10 miliard za nové tramvaje. Bratislava začala shánět MEGAelektričky
Tramvaj Škoda 30T3 pro Bratislavu. Foto: DPB
Dopravný podnik Bratislava (DPB) v pátek vypsal velký tendr na nákup nových obousměrných velkokapacitních tramvají. V soutěži s odhadovanou cenou
Boli zverejnené súťažné podklady: https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie/vyhladavanie-dokumentov/detail/3438876?cHash=d113bfc7b9d45477e28abf1ec3fc5aae Po preštudovaní súťažných podkladov mi to vyšlo nasledovne. Vychádzal som z električky typu Škoda 30T. Krajné články sú takmer identické s 30T, rozdiel je akurát v dverách pre vodiča v bočnici vpravo v smere jazdy (ktoré som pridal kvôli splneniu zadania). Dĺžka vozidla 45,68 m. Šírka uličky nad podvozkom 54 cm (overené že to bude stačiť, 30T má 58 cm). Všetky podvozky otočné. Dva vnútorné podvozky hnané, zvyšné hnacie. Možno bude nutné mať ešte jeden z vnútorných podvozkov hnací, lebo zadanie požaduje zvládať sklon 8% na dĺžke do 300 metrov (takúto požiadavku si pri 30T… Číst vice »
Absolutně se jim nedivím že chtějí koupit delší tramvaje, bez metra je to asi jediná cesta jak na páteřních linkách dále zvednout kapacitu…
A při té délce už asi celkem o nic nejde když je kabina řidiče na obou „koncích“ vozidla. Akorát dveře po obou stranách budou mít nejspíš za následek poněkud nižší počet sedaček, ale zase tam bude dost místa na stání + kočárky atd…
Československo bylo tramvajově dost multikulturní. V Praze tramvaje, v Brně šaliny, v Blavě električky, v Košicích villamos…
V Košiciach to boli briky. V metropole východu ťa môže zraziť brika!
Tak to vlastně bylo v Debrecínu…
A co nové oboustranné tramvaje pro Prahu? KT8D5 jsou již 40 let stare.
Praha tramvaje nepotřebuje…oni jsou schopni s T3 jezdit dalších 10 roků 🤣🤣
Nevím k čemu to tlemení, nové tramvaje pro Prahu jsou objednané a vyrábí se první kusy.
To že mezi nimi není obousměrná nemá s T3 nic společného, spíše naopak.
52T nič? Ak je niekde skanzen T3 (a derivátov), tak to bude Liberec, kde ešte aj wany sú v retro vyhotovení.
Naopak bych ocenil, kdyby v centru navždy byla nějaká linka s reinkarnacemi T3. Přeci jen T3 už jsou pro Prahu charakteristické jak tramvaje v Lisabonu.
23 nestaci?
Mně teda nestačí. Nicméně těch linek, na kterých jsou varianty T3 je zatím dost a snad se to i díky PLF bude dařit nějak udržovat. 52T samozřejmě vítám, ale zejména kvůli novým tratím.
Ale snad se Praha dočká i něčeho delšího.
Bude to tak zhruba 60 let, kdy Náhodní kolemjdoucí zatracovali T3 jako přílišnou modernu a pořadovali vozy z doby mocnářství, jen ty jední byly dostatečně historické.
Vždyť ještě neskončili s jejich „výrobou“. 🙂
Spousta kačen je po modernizaci, v DPP hoří jiné věci než zrovna nákup obousměrek. Určitě na ně dojde v příští nebo další soutěži, jakmile se rozhodne a sešrotování kačen
Šrotovanie KT8 najbližšie desaťročia hádam nebude aktuálne. Ak by štandardy vyžadovali klimatizované vozidlá, tak radšej doplniť klímy, než vyraďovať KT8D5R.N2P. Nízkopodlažnosť to spĺňa, ak sa dosadili klímy (v prípade že by byť museli), tak to môže kľudne jazdiť do roku 2050 a byť vyradené potom. Nevidím v tom najmenší problém. Bol by som dosť prekvapený, keby KT8D5R.N2P skončili skôr než T3P.
No jak říkám, příští nebo přespříští soutěž, takže se bavíme o letech 30-40.. doplňovat klimatizace se ale asi nevyplatí a to bude důvod proč se vyřadí opravdu nejpozději za těch 15 let. Nechci vidět ty o 2 stupně teplejší léta z oken kačeny 😁
Modernizovaný Kačeny i Wany jsou cargo kult verze nízkopodlažnosti. Ten podíl nízký podlahy je u nich zoufalej. A taky je lahůdka to, že každej typ tramvaje v Praze má jinde prostor pro kočárky/vozíky. Zejména na úzkých, ale zato frekventovaných ostrůvcích je to někdy sakra boj odhadnout, kde čekat a pak se k těm správným dveřím dostat…
To chápu a mrzí mě, že se v devadesátých letech v Praze nenakupovalo moderní západní zboží ale tyhle vysokopodlažní šunty které tady budou strašit ještě půl století, jak znám Prahu
Kdyby v devadesátkách, Wany nakupujou pořád a poslední Kačeny taky koupili ojetý nedávno.
Je fakt, že Praha je celkově furt dost devadesátkovej skanzen, tak to zapadá, ale těžko se v tom žije…
Cargo cult určie nie. Dokážem pochopiť určitý odpor voči tým vozidlám, ale na úroveň cargo cultu to určite neklesá. Cestujúcich to vozí, aj vozíčkarov, aj kočíky do toho ľahko dostaneš. Síce to nie je ako moderná iná nízkopodlažka, ale zároveň to nie je ani nefunkčná imitácia niečoho iného (v súvislosti s odkazom na cargo cult).
Reálná použitelnost coby nízkopodlažních vozidel je tak nízká, že ten cargo kult je jen velmi mírná nadsázka.
Jasně, dokud si to člověk nezkusí v praxi, přijde mu to v pohodě. Když si to zkusí jednou nebo párkrát, zjistí, že je to nepříjemný, ale většinou bude přesvědčenej, že se to dá zkousnout.
Teprve když to má člověk používat pravidelně, zjistí, jak moc na houby to je.
Jenže rozhodují o tom bohužel lidi, kteří tuhle zkušenost v drtivý většině nemaj. Maximálně to omezený vyzkoušení a to fakt nestačí.
Nechcete ale říct že by vám byla milejší než kačena souprava T3R??
Za mě, i bez obousměrnosti, by KT8 s nízkopodlažním článkem byly v pořadí výměny „hned PO T3R“…
Jo, ve srovnání s T3R je to samozřejmě krůček vpřed, to nepopírám. Háček je v tom, že jak to oficiálně nízkopodlažní je, dispečeři DPP nemaj problém poslat Wanu do prokladu s T3RP. A když vám taková Wana přijede na Újezd na 22 po 2 pořadích obsluhovaných T3RP, můžete si skoro na jistotu vsadit na to, že se do ní s kočárkem nevejdete. A hák je v tom, že je stále „nakupujou nový“ (já vím, oficiálně je to rekonstrukce, ale reálně…), takže tu budou nejspíš strašit ještě za (mnoho) desítek let. Vyřazení až po T3RP by pochopitelné bylo, nákupy dalších jsou… Číst vice »
2035-39
KT8 jsou sice po modernizaci, ale nejstarší vozy už nějakou dobu dojíždí do další celkové opravy, jejíž provádění je dost pracný. U některých vozů to bylo vyřešeno vložením další střední opravy.
Upraviť 52T na obojsmerné vozidlá je relatívne jednoduché, dôležité je ustrážiť nápravové tlaky. Vychádzajúc z 30T v Bratislave by to nemusel byť problém. Ostávam optimistický čo sa 52T týka a naozaj si prajem, aby boli komfortom aspoň na úrovni 29T v Bratislave (hlučnosť, akosť chodu). Okrem toho očakávam, že budú aj pre prevádzkovateľa výhodné, s jednoduchou údržbou (oproti 15T) a dlhými kilometrickými prebehmi medzi nutnosťou reprofilácie kolies. Som zvedavý najmä na pasívnu elektromechanickú brzdu, dúfam že bude spoľahlivá a nebude vyžadovať častú údržbu. Ostáva dúfať, že 52T splní očakávania a nič nebude brániť jej obojsmernému vyhotoveniu do budúcnosti. Nech slúži… Číst vice »
Uvažuje se o tom že se kolem roku 2030 vypíše VŘ na dodání nových obousměrných tramvají které by nahradily Škody 14T a KT8D5.
Pokud evropské dotace nezíská, soutěž zruší. A pokud by vyhrál nežádoucí výrobce, nemusí o ty dotace ani žádat.
Škodovka si to určite posichruje. A minimálny odber je 10 kusov.
V Košicích by mohli vyprávět. Škodovka tak dlouho napadala výhru Pesy a prodlužovala uzavření výběrového řízení až dopravce prošvihl možnost dotaci vyčerpat. VŘ bylo zrušeno, a nákup nových tramvají nebude.
Neoficiálny „šotonávrh“ z diskusie na imhd:
„Ulička nad 2. a 5. podvozkom by asi bola užšia ako 58 cm (menej ako 50 cm by to však byť nemuselo). 3. a 4. podvozok hnaný (bez motorov). Kinematika kĺbov odlišná od 30T, vyžadujúca tvrdšie vypruženie kolísky na krajných podvozkoch.“
https://imhd.sk/ba/galeria-media/f/984624/327653/49-metrov-C3-A1-elektri-C4-8Dka-odvoden-C3-A1-od-koncepcia-C5-A0koda-30T?ref=ba%2Fdoc%2Fsk%2F23771%2FDPB-chce-nak%25C3%25BApi%25C5%25A5-aj-takmer-50-metrov%25C3%25A9-elektri%25C4%258Dky%3Fdfpi%3D17
Snad si i některé české dopravní podniky uvědomí, že není zakázané kupovat tramvaje přes 30 metrů.
Ne. Budou čučet jak vejři, za pár let, že jim, nečekaně, odešli řidiči do důchodu a na šaliny v intervalu 5 minut nejsou lidi…
Lidí je přez 8 miliard, a většina ani nemá stálé zaměstnání.
Třebas důchodci.
Pozoruhodné ovšem je že populace ČR se drží na 10 milionech… nejsem si jistý jestli chcete Indy řidiče, nebo Jihoafričany… Nic proti, ale naše „životní zkušenosti“ jsou poněkud odlišné, museli by se hodně učit…
Přičemž někteří mají problém s tím, že šofér je slovák… v Praze některým vadí i kladenský původ šoféra.
Není žádnej důvod, proč by papíry na prostředek řízený jízdní drahou měly být složitější než na autobus… Si to dělaj kolejolidi sami a pak brečí, že ti nikdo nechce dělat. Navíc někde ani neprodávají lístky – není nutný aby uměli česky.
Hmm, pokud vím, tak řidičů autobusů je ještě méně, takže to opravdu není problém „kolejolidí“.
Jasný, zajdem na pracák a zeptáme se , jestli se jim tam neválí nějakej ožran, co by se nebál jezdit se 40t věcí s 20t živýho substrátu středem města…
Když jsem se díval na nějaký YT videa „jak se stát tramvajákem“, tak mě šokovalo, že u zkoušek bych jako adept měl znát všechny zastávky na všech linkách tramvají.
Jakože – vůbec nechápu k čemu je to dobré – kromě anekdotického dotazu babičky na to, jak se má někam dostat.
Já tramvajákem být nechci, ale pevně věřím, že tak zbytečné požadavky jako učit se necelých 300 zastávek v raze nějaké zájemce odradí.
*v Praze
Jako že zákony a navazující předpisy si dělají lidé od kolejí sami, jak se jim zlíbí? O tom bych dost silně pochyboval. Stejně jako o jejich vlivu na priority státní dopravní politiky, ostatně (jak občas někdo utrousí).
V kterém provozu na to máte infrastrukturu? V Praze rozhodně ne, jiné podniky neznám.
Šalingrad.
Není vybavená vozovna, to jediné chybí, proto dvojice Draků či LF2
Hlavně soupravy LF jsou ostuda, už aby je vyřadili a nahradili něčím moderním
Ostuda? Dokud budou v provozu T6, tak LF nevyřazovat.
Ano ostuda, je to low cost krám… raději pojedu s T6 než v pojízdném příborníku
Škoda že se nevydíme osobně, měl bých šanci vám face to face vysvětlit co to sem blijete… 🙁
A T6 ten krám vysokohorský mi ani nevzpomínejte… jestli někdo ujíždí na hranatý design tak ať si ho užije, ale pokud možno ne tam kde to otravuje normální lidi. Primární účel je dobře vozit lidi, a ne nějak specificky vypadat. T6 je svými parametry (především výškou podlahy) nejhorší šalina jaká tu za 50 let jezdila!
Nejde o design, ale o komfort… a ten má opravdu LF nejhorší… hluk, šišatá kola, zima (v létě naopak horko) … omyl tramvaj od začátku
Šišatá kola může mít kterákoliv šalina, to není vlastnost typu (leda byste měl věrohodné info že se na konkrétním typu ojíždějí do šišata).Zima/horko je vlastnost všech typů bez klímy (přetápění v zimě nemám mmch. vůbec rád, člověk do „toho“ leze v zimním oblečení a vevnitř se potit nebo vysvlíkat není žádoucí). Praktičnost je nepopiratelně lepší díky nízkopodlažnímu nástupu lidí i kočárků/vozíků. To jsou prostě fakta, a preferovat T6A5 za mně může jen „ujetý“ člověk.
Jistěže, novější typy jsou lepší, to zřejmě bude důvod proč už se ve „wanách“ nepokračuje, ale jakýkoliv předčasný odchod je nesmysl.
Což úvodní tezi (delší vozidla) bez problémů splňuje v soupravě 36m nebo 42m… netřeba za každou cenu kupovat. Dlouhou nerozpojí, kratší spojí a jedny spřáhla + jedna kabina navíc nejsou až taková penalta… = Brno neřešte.
Přesně tak, linka 1 a 12 by velké vozy potřebovali
Už několikrát v historii tramvají došlo k upgradu vozů i infrastruktury. Ono taky nikde nebude potřeba naráz zavést dlouhé tramvaje ns celé síti, ale jen na potřebných linkách.
Které pražské linky (z hlediska vytížení i realizovatelných úprav infrastruktury) jsou tomuto nejblíže? Divím se že pořád jezdí i přes centrum sólo T3, ale prostě krátká dvojka na Petřiny musí být…
Nejsem znalec celé pražské tramvajové sítě, využívám jen část linek, ale z těch, co používám – 9. Vytížeností. Přípravu infra neumím posoudit.
Na linke 9 som dávno odpozoroval zaujímavosť. Premávali na nej súpravy 2xT3 a KT8D5R.N2P. V praxi to vyzeralo tak, že súpravy 2xT3 dobiehali vozne KT8D5R.N2P. Dôvod je podľa mňa v tom, že KT8D5R.N2P má o jedny dvere menej, čo predlžuje staničenie. Síce má KT8D5R.N2P stredné dvere nízkopodlažné, v zastávkach som si všimol, že sa čaká na 2. a 4. dvere, t.j. vo vysokopodlažnej časti pri kĺbe vozidla. Pozorovaním z interiéru vozidla som si všimol, že problémom je pomalý rozptyl cestujúcich do vozidla. Podľa mňa by sa mali KT8D5R.N2P upraviť tak, že by medzi dverami a kĺbom mali usporiadanie interiéru 1+1,… Číst vice »
No a přitom KT8 je prakticky stejně dlouhá jako 2x T3, takže toto do naší diskuze patří jen okrajově…
Vytížeností by to jako sůl potřebovala 22. Infrastrukturou na to samozřejmě připravená není, což je trestuhodný, že není příprava na delší soupravy už roky automatická součást rekonstrukcí.
V Plzni je fungl nová vozovna, minimálně na lince 4 mají všechny nástupiště přes 40 metrů, a na této lince by rozhodně našly delší tramvaje využití, když špičkový interval je někdy i pod 3 minuty. Dopravní podnik sice vypsal soutěž na delší tramvaje, ale vypadalo to na výhru jiného výrobce než Škoda, tak soutěž pro jistotu zrušili.
Do budoucna se v Plzni s takovými vozy stále počítá, vše má svůj čas.
A ten čas přijde, až se do nich bude chtít pustit jediný správný výrobce?
Rozhodně to tak vypadá…
a nebylo by lepší zákonem nařídit, aby půlka Prahy začla pracovat od 6 hodin a druhá půlka až od 9? To by se po týdnech střídalo, aby se náhodou někdo necítil ukřivděně. Tim by se elegantně vyřešila dopravní špička jak v MHD tak automobilová. Vlastně by pak stačila polovina dopravních prostředků, no a kdybychom ještě nařídili houmofis, tak máme vystaráno. Po roce by to už všem přišlo normální.
Soudruhu, do Číny se stále dá dostat, proč tam nejste?
Zelený bolševik tu někomu říká soudruhu, čtu dobře? 😉
Hromadě lidem nevyhovuje už jenom když si mají 2* do roka přizpůsobit vstávání východu slunka 🙂
Jasně, a školám nařídíte něco podobného, a synchronizaci škola+rodiče budete řešit… nebudete. Zajímavý nápad, a co kdyby vám osobně někdo po škole vtiskl do ruky umístěnku kam nastoupíte? Úřad to pozná nejlépe…
To jde řešit i soupravou… pravda, když máte „stavební kámen“ délky 15m tak je to trochu blbé, 30m už dávno máme a trojsouprava 45m je docela dlouhá (nástupiště…) a má docela dost „prázdného prostoru“ (dvě neobsazené kabiny, dvoje spřáhla) takže to taky není úplně přesvědčivé… Trochu jsem nepochopil proč Praha až dodneška nestála o 20m tramvaje, sice jsem četl něco o tom že nejsou údajně vhodně do „horského terénu“ tak doufám že v Praze slyšeli o tom že už se dávno vyrábí „klony“ K2 (samozřejmě včetně dvou nízkopodlažních částí) které mají všechny podvozky poháněné… S nimi se dají tvořit soupravy… Číst vice »
Je fakt, že 20m tramvaje by pomohly i s dalším problémem Prahy, což je nedostatečná kapacita 15m sólo vozů na nezanedbatelný počet nočních spojů.
I když řešení soupravami má oproti dlouhým tramvajím „v celku“ i citelné nevýhody, určitě je to možnost, o které by se dalo uvažovat. Ale ať bude ta potřeba větší kapacity v budoucnu řešena delšími soupravami nebo dlouhými tramvajemi, je IMO dávno na čase na to síť např. při rekonstrukcích připravovat a ne dál betonovat stav, ve kterým to „nejde“.
Fico dělá všechno proto, aby nedostalo Slovensko z EU už ani euro, ba co víc, aby bylo z EU vyloučeno. Takže ač slovenským voličům přeji to co chtějí, doufám že to ještě Bratislava stihne.
Otázka akorát zní, jestli stihne Blava shrábnout love z EU dřív, než Robo predá Slovač Číně…
… anebo rusku. Perzekuci vybraných slováků za údajný americký původ už žačal před léty a zakladatel Esetu už taky utekl. Jak je to možné, že utekl, když ho Foco chtěl vyhnat i s celou firmou?
To bysme si tam pak jezdili fotit KTM-5. Šotoušovo srdce plesá 🙂
A nebo taky T-14 a šotoušovo srdce v kalhotách – nesmí fotit.
Z EU nikoho vyloučit nelze. Bohužel, oni by pak někteří hned začali méně plivat, ale to je asi na diskuzi jinam
Tak snad jim alespoň skrouhnou ty prachy, mega tramvají by byla škoda, ale i tak doufám že se to stane..
Takže cena 170 mld Kč/tramvaj – kolik z toho má jít do kapsy ministrovi, primátorovi, řediteli dopr. podniku ap. ?
No kolik?
Zřejmě vám dělá problém matematika s velkými čísly. Tramvaj za 170 mld. Kč by asi fakt musela být ze zlata.
Pri soucasne cene 2030 kc/g by 50t tramvaj stala „pouhych“ 101mld 🙂
To je max cena v souteži a ta může klesnout, což se mnohde děje.
Škodovka se už těší na další zakázku 🙂
Je slovo MEGA ve slovenském slovníku schválených slov pro pojmenovávání věcí?
Pokud se budou na palubě servírovat národní megaklobásy, tak to může být megaelektrička.
Oceňme, že stupňování termínu megaelektrička se uskutečnilo použitím zápisu slova „mega“ velkými písmeny. Taková MEGA električka bude jistě větší tramvaj, než nějaká megaelektrička. Važme si i toho, že nebyla použita formulace, že nové vozidlo je „více větší“ nebo jiný převratný zdobný novotvar.
Nikde není řečeno, jestli se předpona MEGA (milión) vztahuje na délku nebo třeba množství odkloněných peněz 😀
Make Električka Great Again!
Ano, MEGA je více než mega, potvrdí Vám to každý ajťák. MEGA = 1 048 576, mega = 1 000 000.
Já si spíš říkal, jestli to nebudou MAGA električky, i když v tomhle konkrétním případě spíš MSGA (Make Slovakia Great Again)… 🙂
A MSG je taky anglická zkratka pro glutamát, tak by to možná mohlo mít i další významy…
Taky mě to zarazilo. Mega, giga, tera, je to otravné a trapné.
Jo. Do Petržalky by mohla jezdit InterElektrička, do Karlovej Vsi ComfortElektrička, do Ružinova RegioKocúr a do Dúbravky třeba RegioŤava…
Mačka, vždycky mačka!
V Praze jsou ještě o řád dál – PentaFlorenc, PentaMasNa a PentaWilson….