LOT 3a leaderboard

10 let rychlovlaků Barcelona – Madrid. Cestujících přibylo šestinásobně, železnice porazila letadla

Rychlovlak AVE Class 103 (Siemens Velaro) mezi Madridem a Barcelonou. Foto: RENFERychlovlak AVE Class 103 (Siemens Velaro) mezi Madridem a Barcelonou. Foto: RENFE

Deset let provozu rychlovlaků mezi Barcelonou a Madridem oslavily tento týden španělské železnice RENFE. Data z provozu ukazují, že jde

Zpět na článek
9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
asdf

Kdyby se osamostatnilo Katalánsko, tak by provoz dle mě dost poklesl.

Nicky

Nic takového jako levné rychlovlaky neexistuje.
Náklady jsou značné a ceny jízdenek s dotacemi bývají zpravidla dražší než letenky bez dotací.
Kdo chce levnou dopravu tomu zbývá pomalý vlak, nebo bus.

Zdeněk Veselý

Za prvé, vysokorychlostní provoz dotovaný není.
Za druhé, letecká doprava je osvobozena od řady daní – například spotřební daň z paliva.
Za třetí, pomalý vlak není v přepočtu na oskm levnější než rychlý vlak, naopak je dražší. Pokud je tam jízdné levnější, je to díky dotacím – pomalý vlak má hodně zastávek a proto bývá dotován coby veřejná služba.

Nicky

Studie na rychlovlaky v ČR uváděla cenu jízdenky Praha – Brno jedním směrem 250 Kč.
To bez dotací nedokáže ani pánbůh.

Zdeněk Veselý

Nicky> nezajímá mě nějaká studie. Mně stačí prostý fakt, že rychlý vlak má nižší náklady. Zda se to projeví v nižší ceně jízdného, nebo v nižších dotacích, je podružné. Obojí je úspora (první pro cestující, druhé pro stát).

Martin S.

Ve Španělsku se převádí cestující z letadel, v Česku z aut. 😀

DJ

V Česku se též převáděli cestující z letadel do vlaků, týkalo se to spojení Praha-Ostrava (auta vytáhla lidi z letadel po zprovoznění D1+D2 na trase Praha-Bratislava a Praha-Brno).

Filip Chocholatý

Jako největší nevýhodu vidím právě ve článku zmíněnou cenu. Vlak je zde prostě strašně drahej. Díval jsem se na vícero dnů 2-3 měsíce dopředu a cena za třitu turista (2. třída) se v cenové nabídce promo pohybuje kolem 70 eur (asi nejlevnější rychlej spoj tam byl za 58 eur). I Deutsche Bahn nabízejí se Sparschiene Mnichov Berlín od 29 eur což je podobná vzdálenost.

sladlu

na trati Řím – Miláno by měl jezdit vlak AGV Alstom (max rychlost 360 km/h) – krapet důmyslnější a zajímavější mašina

na obrázku: AVE Siemens Velaro (ICE 3)
https://en.wikipedia.org/wiki/AVE