Slováci otevírají železnici konkurenci, vysoutěží až 35 tratí. RegioJet má zájem, ČD váhají
Slovenské ministerstvo dopravy chystá druhý pokus o soutěže na provoz vlaků, na jejichž provoz přispívá. Monopol státního dopravce ZSSK dosud
Slovenské ministerstvo dopravy chystá druhý pokus o soutěže na provoz vlaků, na jejichž provoz přispívá. Monopol státního dopravce ZSSK dosud narušil jen RegioJet, který získal před časem přímým zadáním zakázku na provoz vlaků z Bratislavy do Komárna. I českého dopravce ale čeká na této trati soutěž.
Čeští dopravci zatím na vidinu možného byznysu reagují různě. RegioJet už potvrdil, že zájem bude mít. „Určitě budeme mít zájem se těchto soutěží zúčastnit,“ řekl mluvčí Aleš Ondrůj. České dráhy zatím mají spíše neurčité stanovisko. „České dráhy sledují vývoj v okolních zemích. V případě, že na Slovensku dojde k vyhlášení soutěží na zajištění železniční dopravní obslužnosti, pak se s těmito záměry seznámíme, vyhlášené podmínky vyhodnotíme a podle toho zvážíme další postup,“ řekl mluvčí ČD Petr Štáhlavský.
O plánech na soutěže informoval slovenský deník SME. Zatím má jít o tendry na regionální tratě. Oproti původním plánům se ale seznam výrazně změnil. „Předložený výběr tratí zohledňuje dominantní postavení celostíťového dopravce ZSSK, kterého by liberalizace osvobodila od podstatné části nejztrátovějších tratí,“ řekl pro SME bývalý generální ředitel ZSSK Pavel Kravec. Podle něj by se mohlo ukázat, že vysoutěžená dotace bude nakonec vyšší, než dosud.
To je příklad známý i z Česka, kde se soutěžila kdysi trať z Olomouce do Ostravy přes Krnov. Zakázku tehdy vyhrál RegioJet, soutěž ale zrušil ministr úřednické vlády Zdeněk Žák. Cena byla vyšší, než do té doby jezdily České dráhy. Důvodem byly hlavně požadavky na lepší vozy.
První soutěž chtějí na Slovensku vypsat příští rok, zatím na tři tratě. Slovensko už dříve chtělo soutěžit, ale hlavně dálkové tratě. Na rozdíl od Česka stát objednává vlaky na všech tratích, v Česku ministerstvo dopravy jen dálkové spoje, kraje pak regionální. Jeden vypsaný tendr na trať z Bratislavy do Banské Bystrice nakonec zrušili.
Tratě k soutěžím
Kúty – Senica – Trnava; Kúty – Holíč; Galanta – Trnava. Celková délka: 115 km
Čadca – Skalité – Zwardoň. Celková délka: 22 km
Košice – Moldava nad Bodvou mesto. Celková délka: 32 km
Tatranské elektrické železnice. Celková délka 36 km
Košice – Prešov – Lipany – Muszyna. Celková délka 94 km
Vlárský průsmyk – Trenčianska Teplá – Trenčín; Trenčín – Bánovce nad Bebravou – Topoľčany. Celková délka: 81 km
Nitrianske Pravno – Prievidza; Prievidza – Horná Štubňa; Vrútky – Horná Štubňa. Celková délka: 88 km Kraľovany – Trstená. Celková délka: 56 km
Žilina – Rajec. Celková délka: 21 km
Čadca – Makov. Celková délka: 21 km
Nové Zámky – Zlaté Moravce. Celková délka: 51 km
Štúrovo – Čata – Levice; Šahy – Čata. Celková délka: 84 km
Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Celková délka: 100 km
Holíč – Skalica; Zohor – Záhorská Ves. Celková délka: 24 km
Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica. Celková délka: 20 km
Lučenec – Utekáč; Brezno – Rimavská Sobota – Jesenské; Fiľakovo – Jesenské. Celková délka: 111 km
Banská Bystrica – Brezno – Červená Skala; Červená Skala – Nálepkovo – Margecany. Celková délka: 179 km
Poprad – Tatranská Lomnica; Poprad – Stará Ľubovňa – Plaveč. Celková délka: 69 km
Humenné – Medzilaborce; Humenné – Stakčín. Celková délka: 70 km
Prešov – Humenné; Prešov – Bardejov. Celková délka: 105 km
Zdroj: SME.sk