ZSSK Cargo chce omladit flotilu vícesystémových lokomotiv, deset si pronajme
Slovenský státní železniční dopravce ZSSK Cargo chce omladit flotilu vícesystémových lokomotiv, aby stačil konkurenci na mezinárodních přepravách. Řešením má být
Slovenský státní železniční dopravce ZSSK Cargo chce omladit flotilu vícesystémových lokomotiv, aby stačil konkurenci na mezinárodních přepravách. Řešením má být dlouhodobý pronájem. Firma vyhlásila soutěž na pronájem a údržbu deseti strojů na deset let. Hodnotu zakázky odhadla na téměř 59 milionů eur (cca 1,5 miliardy Kč).
Společnost v tiskové zprávě uvedla, že obnovou flotily reaguje na nový model přeprav, který se prosazuje stále častěji. Ten spočívá v tom, že jediný dopravce odveze celý vlak z místa nakládky až do místa vykládky bez ohledu na státní hranice. Náklad se tak na hranicích nepředává partnerským dopravcům. K tomu je ale zapotřebí vícesystémových strojů, kterých má slovenské cargo pomálu a které mají za sebou už několik desetiletí služby.
„Slovensko je už dnes kvůli své poloze vystavené riziku, že jeho výkony přeberou jiní dopravci, kteří jsou na přeshraniční výkony připravení. Pokud chce ZSSK Cargo patřit do skupiny dopravců, kteří působí na evropském přepravním trhu, je třeba začít s obnovou parku elektrických železničních vozidel,“ uvedl předseda představenstva Martin Vozár. Dodal, že firma v obnově parku za konkurencí z okolních zemí zaostala, což ji pomalu odsuzuje do role lokálního vnitrostátního dopravce.
ZSSK cargo má zhruba 450 hnacích vozidel, z toho je polovina elektrických. Pouze 23 lokomotiv je vícesystémových (především řada 363, známá jako Eso). Jejich průměrný věk je 29 let.
ZSSK Cargo tak jde ve stopách ČD Cargo, které se ale rozhodlo pro cestu nákupu. Celkem si pořídilo osm strojů Siemens Vectron, jeden za zhruba sto milionů korun. Naopak mateřské České dráhy zvolily stejný postup jako ZSSK Cargo, tedy desetiletý pronájem deseti lokomotiv. I ony vybraly siemensovské Vectrony od leasingové společnosti ELL. Hodnota kontraktu včetně údržby je 60 milionů eur bez DPH, tedy v přepočtu téměř 1,6 miliardy korun.