Parní událost roku: Po deseti letech oprav vyjede letos Heligón z roku 1906
V Evropě jsou už jen tři poslední a Češi budou mít jedinou provozní. Řeč je o parní lokomotivě 414.096, které
V Evropě jsou už jen tři poslední a Češi budou mít jedinou provozní. Řeč je o parní lokomotivě 414.096, které se kvůli baňatému komínu s lapačem jisker uvnitř dostalo přezdívky Heligón.
„Hlavní událostí letošního roku je dokončení opravy a uvedení do provozu této lokomotivy,“ sdělil k dění v oblasti historických vozidel mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Ačkoliv šlo se 453 vyrobenými kusy o nejpočetnější řadu rakousko-uherských železnic, dodnes se zachovaly pouze tři stroje. Z toho pak pouze ten v majetku Českých drah se vrátí znovu na koleje s vlastním pohonem. „Půjde tak o velké lákadlo pro železniční fanoušky prakticky ze všech zemí bývalé monarchie, jejíž zánik si výročím vzniku republiky letos připomeneme,“ doplnil Šťáhlavský. Jinak jsou ale dráhy na informace skoupé, především nechtějí dopředu sdělovat žádné termíny. Poukazují na to, že oprava a zprovoznění je náročný proces, potíže a odklady mohou nastat kdykoliv.
Heligóny se vyráběly v letech 1885 až 1909 v několika továrnách monarchie, projektovány byly jako nákladní lokomotivy pro horské tratě. Ta česká vznikla v roce 1906 ve Vídni v Maschinen-Fabrik Staatseisenbahn-Gesellschaft, dosloužila v 60. letech v Českých Budějovicích. Následně byla převezena do Českých Velenic, kde trávila čas v areálu železničních dílen jako pomník. V roce 2009 bylo v Českých Velenicích započato s její opravou, v roce 2014 byla převezena k dokončení oprav do muzea ČD v Lužné u Rakovníka. Další podrobnosti uvádějí České dráhy v brožuře (Heligón je na str. 37), kterou k letošnímu kulatému výročí republiky sestavily. Heligón se zařadí mezi nejstarší provozní parovky v tuzemsku.