Dráhy stáhly parní mašiny z jihu Čech, místní nadšenci se zlobí

Budějovická Bugatka. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBudějovická Bugatka. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Za velkou nespravedlnost považují jihočeští příznivci železniční historie nejnovější krok Českých drah, které rozhodly o přemístění českobudějovických parních lokomotiv Kafemlejnek

Za velkou nespravedlnost považují jihočeští příznivci železniční historie nejnovější krok Českých drah, které rozhodly o přemístění českobudějovických parních lokomotiv Kafemlejnek (310.093, rok výroby 1901) a Bugatka (556.0506, rok výroby 1958) jinam.

O lokomotivy se přitom v budějovickém depu starali nadšenci desítky let. Bez nich by zřejmě oba stroje skončily počátkem osmdesátých let ve šrotu. Spolu s nimi zmizely z krajského města i historické vagony, které si místní v podstatě postavili z vraků. „Pokud vynechám sprostá slova, není víceméně co dodat,“ sdělil serveru Zdopravy.cz předseda českobudějovického spolku Stocker Club Michal Hájek.

Klub nadšenců pojmenovaný po druhé zmíněné lokomotivě, které se také říká Štokr, je nástupcem dřívější pobočky Československé vědeckotechnické společnosti, pod jejíž hlavičkou příznivci stroje v roce 1983 zachránili. Podle Hájka měly tehdy ČSD pouze čtyři provozní parní lokomotivy, z toho dvě v Českých Budějovicích. Lokomotivy od té doby prošly řadou oprav, což pro dobrovolníky znamenalo mnoho tisíc odpracovaných hodin zdarma. Především díky nim zůstaly stroje v provozu dodnes.

VIDEO:

Kafemlejnek mimo jiné až do loňska zajišťoval největší nostalgickou akci Českých drah, kterou je Šumavské léto s párou (letos jezdil překvapivě královéhradecký Bulík 464.008 r.v. 1935), Bugatka zase pravidelně zdobila dny otevřených dveří v budějovickém depu či vyrážela na nejrůznější přehlídky i do vzdálených měst. Mluvčí drah Petr Šťáhlavský jako jeden z důvodů stěhování parních lokomotiv uvádí „podstatné snížení nákladů na deponii oproti původní lokalitě“.

Paradoxem ovšem je, že stroje byly umístěny v prostorách ČD Cargo, které je dceřinou společností drah. Podle Hájka navíc Cargo při červnovém jednání nabídlo snížení pronájmu na minimum, ani to však zřejmě nového přednostu Depa historických vozidel (DHV) v Lužné Miloslava Kotheru (loni v prosinci vystřídal populárního Jindřicha Rachotu) neobměkčilo. Bugatka tak zamířila do muzea v Lužné u Rakovníka a Kafemlejnek skončil na provozním pracovišti ČD v Telči.

„Péče o lokomotivy je tak zajištěna na vysoké úrovni,“ uvedl Šťáhlavský. Vedle snížení nákladů uvádí mluvčí jako důvod stěhování i lepší ochranu technických památek a malé využití lokomotiv v Budějovicích. V jiných lokalitách je prý větší zájem. Bugatka nyní například ozdobila národní den železnice v Bohumíně.

U drah přitom může jít částečně o odpověď na ztrátu šumavských lokálek. Od prosince na nich bude zajišťovat provoz vítěz krajského tendru, společnost GW Train Regio ze skupiny Jihotrans. Dráhy v reakci na to zrušily počínaje příští sezonou Šumavské léto s párou, k čemuž je nikdo nenutil. Řada jihočeských železničářů to proto považuje za pouhý truc. Zvláště v době, kdy Jihočeský kraj na podobné turistické atrakce chystá podpůrný program.

Tagy Bugatka České Budějovice České dráhy Kafemlejnek nostalgie
6 komentářů