Potvrzeno: přímé rychlíky Praha – Harrachov vyjedou v dubnu, jízdní řád počítá s víkendy
České dráhy začnou od 14. dubna jezdit o víkendech a svátcích mezi Prahou a krkonošským Harrachovem. Spojení budou ve zmíněné
České dráhy začnou od 14. dubna jezdit o víkendech a svátcích mezi Prahou a krkonošským Harrachovem. Spojení budou ve zmíněné dny zajišťovat dva páry vlaků.
Linku si prosadil Liberecký kraj, respektive zástupci jeho krajské firmy na organizaci veřejné dopravy Korid LK. Daňové poplatníky vyjde na nejméně milion korun. O plánech na přímé vlaky z Prahy na jedinou ozubnicovou železnici v Česku informoval deník Zdopravy.cz loni na podzim, nyní došlo k definitivní dohodě.
„Jde o společný projekt Českých drah, Libereckého kraje, ROPID a IDSK. Na spojích budou jezdit motorové vozy řady 854.2, v úseku Praha – Tanvald s přívěsnými vozy Bdtn757. Bude možné přepravovat i kola,“ řekla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.
Liberecký kraj neuvedl přesně, kolik za nové spojení zaplatí. Jistý je jeden milion korun, kterým se bude podílet na úpravě vozidel k provozu. „Rozšíření výkonů k zavedení přímých vozů Praha – Harrachov bude objednáno v rámci stávajících podmínek (zbytkové) dopravní smlouvy Libereckého kraje za standardní cenu kompenzace prokazatelné ztráty dopravního výkonu,“ řekla mluvčí Libereckého kraje Markéta Žitná. Liberecký kraj zbytkovou smlouvu nemá zveřejněnou, vzhledem k relacím v jiných krajích by se mělo jednat o zhruba stokorunu na každý vlakokilometr.
Investice do úpravy vozidel znamenají především instalaci informačního systému splňujícího podmínky Pražské integrované dopravy. Motorové vozy 854.2. se na trať přesunou z Jižní Moravy, kde infosystém pro PID nemají.
Přesný jízdní řád zatím není hotový. Podle dohody by mělo jít o dva páry rychlíků Praha – Tanvald 1148/1145 a 1144/1151, které nebudou končit a začínat v Tanvaldě, ale budou pokračovat do Harrachova. První rychlík odjíždí z Prahy v 7.25, v Harrachově by měl být v 10.40. Zpět vlak pojede o čtvrt hodiny déle.
Pražský rychlík dosud přijíždí do Tanvaldu v 10.03. Podle současného jízdního řádu zřejmě kvůli rychlíku padne přímý spěšný cyklovlak z Liberce do Kořenova, který odjížděl z Tanvaldu v 10.08 jen v létě v sobotu. Poslední přímý rychlík by z Harrachova měl odjet v 17.07, aby byl ve 20.37 v Praze. Oproti stávajícímu jízdnímu řádu by měly na trasu mezi Harrachovem a Tanvaldem vyjet tři nové spoje a jeden mezi Harrachovem a Turnovem.
Zástupci Koridu LK sní o přímém spojení z Prahy až do Polska, kvůli tomu by ale musely na trati proběhnout další úpravy, aby se mohly křížit rychlíky s dalšími vlaky.
Rychlíky mezi Prahou a Harrachovem jezdily naposledy v šedesátých a sedmdesátých letech, později ještě občas tehdejší ČSD vypravovaly mimořádné vlaky pro odboráře na rekreaci. Liberecký kraj si od nich slibuje větší zájem o cesty do Krkonoš; dosud musejí cestující přestupovat v Tanvaldě.