10 nejčastějších důvodů, proč jede vlak pozdě. Slovenský dopravce ZSSK se pochlubil větší přesností
Jednotka Panter. Foto: ZSSK
Ke snížení zpoždění přispěly podle dopravce i investice do nových vlaků.
Ke snížení zpoždění přispěly podle dopravce i investice do nových vlaků.
Osekáme počty spojů, hlavně ty se spožděním a hned máme lepší procentíčka. Popravdě vlak bez zpoždění jsem na Slovensku ještě nezažil.
Takže když to vyloučíme ostatní dopravce správce infrastruktury, přírodu a cestující tak to vlastně funguje úplně perfektně…
Přesně tak 😁, a z toho nám potom vyjde našich úžasných 98,3 %. Rozdáme si prémie . . . a takhle si tu žijeme!
A co příjezd vlaku ze sousedního státu a z dráhy jiného provozovatele?
Mají na Slovensku tento důvod zpoždění? Protože u nás se toto dříve nepoužívalo, ale hlásili reálnější důvod s dovětkem mimo naše území.
Nie je. V drvivá väčšina meškaní sa hlási ako „s prevádzkových dôvodov“ (s provozních důvodů).
Tady to je „z provozních důvodů dopravce“ i když to zcela prokazatelně bylo kvůli SŽ a měli by hlásit „z provozních důvodů provozovatele dráhy“. Jenže to by SŽ musela přiznat chybu. Takže se to svede na dopravce nebo na výluku a když už nemůžou víc lhát, tak důvod zpoždění nehlásí vůbec
Mně se líbilo, když někdy před cca 5 lety byly v Púchově ostré obraty a vlak z ČR přijel zpožděný třeba hodinu, na odjezdu do ČR si tu hodinu udržel a jen co jsme přejeli čáru, tak v Lidči zahlásili „vlak je opožděný z důvodu pozdního příjezdu ze zahraničí“ 🙂 🙂 :-). A udržel si to až do Prahy.
Inak hlásenie „ze sousedního státu“ sa stalo pomerne populárne. Častokrát je však používanie ako zavádzanie. Už neraz sa mi stalo, že hlásili v Ostrave Kysučan ako zmeškaný „ze sousedního státu“, pričom v Návsí nemal meškanie žiadne (tj. z Čadce prišiel včas).
Aj ÖBB sa radi vyhovárajú, že meškanie vzniklo mimo územia Rakúska. Ale opomínajú fakt, že to meškanie vzniklo preto, lebo tá súprava v Bratislave ide na obrat a meškala už predtým z Viedne, takže logicky obrat nestíhala ani v Bratislave a cez hranicu s AT prešla zmeškaná aj smerom na Viedeň.
V tom případě většinu příčin zpoždění tvoří pozdní příjezd ze sousední stanice.
V zozname mi chýba dôvod „diletantsky zostavený CP“. Značná časť meškaní vzniká preto že si MDV nakreslilo švajčiarsky grafikon bez švajčiarskej infraštruktúry. Ostré prestupy, žiadna vata, a potom jeden vlak zmeškaný o 7 minút o štvrtej ráno kaskáduje meškania naprieč celým štátom až do konca dňa lebo pripoje, následne križovania atď. To je primárna príčina prečo sa mešká.
Sekundárne potom samozrejme ŽSR neschopné v roku 2024 spracovať výlukový GVD, ale to sa tvárime že meškanie nie je, lebo cestujúcim sme vopred v PDFku v útrobách webu ZSSK oznámili že vlak bude meškať 4 až 87 minút takže vlastne ide včas.
Mne tam chýba zastaralý vozový park. Teda, skôr ten rušňový. Pokiaľ medzi Bratislavou a Žilinou budú na expresy nasadzovať Gorily (150-tky), tak ten vlak načas nepôjde a ani prípadné predošlé meskanie neskráti…
Gorila je 350
Kdy už konečně zmizí „čekání na přípoj“ jako důvod zpoždění ze statistik… Tam je přece vždycky třeba přenést ten primární důvod od původního vlaku i na ten čekající.
A stejně jsou to všechno nicneříkající čísla, dokud se nebude měřit zpoždění formou „osobominut na výstupu“ (což by zohledňovalo i ujeté přípoje i obsazenost jednotlivých vlaků a přestupů).
Lehce se to řekne, ale špatně provádí. Pokud jede rychlík +15 (výluka 5, nastupování 2, křižování 5, pozdní přistavení 3) a v následné stanici na něj 2 minuty čekal osobák jak zdůvodníte to čekání jinak než přípoj?
Zduvodnit pripojem a pocitac uz si to prebere… 0,67 min na vyluku, 0,67 min na krizovani, 0,27 min na nastupovani a 0,4 na pozdni pristaveni? :)))
Jakože vážně chcete, aby SŽ do systému zavedlo menší zpoždění než půl minuty? 🙂 To jim ty počítače bouchnou.
Pro začátek NTP server…
Nijak. Do tří minut je to „včas“ 🙂
Zatímco v Česku je úspěch, když vlak dojede s hodinovým zpožděním, na Slovensku je úspěch, když vlak dojede.
Asi nepočítají Metropolitan s 100-200 min zpožděním.
U nej to neni zpozdeni, ale vlastnost.
Nevymýšlejte si, v sobotu jsem jel z Bratislavy a mělo to jen 20 minut, ovšem do Prahy to nečekaně stáhnul na 4 minuty.
A odrieknute vlaky? Tam je meskanie nekonecno minut.
Reálně čas do dalšího vlaku.
Minimálně. Příprazské slony občas odjíždí od plného nástupiště,
To by mě zajímalo, co znamená údaj „plnění grafikonu“, který byl loni 97,69 %, když v odkazovaném dokumentu se píše „“V roku 2023 až približne 27 % vlakov aspoň v časti trasy zvýšilo meškanie na 10 a viac minút“.
Přes 98 procent plnění grafikonu. To je nějaký nesmysl, takové nemají ani zdaleka SBB nebo ÖBB. Buď mi něco uniká nebo je to nesmysl.
Zřejmě je to počet vlaků. které vůbec dojely do cíle, viz poznámka výše.
Železniční managementy dokáží s čísly zacházet se značnou tvůrčí obratností. Vím o případu, kdy byl na chodbě jistého většího nádraží pyšně vystavován grafický přehled „plnění grafikonu výchozích vlaků“ po jednotlivých měsících, čára v grafu se lomila podle procentního podílu včas odjetých výchozích vlaků. Zdálo by se, že při měsíc trvajících zcela včasných odjezdech všech výchozích vlaků může být dosaženo nejvýše hodnoty 100 procent. Ale graf uváděl i čísla104, 107 a podobně. Mám soukromou teorii, že se k těmhle číslům došlo porovnáním procentní hodnoty tzv. prémiového ukazatele, řekněme 90 %, s hodnotou v provozu dosaženou, např. 96,5 %. Žertovným prvkem býval… Číst vice »
To vypada na april 😀 Vyjmenovat vsechno co jde. To se povedlo.
Ještě chybí důvod 11.
Ztráta lopatky na uhlí…
Ja by som zakázal to ÚHP. Iba do železníc kecá, do ničoho iného. Pokiaľ tu bude ÚHP, nikdy nebudú železnice na úrovni ČD alebo ÖBB. A pokiaľ by ÚHP rozkazovalo, tak tu máme infraštruktúru ako v Rusku.
Práveže sú nejak ticho, odkedy je pri moci zase ZDER a jeho kumpáni…to by im ešte chýbalo, aby sa im nejaké ÚHP montovalo do kšeftov…
ÚHP ani nekontrolovalo to, či zákazka ide nejakým spriazneným ľudom. Alebo či nejaká zákazka je predražená, to je ten problém. Ich to netrápi. Ich úlohou je podľa mňa znížiť investície do železníc, tvária sa že ten grafikon je vec storočia, pritom na úroveň ČR by sme potrebovali tak minimálne 3000 vlakov denne a nie 1750. Aj keby sme mali Pendolino 10 krát lacnejšie než ČD a s rovnakou kvalitou tak by to prehlásili za predražené. Oni nechápu, že investície dokážu priniesť návratnosť v budúcnosti. Nemám rád túto vládu, ale palec hore každému kto obmedzí činnosť tejto inštitúcie a je mi… Číst vice »
To je pěkný nesmysl, nebo tam nezapočítávají vlaky které utrpěly na výlukách a mimořádnostech protože když si vezmu kolikrát se letos jezdilo přes Holíč což udělá zpoždění 45-60 minut, kolikrát byl zastavený provoz přes Štůrovo a přes Čadcu, tak z toho rozhodně nevychází průměrné zpoždění 5 minut a podobně.
Ano, napsal jste nesmysl. Bod 2 a 8, četl jste? 😉
Napsal to správně, i body 2 a 8 se do zpoždění počítají. Prostě přesnost 98 procent nemůžou mít, to nemají ani vlaky ve Švýcarsku.
Napsal správně, že je to nesmysl? Jezdilo-li se přes Holíč, měnil se grafikon. Tak co proti čemu započítáváte? 😉
Předpokládám, že se počítá počet zpožděných spojů v cílové stanici. Takže když máte nějakou příměstskou linku po 15 minutách, která jezdí plus mínus včas, a proti tomu rychlík po dvou hodinách, který dostane těch 45–60 minut, budete mít v souhrnu 8 z 9 vlaků včas, takže 88 %. Navíc to, jestli ten rychlík má zpoždění 10 nebo 60 minut se v té statistice neprojeví.
Zjednodušeně se to takto počítá, ale i tak mají nejlepší železnice v Evropě SBB plnění někde lehce nad 90 procent a na Slovensku přes 98 procent ? To je nesmysl. V ČR je to kolem 90 procent a Slovensko na to určitě není lépe než my.
Aha. Nedohledal jsem, jak to počítají ZSSK. Uvádějí ta procenta jako „plnění grafikonu“, ale vzápětí se odvolávají na „přípustný limit ministerstva na zpoždění“ 97,5 %.Ještě mne napadlo, zda to nejsou jen vlaky v objednávce ministerstva, ale nenapadá mne, proč by zrovna u nich byli o tolik lepší.
Vlaky v objednávke ministerstva sú všetko okrem štyroch párov IC za deň a sezónneho vlaku do Splitu, takže to nejaký rozdiel nespraví.
Čekání na připoj není primární příčina zpoždění. To by mělo být připočteno k příčině zpoždění toho spoje, na který se čekalo.
Takže, když má vlak zpoždění, protože čekal na připoj, tak ho vlastně nemá? Nebo jak?
Pokud vlak přijel do stanice X se zpožděním z důvodu ABC, tak příčina zpoždění vlaků na odjezdu ze stanice X je pořád ABC.
Ne pokračování zpožděného vlaku, obrat soupravy od zpožděného vlaku, čekání na přípoje(ty by při dodržení GVD vyšly), křižování na jednokolejce(vlaky nebyly kolizní).
Takže bláboly. Ok. 😉
Nebo pravda.
Stačilo říct jedinou příčinu „vlak má v naprosté většině případů zpoždění, protože ho měl před sekundou“ ty detaily, kdy se zpoždění nedrží, ale zvyšuje, zanedbáme.
Bláboly. 😉
Je to pravda. Pokud má nějaký vlak technickou závadu, kvůli ní má zpoždění, pak vlak, který na něj čeká, je zpožděn také z důvodu technické závady toho prvního vlaku. Nebo-li když se podaří zlepšit technický stav, aby k té technické závadě nedošlo, nebude zpožděn ani ten první vlak, ani ten navazující.
Nebo v důsledku špatného rozhodnutí, neboť má-li technickou závadu zřejmě nedojede vůbec a tudíž je nesmysl na něj čekat. 😉
No ne vždycky technická závada znamená, že souprava stojí.
Občas je strojvedoucí schopen dostat to do stavu, že to dojede, třeba resetem. Často třeba jezdí mašiny na menší výkon (Elefant – hnaný jeden podvozek ze dvou = poloviční výkon i adhezní váha).
Tak to už je na definici zpoždění, podobně jako zpoždění do 5 minut není zpoždění, ale přípojný vlak kvůli tomu nemusím stihnout tak jako tak