Logistika

Češi získali v Evropě oddechový čas, minimální mzda v dopravě se má řešit odděleně

Kamion. Ilustrační foto. Autor: Esa logistika
Kamion. Ilustrační foto. Autor: Esa logistika

Doprava nebude součástí evropské směrnice o vysílání pracovníků do zahraniční, odměňování řidičů se bude řešit odděleně v takzvaném silničním balíčku. V noci na dnešek se na tom dohodli zástupci příslušných evropských institucí, tedy bulharského předsednictví, Evropské komise a parlamentu. Oznámila to na svých stránkách europoslankyně Martina Dlabajová (ANO), která se jednání účastnila. Českým dopravcům zejména vadí, že by měli platit své zaměstnance podle pravidel zemí, kudy právě projíždějí. Nejnovější vývoj je nicméně pouze dílčí krok, vyhráno zdaleka nemají.

„Vyjmutí dopravy z obecných pravidel pro vyslané pracovníky, která byla primárně nastavena především pro stavební sektor, považuji za obrovský úspěch. Sektor dopravy je vysoce mobilní a vyžaduje specifickou úpravu pravidel, která by měla být nekomplikovaná, jednotná, jednoznačná a snadno vymahatelná,“ uvedla Dlabajová, která dopravu považuje za jednu ze svých priorit. Vzápětí se dočkala pochvaly od ministra dopravy Dana Ťoka. „Super práce, Martino, jste skvělá,“ reagoval Ťok na twitteru.

Opatrná slova chvály našli i dopravci ústy mluvčího sdružení Česmad Bohemia Martina Felixe. Ten ale upozorňuje, že zásadní bude, zda plán schválí evropský parlament. „Rozhodně to neznamená, že by v tuto chvíli přestaly platit německé a francouzské zákony o minimální mzdě,“ uvedl Felix. Poté, co vyjmutí dopravy ze směrnice o vysílání pracovníků do zahraničí schválí parlament, budou v Bruselu následovat složitá jednání o silničním balíčku. Jejich výsledek se přitom nedá předvídat.

Češi jsou dlouhodobě proti tomu, aby museli platit řidičům minimální mzdu platnou v cizině a zajišťovat jim hotel. Argumentují mimo jiné vysokými náklady, administrativní náročností, když zároveň jejich západoevropští zákazníci nejsou ochotni akceptovat zvýšení cen přeprav.

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • To MB – naprosto souhlasím, ten problém ale není jen na silnici, ale i na železnici, v osobní a nákladní dopravě kde jezdí kvalifikovanejsi český personál německé výkony za polovinu. Pokud tedy mají vzniknout oddělená pravidla pro dopravu je nutné se zaměřit na to, aby za stejný výkon byl všude v Evropě i stejný plat.

    • Jj, třeba Metrans a jeho záhadné ježdění českých strojvedoucích až na nizozemské hranice do Emmerichu. To musí být panečku směna, 12h v kuse řídit, s jednou přestávkou na půl hodiny.

    • Dokud se najdou čeští strojvedoucí, kterým se takové zaměstnání vyplatí a budou je proto chtít dělat i za současných podmínek, tak se na tom nic nezmění – a ony už asi i pouhé „zahraniční diety“ jsou pro ně možná dost velkou „pobídkou“ …

  • A mohou si také oddechnout čeští řidiči? Děláme vše proto, abychom udrželi nízké platy ridičů a konkurenceschopnost našich dopravců na západě, ale jen za cenu neférového zacházení s řidiči kamionů. Kdo nesedí v kabině 24/7, nevydělává. Je potřeba evropské řešení, kdy se všechny země drží jednotných pracovních podmínek. A ano, je potřeba promítnout vyrovnání mezd v ceně dopravy potažmo výrobků.

    • Tak s elementární znalostí ekonomie je jasné, že při vyšších platech zahraničních řidičů bude poptávané množství menší a odjezdí to někdo jiný.

      Mně by se to naopak líbilo, ti lidi se vrátí do Česka a konečně tu bude mít kdo řídit autobusy…

  • Viz předchozí článek: A tak je super, že Češi budou moct jezdit za 200 nebo míň na hodinu zatímco Němec by chtěl aspoň 500. To je jako kdyby někdo tleskal, že je super, že nám tady ukrajinci, rumuni jezdí za 100 na hodinu a čeští řidiči by utřeli. Nj jsme holt stále zemí, které se daří jako banánové republice jenom díky nízkým mzdám :(.

Newsletter

Partneři


Výběr editora