Dopravci Lidé Železnice

Dráhy se mění. Po dvaceti letech zruší depa i přednosty

Lokomotivy řady 380 ČD v depu, zdroj: České dráhy
Lokomotivy řady 380 ČD v depu, zdroj: České dráhy

České dráhy v následujícím půlroce výrazně promění svou firemní strukturu. Výsledkem má být centrální řízení provozu a údržby, přičemž tyto dvě činnosti se manažersky rozdělí a budou podléhat jinému odboru na generálním ředitelství.

Nejviditelnější změnou bude zánik dnešních pěti dep, která sídlí v Plzni, Praze, Brně, Olomouci a České Třebové. Depa jako organizační jednotky vznikla v dnešní podobě v roce 1997. Vedou je vrchní přednostové, kteří pod sebou soustřeďují provoz i údržbu.

„Tahle organizace je už překonaná, nově vzniknou dvě vertikály. Je to otázka nákladovosti a efektivity,“ řekl deníku Zdopravy.cz člen představenstva Českých drah Miroslav Kupec. Depo kolejových vozidel (DKV) tak od července už nebude figurovat ve struktuře drah, zmizí i funkce přednostů. Místo toho budou provoz zastřešovat tři oblastní centra, v Plzni, Praze a Olomouci. Ta budou řídit manažeři podléhající generálnímu ředitelství.

Za tím účelem už byl počínaje únorem rozdělen původní odbor kolejových vozidel (č. 12) na tři části. První má na starosti předpisy, rozvoj a strategii do budoucna, druhá provoz, oběhy vozidel, grafikon a všech 3600 strojvedoucích a třetí bude řídit údržbu a opravárenství. Opravárenství bude soustředěno do tří center, v Plzni, Praze a Brně.

„Musíme mít schopnost rozhodnout z jednoho místa, například o distribuci náhradních dílů nebo nasazení vozidel. Jsme síťový dopravce, působíme po celé republice a dál nebylo udržitelné, aby depa rozhodovala sama bez ohledu na situaci v jiných regionech, kde je například konkrétní náhradní díl v tu chvíli potřebnější. Třeba proto, že nám tam kvůli odstavení vozidla hrozí sankce od objednatele,“ doplnil Kupec.

Podle něj změna učiní zhruba 50 zaměstnanců na manažerských a úřednických pozicích zbytnými. Dráhy se jim budou snažit nabídnout jiné místo, zaměstnanců se nedostává například v nákupu.

26 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • A jsme v závěru rozhovoru a napadá mě tedy. jaká je budoucnost DKv Praha, jaké máte plány? Budoucnost DKV Praha vidím optimisticky.Jeho důležitost rok od roku roste. Vzhledem k nárůstu výkonů v příměstské železniční dopravě v Praze a jejím okolí a také k tomu, jakou dálkovou dopravu zajišťujeme, si myslím, že optimismus je namístě. Máme nejmodernější techniku a také velké investiční plány.
    Zdroj:

    strana 9-13

  • Z reportáže v roce 2014:
    Miroslav Kupec: Budoucnost DKV Praha vidím optimisticky….
    A jsme v závěru rozhovoru a napadá mě tedy. jaká je budoucnost DKv Praha, jaké máte plány? Budoucnost DKV Praha vidím optimisticky.Jeho důležitost rok od roku roste. Vzhledem k nárůstu výkonů v příměstské železniční dopravě v Praze a jejím okolí a také k tomu, jakou dálkovou dopravu zajišťujeme, si myslím, že optimismus je namístě. Máme nejmodernější techniku a také velké investiční plány.
    Zdroj:
    https://www.azd.cz/admin/files/Dokumenty/pdf/Reporter/2014-4.pdf
    strana 9-13

  • „Problém“ s náhradními díly je umělý. Za „bolševika“, když jsem pracoval na úseku oprav v tehdejším depu Praha střed, tak jsme také neměli všechny náhradní díly na lokomotivy. Ale týž díl byl v jiném depu, takže nebyl problém si do toho depa pro potřebnou součástku zajet. Když jsme potřebovali několik desítek kilogramů vážící díl, s nímž se dalo manipulovat jen s pomocí jeřábu, využila se doba pobytu ve vratné stanici, s lokomotivou se – třeba i v noci zajelo do příslušného depa, tam byla už potřebná věc připravena, naložila se na stanoviště lokomotivy a jelo se zpátky. Tohle se řešilo po telefonu na úrovni vedoucích oprav nebo jen techniků, i po stránce organizace jízdy do depa. V jiném případě se sedlo večer na vlak, ráno byl člověk v zásobovacím skladu ve Vrútkách, tam potřebnou součástku „koupil“, nějak se dopravila na nádraží do Martina, naložila na lokomotivu nebo se vezla jen tak v krabici a další den (tehdy tolik vlaků nejezdilo) byla k dispozici pro opravu.
    Jenomže „dnes“ jsou systémy řízení tak složitě byrokratické, že nějaká operativa není možná.
    Zásadní chybou bylo přidělení části hnacích vozidel k Cargu, místo vytvoření dceřinné společnosti TRAKCE – rakouský model, která by pokrývala vozební potřeby jak „osobní“ tak „nákladní“ dopravy a jednala se zahraničními partnery. Tím by se bylo bývalo jednak ušetřilo na zbytečně vytvořených zdvojených funkcích (strojmistři, vedoucí organizačních složek), optimalizovaly by se oběhy vozidel (jako v Rakousku, kde v jednom směru veze lokomotiva EC/IC vlak, v opačném směru veze „nexák“), odpadly by zbytečné strojové jízdy apod.

    • Krasne spomienky 🙂 Skoda,ze nevznikla ta dcerinna spolocnost Trakce alebo s inym nazvom.Z Prahy by napriklad lokomotiva odviezla expres do Ziliny,odtial by smerovala na terminal Zilina Teplicka a do Prahy by odviezla nakladny vlak.A ak by sa napr. pokazil motorovy vlak niekde pri M.Boleslavy,brejlovec urceny na nakl.vlak by operativne odviezol ten osobny.Velmi jednoduche

  • Asi se postupně ČD vrátí k modelu, který před lety v návrzích jak s ČD dál proběhl. Všechny lokomotivy (ČD i Cargo) pod jedním vedením (v případě neschopnosti HV lze použít nejbližší HV – teď je to velký problém). V opravárenství platí to samé. Proč mít náhradní díly třeba na pershinga u ČD a ty samé u Carga. Z centrálního personálního místa zajistit nástupní místa pro své zaměstnance a pak ať se páni manageři starají, aby fírové měli co vozit.

    • Je pravda, ze když je problém s l okomotivou u CD, tak nepoptavaji CD Cargo, jehož lokomotiva je volná v sousední stanici, ale čekají než přijede nějaká z depa, což někdy trvá dlouho. A to se bohužel asi nezmění.
      Jinak posílení nákupu chápu, když se dá něco jednoduše poptat u tří firem během pěti minut na internetu, tak nemusím dělat náročná výběrová řízení, které ve finále řídí výherce. Je to jen o určení zodpovědnosti zaměstnanců.

  • Bože, tady je to zase samej zkušenej personalista..

    Že se dělá reorganizace neznamená, že se vyhodí 500 lidí a vezme se 450 úplně nových. Akorát se stávajícím zaměstnancům změní název pozice, zpravidla nadřízený, podřízení a možná i trochu pracovní náplně a místo výkonu..

    Nestrašte tady prosím nesmysly, že se zkušení přednostové aj. vyhodí a naberou se manažeři z úplně jiného oboru. To je bohapustý a smyšlený kec!

    • No, já bych to, že jedním z účelů je m.j. i zájem zajistit dobře placené pracovní pozice pro některé nově přijímané osoby, rozhnodně nevylučoval …
      Je to vše ovšem opět spíše jen „kosmetická úprava“ – pokud přitom totiž nedojde ke vzniku nějaké obdoby rakouského modelu, kdy hnací vozidla pro osobní i nákladní dopravu dodává jediný útvar, tak to problémy v provozu spíše zvětší, než by je to omezilo.

  • No a přijdou lidí, kteří o dráze, natož o lokomotivách nemají ani tušení a pojedou podle tabulek. To bude super

  • Pokud je výsledkem zrušení 50 míst při stejném rozsahu služeb, tak to je jedině plus. Někteří nadávají na moloch a přitom by chtěli všechno zachovat po starém.

  • Přednosta stanice, ten nekouká jen na šíny.
    Přednosta stanice, ten umí prohnat mašiny.
    Přednosta stanice, to prazvláštní je tvor,
    jemu se klaní semafor, šarže je hrozná, každý ho pozná.
    Červený nos i čepice, to je přednosta stanice

    • Premza ten ma těžkej život, dře všechny koleje,
      mašinfíra je jak černoch celej vod voleje,
      kondukteré ten štípe lístky a holky do tváře,
      ten ve vlaku vlastně dělá jenom bachaře.
      Pan revizor reviduje každýho haranta,
      kouká kde by načapat moh černýho pasanta.

      Oficiál, adijunkty, generální inspektor,
      to všechno je proti nám přec jen fór!

      P.S. má tam být před ním se klaní. 🙂

  • Takže zbytní manažeři přejdou na nákupní oddělení.to by chtělo zřídit ve vlacích ČD prodejny, aby mohli nakupovat a prodávat.

  • tak vlastně u nás skončí přednosta depa, který jezdil do práce na kole a místo něho nastoupí manažer co bude mět služební auto a nebude vědět na co shark vůbec jezdí. Aby vůbec pod tím supermanažérem našli nějaký mechaniky nebo uklízečky.

    • Petr.r.: Víte de facto prd, ale už znáte závěry. Jste prostě dobrej.

    • A bude to jinak? Já říkám, že mechanik nebude poslouchat toho, co říká o mechanicích co se sem nehodí psát. Vy patříte do skupiny špinavých montérek nebo do té študované skupiny.

    • A vy víte jak a kdo bude ten manažer? Ono slovo manažer je dnes nadužíváno stejně jako slovo operátor.
      To máte dneska samé operátory toho či onoho a přitom je to obyčejný dělník ve výrobě co přehazuje prázdné palety, ale v inzerátu to vypadá líp jako manažer oddělení palet. Že je tam sám ještě s jedním Bulharem co neumí zbla česky, to je vedlejší. Tak co víte, třeba je to jenom vzletné označení pro nějakou obyčejnou profesi.

    • Tak ono ČD si nemůžou dovolit ten luxus vyhodit spolehlivého přednostu. Ti lidé dle mého názoru zůstanou z většiny stejní, jen se jim změní organizační struktura a přebytky půjdou jinam.

Newsletter

Partneři


Výběr editora