In Karta je poprvé zdarma, v mobilu nahradí lidem i průkaz totožnosti pro cesty vlakem
České dráhy spustily novou službu Virtuální In Karty, kterou na rozdíl od klasické plastové mohou mít cestující během několika minut
České dráhy spustily novou službu Virtuální In Karty, kterou na rozdíl od klasické plastové mohou mít cestující během několika minut a ani za ni nemusí nic platit. Odbavení se tak výrazně zjednoduší. České dráhy poprvé i zveřejnily počet držitelů In Karet. S novým produktem chtějí více oslovit kraje.
Nová služba míří jak na stávají držitele In karet, tak především nové zákazníky. Na rozdíl od plastových In karet ji totiž mohou mít cestující během chvilky. Odpadá tak čtyřtýdenní čekání na kartu a její vyzvedávání na poště či ve stanici. Podmínkou je chytrý telefon a stažená aplikace Můj vlak v poslední verzi. Ta umožňuje vytvoření Virtuální In Karty (VIK) v telefonu.
Namísto průkazové fotky stačí vyfotit při registraci selfie a při prvním použití virtuální kartu aktivovat prokázáním dokladu. Dál už cestující vůbec doklad nemusí používat, stačí mít VIK v mobilu. „Tím zjednodušíme výrazně odbavení, zákazníci už nemusejí nosit čipové karty,“ řekla Zuzana Čechová, ředitelka odboru cenotvorby a produktové komunikace ČD.
Virtuální In Kartu si přitom mohou pořídit i cestující, kteří o samotnou zpoplatněnou aplikaci IN 25, IN50 nebo IN100 nestojí. Samotná VIK je zcela zdarma, cestující bez aplikací ji mohou použít jako doklad totožnosti při prokazování jízdenky koupené elektronicky. Samotná prázdná plastová In Karta dosud stojí stokorunu.
České dráhy dnes zahájily ověřovací provoz. Podmínkou k vytvoření VIK v telefonu je aktualizace aplikace Můj vlak v telefonu na poslední verzi.
Poprvé ČD také zveřejnily, kolik zákazníků má vlastně jejich In Kartu. „Čipovou In Kartu dnes využívá asi 750 tisíc zákazníků Českých drah. Její přesun do virtuálního světa je další významný technologický posun v odbavení. Předpokládám, že tuto novinku vyzkouší jako první mladí lidé, pro které je pohyb ve virtuálním světě samozřejmostí. Celý systém bude dál rozvíjet a spravovat dceřiná společnost ČD – Informační systémy,“ řekl člen Představenstva ČD, a.s., pro osobní dopravu Michal Štěpán. Podle něj jde o otevřené řešení, které otevírá spolupráci s integrovanými dopravními systémy. Tedy aby například ve VIK byla možnost jezdit na jízdenky jednotlivých dopravních systémů v krajích či městech. Nabídku už dostaly všechny kraje, se zhruba polovinou z nich už České dráhy jednají. Jako první se domluvili v Plzni.
Zákaznické aplikace je možné do In Karty v mobilním telefonu nakupovat prostřednictvím e-shopu ČD nebo aplikace Můj vlak, eTikety navíc i přes mobilní web. Součástí In Karty v mobilním telefonu je sleva RAILPLUS, platná v mezinárodní přepravě, projevující se vizuálním zobrazením loga RAILPLUS na displeji mobilního telefonu. In Karta v mobilním telefonu neobsahuje elektronickou peněženku (EPIK).
„In Karta v mobilu s tzv. rotujícím QR kódem je opravdu evropsky unikátní produkt. QR kód má v sobě zašifrovanou fotografii, osobní údaje o uživateli, seznam slevových aplikací a také čerstvě zakoupených jízdenek. To umožňuje vlakovému personálu provést kontrolu off-line a zároveň tento QR kód nelze kopírovat, čímž se výrazně zvyšuje ochrana proti zneužití,“ dodal předseda Představenstva ČD –Informační systémy Miloslav Kopecký.