První zabezpečený přechod pro chodce na železnici. Může ušetřit stamiliony za podchody
Správa železniční dopravní cesty začala ve Smržovce testovat první zabezpečený přechod pro chodce mezi nástupišti. Zařízení, které je běžné například
Správa železniční dopravní cesty začala ve Smržovce testovat první zabezpečený přechod pro chodce mezi nástupišti.
Zařízení, které je běžné například v Polsku či Německu, je první svého druhu v Česku. Ve Smržovce ho testuje společnost AŽD Praha. Ve Smržovce má upozornit cestující světelnou i zvukovou signalizací u přechodu přes koleje od staniční budovy k nástupišti, že se blíží vlak a že nemají přecházet. Zařízení funguje v podstatě jako přechod pro chodce přes silnici, ale pouze s červeným panáčkem.
„Během testů může dojít k úpravám zařízení, nebo ke změně některých jeho funkcí. Lze tedy konstatovat, že podoba zařízení ve Smržovce není definitivní,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj poté proběhne standardní ověřovací provoz a později by mělo být připravené k nasazení na dalších stanicích.
Podle informací serveru Zdopravy.cz má jít například o Jablonec nad Nisou či Tanvald. „V budoucnu lze očekávat jeho nasazení v místech, kde bude třeba zabezpečit přechody pro cestující,“ dodal Illiaš.
V terminologii SŽDC je nové zařízení označeno jako „centrální přechod“. Přechod pro chodce ukazuje, jak je železniční doprava svázaná oproti silnici řadou norem. Nové semafory přes koleje přitom mohou ušetřit SŽDC v budoucnu stovky milionů korun.
Nové normy počítají u modernizací tratí s tím, že správci kolejí musí řešit i cestování zdravotně postižených, tedy například nevidomých nebo vozíčkářů. Pro nevidomé musí být zvuková signalizace, která je varuje, že se blíží vlak. Jenže takové zařízení v Česku není schválené a tak projektanti u rekonstrukcí vymýšlí podchody.
Nejkřiklavějším příkladem je chystaná modernizace nádraží v Malé Skále, kde projektanti rovněž navrhli podchod. Obec se ale postavila proti. Pokud se podaří nové zařízení schválit, reálně tak správci kolejí mohou na každé stanici ušetřit desítky milionů korun za to, že nebudou muset budovat podchody.