Přehledně: Co dál s osmi mrtvými lokálkami? Mladotice chtějí zarostlou trať obnovit

Některé tratě už konzervuje příroda, aneb lokálka Mladotice - Kralovice. Autor: Ivannah, Wikimedia CommonsNěkteré tratě už konzervuje příroda, aneb lokálka Mladotice - Kralovice. Autor: Ivannah, Wikimedia Commons

Obci Mladotice s koncem roku vypršel termín, který dostala od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) pro vyjádření, zda se ujme

Obci Mladotice s koncem roku vypršel termín, který dostala od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) pro vyjádření, zda se ujme zdevastované lokálky do Kralovic. Město Kralovice bezplatný převod tratě do svého majetku odmítlo už v polovině loňského roku. Mladotičtí ale razí opačný postoj. O obnovení dvacet let zarůstající lokálky mají zájem, smlouvu o převodu ale zatím odmítají podepsat. Obec mimo jiné zjišťuje možnosti čerpání dotací ze Státního fondu dopravní infrastruktury na obnovu tratě a snaží se přesvědčit Plzeňský kraj o smysluplnosti objednávky vlaků.

Správa železnic podle mluvčího Marka Illiaše nyní připravuje reakci na dopis z Mladotic. Ve hře je budoucnost lokálky, která už místy není v terénu ani vidět. V první fázi se tak hraje hlavně o její papírový status. Podle vládního manuálu z roku 2012 pro prodej nepotřebných tratí je totiž bezplatný převod na obec poslední možností poté, co SŽDC třikrát neuspěla s prodejem za peníze. Když se trati neujme zdarma ani samospráva, otevírá to dveře k jejímu oficiálnímu zrušení.

To ale Mladotice nechtějí dopustit. Podle jejich právního výkladu na ně navíc nemůže SŽDC tlačit s termíny, neboť vládní usnesení žádné nenařizuje. „Oslovili jsme zkušené firmy z oboru a nejlevnější možná oprava vychází asi na 90 milionů korun. Peníze se dají sehnat z dotací, podmínkou je ale dopravní obslužnost,“ říká starosta Mladotic Zdeněk Slach. K obnovení provozu na 11 kilometrů dlouhém úseku by obec zavazovala i smlouva se SŽDC. Podle starosty se Plzeňský kraj k nápadu staví kladně. Převod má ale ještě jeden háček. Na zhruba 200 metrech v Mladoticích vede lokálka souběžně s celostátní dráhou Plzeň – Žatec. A správa železnic chce, aby se obec zavázala, že vedle běžného provozu přispěje i na případné opravy tohoto úseku. Podle Slacha ale obec něco takového nemůže riskovat, když tato částka je nepředvídatelná.

Starosta nicméně vidí logiku v opětovném propojení Mladotic s Rakovníkem přes Kralovice, předběžně prý jednal i se společností GW Train o zastavování jejích rychlíků v Mladoticích, hovoří i o přímých vlacích z Rakovníka do Plzně. V případě zrušení dráhy podle Slacha bude postupně zrušen i – beztak minimální – provoz do Kralovic.

Na lokálce je v úseku Kralovice – Mladotice výluka od roku 1997. Podobné výluky jsou i na řadě dalších tratí. Nejnověji jejich seznam pro letošní rok přezkoumává ve správním řízení loni vzniklý Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře. Podle jeho šéfa Pavla Kodyma nelze správní řízení v jeho průběhu komentovat. Odborníci nicméně vesměs vítají, že návrhy SŽDC přezkoumá nezávislá autorita. Jde o tratě, kde nic nejezdí, o jejich osudu se teprve bude rozhodovat.

 

Přehled drah připravených k prodeji stav k 5. 1. 2018 (s komentáři SŽDC)
Poř. číslo 1 2 3
     
dráha délka dráhy v km stav přípravy
1 Kralovice – Mladotice 11,345 Po neúspěšných veřejných soutěžích byla v souladu s usnesením vlády č. 416/2012 předložena nabídka na bezúplatný převod městu Kralovice a obci Mladotice, Plzeňskému kraji a Ministerstvu obrany. Ministerstvo obrany, Plzeňský kraj a město Kralovice nabídku odmítli, obec Mladotice dostala čas na rozhodnutí do konce roku 2017. Před koncem roku 2017 obec Mladotice odpověděla, že zájem o bezúplatný převod dráhy trvá. Odmítá však podepsat smlouvu v zadané lhůtě, údajně zjišťuje možnosti získání dotace na obnovu tratě ze SFDI a jedná s Plzeňským krajem o zajištění dopravní obslužnosti. Reakci SŽDC připravujeme.
2 Velká Kraš – Vidnava 4,579 III. veřejná soutěž byla vyhlášena s termínem pro předložení nabídek do 29. 3. 2018. Zveřejněno na Sreality a webu SŽDC 3.1.2018.
3 Dobronín – Polná 5,607 Příprava prodeje zastavena. Město Polná projevilo zájem o obnovení provozu.
4 Hevlín – Hrušovany nad Jevišovkou 6,741 Znalecký posudek objednán, termín dodání 31. 1. 2018
5 Královec – Žacléř 5,092 Provedena aktualizace podkladů. Bude objednán znalecký posudek.
6 Broumov – Otovice 4,205 Provedena aktualizace podkladů. Aktuálně se znovu prověřuje rozsah potřebnosti sdělovacích zařízení, tj. zda vyhotovit další geom. plán pro vyznačení věcného břemene (kabely + T telefony). Dle výsledku následně bude majetek oceněn.
7 Moravské Budějovice – Jemnice 20,628 Je vyhlášena II. veřejná soutěž, termín na podání nabídek je do 28.2.2018.
8 Čejč – Uhřice 15,470 I. veřejná soutěž je vyhlášena s termínem pro předložení nabídek do 9. 1. 2018.

Pramen SŽDC

Přehled drah, u kterých žádá SŽDC o dlouhodobou výluku

1) Čejč – Uhřice
Vymezený prostor: Čejč – Uhřice
Termín: od 1. 1. 2018 do odvolání

2) Dobronín – Polná
Vymezený prostor: část tratě od km 3,500 do km 5,933
Termín: od 1. 1. 2018 do odvolání

3) Heřmanův Městec – Chrudim město
Vymezený prostor: Heřmanův Městec – Chrudim město
Termín: od 1. 1. 2018 do odvolání

4) Meziměstí – Otovice zastávka
Vymezený prostor: Broumov – Otovice zastávka
Termín: od 1. 1. 2018 do odvolání

5) Velká Kraš – Vidnava
Vymezený prostor: Velká Kras – Vidnava
Termín: od 1. 1. 2018 do odvolání

6) Rakovník – Mladotice
Vymezený prostor: Královice u Rakovníka – Mladotice
Termín: od 1. 1. 2018 do odvolání

7) Děčín hl. n. – Litvínov
Vymezený prostor: Děčín hl. n. západ – Oldřichov u Duchcova
Termín: od 1. 1. 2018 do odvolání

8) Lovosice – Řetenice
Vymezený prostor: Chotiměř – Radejčín
Termín: od 1. 1. 2018 do odvolání

9) Krásný Jez – Nové Sedlo u Lokte
Vymezený prostor: Horní Slavkov-Kounice – Loket předměstí
Termín: od 1. 1. 2018 do odvolání

Pramen: Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře

Tagy Kralovice lokálka Mladotice prodej SŽDC
15 komentářů