ROZHOVOR: Wi-fi ve vlacích nechceme, ať se lidé kochají krajinou
Rhétská dráha (Rhätische Bahn – RhB) je unikátní nejen tím, že velká část je zapsaná na seznamu UNESCO. Švýcarská společnost
Rhétská dráha (Rhätische Bahn – RhB) je unikátní nejen tím, že velká část je zapsaná na seznamu UNESCO. Švýcarská společnost vlastněná hlavně kantonem Graubünden provozuje síť železnic, které byly původně určené hlavně pro dopravu místních, ale dnes už více než polovina cestujících je za zahraničí. Mezi nimi také čím dál více českých návštěvníků. O současnosti a plánech Rhätische Bahn jsme hovořili s Jennyfer Cirignottou, která má v RhB na starosti také český trh.
Ročně vlaky RhB jezdí kolem deseti milionů lidí. Kolik procent cestujících jsou místní?
Je těžké odhadnout, kolik procent jsou skutečně místní a kolik jsou například švýcarští turisté. Ale loni zhruba 48 % cestujících bylo ze Švýcarska, ostatní z ciziny. Největší podíl návštěvníků je z Německa (26 %), Itálie má 4 %, Velká Británie a USA po 5 %, asijští turisté kolem 3 %. Samozřejmě jde o celková čísla, u Glacier či Bernina Expressu je podíl cizinců podstatně vyšší. Celkově odhadujeme, že zhruba 80 % cestujících jsou turisté.
Kolik Čechů loni jelo s RhB?
Je to složitější, protože vidíme jen čísla za skupiny, v nich jelo kolem čtyř tisíc lidí. Pokud jede někdo individuálně, těžko se to přesně dopočítává. Cítíme ale rostoucí zájem.
Na co lákáte návštěvníky Švýcarska v konkurenci tolika jiných zajímavých železnic, aby jeli právě k vám?
Naše železnice je opravdu unikátní nejen tím, že je v UNESCO. Nenajdete na světě trať, kde během 4 hodin jízdy můžete zažít tak rozdílné scenérie nebo podnebí. Vyjedete z jarního počasí z Thusisu, u Berniny jste u ledovců a za chvíli v letních teplotách u palem italského Tirana.
Velkou atrakcí jsou panoramatické vlaky Glacier a Bernina Express. Chystáte u nich ještě nějaké změny?
Vozy prochází modernizací, u Glacier Expressu zavádíme ještě novou třídu Excellence Class, která bude nejluxusnější ze všech. Ve vozech bude jen dvacet míst, občerstvení bude formou all you can eat s vlastním barem ve vagonu.
Letos poprvé propojíte vlaky Bernina Express také s Gotthardskou dráhou. Jak bude takový produkt vypadat?
Jde o nabídku pro cestující, kteří začnou v Curychu a jedná se o společný produkt se švýcarskými spolkovými drahami SBB. Z Curychu do Lugana pojedou vlakem SBB po gotthardské dráze včetně nového tunelu, pak přejedou autobusem do Tirana a pak po naší železnici až do Churu.
Postupně měníte vozový park, od roku 2019 přebíráte další nové vlaky od Stadleru. Budou jezdit na všech tratích?
Je to obrovská investice ve výši 360 milionů franků (7,8 miliard korun), která nám umožnila výrazně zlepšit kvalitu služeb. Nejen pro běžné cestující, ale například i železniční fanoušky, máme ve vlaku speciální oddíl pro fotografy nebo dětský oddíl. Nicméně plán nepočítá s tím, že bychom měli nahradit všechny vlaky, některé starší soupravy budou dál jezdit. Dalších 36 nových souprav máme získat od roku 2019, teď jsme kvůli tomu vypsali mezi cestujícími soutěž o pojmenování. Jsou to vlaky, které nám pomohou snížit náklady a výrazně navýšit kapacitu. Například z Landquartu pojedou zdvojené soupravy do Klosters Platz, kde se pak vlak rozdělí a jedna jednotka pojede do Davosu, druhá do Scuolu.
Jednou z největších investic je stavba nového tunelu Albula. Chystáte po tomto projektu další podobně velkou akci?
Zatím ne. Albula je skutečně velká akce naplánovaná do roku 2021. Tak velký projekt už nechystáme, zaměřujeme se teď spíše na menší akce, například vylepšení nádraží. Postupně na ně zavádíme například bezplatné wi-fi připojení, instalujeme nové automaty na jízdenky a na některých budujeme i poštovní přepážky.
Ve vlaku wi-fi nechystáte?
Nemáme to v plánu. Myslím, že je lepší koukat se z okna na krásnou krajinu, než do telefonu.
Loni jste podél trati umístili velké číslice, které si měli lidé fotit a posílat – hrát jakési lotto. Jak se tato akce osvědčila?
Zájem byl velký, snažili jsme se tak více zapojit cestující do komunikace s námi a dopřát jim zajímavou hru. Na druhou stranu někteří skalní fanoušci nebyli příliš spokojeni s tím, že jim obří číslice kazí záběry na naše vlaky v krajině. Letos už s takovou akcí nepočítáme.
Jste v podstatě “státní” společnost, vlastněná dopravním svazem a kantonem. Jakou máte motivaci cílit ještě na jiné zákazníky, než místní?
Je to jednoduché: příspěvek na provoz vlaků od dopravního svazu a kantonu je dlouhodobě víceméně stejný, ale náklady rostou, musíme investovat nejen do vozového parku, ale také infrastruktury. Příspěvek na provoz dnes netvoří už ani polovinu celkových příjmů, daří se nám zvyšovat jak počty cestujících, tak přepraveného nákladu.
Chcete se projet zdarma po Rhétské dráze? Ve spolupráci s českým zastoupením Switzerland Tourism a Rhätische Bahn jsme pro vás připravili soutěž o celodenní jízdenky zdarma. Soutěž začne v sobotu, sledujte Zdopravy.cz.