Automobily Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Miliardový přesun tramvají v Brně: rozuzlení se po roce přiblížilo

Ulice Dornych. Autor: Magistrát města Brna
Ulice Dornych. Autor: Magistrát města Brna

Dlouhá příprava jednoho ze strategických dopravních projektů v Brně spěje do finále. V pátek zasedne výběrová komise, která vyhodnotí nabídky v miliardovém tendru na přesun tramvajové tratě z ulice Dornych do Plotní a související přestavbu okolí. Stane se tak rok po vypsání tendru. Na dotaz deníku Zdopravy.cz to uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Soutěž je unikátní v tom, že v součinnosti postupují čtyři zadavatelé. Vedle ŘSD jsou to město Brno, Dopravní podnik města Brna a Teplárny Brno. Odhady nákladů se pohybují v rozmezí 900 milionů až 1,2 miliardy korun. Cílem je zbavit ulici Dornych tramvají a plně ji přizpůsobit zátěži automobilového provozu, kterému v této části moravské metropole chybí městský okruh. Naopak souběžnou Plotní ulicí sice budou nově jezdit tramvaje, celkově by se ale měla dopravně zklidnit.

„V ulici Dornych stavbou vznikne kapacitní tří- a čtyřpruhová komunikace. Stavba zahrnuje také kompletní rekonstrukci všech veřejných ploch v předmětném prostoru, včetně rekonstrukce inženýrských sítí. Dotčenými silnicemi první třídy jsou silnice I/41 v ulicích Dornych a Svatoperská a silnice I/42 v ulici Zvonařka,“ doplnila Ledvinová.

Termín zahájení výstavby nechtěla s poukazem na probíhající tendr upřesnit, podobně se vyjádřila i mluvčí brněnského magistrátu Zuzana Šrámková. Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa ale v říjnové prezentaci v Brně zařadil přestavbu Dornychu do výčtu staveb, kde by se mělo poprvé kopnout ještě letos. Podobně hovoří i web města Brna. Samotná stavba (mapa) pak potrvá dva a půl roku, během kterých se řidiči budou muset vyrovnat s uzavírkami a objízdnými trasami. Projekt má ulehčit i chodcům, kteří míří do nákupního centra Vaňkovka nebo na autobusové nádraží Zvonařka. Samotné nádraží má v jiném projektu podle České televize projít obnovou, kterou chystá brněnské ČSAD jako majitel.

6 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Jediný smysl této směny (tramvaj namísto autostrády a naopak) vidím v přiblížení tramvají autobusovému terminálu a případně přesunutému nádraží, jinak to nedává moc smysl. A pokud by nádraží zůstalo, kde je, neměly by se autobusy přesunout k němu? Zatím to vypadá, že hlavním účelem je bořit domy a vylévat beton a asfalt, přičemž autům se cesta zaklikatí a tramvaji napřímí.

    • To není všechno, trať se tím napřímí a odstraní se křížení s čtyřpruhovou radiálou.

    • Však ano, má to i své výhody. A stojí-li alespoň to zrušené křížení za miliardu a bourání dnes již stejně jen zbytku domů, proč ne.

    • Nejde jen o jedno křížení, ale o dvě: ve směru z Komárova do centra je trať na samostatném tělese vlevo od čtyřproudovky, pak ji křižuje, aby se šalina dostala na Dornych, ale dva pruhy do centra pokračují do Plotní, na jejímž konci u Vaňkovky se znovu kříží, aby na čtyřproudovce před Tescem byla trať „mezi“.

      Tohle mi připadalo blbé už před 30 lety a to šlo argumentovat několika tisíci lidí ve fabrikách po celém Dornychu a jeho okolí. A jezdil jen zlomek aut (na Opuštěné byla 80 a doprava tam houstla jen mezi 13:45 a 15:00 při střídání směn).

      Hrůzinec ale bude, jak je v kraji zvykem, přežít realizaci. Kdykoli jsou v Brně 2 souběžné komunikace plně vytížené, klidně se jedna z nich uzavře a objížďka se udělá tou druhou => totální kolaps.

    • Mě teda opravdu nedává smysl křížit tramvají silně zatíženou radiálu – dálniční přivaděč hned dvakrát. Jednou tam, podruhé zase zpátky. Nejen že jsou to dvoje světla navíc, ale ráčili si všimnout, jak rychlá je šalina na vlastním tělese a jak pomalá je v silnici.

  • Za tu dobu, co to všichni radní bez rozdílu stran slibují, tak stihl Lidl postavit už 2x supermarket. Město stihlo akorát zbourat pár domů a nic. Na druhou stranu nutno přiznat, že za to opět můžou zejména Zelení s Anderem v čele, protože tahle stavba souvisela i s přesunem nádraží do oblasti Zvonařky. A kde ni, tu nic… To stejné rekonstrukce Zvonařky – s tou se původně nepočítalo, teď do toho Zelení chtějí dávat dotační peníze, aby to „jako“ vypadalo, že se něco dělá (a protože to zase bude proti přesunu nádraží, když se Zvonařka zrekonstruuje)