Protože někteří jedinci neustále (a nejen v tomto případě) stále opakují skutečnost, že při mimořádném vjezdu na obsazenou kolej má být strojvedoucí zpraven písemným rozkazem (což je pravda), dovolil bych si jedno upřesnění. Zpravení o vjezdu na obsazenou kolej je fakticky možné pouze v případě, že MIMOŘÁDNÝ VJEZD NA OBSAZENOU KOLEJ JE ÚMYSLNÝ! Pokud je vlaková cesta postavená špatně jinam než má být, tak se může také jet na obsazenou kolej, ale neúmyslně, a proto strojvedoucí žádný rozkaz nemá! A přesto platí, že na PN (ať už je použita z jakéhokoliv důvodu) STROJVEDOUCÍ MUSÍ JET PODLE ROZHLEDOVÝCH POMĚRŮ! (Mimochodem, pokud… Číst vice »
„Mimochodem, pokud je strojvedoucí zpraven, na elektromechanice na obsazenou kolej může jet na žlutou, tedy na Výstrahu.“
To je poněkud nepřesné vyjádření, znám elektromechaniky, kde se Vám to nepovede, neboť stanice je vybavena (částwčně či zcela) kolejovými obvody/počítači náprav.
Pokud nemáte tak moderní zab.zař.jako elektromechaniku,ale zamykají se výhybky na klíč,tak postavíte na obsazenou i VOLNO.
Pat
1 den
Podle kamarádky co v tom vlaku jela, prý nejdřív stáli před vyhybkou, že není nějak v pořádku. A pak se prý rozjeli a tu vyhybku projeli, tak už zastavili na dýl.
Musím Vám zdělit že se kamarádka plete.
Vlak jel od vjezdového návěstidla až do úplného zastavení bez přerušení jízdy. Jel pomalu a naprosto bezpečně zastavil. Nedělal bych z toho kovbojku.
Jen je opravdu smutné na jak dlouho dokáží zastavit provoz.
Je to naprosto správná poznámka. Jediná škoda, která vznikla, vznikla kvůli vyšetřování a bude vysoká. Stovky nas*ani*CH a znechucených cestujících, v podstatě kvůli hloupé chybě. K ohrožení nikoho nedošlo. To rozhodně není v pořádku. Už by se někdo měl vzpamatovat!
Bohužel ani ne tak dráha, jako spíš nastavení systému. Zatímco ta mimořádná událost žádnou hmotnou škodu nezpůsobila, samotné vyšetřování ano. To je na hlavu…
jojo zaměstnanci na dráze a šotolid si myslí, že dráha je něco více… K dopravní nehodě na silnici při malé škodě, bez zranění a jasné dohodě, kde udělal škodu žádná PČR ani inspekce nejezdí. Tím nechci říct, že to mají zamést pod koberec, ale to prostě nemůže fungovat dál…
Tomáš Záruba
1 den
Upřímně? Houby se stalo, nic bych neřešil. Ještě nedávno se PN běžně používala pro vjezd na obsazenou, typicky pro Lv z tratě rovnou na vlak bez úchylného přecházení sem-tam. Jediné neštěstí na tom celém je to, že kdosi cítil potřebu to nesmyslně zakázat.
Co? Že jel vlak na obsazenou kolej na přivolávací návěst? Tady někdo dělá z komára velblouda. To je na pořádnej flastr pro viníka a tečka a ne na vyšetřování jako by to byla nehoda s deseti mrtvými…
Jaký to mělo smysl? Jestli je pravda jak někdo píše „nešlo mu postavit, tak neřešil a dal PN“ tak je něco systémově blbě (neví kam staví, co hůř nečte hlášky/varování).
Právě, že ne. Systém je v tomto případě nastaven správně a zaučinkoval. Přesně proto nešel postavit volnoznak a právě proto jel vlak na PN, aby se vyloučili případné následky a zjevně to zafungovalo…
Zabzař je možná v pořádku, ale do systému počítám i styl práce výpravčího/signalisty.
Gordikon napíše „nejde postavit, kolej obsazená“ a výpravčí odpoví „asdf, dej tam přivolávačku“ aniž by chtěl jezdit na obsazenou?
Přivolávací je návěst je sice hezky popsána v D1, ale když neznám důvod PN, tak se maximální rychlosti se ani zdaleka nepřiblížím a stále předpokládám velký problém.
panZdenda
1 den
Pokud jel na přivolávačku, tak se teoreticky nemohlo nic stát, neboť PN, jak známo, nařizuje jízdu podle rozhledových poměrů, tedy strojvedoucí má jet tak, aby na vzdálenost na kterou před sebe vidí, v klidu zastavil před vozidly ve vlakové cestě nebo třeba přenosnou návěstí Stůj“.
Tolik teorie. Zelený strom života říká, že se vlak může srazit např. zboku s jedoucími vozidly, nebo může vlaková cesta vést na kolej, na které stojící vozidla nelze vidět včas (zdravím VÚŽ), může rozříznout výhybku atd. Na trati pak PN na nesprávnou kolej může být velký průser.
Patrik
1 den
No, v Hostivici měl dneska evidentně někdo „den blbec“, protože tím nákladem nejdřív ( při posunu s ním) řízli vexli…
MilanSima
1 den
Nejsou nahodou v Hostivici ještě stavědla? Pokud ano, že uz signalistovi nepřišlo divné, že vypravčí posílá rychlík na obsazenou kolej.
Signalista měl pustit mašiny ze šturcu na náklad a rychlík od Jenečka na vedlejší kolej. Ale asi si hodil blbě výhybku a nevšiml si toho. Tím mu nešlo postavit pro rychlík normálně, proto jeli na přivolávačku. A rychlík mu pak ukázal vjezdem na obsazenou, proč nešlo postavit normálně.
Evidentně se nemohlo nic stát, mašiny stály za modrou a maximálně by drcnul rychlík rychlostí chůze do nákladu. Tak nechápu, proč ty „důležití“ musí blokovat dopravu tak dlouho.
To je na první pohled dost hloupé teoretizování. Ale historie zná takových případů spoustu. Něco je blbě, ale než abych zjistil co a proč, tak tam mrsknu PN a uvidíme.
Nemůže. Když jsem před cca 50 lety sloužil na elektromechanice. tlačítko přivolávačky stlačil výpravčí a teprve potom signalista. Ne releovce signalista na zhlaví není nebo se nepodílí na přípravě vlakové cesty, pouze obsluhuje tlačítko, jímž hlásí, že vlak vjel do stanice celý.
Kdyz nejde závěr výměn v tímhle případě kolejový závěrnik, tak se musí hlásit postaveni cesty ústně ( do telefonu), takze věřím že chyba byla jinde, protože by si to rozhodne po sobě zkontroloval
Když je člověk ve stresu, dělá chyby. Takže se může stát, že to po sobě kontroluje 10x a chybu prostě nevidí. Jestli tam předtím řízli výhybku posunem, tak už tu telefoniku asi měli zavedenou a tím spíš může být signalista dost rozhozený předchozím menším průs…m a udělá nevědomky větší.
Můžu potvrdit. Na M262.0,jsem při jízdě do stanice,obsažené jenom výpravčím, měl PN. Jedu a koukám otevřené závory. Hlásím to výpravčímu a on povídá: proto Mito neslopostavit a zkoušel jsem to asi pětkrát. Stres umí vymazat logiku. Zpětné se člověk směje, jaká věc mu vygumuje mozek.
Jestli je tam elektromechanika a signalista si blbě hodil výhybku, tak by mu nešla postavit vlaková cesta a musel to oznámit vypravčímu. A předpokládám že vypravčí nechtěl postavit na obsazenou kolej. Pokud ano, signalista ho mohl přinejmenším upozornit, že má tu kolej obsazenou.
Žlutý praporek pokud vím, nesiglalizuje vjezd na obsazenou kolej. Maximálně je to jako výstraha a následovat může místo k zastavení nebo přenosné stůj nebo červený praporek. Ale určitě ne obsazená kolej.
Zákon o drahách, § 49, (1) Mimořádnou událostí je nehoda nebo incident, ke kterým došlo v souvislosti s provozováním drážní dopravy nebo pohybem drážního vozidla na dráze nebo v obvodu dráhy a které ohrozily nebo narušily – a) bezpečnost drážní dopravy, -b) bezpečnost osob,… (3) Provozovatel dráhy a dopravce jsou povinni -a) neprodleně oznámit každou mimořádnou událost Drážní inspekci…. , a současně oznámit každou vážnou nehodu…Policii České republiky,.. Takže už jen vzniklé nebezpečí je MU a šetří se stejně jako MU s následky po až 3 liniích (O18 SŽ, většinou i za dopravce, DI, PČR) a dokud všichni nedají souhlas… Číst vice »
Martin H.
1 den
Bohužel, stalo se. Strojvedoucí se choval jak měl a nastavená pravidla zagungovala. Tak proč proboha bude zastaven provoz do cca 13:30 !!!! Tohle vyšetřit je víceméně administrativní práce. Nedošlo ke zranění osob, poškození majetku ani zabezpečovacího zařízení. Nad tímhle by se už konečně měl někdo zamyslet. Je to nehorázné a do nebe volající!!! Je to v podstatě to samé, jako kdyby třeba na křižovatce U Bulhara projelo auto na červenou, aniž by kohokoliv zranilo, nebo cokoliv poškodilo a policie tam kvůli tomu na pár hodin zastavila provoz…
Protože úřad. Na přes držku. Mobil má dneska každý, uděláme 10 fotek a tradá jezdíme. Ne, úřad to bude vyšetřovat půl dne. A po půl roce se dozvíme, že signalista s výpravčím udělali chybu.
Koro
1 den
Je po novu třeba sepisovat PV u každé PN nebo jen při té, která vede na obsazenou kolej?
Dnes je to mimořádná událost, ale ještě před tak 2 lety to bylo normální stav. Protože dřív měl fira předpokládat, že jede na obsazenou kolej. Vypravci toho zneužívali tak to změnili a dali do D1, že se musí psát rozkaz.
I přes to že dnes už bez rozkazu tě takhle na obsazenou vzít nemůže na přivolávačku, tak stejně nechali v předpise dodatek, že s tím má strojvedoucí i tak počítat. Takže pokud se pak něco stane a vlaky se srazí, tak chybu udělal výpravčí ale vinu dostane bohužel i strojvedoucí, protože s tím samozřejmě nepočítal
Ano a proto k oznámení vjezdu na obsazenou kolej jsou jiné prostředky. PN k tomu neslouží a ani sloužit nemá. Takže to bylo to zneužívání. PN slouží k umožnění provozu i v případě závady na zabzař. Nařizuje sice jízdu podle rozhledu, ale i tak by měla být vlaková cesta volná. Ta jízda podle rozhledu je tam jen proto, že zařízení má nějaký problém, tak aby se předešlo havárii, ale není tam proto, že by se tak běžně mělo jezdit na obsazenou.
Víš co je zajímavé, ty zneužívali? Cca před 5-10 lety ještě před rekonstrukcí se uskutečnilo v Brně hl.n. cca 60 takových jízd na obsazenou kolej na PN bez zpravení rozkazem denně. Bylo to z důvodů velmi napjaté provozní situace, tehdy to bylo předpisově na hraně. A světe div se. Za těch 10 let co jsem tam dělal, nedošlo ani jednou k žádné mimořádné události v důsledku těchto jízd. Jediné co se pravidelně dělalo byla výstraha dávaná praporkem že stavědla na vjezdovém zhlaví dané koleje. Neslyšel jsem, že by to kdy nějaký strojvedoucí kritizoval, prostě se podle toho zařídili. Pak někdo… Číst vice »
Přesně tak! V Brně na hlavním kvůli kapacitě běžně dva vlaky na jedné koleji, proto tam jsou pro cestující označeny sektory. Např. R Bouzov přijel na obsazenou R Svitava jako končící a tím byl možný rychlý přestup mezi vlaky ! ( Nějakou dobu předtím GVD to byl jeden přímý vlak).
To se v Brně ostatně dělá pořád. Nicméně teď je to signalizováno na cesťáku před peróny návěstí „jízda podle rozhledu“. PN se na to už naštěstí nepoužívá.
michawel2
1 den
Kolik je v Hostivici vlastně provozních kolejí? Napadlo mě, jestli to na tu obsazenou poslat nemusel. Pokud počítal, že mu ten posunový díl vypadne po směru a pak se bude vracet po další koleji, ze které třeba zrovna odjížděl osobák zas v opačném směru, tak jinou možnost mít nemusel. Jinak v tomto případě fíra zcela z obliga, jel na rozhledové poměry a těch 10 metrů bylo podle mě zcela schválně.
9 kolejí celkem, první u výpravní budovy se nepoužívá, takže 8. Na druhé stál 810 na Středokluky, na třetí 810 na Zličín a na čtvrté třetí 810 na Rudnou. Arriva se kříží s protijedoucím Sp na 5. a 6. koleji.
Mě šlo o to, kolik se jich používá. Na těch mapách jsem to viděl.
Tomáš
1 den
Co je to posunový díl rychlíku? Něco jako přední nárazník, který se posunuje společně s lokomotivou? A jak se tím posunovým dílem zastavuje?
Tato věta vůbec nedává smysl:
„Drážní inspekce vyjela do Hostivice, kde rychlík R 1233 vjel na obsazenou kolej a zastavil cca 10 metrů posunovym dílem,“
Nebylo by od věci, kdyby web zaměřený na širokou veřejnost podobné odborné nebo naopak hovorové pojmy vysvětlil, abychom věděli, co se vlastně stalo.
Z pohledu strojvedoucího je to takhle v pohodě, protože díky bohu zastavil. Ovšem z pohledu výpravčího vznikla chyba, že neinformoval o jízdě na obsazenou kolej strojvedoucího písemným rozkazem
Je tak těžké pochopit, že ten vlak jel jinam než měl? Tudíž mít žádný rozkaz nemohl? A že strojvedoucí nezastavil díky bohu, ale díky ustanovení předpisu D1?
Protože to tak prostě je. Jenže tady jde zdravý rozum naprosto stranou…
Berta354@centrum.cz
1 den
Jestli by vypravčí taky neměli dostávat pokuty nebo odebrání licence. Místo 12tis prémii před Vánoci. Zatím Skáza Železnic nasírá cestující a decimuje dopravu.
No jestli to spravne chapu z ostatnich odpovedi, tak vjezd na PN sam o sobe neznamena, ze kolej muze by obsazena a pri jizdu na PN prave plati „není rozkaz, není obsazená“.
Při vjezdu na PN, když je nějak porouchané SZZ nemusí platit vůbec nic. Pokud je PN použitá jen jako „pomůcka“ k vjezdu na obsazenou kolej, ale jinak je SZZ v pořádku, tak se dává ten rozkaz.
Jistě, proto je za PN jízda podle rozhledu pro případ chyby v obsluze nebo technice. Ale i tak by kolej měla být volná, PN sama o sobě nic o obsazenosti koleje neříká.
Ano, chápeš to správně. Jízda za PN znamená, že kolej má být minimálně do dalšího hlavního návěstidla nebo místa zastavení, volná. Jízdu podle rozhledu nařizuje jen proto, že nějakou chybou může nastat kolizní situace. Ale ne plánovaně.
Proč by jel na přivolávačku na kolej obsazenou posunovým dílem? To byly další Čerčany, tentokrát bez následků. Výpravší a 2 signalisti zapomněli, že staví vlakovou cestu na obsazenou kolej. Zabezpešovací zařízení nekontroluje volnoct koleje pokud není DOPLŇENO kontrolou volnosti koleje.
Lenže v Čerčanech vchádzal nezastavujúci rýchlik na PN, panťák ani odchodové návestidlo ďalej za oblúkom nevidel a už sa ho výpravca chcel zbaviť, tak mu volal: „ber za to, odjazd máš postavený“ a fíra za to v dobrej viere vzal.
Tedy v podstatě byl rychlík vypraven. I když nebylo dodrženo závazné slovní znění (a kdyby se mělo říct včetně čísla koleje ze které má rychlík jet, asi by někomu došlo že je něco blbě).
Vjezd na obsazenou kolej se dává jinou návěstí. Pokud jede na přivolávačku vlak na obsazenou kolej, musí k tomu dostat rozkaz, tedy pokud nemá v TJŘ ten vjezd na obsazenou pravidelně.
PN a pravidla jízdy za ní jsou od toho, aby v případě chyby v postavení vlakové cesty nedošlo k nehodě. Ale rozhodně není PN k tomu, aby se to takto dělalo úmyslně. Naštěstí fíra pravidla dodržel, i když zastavení 15m před jinými vozy není zrovna buhví jaká rezerva. Asi musel dost čumět, kam že ho to vede. Chvíli trvalo, než si toho všimnul, pak asi chvíli přemýšlel, jestli jede opravdu na na ty vozy a pak se asi modlil, aby to zastavilo, protože ty kotoučové brzdy v nízkých rychlostech jsou hrozně tupé a moc se jim brzdit nechce. Ale naštěstí… Číst vice »
milos
1 den
Tedy to je psáno tak tajemně, že vlastně vůbec nevím, co se tam stalo. A to tam ze Semmeringu směrem na Kladno přestupuji docela pravidelně. Vždy každou hodinu v .28 se tam potkávají z jedné strany R Arriva a z druhé Sp ČD. Jeden na pátou, jeden na šestou kolej.
Někde se tam asi zjevil posunový díl.
JendaVenda
1 den
Upřímně by mě zajímalo, jak velkou má výpravčí zkušenost s řízením provozu, když se mu stala takováto bota.
A jak za to v tomto případě může strojvedoucí? Pokud opravdu jel na přivolávačku a zastavil 10m před posunkou, tak vlastně splnil co měl a nemá žádnou vinu a ta by byla na straně řízení provozu.
Kontra
1 den
Jak to znám tak určitě zas budou tvrdit, že výpravčí (dispečer) sice udělal chybu, ale při PN se přece jezdí podle rozhledových poměrů, tak se zas tolik nestalo 😃
Já si myslím že „55p“ nereaguje na PID, ale na text „v ŽST Praha Hostivice“. Protože:
a) ŽST Praha Hostivice neexistuje
b) Hostivice ani není v Praze (ale u Prahy, součást StČ kraje)
Protože někteří jedinci neustále (a nejen v tomto případě) stále opakují skutečnost, že při mimořádném vjezdu na obsazenou kolej má být strojvedoucí zpraven písemným rozkazem (což je pravda), dovolil bych si jedno upřesnění. Zpravení o vjezdu na obsazenou kolej je fakticky možné pouze v případě, že MIMOŘÁDNÝ VJEZD NA OBSAZENOU KOLEJ JE ÚMYSLNÝ! Pokud je vlaková cesta postavená špatně jinam než má být, tak se může také jet na obsazenou kolej, ale neúmyslně, a proto strojvedoucí žádný rozkaz nemá! A přesto platí, že na PN (ať už je použita z jakéhokoliv důvodu) STROJVEDOUCÍ MUSÍ JET PODLE ROZHLEDOVÝCH POMĚRŮ! (Mimochodem, pokud… Číst vice »
„Mimochodem, pokud je strojvedoucí zpraven, na elektromechanice na obsazenou kolej může jet na žlutou, tedy na Výstrahu.“
To je poněkud nepřesné vyjádření, znám elektromechaniky, kde se Vám to nepovede, neboť stanice je vybavena (částwčně či zcela) kolejovými obvody/počítači náprav.
Pokud nemáte tak moderní zab.zař.jako elektromechaniku,ale zamykají se výhybky na klíč,tak postavíte na obsazenou i VOLNO.
Podle kamarádky co v tom vlaku jela, prý nejdřív stáli před vyhybkou, že není nějak v pořádku. A pak se prý rozjeli a tu vyhybku projeli, tak už zastavili na dýl.
Musím Vám zdělit že se kamarádka plete.
Vlak jel od vjezdového návěstidla až do úplného zastavení bez přerušení jízdy. Jel pomalu a naprosto bezpečně zastavil. Nedělal bych z toho kovbojku.
Jen je opravdu smutné na jak dlouho dokáží zastavit provoz.
Díky za info, proto jsem to sem napsal, ze to znělo nějak až moc zajímavě 😀
Není zač.
Věřte mi mám zprávy z první ruky 😀
Fuj to jsem se lekl! Nevěříme.
A u vjezdivého návěstidla zastavil nebo projel (měl PN už když se bližil)? 😀
Projel už byla PN. A PN byla i na vjezdu do odb. Jeneček.
Ale Máňa říkala….. 😀
Evakuace cestujících? Čtyři hodiny zastavený provoz? Vyšetřování několik měsíců? Dráha umí pořád překvapovat…
Určitě to umíte líp a rychleji, takže hurá posílit jejich řady.
Je to naprosto správná poznámka. Jediná škoda, která vznikla, vznikla kvůli vyšetřování a bude vysoká. Stovky nas*ani*CH a znechucených cestujících, v podstatě kvůli hloupé chybě. K ohrožení nikoho nedošlo. To rozhodně není v pořádku. Už by se někdo měl vzpamatovat!
Bohužel ani ne tak dráha, jako spíš nastavení systému. Zatímco ta mimořádná událost žádnou hmotnou škodu nezpůsobila, samotné vyšetřování ano. To je na hlavu…
jojo zaměstnanci na dráze a šotolid si myslí, že dráha je něco více… K dopravní nehodě na silnici při malé škodě, bez zranění a jasné dohodě, kde udělal škodu žádná PČR ani inspekce nejezdí. Tím nechci říct, že to mají zamést pod koberec, ale to prostě nemůže fungovat dál…
Upřímně? Houby se stalo, nic bych neřešil. Ještě nedávno se PN běžně používala pro vjezd na obsazenou, typicky pro Lv z tratě rovnou na vlak bez úchylného přecházení sem-tam. Jediné neštěstí na tom celém je to, že kdosi cítil potřebu to nesmyslně zakázat.
No už jen tohle mimořádná událost 😔to úplně stačí
Co? Že jel vlak na obsazenou kolej na přivolávací návěst? Tady někdo dělá z komára velblouda. To je na pořádnej flastr pro viníka a tečka a ne na vyšetřování jako by to byla nehoda s deseti mrtvými…
Jaký to mělo smysl? Jestli je pravda jak někdo píše „nešlo mu postavit, tak neřešil a dal PN“ tak je něco systémově blbě (neví kam staví, co hůř nečte hlášky/varování).
Právě, že ne. Systém je v tomto případě nastaven správně a zaučinkoval. Přesně proto nešel postavit volnoznak a právě proto jel vlak na PN, aby se vyloučili případné následky a zjevně to zafungovalo…
Zabzař je možná v pořádku, ale do systému počítám i styl práce výpravčího/signalisty.
Gordikon napíše „nejde postavit, kolej obsazená“ a výpravčí odpoví „asdf, dej tam přivolávačku“ aniž by chtěl jezdit na obsazenou?
Tam je elektromechanika, ne „Gordikon“
Zdravím. Federace měla problém.
Přivolávací je návěst je sice hezky popsána v D1, ale když neznám důvod PN, tak se maximální rychlosti se ani zdaleka nepřiblížím a stále předpokládám velký problém.
Pokud jel na přivolávačku, tak se teoreticky nemohlo nic stát, neboť PN, jak známo, nařizuje jízdu podle rozhledových poměrů, tedy strojvedoucí má jet tak, aby na vzdálenost na kterou před sebe vidí, v klidu zastavil před vozidly ve vlakové cestě nebo třeba přenosnou návěstí Stůj“.
Ano, ale o mimořádném vjezdu na obsazenou kolej musí být strojvedoucí zpraven písemným rozkazem.
To je zase moudro!
A pokud strojvedoucí ten rozkaz nemá, tak snad podle rozhledových poměrů jet nemusí???
Jasně, že musí. To jsem nikde nevyvrátil.
Pokud je ale proti vám další vozidlo v pohybu, tak někdy taky můžete koukat jak chcete a stejně je vám to k ničemu.
Tolik teorie. Zelený strom života říká, že se vlak může srazit např. zboku s jedoucími vozidly, nebo může vlaková cesta vést na kolej, na které stojící vozidla nelze vidět včas (zdravím VÚŽ), může rozříznout výhybku atd. Na trati pak PN na nesprávnou kolej může být velký průser.
No, v Hostivici měl dneska evidentně někdo „den blbec“, protože tím nákladem nejdřív ( při posunu s ním) řízli vexli…
Nejsou nahodou v Hostivici ještě stavědla? Pokud ano, že uz signalistovi nepřišlo divné, že vypravčí posílá rychlík na obsazenou kolej.
František to zcela správně vysvětluje.
Signalista měl pustit mašiny ze šturcu na náklad a rychlík od Jenečka na vedlejší kolej. Ale asi si hodil blbě výhybku a nevšiml si toho. Tím mu nešlo postavit pro rychlík normálně, proto jeli na přivolávačku. A rychlík mu pak ukázal vjezdem na obsazenou, proč nešlo postavit normálně.
Evidentně se nemohlo nic stát, mašiny stály za modrou a maximálně by drcnul rychlík rychlostí chůze do nákladu. Tak nechápu, proč ty „důležití“ musí blokovat dopravu tak dlouho.
To je na první pohled dost hloupé teoretizování. Ale historie zná takových případů spoustu. Něco je blbě, ale než abych zjistil co a proč, tak tam mrsknu PN a uvidíme.
To si signalista může používat PN jak se mu líbí ? Snad o tom musí vědět výpravčí.
Nemůže. Když jsem před cca 50 lety sloužil na elektromechanice. tlačítko přivolávačky stlačil výpravčí a teprve potom signalista. Ne releovce signalista na zhlaví není nebo se nepodílí na přípravě vlakové cesty, pouze obsluhuje tlačítko, jímž hlásí, že vlak vjel do stanice celý.
Tak já na boudy, kde byla elektromechanika chodil nejraději z celé praxe. 😊
„asi si hodil blbě výhybku a nevšiml si toho. Tím mu nešlo postavit pro rychlík normálně, proto jeli na přivolávačku“
Tohle je běžný postup? Pokud ano, zní to dost děsivě.
Kdyz nejde závěr výměn v tímhle případě kolejový závěrnik, tak se musí hlásit postaveni cesty ústně ( do telefonu), takze věřím že chyba byla jinde, protože by si to rozhodne po sobě zkontroloval
Když je člověk ve stresu, dělá chyby. Takže se může stát, že to po sobě kontroluje 10x a chybu prostě nevidí. Jestli tam předtím řízli výhybku posunem, tak už tu telefoniku asi měli zavedenou a tím spíš může být signalista dost rozhozený předchozím menším průs…m a udělá nevědomky větší.
Můžu potvrdit. Na M262.0,jsem při jízdě do stanice,obsažené jenom výpravčím, měl PN. Jedu a koukám otevřené závory. Hlásím to výpravčímu a on povídá: proto Mito neslopostavit a zkoušel jsem to asi pětkrát. Stres umí vymazat logiku. Zpětné se člověk směje, jaká věc mu vygumuje mozek.
Souhlasím s Vámi, taky na nikoho chybu neházím
Pokud tam mají motorické výhybky, tak při rozřezu nelze uzavřítt závěr výměn a jezdí se jen a pouze „na hubu“.
Jestli je tam elektromechanika a signalista si blbě hodil výhybku, tak by mu nešla postavit vlaková cesta a musel to oznámit vypravčímu. A předpokládám že vypravčí nechtěl postavit na obsazenou kolej. Pokud ano, signalista ho mohl přinejmenším upozornit, že má tu kolej obsazenou.
Při vjezdu vlaku na obsazenou kolej dává signalista držením žlutého praporku navést ze jede na obsazenou, to je další info pro firu
A to je právě otázka, jestli vypravčí, popř signalista věděli, že ten rychlík posílají na obsazenou kolej. Pravděpodobně asi ne.
U PN ti zluty praporek nedava.
Žlutý praporek pokud vím, nesiglalizuje vjezd na obsazenou kolej. Maximálně je to jako výstraha a následovat může místo k zastavení nebo přenosné stůj nebo červený praporek. Ale určitě ne obsazená kolej.
No tak to vase „Evidentně“ ale vite az ted, po tom, co nekdo dojel na misto a posbiral vsechny informace.
Zákon o drahách, § 49, (1) Mimořádnou událostí je nehoda nebo incident, ke kterým došlo v souvislosti s provozováním drážní dopravy nebo pohybem drážního vozidla na dráze nebo v obvodu dráhy a které ohrozily nebo narušily – a) bezpečnost drážní dopravy, -b) bezpečnost osob,… (3) Provozovatel dráhy a dopravce jsou povinni -a) neprodleně oznámit každou mimořádnou událost Drážní inspekci…. , a současně oznámit každou vážnou nehodu…Policii České republiky,.. Takže už jen vzniklé nebezpečí je MU a šetří se stejně jako MU s následky po až 3 liniích (O18 SŽ, většinou i za dopravce, DI, PČR) a dokud všichni nedají souhlas… Číst vice »
Bohužel, stalo se. Strojvedoucí se choval jak měl a nastavená pravidla zagungovala. Tak proč proboha bude zastaven provoz do cca 13:30 !!!! Tohle vyšetřit je víceméně administrativní práce. Nedošlo ke zranění osob, poškození majetku ani zabezpečovacího zařízení. Nad tímhle by se už konečně měl někdo zamyslet. Je to nehorázné a do nebe volající!!! Je to v podstatě to samé, jako kdyby třeba na křižovatce U Bulhara projelo auto na červenou, aniž by kohokoliv zranilo, nebo cokoliv poškodilo a policie tam kvůli tomu na pár hodin zastavila provoz…
Možná dokumentace stavu elektromechaniky – tam to asi nebude tak jednoduchý, jak stáhnout log na elektronickém stavědle. Čímž to neomlouvám.
Jako obvykle bude nulová škoda na zařízení a velké tisíce kvůli zpoždění vlaků z důvodu vyšetřování. Za půl roku inspekce zveřejní výsledky….
Protože úřad. Na přes držku. Mobil má dneska každý, uděláme 10 fotek a tradá jezdíme. Ne, úřad to bude vyšetřovat půl dne. A po půl roce se dozvíme, že signalista s výpravčím udělali chybu.
Je po novu třeba sepisovat PV u každé PN nebo jen při té, která vede na obsazenou kolej?
Pouze při mimořádné jízdě na obsazenou kolej.
Není třeba ani PV. Stačí V v sousední stanici.
Dnes je to mimořádná událost, ale ještě před tak 2 lety to bylo normální stav. Protože dřív měl fira předpokládat, že jede na obsazenou kolej. Vypravci toho zneužívali tak to změnili a dali do D1, že se musí psát rozkaz.
I přes to že dnes už bez rozkazu tě takhle na obsazenou vzít nemůže na přivolávačku, tak stejně nechali v předpise dodatek, že s tím má strojvedoucí i tak počítat. Takže pokud se pak něco stane a vlaky se srazí, tak chybu udělal výpravčí ale vinu dostane bohužel i strojvedoucí, protože s tím samozřejmě nepočítal
Jak “zneužívali”? Je snad v zájmu všech se vyhnout zbytečnému posunu…
Ano a proto k oznámení vjezdu na obsazenou kolej jsou jiné prostředky. PN k tomu neslouží a ani sloužit nemá. Takže to bylo to zneužívání. PN slouží k umožnění provozu i v případě závady na zabzař. Nařizuje sice jízdu podle rozhledu, ale i tak by měla být vlaková cesta volná. Ta jízda podle rozhledu je tam jen proto, že zařízení má nějaký problém, tak aby se předešlo havárii, ale není tam proto, že by se tak běžně mělo jezdit na obsazenou.
Tzv. “drážní logika”…
Víš co je zajímavé, ty zneužívali? Cca před 5-10 lety ještě před rekonstrukcí se uskutečnilo v Brně hl.n. cca 60 takových jízd na obsazenou kolej na PN bez zpravení rozkazem denně. Bylo to z důvodů velmi napjaté provozní situace, tehdy to bylo předpisově na hraně. A světe div se. Za těch 10 let co jsem tam dělal, nedošlo ani jednou k žádné mimořádné události v důsledku těchto jízd. Jediné co se pravidelně dělalo byla výstraha dávaná praporkem že stavědla na vjezdovém zhlaví dané koleje. Neslyšel jsem, že by to kdy nějaký strojvedoucí kritizoval, prostě se podle toho zařídili. Pak někdo… Číst vice »
Přesně tak! V Brně na hlavním kvůli kapacitě běžně dva vlaky na jedné koleji, proto tam jsou pro cestující označeny sektory. Např. R Bouzov přijel na obsazenou R Svitava jako končící a tím byl možný rychlý přestup mezi vlaky ! ( Nějakou dobu předtím GVD to byl jeden přímý vlak).
To se v Brně ostatně dělá pořád. Nicméně teď je to signalizováno na cesťáku před peróny návěstí „jízda podle rozhledu“. PN se na to už naštěstí nepoužívá.
Kolik je v Hostivici vlastně provozních kolejí? Napadlo mě, jestli to na tu obsazenou poslat nemusel. Pokud počítal, že mu ten posunový díl vypadne po směru a pak se bude vracet po další koleji, ze které třeba zrovna odjížděl osobák zas v opačném směru, tak jinou možnost mít nemusel. Jinak v tomto případě fíra zcela z obliga, jel na rozhledové poměry a těch 10 metrů bylo podle mě zcela schválně.
9 kolejí celkem, první u výpravní budovy se nepoužívá, takže 8. Na druhé stál 810 na Středokluky, na třetí 810 na Zličín a na čtvrté třetí 810 na Rudnou. Arriva se kříží s protijedoucím Sp na 5. a 6. koleji.
Nj tak potom mi to smysl moc nedává, uhnout to měl kam 🙂
Napočítal jsem 9 kolejí: https://mapy.cz/s/favohogapa
Mě šlo o to, kolik se jich používá. Na těch mapách jsem to viděl.
Co je to posunový díl rychlíku? Něco jako přední nárazník, který se posunuje společně s lokomotivou? A jak se tím posunovým dílem zastavuje?
Tato věta vůbec nedává smysl:
„Drážní inspekce vyjela do Hostivice, kde rychlík R 1233 vjel na obsazenou kolej a zastavil cca 10 metrů posunovym dílem,“
Nebylo by od věci, kdyby web zaměřený na širokou veřejnost podobné odborné nebo naopak hovorové pojmy vysvětlil, abychom věděli, co se vlastně stalo.
Mezi „metrů“ a „posunovým“ každopádně chybí slovíčko „před“.
Jel podle rozhledu a zastavil včas, takže ze strany strojvedoucího je vše v pořádku. Výpravčí bude mít asi problém.
Kdyby to řešil ten letecký úřad tak řekne že je to cajk. Jel podle rozhledu, zastavil, nedošlo k ohrožení cestujících.
Z pohledu strojvedoucího je to takhle v pohodě, protože díky bohu zastavil. Ovšem z pohledu výpravčího vznikla chyba, že neinformoval o jízdě na obsazenou kolej strojvedoucího písemným rozkazem
Je tak těžké pochopit, že ten vlak jel jinam než měl? Tudíž mít žádný rozkaz nemohl? A že strojvedoucí nezastavil díky bohu, ale díky ustanovení předpisu D1?
Protože to tak prostě je. Jenže tady jde zdravý rozum naprosto stranou…
Jestli by vypravčí taky neměli dostávat pokuty nebo odebrání licence. Místo 12tis prémii před Vánoci. Zatím Skáza Železnic nasírá cestující a decimuje dopravu.
Za tohle spíš předpisuji, že úplně zbytečně vyrobili “administrativní nehodu”.
“předpisáři”
Tak dnešní okénko adventního kalendáře je dost pestré. Co zítra? Traťovka na pravobřežce v jistém úseku říká, že každý 4. šroub je utažený.
Tam jsou partyzáni?😉😁
Ne, ten zbytek je pravidelně utajuje, ale jaksi neudrží utažený.
Laický dotaz: Proč je to problém? Měl jsem za to, že od toho ta přivolávací návěst je, ne? Strojvedoucí zastavil a nic se nestalo.
Tak mohlo by to třeba znamenat, že měl blbě postaveno, ne?
Musí k tomu dostat rozkaz.
Takze spravne mel zustat pred tim klackem stat?
Ne, strojvedoucí udělal co měl. Pokud by výpravčí dával vjezd na tu kolej s posunovým dílem záměrně, musel by dát rozkaz.
Co se vlastně pro strojvedoucího liší? Ať už má rozkaz nebo ne, tak snad jede na pn na voči. 😀
Když dostane rozkaz, tak ví, co ho čeká. V tom vidím dost rozdíl.
„čekat“ to musí vždy. Naopak vytvořit tím nějakou vazbu „není rozkaz, není obsazená“, by mohlo být nebezpečné.
No jestli to spravne chapu z ostatnich odpovedi, tak vjezd na PN sam o sobe neznamena, ze kolej muze by obsazena a pri jizdu na PN prave plati „není rozkaz, není obsazená“.
Při vjezdu na PN, když je nějak porouchané SZZ nemusí platit vůbec nic. Pokud je PN použitá jen jako „pomůcka“ k vjezdu na obsazenou kolej, ale jinak je SZZ v pořádku, tak se dává ten rozkaz.
I kdyz je porouchane SZZ, tak by vypravci mel vedet, kde ma jaky vlak, nebo ne?
Měl, ale může udělat chybu.
Jj, tak nějak. Bez rozkazu může být za PN obsazená kolej jen nějakou chybou, nikoliv záměrně.
Jenže ten předpoklad je naprosto špatný a v případě zřetězení chyby povede k nehodě, ač ne nutně vždy.
Jistě, proto je za PN jízda podle rozhledu pro případ chyby v obsluze nebo technice. Ale i tak by kolej měla být volná, PN sama o sobě nic o obsazenosti koleje neříká.
Ano, chápeš to správně. Jízda za PN znamená, že kolej má být minimálně do dalšího hlavního návěstidla nebo místa zastavení, volná. Jízdu podle rozhledu nařizuje jen proto, že nějakou chybou může nastat kolizní situace. Ale ne plánovaně.
Proč by jel na přivolávačku na kolej obsazenou posunovým dílem? To byly další Čerčany, tentokrát bez následků. Výpravší a 2 signalisti zapomněli, že staví vlakovou cestu na obsazenou kolej. Zabezpešovací zařízení nekontroluje volnoct koleje pokud není DOPLŇENO kontrolou volnosti koleje.
Lenže v Čerčanech vchádzal nezastavujúci rýchlik na PN, panťák ani odchodové návestidlo ďalej za oblúkom nevidel a už sa ho výpravca chcel zbaviť, tak mu volal: „ber za to, odjazd máš postavený“ a fíra za to v dobrej viere vzal.
Tedy v podstatě byl rychlík vypraven. I když nebylo dodrženo závazné slovní znění (a kdyby se mělo říct včetně čísla koleje ze které má rychlík jet, asi by někomu došlo že je něco blbě).
Vjezd na obsazenou kolej se dává jinou návěstí. Pokud jede na přivolávačku vlak na obsazenou kolej, musí k tomu dostat rozkaz, tedy pokud nemá v TJŘ ten vjezd na obsazenou pravidelně.
Diky, tohle to vysvetluje.
To jo ale elektromechanika takto rozsvítit návěstidlo neumí proto to signalizuje signalista žlutým praporkem
PN a pravidla jízdy za ní jsou od toho, aby v případě chyby v postavení vlakové cesty nedošlo k nehodě. Ale rozhodně není PN k tomu, aby se to takto dělalo úmyslně. Naštěstí fíra pravidla dodržel, i když zastavení 15m před jinými vozy není zrovna buhví jaká rezerva. Asi musel dost čumět, kam že ho to vede. Chvíli trvalo, než si toho všimnul, pak asi chvíli přemýšlel, jestli jede opravdu na na ty vozy a pak se asi modlil, aby to zastavilo, protože ty kotoučové brzdy v nízkých rychlostech jsou hrozně tupé a moc se jim brzdit nechce. Ale naštěstí… Číst vice »
Tedy to je psáno tak tajemně, že vlastně vůbec nevím, co se tam stalo. A to tam ze Semmeringu směrem na Kladno přestupuji docela pravidelně. Vždy každou hodinu v .28 se tam potkávají z jedné strany R Arriva a z druhé Sp ČD. Jeden na pátou, jeden na šestou kolej.
Někde se tam asi zjevil posunový díl.
Upřímně by mě zajímalo, jak velkou má výpravčí zkušenost s řízením provozu, když se mu stala takováto bota.
Chyby dělají jak začátečníci, tak zkušení rutinéři. Nejspolehlivější jsou ti mezi tím 🙂
Nejvíc kiksy dělají Ti nejchytřejší, co znají předpis nazpamaměť. “Všechno znám, všechno vim…a pak to zku***m”.
“Tak dlouho se chodí se džbánem až se vjede na obsazenou”. Kolik překlepů udělá zkušená písařka při psaní na stroji? Jen tady je to hold “víc vidět.
holt, nikoli hold 😉
Tady se u toho víc holduje 🙃.
i dnes je překvapení v adventním kalendáři
Taky si to mohli nechat až na zítra, dneska už něco v okýnku bylo.
Někdo to vyžírá předčasně, takle to do vánoc nevydrží…
Furt soutěžime dopravce, co takhle soutěžit provozovatele dráhy?
Už dnes je pozdě. To mělo být už dávno.
Soutěže pouze na cenu, jak předvádí MD, by vedly jen ke zhoršení stavu.
Nemyslím ze se aktuální stav da zhoršit
Vždycky se dá. 🙂
Byl jste někdy vlakem třeba jen na Slovensku?
Tak v tom případě není co řešit.
Je to napsáno dost chaoticky, zřejmě ta důležitá věta měla znít takto: „Rychlik Arrivy z Rakovníka do Prahy vjel na kolej obsazenou posunovým dílem.“
Přesně tak, jinak by ten rychlík byl sám posunovym dílem.
Ono i v té citaci SŽ tuším chybí slovo. Pak se mají lidé správně domluvit… 🙂
Výluky v provedení SŽ jsou pokaždé chyták. Vše je ale v předpisu řádně ošetřeno. Za vše vždy může strojvedoucí !!!
A jak za to v tomto případě může strojvedoucí? Pokud opravdu jel na přivolávačku a zastavil 10m před posunkou, tak vlastně splnil co měl a nemá žádnou vinu a ta by byla na straně řízení provozu.
Jak to znám tak určitě zas budou tvrdit, že výpravčí (dispečer) sice udělal chybu, ale při PN se přece jezdí podle rozhledových poměrů, tak se zas tolik nestalo 😃
Proč by se stavěla vlaková cesta vlaku na obsazenou kolej zrovna v Hostivicích? Kdo ví co se stalo
Jízda povolená PN mimořádně na obsazenou kolej jedině s rozkazem. Čl. 325 Vjezd na obsazenou kolej D1
Bylo to tak vždy? Já si takhle nevybavuju, ale pár let už jsem mimo dráhu.
Nebylo. Myslím, že v předpisu do roku 2021 se obsazená kolej při jízdě na PN rozkazem neřešila.
Nebylo to vždy dřív měl fira předpokládat, že jede na obsazenou kolej když měl pn na vjezdovem navestidle to se změnilo, když se měnil předpis D1.
Z webu Arrivy:
Vlak R24/R 1233 Rakovník (odjezd v 7:23) – Praha Dejvice je ukončen v ŽST Praha Hostivice. Cestující využijí spoje PID.
Takže Hostivice už jsou součást Prahy?
Ne, ale PID tam logicky jezdi, vetsina stredoceskeho kraje je do PID integrovana.
Já si myslím že „55p“ nereaguje na PID, ale na text „v ŽST Praha Hostivice“. Protože:
a) ŽST Praha Hostivice neexistuje
b) Hostivice ani není v Praze (ale u Prahy, součást StČ kraje)
A co na to Středočeská domobrana, když pražané obsadili Hostivici.? 😀 😀
Dalsi adventni okenko spravy zeleznic. A opet mozna zabavne uziti privolaci navesti.
Vánočně blikající bílé světýlko :-):-):-).
Ještě, že se fíra choval “nevánočně”… 👍