Pohraničí čeká dlouhá výluka. Žitavské nádraží zavřou na tři měsíce
Cestující v česko-německo-polském pohraničí čekají od příští neděle velké komplikace. Kvůli rozsáhlé modernizací nádraží v saském Zittau (Žitavě) se zastaví
Cestující v česko-německo-polském pohraničí čekají od příští neděle velké komplikace. Kvůli rozsáhlé modernizací nádraží v saském Zittau (Žitavě) se zastaví provoz na trati mezi Hrádkem nad Nisou a Rybništěm až na tři měsíce. Tři měsíce neprojede Žitavou žádný vlak, výjimkou je jen úzkokolejka do Žitavských hor.
Od 13. srpna začnou hned dvě výluky. Kromě uzavření Žitavy se dělníci vrhnou i na český úsek trati 089 z Rybniště na německé hranice. „Podařilo se naplánovat výluku tak, aby byla omezení ve stejnou dobu,“ řekl Michal Barták, vedoucí české pobočky Die Länderbahn. Ta na trati jezdí pod značkou Trilex. Na české straně bude výluka jen do 1. září, dál ale bude pokračovat omezení v Německu. Bez omezení budou dál jezdit vlaky mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou.
Trilex proto žádá cestující, aby si při plánování cesty ověřili, jak jejich vlak pojede. Výlukový jízdní řád má dopravce na svých stránkách.
Die Länderbahn ve spolupráci s objednateli přišel s konceptem různých náhradních autobusů. Místo vlaků se tak objeví i expresní autobusy, které by měly zkrátit jízdní doby k přípojům. Všechny budou doprovázeny personálem Trilexu.
Vlaky ve směru od Drážďan budou končit v Mittelherwigsdorfu, odkud pojedou náhradní autobusy. Cestující s cílem Zittau pojedou samostatným autobusem, cestující ve směru Liberec využijí expresní autobus do Hrádku nad Nisou, odkud budou dále pokračovat vlakem. Třetí autobus pojede ve směru Varnsdorf a Seifhennersdorf. Z Varnsdorfu dále na Rybnistě bude přípoj na vlak.
V Žitavě běží už třetím rokem modernizace stanice. Nádraží bude řízeno dálkově, výpravčí zmizí, kromě toho se opraví i nástupiště. Aktuálně je už v Žitavě pouze jedna průjezdná kolej. Výluka a celá modernizace má skončit 11. listopadu.
Výluka se netýká peážního úseku trati přes Polsko, který je dlouhodobě ve špatném stavu. I když se česká a německá strana snaží Poláky přesvědčit k modernizaci, kvůli špatnému stavu zde mohou vlaky jen 40 km/h. Tři měsíce tu ale žádné vlaky nepojedou, nahradí je autobusy.
Bez omezení budou jezdit vlaky na žitavské úzkokolejce. Té se rekonstrukce nádraží nedotkne. Návštěvníci z Česka ale budou muset počítat s tím, že namísto jednoho přestupu přímo v Žitavě budou muset při cestě z Liberce či Varnsdorfu přestoupit ještě v Hrádku nad Nisou či Mittelherwigsdorfu na autobus.