Železnice

Rumunský Astra Trans Carpatic roste, koupil problémové italské vlaky z Dánska

Jednotka IC 2 od výrobce Ansaldo Breda. Foto: Morten Haagensen, Wikimedia Commons
Jednotka IC 2 od výrobce Ansaldo Breda. Foto: Morten Haagensen, Wikimedia Commons

Dánské státní dráhy DSB se zbavily prvních problémových dieselových jednotek IC2. Vlaky výrobce AnsaldoBreda pořídil rumunský dopravce Astra Trans Carpatic, který s nimi chce rozšířit svoji k dosavadní trase Arad – Bukurešť.

O nákupu informoval rumunský server ClubFeroviar.  DSB jednotky přestal už loni používat častým poruchám. Podle serveru Railway Gazette prodávají dánské železnice vlaky bez jakékoliv záruky. Rumunský dopravce koupil první tři a má opci na dalších dvanáct, pokud získá povolení k provozu od rumunského drážního úřadu. Další jednotky koupilo dánské železniční muzeum.

Jednotky IC2 jsou 48 metrů dlouhé, pojmou až 113 cestujících. Italský výrobce AnsaldoBreda je dodal v roce 2012, dánské dráhy ale byly s jejich kvalitou nespokojené a postupně je odstavily. Časté závady hlásí i u větších jednotek IC4, které ale dosud jezdí.
Podobné stížnosti u stejného výrobce měly i nizozemské železnice s rychlovlaky Fyra.  Nakonec je koupily italské státní železnice.

Astra Trans Carpatic je na železnici unikátem: jde o dopravce, který patří výrobci železničních vozidel. Patří společnosti Astra Vagoane Călători. Ta je v Česku známa dodávkami vozů pro RegioJet. Na trase mezi Aradem a Bukureští jezdí jako open access dopravce, tedy bez objednávky a plateb státu.

Dopravce chce s novými vlaky expandovat do spojů na kratší vzdálenosti, například z Aradu do Temešváru či Baia Mare. Už od prosince dopravce zavede ještě spoje mezi Bukureští a Brašovem.