regio-vlak

10 sekund na reakci, pak zastaví samo. První autonomní auta se v Česku mohou objevit už letos

Testovací polygon pro autonomní technologie v Milovicích. Foto: ValeoTestovací polygon pro autonomní technologie v Milovicích. Foto: Valeo

Všechna data se zaznamenávají v "černé skříňce" vozidla pro následné vyšetřování.

Právní rámec provozu autonomních (tedy samořiditelných) vozidel v Česku už je na světě a momentálně je zhruba uprostřed schvalovacího procesu v parlamentu. Podle ministra dopravy Martina Kupky by pravidla mohla začít platit už od letošního 1. července.

Teoreticky by se tak už v druhé polovině roku mohla po českých silnicích prohánět vozidla bez rukou řidiče na volantu. Reálné nasazení je však pravděpodobnější až později, závisí totiž na automobilkách, které musí česká pravidla do vozů implementovat a ověřit si jejich bezchybné fungování.

Autonomie vozidel míří do zákona. Zodpovědnost bude mít i výrobce

Klíčovým faktorem provozu autonomních aut je totiž odpovědnost. Ta u běžných aut z velké části leží na provozovateli a řidiči auta. U těch samořiditelných se však dělí mezi řidiče a výrobce.

A právě hranice mezi nimi musí být jasně definována. Cestou k tomu bylo třeba i rozšíření definice řidiče v zákonech. Nově jím nebude ten, kdo vůz řídí, ale ten, kdo sedí na sedadle řidiče.

„Osoba na sedadle řidiče“ nebude stejně jako nyní moci požívat alkohol ani držet mobilní telefon, bude také muset vlastnit řidičský průkaz.

Kdo může za nehodu?

Zjednodušeně řečeno bude platit, že pokud je vozidlo v autonomním režimu, odpovědnost za jízdu (a to i vůči pojišťovnám) je na výrobci. Automobil však v různých okamžicích může vyzvat řidiče, aby řízení převzal. Ten tak musí učinit nejdéle za deset sekund od výzvy, odpovědnost pak plně přechází na něj. Pokud řízení nepřevezme, auto musí zajet ke krajnici, zastavit se a vyslat SOS signál.

Desetisekundová reakční doba je dána celoevropskými pravidly. Je však určena jako minimální, výrobci si ji mohou u konkrétního modelu prodloužit. Všechna data se zaznamenávají v „černé skříňce“ vozidla pro následné vyšetřování.

Odpovědnost autonomního režimu přirovnávám třeba k selhání brzd u současných aut. Pokud jsou nefunkční brzdy příčinou nehody, také není viníkem řidič, ale technologie,“ vysvětlil Kupka na jednání sněmovního Podvýboru pro dopravu.

Na textu pravidel se podílelo i Sdružení automobilového průmyslu ČR. „Za návrhem je hodně práce. Text je krátký, ale silný,“ popsal výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.

Pozor, hranice

Tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný připomněl, že v Německu jsou autonomní auta už na dálnicích k vidění a sbírají tam zkušenosti. Pokud však přejedou hranice třeba do Česka, autonomní systém to pozná a deaktivuje se.

Samořiditelná auta totiž sice mají celoevropské schválení, potřebují však „rehomologaci“ ve všech jednotlivých zemích EU. Německo už je v legislativě zakotvené má, Česko se tam se svým nyní schvalovaným návrhem úprav inspirovalo.

Česká pravidla pro autonomní auta: Za přestupky platí výrobce, alkohol či mobil ale zůstane u řidiče tabu

Autonomní vozidlo bude sbírat velké množství dat zevnitř i vně vozidla, výrobci tak musí garantovat i jejich kyberbezpečnost. Zároveň je však mohou využít i pro netradiční účely. „V budoucnu mohou auta odesílat anonymizovaná data ze své polohy a z tlumičů, což může být zdrojem informací pro silničáře, kde je nutné opravit vozovku,“ uzavřel s nadsázkou Kupka.

Tagy autonomní mobilita autonomní řízení Ministerstvo dopravy zkušební polygon pro autonomní řízení
48 komentářů