jednu dálnici Praha – Karlovy Vary severněji, která by odbočkou obsloužila i Chomutov. Jenže toto rozhodnutí mělo padnout již v 90. letech, kdy ještě nebylo skoro nic hotové. Tehdy jsme si ale mysleli, že bude brzy hotovo a přeplanovaní by zdrželo výstavbu. Reálně by však již možná bylo hotovo.
Taková otázka: kudy budou jezdit v Brně auta z budoucí D43 na D52? Po D1 a D2? Nebo bude D43 pokračovat přímo na jih až cca na nynější konec D52?
Po D2:
https://www.rsd.cz/wps/portal/web/mapa-projektu/!ut/p/a1/jY9LDoJAEETPwgXoRr4uZ8DACMaFGnA2ZlBEFBkChEROL7D3U7uuvEpXAYcEeCX6IhddIStRTje3TiELmUZdDH0dNSSWt9LNaI-I2ggcR8D1SWDY0egYzgKZRwPPXm4QmfVfHj-I4K98DHxGvjWYgS8v1sDzUqbj3JgCb7d0F-ZTMVKlupMDb7Jr1mSNepNtB8lwkXUj-pd6HqB-HhK8m4-YKMobwH1q-Q!!/#/stavby/D52/d52-brno-jizni-tangenta-vcetne-zkapacitneni-d2?komunikace=D52&filters[]=StavbyRealizace&filters[]=StavbyPriprava&page=0
D43 bude ukončena na D1 u Bosonoh. S jihozápadní tangentou se v aktuálních plánech již nepočítá, bohužel
To jsem si bohužel myslel. Jak hodlají odpovědní ten nárůst intenzit Bosonohy – Jižní tangenta vyřešit?
Pragocentrismus
Chybí transitní dálniční síť mimo Prahu
západ-východ => Plzeň-Jihlava
Jih-sever => Jihlava-Pardubice
Takže jihlavocentrismus místo pragocentrismu?
Pan má v podstatě pravdu, akorát bych napojení na D1 bral někde mezi 80 a 120km a sjezd z D5 někde okolo Rokycan. Zrovna té Praze a okolí by se moc ulevilo. Viděl bych to na obchvat středočeského kraje a k tomu kolektory D5 – D1, ještě třeba D8 – D11 (které budou sahat dál od obchvatu).
jižní dálnice dává smysl od Humpolce přes Tábor, Písek a do Plzně (severněji neobslouží tolik dalších sídel a byla by to škoda), no a pak dálnice ve stopě I/38 přes H.Brod-Čáslav-Kolín-D11-Nymburk-D10(exit33) a dále po I/16 přes Mělník-D8-Slaný(D7) na D6 u Řevničova
Já myslím že propojení +/- 10-20 km od krajských měst ve středočeském kraji by byla bomba plus několik kolektorů na nejdůležitější dálnice. Pak bych přemýšlel o příhraničních dálnicích.
Tak nemusely by to být přímo dálnice, stačily by „silnice pro motorová vozidla“ (směrově oddělený čtyřpruh) a-la maďarská M86 (Maďarská patří velké, nebo malé? Tohle jsem nikdy nedával)
Když to není název, tak malé m.
Takže vlastně kus Baťovy minulosti…
Bohužel blíže k Praze se nachází členitý teren a problémové úseky.
Musíte třeba překonat Brdy. A pak Jílové u Prahy, kde je podkopané území. Vlašimská pahorkatina
Různé studie již se zabývali tzv. obchvatem Čech či resp. obchvatem jenom středočeského kraje
ano myšlenka Pragocentismu se mi nelíbí.
Ovšem tento sytém může být zárodkem sítě připomínající „pavoučí síť“… tento systém nabízí mnoho výhod. Např. redundantní záložní cesty či lokální obsluhu i transitní dopravu…
Nejsem authorem myšlenky západ-východ => Plzeň-Jihlava. Různé studie již se zabývali tzv. obchvatem Čech či resp. obchvatem jenom středočeského kraje
To jo, ale v první řadě by bylo dobré na všech jedničkách postavit důsledně obchvaty a žádné kruháče. A to právě proto, že i ony jsou dálkovými silnicemi. Po nich se má jezdit nejméně 80 plynule bez zastavování a zpomalování.
Pragocentrismus dává smysl, protože z většiny měst je také poptávka po spojení do Prahy. Vylepšit spojení mezi sousedními krajskými městy by to samozřejmě chtělo, ale dálnice do Prahy smysl dávají.
Otazkou je, co je pricina a dusledek. Tohle tema jsme v diskusich jiz nacali v spojitosti s planovanim VRT a UnL coby „predmestim Prahy“, co do dojezdovych casu ve srovnani s cestou z jednoho konce Prahy na druhy. Pripada mi to jako dost komplexni zalezitost, zejmena co se dusledku pragocentrismu, potazmo podnikatelskeho prostredi tyka. Pak se clovek muze divit, ze v Praze zajedno neni kde bydlet, a kdyz uz tam clovek nebydli, tak tam aspon za praci dojizdi a je strasny diveni, ze jsou prijezdy do mesta (jedno, zda po silnici, nebo zeleznici) ucpane. A s ohledem na zelene silenstvi… Číst vice »
To je věc názoru. Základem je uvedomit si, jestli dopravu chci, nebo ji považuju za nutné zlo. Já ji třeba považuji za nutné zlo, přestože rád cestuji. Proto si myslím, že nejjednodušší regulací dopravy je cena. Dokud byla doprava podstatně dražší, než dnes, tak se méně cestovalo, méně přepravovalo.
ano myšlenka Pragocentismu se mi nelíbí. Sám o sobě nemůže fungovat Je to první krok ke komplexnímu systému. Bez obchvatu „středočeského kraje“….
Tento sytém může být zárodkem sítě připomínající „pavoučí síť“
Baťa chtěl dálniční síť jako mříž. Ale to byl zlej vykořisťovatel, kapitalista, soudruzi správně postavili Pragocentrickou.
Tak ono PCE -D1 díky obchvatu Chrudimi , je z části hotovo. Stačilo by ppvytvorit par obchvatu směrem ke Zdaru n.S s obchvatem samotného zdaru a ono by se našlo několik řidičů kteří by na vysočinu jezdili tudy ..
a dlouhodobě nejvytíženějším dvoupruhovým úsekem v ČR je část VMO I/42 Brno-Pisárky – Žabovřesky s 38,5k voz./24h, ale to se už za dva roky změní 🙂
To bych s takvou jistotou netvrdil, v Praze je taky několik ulic s 30-40 tis., které mají k čtyřpruhu daleko.
Na stránkách RSD už je i mapa. Nejvytíženější úsek, kde se neplánuješ čtyřpruh je silnice číslo 11, úsek Hradec Vamberk.
po prodloužení D35 do Časů se nepochybně část intenzit z I/11 Hradec-Týniště přelila na I36 přes Holice a Borohrádek
Část možná jo, ale kamiony neprojedou v Borohrádku pod viaduktem, tak to tolik nebude.
Škoda, že vetšina středoproudařů snižuje 6 proudou dálnici na 4 proudou. Tak bych si přál, aby to konečně PČR začala řešit.
A levoproudaři 4 proudou na 2 proudou, kdy se nevrací do pravého. Kolikrát je lepší jet v pravém, kde nikdo nejede a pak se zařadit před kamionem do levého a tím předjet vláček třeba 10 vozidel (ač to není správné). Jo, kdyby se všichni vraceli do pravého, tak jak mají, to bychom nepotřebovali přidávat pruhy.
Podjíždění, to je za 5 bodů.
Chtěl bych vidět toho smělce, který mi napaří 5 bodů, když se připojovák mění ve stoupací pruh a ten stoupák je prázdný, v prostředním jedou krokem kamiony a v levém stojí osobáky.
tohle poznávám… Brno-východ a stoupání k Rohlence? 😀
Tak. Speciálně ve čtvrtek a v pátek od brzkého odpoledne do večera.
nebo když se ten stoupák nahoře mění na odbočovací….
Podjizdeni to je, kdyz je to auto jedno. Jakmile jedou v kolone, tak seto bere jako soubezna jizda (nebo neco na ten zpusob).
Takže když jedou v levém pruhu 90 a v pravém jedu 110, tak mám jet také 90, protože je nesmím předjet? Správně je to co píše Karel níže a ti čtyři co vám dali palec nahoru by si měli zopakovat pravidla spolu s vámi.
Já si myslím, že lepší je ten výklad, kdy se za předjíždění považuje až teprve to, když se zařadím do pruhu před předjížděné vozidlo. Jinak by to mělo být bráno jako souběžná jízda. Tento výklad existuje, ale nevím, jestli to už někomu prošlo u policie, nebu u soudu.
Existuje právní výklad, kdy předjetí vpravo ale nezařazení se (doleva) před předjížděné vozidlo, není bráno jako předjetí. Platí to i z druhé strany, zleva. Ale nevím, jestli se s tím dá uspět. Každopádně ale kdy se jedná o souběžnou jízdu? Při opravdu bezpečné jízdě, zhruba ve stylu halbtacho, jsou musejí být mezery při 130 km/h a v pravém 100 km/h tak velké, že v opravdu mnoha případech nemůžete vyžadovat uhnutí do mezery. Tak to zkrátka je. Nebo: v pravém jedou 85 kamiony s rozestupy 70 m od sebe. Jeden za druhým. V levém jede 120 štrůdl osobáků s mezerami 50… Číst vice »
Myslel jsem a tipoval bych si, že nejvytíženější dvouproudou silnicí I. třídy bude I/52 v úseku Mikulov – Pohořelice
Tak tam je mezi 16-20k voz./24h. Ono obecně se asi díky Covidu ty intenzity proti sčítání 2016 moc nezměnili, jinak by bylo asi víc jak 10%:
https://www.rsd.cz/wps/wcm/connect/2a384314-20b1-4339-93ae-c8ce57deb40f/pentlogram_A3_2020.pdf?MOD=AJPERES
Po tom úseku I/3 do Benešova je nejvytíženější 2 pruh asi I/35 přes Litomyšl s 22k, po koncoročním zprovoznění D35 to teď bude ještě o něco víc.
Zajimávé jsou i ty přeshraniční úseky, nejvíc je 15k na D2, pak 13k na D5 a D8, 12k a D1, pak I/33 v Náchodě s 8k a až potom je I/52 do Rakouska se 7k, stejně jako I/64 v Aši a I/26 na Folmavě.
Nejvytíženějším dvoupruhem je I/43 v úsecích Česká-Kuřim(Podlesí)-Lipůvka, a to 23-24k voz./24h… Zrovna 22k úsek v Litomyšli je 4-pruh, je vhodné uvažovat spíše meziměstské úseky, a to na I/35 jsou intenzity Litomyšl-Mýto + za Mýtem kolem 18-19k
Jj, to jsem přehlédl. Ale ono s tou I/35 je to stejně fuk, těch 21-22k teď už bude i na těch přilehlých úsecích kde je ve sčítání kolem 19k. Dálnice do Časů tam ty intenzity trochu zvedla a to hlavně NA.
a samozřejmě Mirošovice-Benešov, kde v celém úseku ukazují lehce přes 25k, ale tam je po celou dobu střídavý třípruh
Stridavy tripruh v úseku Mirosovice a Benešov není v celém úseku a ve výsledku je to pořád 1+1 protože se doprava po části zase sjede do 1 pruhu. A ve výsledku je kontraproduktivní a generuje to další kolony
Který ale na kapacitu nemá prakticky vliv. Na plynulost provoz má, ale velkou část dne spíše negativní.
Škoda, že se ke sčítání nepoužívají ve větším automatyzované systémy. Třeba Good Vision má moc hezký systém, na sčítání dopravy, který dokažé pracovat v mnoha různých situací a s různými zařízeními. A dokonce se jedná o českou firmu.
V podstatě by pak mohly být k dispozici data online peramanentně k dispozici. A určitě by se našel někdo, kdo by je využil dále.
Jan Sůra, nechcete s nimi zkusit udělat rozhovor? Třeba by to mohla být zajímavá alternace a zpestření.
Video ukázka jak systém funguje, je třeba zde
https://www.youtube.com/watch?v=yt2Q6-gKu8Q
Tohle je dobrý způsob na krátkodobé průzkumy, ale u dlouhodobých to má spoustu nevýhod. Je to hodně závislé na dobrém světle, nesmí pršet (aby nebyl rušený záběr třeba kapkama na čočce kamery) a třeba v tomto záběru bude docházet často k tomu, že vozidla v protisměru nebo na kolmém ramenu křižovatky budou schované např. za tramvají a nebudou zaznamenány vůbec. Zpětná kontrola toho, kolik vozidel (nebo jaký podíl) nebylo zaznamenáno by pak byla personálně a časově hodně náročná, pokud by tím byly realizovány dlouhodobější nebo častější jednorázové průzkumy na 7000 lokalitách.
Nicméně je to zajímavé, ale ještě to má mouchy.
Právěže co vím, tak zde by se mělo jednat už o dost odladěný systém, který funguje za deště i sněhu. A nejspíš i na dost divokých kamerách, které nemají moc kvalitní záznam. Co se týče aut za tramvají, to by se dalo řešit druhou kamerou, kdy pořád náklady na jednu kameru budou podle mě řádově nižší, než na člověka co tam musí stát. (čímž by se dala řešit i kontrola aut, která nejsou zaznamenána). A nebo lepším úhlem, kdy pokud bude kamera „nad tramvajemi“ tak se jim za ní neschová. Ono informatika je podstatně víc můj obor než doprava, takže… Číst vice »
Jojo, hlavňe ti automatyzované sistémi.
Např na dálnicích jsou často indukční smycky a další technologie z kterých lze tyto údaje získat a které se zobrazují např v systému Rodos
hlavně se data z nich používají i pro samotné vyhodnocení CSD, zejména na dálnicích
A to se vsadím, že víc než D10 na začátku Prahy, je vytíženější D5…
Není, ale i tak to pan Sůra blbě opsal. Těch 64k je na D0.
Maxima u Prahy jsou:
D0 73,6k
D1 103,4k
D4 35,2k
D5 53,2k
D6 35,7k
D7 35,1k
D8 59,3k
D10 58,8k
D11 51,5k
Tady ještě odkaz: https://www.rsd.cz/wps/wcm/connect/5b2bdb02-ad85-4e83-8266-31124502a0d5/V2_CSD2020.xlsx?MOD=AJPERES
navíc teda ten úsek 1-8023 na D1 mezi připojením D0 a odbočkou na Říčany je hodně specifický, jedná se cca 1km dlouhý úsek s kolektory, kde je 10 průběžných pruhů. Reálně jsou intenzity na „běžném“ šestipruhu do 90k…
Jo a na D0 u Ořecha je 75,3k
Záleží jak se veme a na úhlu pohledu, těch pruhu tam je 11 a rezerva na 1 další
asi fakt dle úhlu pohledu.. v průběžném pásu 3+2(+1rezerva), v kolektorech 2 + 3 z toho vždy 1 a 1 jsou na exit Říčany. Jedná se o řez v tomto místě: https://mapy.cz/s/lotosedola
Pražská TSK sčítá každý rok, v předkovidovém 2019:
D0 99,9
D1 112,7
603 28,0
D4 41,1
D5 68,1
D6 45,5
D7 51,2
D8 67,4
608 22,4
D10 61,5
D11 57,5
V rámci Prahy pak:
Barrandovský most 143 (!)
Strakonická 130
Jižní spojka 129
D1 118
Většina jednoválců…
Většinou od toho si to auto lidí kupují aby využívali výhody jeho mobility , soukromí a nestali u mastné tyče.