Devítimiliardové zlepšení Vlárské dráhy. Čeká ji zrychlení až na 160 km/h a elektrizace
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začala s přípravou rekonstrukce dalšího úseku Vlárské dráhy, jediné dvojkolejné neelektrifikované trati v české železniční
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začala s přípravou rekonstrukce dalšího úseku Vlárské dráhy, jediné dvojkolejné neelektrifikované trati v české železniční síti.
Za 49,6 milionu korun připraví záměr projektu a přípravnou dokumentaci pro rekonstrukci úseku Veselí nad Moravou (mimo) – Kyjov (mimo) sdružení firem vedené společností Moravia Consult. Ve sdružení je ještě Sudop Praha a Exprojekt. Vyplývá to ze smlouvy zveřejněné v registru smluv.
Jde o další z akcí, které mají zrychlit provoz na trati 340, která je součástí takzvané Vlárské dráhy. Přes 130 let stará trať projde v úseku mezi Brnem a Veselím nad Moravou elektrizací. SŽDC podle studie proveditelnosti počítá se zkrácením cestovní doby mezi Veselím nad Moravou a Brnem hlavním nádražím na 70,5 minut u spěšných vlaků. Dosud spěšným vlaků trvá cesta 84 minut. SŽDC odhaduje náklady na modernizaci celého úseku z Brna do Veselí nad Moravou na více než devět miliard korun.
Součástí rekonstrukce úseku mezi Kyjovem a Veselím nad Moravou budou tradiční úpravy při podobných rekonstrukcích: modernizace stanic a zastávek, zajištění bezbariérového přístupu pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace, zvýšení bezpečnosti železničního provozu a cestujících, zlepšení technického stavu a parametrů trati, zajištění souladu s požadavky TSI.
Mezi Vlkošem a Veselím nad Moravou jsou navrženy nové přeložky, po celé trati má dojít k výměně zabezpečovacího zařízení. Na části trati má být rychlost až 160 km/h, té vlaky dosáhnou ale jen na desetikilometrovém úseku z Bzence do Veselí nad Moravou.
SŽDC už vysoutěžila dodavatele, který začíná projektovat další úseky: z Blažovic do Nesovic vyhrálo zakázku na 29 milionů korun sdružení vedené společností Sagasta patřící do skupiny Eltodo. Ve sdružení je dále AF-CityPlan, Stosmol a polský Infares. Před podpisem je smlouva s vítězem soutěže na projektování úseku Nesovice – Kyjov.
Správci železnice podle mluvčího Marka Illiaše počítají s tím, že stavět se začne v roce 2020 mezi Blažovicemi a Veselím nad Moravou, z Brna do Blažovic do roku 2023. „Navržené termíny mohou být prodloužené vlivem vnějších faktorů, které komplikují většinu velkých dopravních staveb např. zdlouhavé vykupování pozemků pro přeložky, změny územně plánovací dokumentace, obstrukční jednání účastníků správního řízení,“ upozornil Illiaš. Už od loňska se modernizuje stanice Veselí nad Moravou a úsek z Brna-Slatiny do Šlapanic.