10 elektroaut na jednu dobíječku, čtyři vodíkové vozy na plničku. Jak se v Česku daří alternativám
Dobíječka, ilustrační foto. Pramen: ChargeUp
Deník Zdopravy.cz srovnal statistiky a doplnil je o plány, se kterými české úřady počítají.
v ČR je většina nově pořizovaných aut u soukromých osob v ojetinách tzn nějaký dotační program na nákup nových EV by u nás nic neřešil. Investice do infrastruktury jsou ok a dál se bude muset na podstatnější rozšíření EV počkat, až se řádně rozšíří nabídka ojetin. Navíc nových aut se prodává v ČR cca 130-180 tis/rok + cca 300 tis ojetin / rok dle info SDA a to budou postupně muset ještě postupně vymírat skalní zatvrzelí zastánci spalováků tzn výraznější obměna parku bude trvat min. 40-50 let, takže na výstavbu a rozvoj nabíjecí infrastruktury je času fůra… 🙂
Jednou z největších překážek (ne jedinou) je příjmová situace převážné části obyvatel ČR. Nebo si myslíte, že lidé si kupují auta v autobazarech a dosavadní auta provozují desítky let, vládě natruc a z legrace? A až vymřou „skalní zatvrzelí zastánci spalováků“, jak píšete, zhola nic to na situaci nezmění, pokud lidé i nadále nebudou mít na EV peníze.
proč to tak hrotíte? Já přece nepíšu nic o důvodech, proč lidé u nás kupují převáženě ojetiny. Jen komentuju stávající situaci.
A situace se samozřejmě měnit bude a to především tak, že se na trhu ojetin bude objevovat stále větší nabídka levnějších elektromobilů, takže budou dostupnější pro větší část obyvatel. A to nehovořím o vlivu invaze čínských modelů EV…
Opravte prosím popis mapky – nezobrazuje hustotu dobíječek, ale jejich celkový počet v daném státě. Mimochodem – jestliže v ČR vychází cca 10 aut na jedno dobíjecí místo, podle uvedených čísel je to v Německu cca 19 aut na jedno dobíjecí místo…
Bylo by fajn, kdyby stat udelal pro jednou neco uzitecneho a treba zrusil zakonny zakaz vjezdu vozidlum s LPG do podzemek, ktery pamatuje dinosaury.
Ve Francii jsem se dokonce dohledal puvodu tohoto zakazu – jedna se o opatreni stran nadrzi dle homologace do roku 2001 (!), ktere toho casu neobsahovaly bezpecnostni ventil. Vsechny novejsi nadrze splnujici R67-01 (coz jsou s ohledem na platnost nadrze 10 let po 22 letech jaksi vsechny) jsou jinde (IT, FR, CH) zcela bez problemu.
No to nevím, přišlo mi to spíše jako opatření vycházející z povahy toho, že ten plyn je těžší než vzduch, takže v případě jakéhokoli vúniku klesá a v uzavřených prostorách má šanci dosáhnout kritické koncetrace, což venku moc nemá. A jelikož ty garáže nemají detektory plynu, tak prostě nedovolí vjezd.
Nojo, jenze podle toho popisu, co vydali Francouzi, to vypada, ze nejaka _realna_ moznost uniku existovala toliko u nadrzi bez toho bezpecnostniho ventilu, do roku vyroby 2001. (Plus neopomijejme povinne revize po roce, pricemz bez platne revize se clovek stejne nedostane na STK.)
Prece mi nerikejte, ze by tohle riziko existovalo jen v CR a kouzelne existovat prestalo pouhym prejezdem statni hranice, nebo ze by to ausgerechnet Svycari brali na lehkou vahu.
ten problém je se složitostí jeho odvětrávání z nižších prostor, kvůli hustotě plynu – prostě je těžší jak vzduch. Do nadzemích garáží většinou vjezd povolen bývá.
To si spíše stěžuje u investora výstavby garáže. Zákon to u nás nezakazuje, ale musí být samozřejmě vyřešeno odvětrávání.
hlavne prozatím drtivá většina EV se nabíjí doma přes noc 🙂 a nebo přes den ze sluníčka nekde u nejaké budovy.
Ať počítám jak počítám, stále mi vychází že již dnes je mnohem víc možností jak si dobít auto, než jak ho natankovat. Vztaženo k počtu provozovaných vozidel.
Kde dělají dotační soudruzi z EU chybu?
hlavne auto si dobijete z kazdy zasuvky … a u baraku, kde je navic 400V zasuvka jeste lepe.
V tomhle jsou EV dal, nez treba CNG, kde by domaci plnicka mohla byt taky vsude mozne. Vlastne skoda CNG technologie, methan tu bude porad a pokud nekdo chce i v budoucnu neco spalovat, tak jako proc ne treba ten plyn.
Hlavně, pokud nejsou zdroje, nemá smysl podporovat elektroauta.
Pokud to umím správně, pokud by se měl nahradit veškerý benzín a nafta, museli bychom postavit aspon 3,5 nových „Temelínů“.
právě, že počítáte špatně. Zatížení přenosové soustavy se nepočítá prostým součtem příkonů a vynásobením počtem spotřebičů…. To je právě ta laická představa a následné strašení blackouty… 🙂
No, já si myslím, že to dopadne úplně jinak. Žijeme přece v tržním hospodářství. Takže v 1. fázi budou za evropské peníze (tedy vlastně naše) masivně budovány dobíječky na všech možných i nemožných místech. Poté, co po nějaké době provozu provozovatelé/majitelé zjistí krutou realitu, že u nás dobíjecí stanice využívá zlomek populace, ale fixní náklady na provoz stanic a navazující infrastrukturu jsou stále tytéž nebo spíše rostoucí, budou postaveni před jednu ze 4 voleb: 1) Lobovat za nějaké státní dotace ohledně provozu DS 2) Promítnout zvýšené náklady na provoz DS do ceny energie, čerpané majiteli BEV na DS 3) Promítnout… Číst vice »
> hlavne auto si dobijete z kazdy zasuvky
Že bych z druhého patra domu nátahnul kabel na 50 m vzdálené parkoviště?
vidím analogii – u nás je část města u sportovního letiště, kde si lidi kupujou levnější pozemky právě kvůli blízkosti letiště, které je tam cca 80 let a je i součástí IZS. Pak ovšem začnou protestovat a nelíbí se jim provoz na letišti , protože je prý ruší. To je prostě jedna z nevýhod rozhodnutí pořídit levnější pozemek u letiště… Pokud si někdo místo domku pořídí byt, tak protože je to pro něj z mnoha důvodů výhodné. Má to ovšem i jednu nevýhodu a to je komplikovanější případné domácí nabíjení EV nebo s děckama opekání buřtů… Takže stěžovat si na… Číst vice »
pokud je to parkovací místo Vaše, tak proč ne? 50m není moc. A udělal bych to rovnou pořádně. Kabel zakopat do země.
Pokud to Vaše místo není, musíte počkat na komerční projekt osazení parkovacích míst AC sloupky. Nebo ten projekt můžete rozjet Vy.
Počet veřejných míst k tankování a dobíjení nemá valný smysl srovnávat vzhledem k rozdílnému času nutnému pro dobití/natankování jednoho vozidla.
to si nemyslím. Pro obě doplnění paliva je dobré mít více možností. Ta rozdílná doba 5min u tankování (k tomu bych přičetl i čas jízdy k pumpě a zpět – ne vždy zastavuju protože vidím pumpu – lidi koukaj na ceny, mají oblíbené pumpy atd. ) nebo 18min pro případné dobíjení mě nepřipadá nijak zásadní. Zajíždět tankovat je nutnost, nabíjet je to u většiny cest jen možnost. Ale chápu, že pro někoho je každá minuta drahá ovšem případných pár minut navíc EV vykompenzuje skvělými parametry, které žádný spalovací motorek už díky svému principu a charakteristice nikdy nemůže dosáhnout. Ale to… Číst vice »
Musíte to vztáhnout na kapacitu – auto natankujete za cca 5minut – čili teoreticky 1 stojan obslouží 10-12 aut na hodinu. Elektronabíječka nabijí v řádu hodin.
Pak se ten Váš výpočet zcela obrací.
A to nemluvím o tom, že kde natankuji benzín/naftu nemusím ani plánovat nebo řešit – cestou se vždy nějaké pumpa najde.
Asi jsem to měl zdůraznit: z toho mého komentáře měla zaznívat ironie. Jak to, že skoro nikdo, jen aktivisté a politici, ta fantastická, štědře dotovaná, elektroauta nechce?
Na to stačí prostý statistický údaj z medií. Podle něj má drtivá většina obyvatel ČR problém s nákupem vozu v ceně 450 – 500 tis. Takže ani 300 tisícová dotace jim nepomůže. Předpokládám, že jako v každé diskusi se najde někdo, kdo jim bude doporučovat, ať si tedy koupí malé ojeté EV. Problém je v tom, že oni mají s bídou na 1 auto. takže to musí splňovat univerzální použití – cesty kolem komína i jednou za čas 1000 km někam do dálky. Jsou sice takoví, že pro ně není problém při jízdě s EV s rodinou s dětmi k… Číst vice »
Ja treba s detmi stavim tak co 2-3 hodiny, behem toho co se vycuraji a protahnou se kupodivu da i nabit na rychlonabijecce.
Nebo je to zase nekdo, kdo jede 10h bez zastavky a moci do lahve/sacku? Gratuluju!
Máte hodné děti, že se jim chce čůrat vždy u rychlonabíječky, která tam, jaká náhoda, zrovna je. Já vím, že mi teď odepíšete, že to není náhoda, že to plánujete. A jak víte, že bude fungovat a bude volná? Mimochodem, slyšel jste něco o tom, že čím rychlejší dobíjení, tím dřívější degradace AKU?
jak jste přišel na to, že rychlejším nabíjením rychleji baterie degraduje? Máte pro to nějaký argument? Nebo jste to jen někde někdy od někoho slyšel?
Uklidním Vás, je to jedna z obecně šířených fám…:)
Ne, není to fáma. Stačí nečíst Novinky a Seznam, nýbrž něco odbornějšího.
jako „odborník“ určitě vysvětlíte, proč k té degradaci u rychlonabíjení má docházet… Co odborného čtete? Autoforum 🙂 ?
Poznam jedneho chlapika, co tak 3 roky dozadu kupil najlacnejsieho jednickoveho leafa co bol. Dal zanho necelych 200 000 Kc. Ked manzelke navrhol ist na vylet 220 km co podla googl trva 2.5 hodin s tym ze dalsie 1,5 az 2 hodiny stravia na nabijackach, tak ho velmi rychlo poslala niekde. Jednickovy leaf nie je prebornik v rychlosti dobijania. Takze viac menej s tym autom jazdil v okruhu 50 km od miesta kde byva, aby nemusel nabijat nikde po ceste.
Nejlevnější Leaf 1G má baterií 24kWh z čehož je uživatelsky přístupná třeba ~21kWh … vámi udávané 2h značí nabíjecí výkon ~10kW takže zvolil špatnou nabíječku nebo kecá…nejstarší BMW i3 nabilo 100km dojezdu za 15-18min
MG 4 se dá zánovní koupit od 500k Kč … 2-3 roky staré (až budou) půjdou koupit za 300
měl byste si to vyzkoušet. S EV k žádné pumpě jezdit nemusíte a nabíječka u TNT nenabíjí v řádu hodin, ale jen 15-30min (dle auta a typu stojanu) a to kolikrát stačí jen třeba 5min. na spolehlivé dojetí domů. K rychlonabíjecímu stojanu běžný řidič zajede jen párkrát do roka při delší cestě. Navíc nemyslím, že život s autem jsou nějaké dostihy, kdy mám 5min. na tankování, 2 min. na WC, 3min na kafe atd….. A už se mi kdysi stalo, že pumpa nebyla nebo byla večer zavřená – což není problém ani dnes mezi 22-6h atd. Navíc co třeba nekvalitní… Číst vice »
Ještě se mně nestalo, že bych se svým spalovákem musel cíleně pro benzín. Jedu prostě náhodou kolem nějaké pumpy (a že jich je), tak natankuji. A že s EV se nemusí jezdit k pumpě, to je docela polopravda. Protože ti co nebydlí v RD, někam k dobíječce s EV musí. A neoperujte prosím rozšířenou frází, že dobít se dá přece, když si dám oběd, nebo nakupuji, nebo piji kávu. Já nic z toho dělat nemusím a přesto mám natankováno za 3 min.
mě hlavně vadí to, že se spalovákem musím využívat veřejnou síť a jsem na ní závislý – dnes za 35, zítra za 50?. Benzin si doma nevyrobím. S EV jezdím přes 15 let a především proto, že se s tím skvěle jezdí, nemusím na servisy, žádné oleje, filtry, rozvody atd, prostě se o nic nemusím starat a mám auto se skvělou dynamikou, komfortem atd – parametry jaké spalovák nikdy mít nemůže. A pro většinu cest mi stačí nabíjení z domu. Najezdím cca 50tis km/rok a pokud jedu dál, tak 18-20min po cca 300-400km mě vůbec nevadí – je to cca… Číst vice »
Přečetl jste si po sobě, co jste napsal? Nejdřív na začátku tvrdíte, že Vám vadí využívání veřejné sitě, abyste o pár řádků dál tvrdil, že když jedete dál, dobíjíte EV po cca 300-400 km. Pokud nejste připojen 400 km dlouhou prodlužkou na Váš RD, tak nabíjíte z jaké sítě? Už Vám nebudu odpovídat, s Vámi je to ztráta času.
nečtete to pozorně a vidíte jen co chcete vidět. Píšu , že veřejné nabíjení nepotřebuju pro většinu cest… Čtěte pozorněji, jinak se oba připravujeme zbytečně o čas
Vidíte, právě zavřená pumpa je pro majitele spalováků nulový problém. S tím, co většině zůstává v nádrži, lze dojet k nějaké další. To pro Vás by hledání vzdálené DS problém samozřejmě byl.
všechny nabíječky jsou v provozu 24/7, takže tento problém nehrozí. A pokud jedu nabít, tak mi zůstává min. 20% tzn cca 80-100km. Jaký je rozdíl, jestli mi to zbývá se spalovákem nebo EV? Navíc auto mě na to upozorňuje hodně dlouho dopředu a navrhuje po cestě alternativy k nabití.
Jednou jsem nabíjel na pumpě EuroOil, která zavírá ve 22h. Byl jsem tam něco po 22h sice jen cca 10-15min, ale za tu dobu tam přijelo cca 5 aut, které chtěly tankovat, takže nulový problém to nebude.
Když budu hledat problém u čehokoli, taxi vždycky nějakej najdu…
Těch pump bude rok od roku ubývat, takže za 5-7 let jich bude o 1/3 méně
Nestrašte. To si vážně myslíte, že počet benzíňáků o třetinu ubyde? Při jejich průměrném věku přes 14 let?
děje se tak v severských zemích, proč by se tak nedělo i u nás za pár let?