Rychlovlaky mezi Berlínem a Mnichovem mají potíže, nabírají velká zpoždění

Jednotka ICE 3 na hlavním nádraží v Mnichově. Foto: David KrásenskýJednotka ICE 3 na hlavním nádraží v Mnichově. Foto: David Krásenský

Chlouba německé železnice – nové vysokorychlostní spojení mezi Berlínem a Mnichovem –  zaznamenává první dva dny provozu problémy s dodržováním jízdního

Chlouba německé železnice – nové vysokorychlostní spojení mezi Berlínem a Mnichovem –  zaznamenává první dva dny provozu problémy s dodržováním jízdního řádu a řada cestujících zažívá nepříjemná zpoždění a rušení některých spojů.

Jednotka ICE 3  na hlavním nádraží v Mnichově. Foto: David KrásenskýZnamenitě vyřešená indikace obsazení sedadel (rezervací) v 1. třídě soupravy ICE 3. Foto: David KrásenskýZatím vše idylicky podle plánu - po průjezdu přes Ingolstadt a v rychlosti 176 km/h. Foto: David KrásenskýPotíže začínají - odhadované 150minutové zpoždění na obrazovce v soupravě. Foto: David KrásenskýKonečný ortel - po jízdě odklonem bude vlak ukončen v Erfurtu. Foto: David KrásenskýOdjezdový „pragotron“ Erfurt Hbf. s vlaky odjíždějícími zhruba během jedné hodiny – je zde asi desítka(!) zpožděných vlaků kategorie ICE, přičemž zpoždění ve formě „běžícího textu“ lze jen těžko vnímat. Foto: David KrásenskýErfurt Hbf. To bílé na spřáhle je skutečně sníh. Foto: David Krásenský

 

Deutsche Bahn potíže přiznaly. Podle vyjádření na svém webu byla důvodem jednak nehoda na trase mezi Norimberkem a Mnichovem a také problémy se zabezpečovačem ETCS. „Pracujeme společně s dodavatelem Alstom na rychlém řešení tohoto problému,“ uvedly DB v prohlášení.

 

Na trasu se už v neděli vydal David Krásenský. Jako fanoušek železnice a expert chtěl být mezi prvními, kdo si novou trať projede. Zvolil vlak ICE 1004 s odjezdem 11:56 z Mnichova, plánovaný příjezd do Berlína byl v 15:44. „Ze začátku probíhala jízda přesně podle plánu a v Norimberku jsme byli s minutou načas. Na informační tabuli ve voze se ale záhy objevilo zpoždění a postupně narůstalo – i když často bylo ve zjevném rozporu s realitou a například i 25 minut po plánovaném odjezdu byl uváděn odhad jen +15 minut,“ popisuje Krásenský.

Jako důvod zpoždění byla ve vlakovém rozhlasu uváděna „závada na vlaku“ (bez bližšího určení), posléze byl důvod změněn na „závadu na trati“ a byla ohlášena jízda odklonem přes Würzburg a Fuldu. Po odjezdu z Norimberka se vlak ale daleko nedostal a zastavil v žst. Fürth in Bayern Hbf., která je ještě víceméně součástí norimberského uzlu. „Ohlásili, že přeci jen pojedeme po nové trati, na kterou se ovšem musíme dostat pomocí přestavné jízdy přes norimberské seřaďovací nádraží. Tohoto se nám ovšem nakonec nedostalo a celkem po půlhodině dalšího stání jsme se rozjeli skutečně po odklonové trase,“ dodal Krásenský. V praxi to znamenalo zpoždění dvě a půl hodiny. V Erfurtu navíc museli přestoupit na náhradní soupravu. „Po čtyřech a půl hodinách jízdy jsme se tak dostali zhruba do poloviny trasy – místo abychom za necelé čtyři hodiny dorazili až do Berlína,“ dodal Krásenský. Informační tabule ukázaly, že nešlo zdaleka jen o problém jednoho vlaku.

Všiml si také toho, že se ukázalo jako nepraktické provedení odjezdových tabulí, kde je zpoždění vlaku zobrazováno formou běžícího textu a není tedy vidět klidně a trvale.

Vlakový personál podle něj roznášel alespoň nápoje zdarma a neprodleně rozdával formuláře pro uplatnění práv cestujících (s možností uplatnění náhrady vícenákladů vzniklých v důsledku zpoždění a také poukázku na zaslání „drobné pozornosti“ jako omluvy. „Neméně samozřejmé bylo ovšem i potvrzení, na základě které bylo možné absolvovat cestu do cílové stanice náhradním způsobem, jinými vlaky, bez příplatků a bez pevné vazby jízdního dokladu na vlak – průvodčí vystavil nebo potvrdil přímo na místě – a rovněž náhrada jízdného v plné výši,“ dodal Krásenský.

Potíží si všímají také německá média. Redaktorka Focusu například včera jela mezi Mnichovem a Berlínem.  Přijela nakonec o čtyři hodiny proti jízdnímu řádu později.

Tagy Deutsche Bahn ICE
20 komentářů