Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Zvlněný úsek D1 na Ostravsku musí stavbaři opravit, rozhodla arbitráž

Dálnice D1 v Ostravě. Foto: Jan Sůra
Dálnice D1 v Ostravě, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Na odstranění závad, které se projevily už před devíti lety po otevření úseku, mají firmy 18 měsíců.

Zvlněný úsek dálnice D1 mezi Bohumínem a Antošovicemi na Ostravsku musí stavební firmy opravit. Dnes o tom rozhodl Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře. Na odstranění závad, které se projevily už před devíti lety po otevření úseku, mají firmy 18 měsíců. Stavební práce s sebou přinesou další dopravní komplikace. Provoz na dálnici bude sveden do jednoho pruhu. Novinářům to dnes v Antošovicích řekl Jiří Hlavatý z ŘSD .

Úsek stavělo sdružení firem Eurovia, Porr a Skanska. ŘSD se s nimi kvůli vadám spočívajícím především ve zvlněné vozovce, vadám na mostech a zvlněném povrchu na odpočívce Antošovice soudilo od roku 2012. „Dnes dopoledne vydal soud rozhodčí nález. Podle něj sdružení zhotovitelů má provést odstranění vad. Odstranit mají i jejich příčiny. Dálnice byla stavěna z nějakých materiálů. Mají provést opravu tak, aby se vozovka v budoucnu nezvlnila,“ řekl Hlavatý s tím, že odstraněn by tak měl být nevhodně použitý materiál, který je příčinou zvlnění. Rozhodnutí je podle Hlavatého pravomocné, práce by měly být dokončeny do 18 měsíců.

Oprava úseku ale bude mít vliv na provoz v daném úseku. „Co se týče provozu, bude to mít vliv. V celém úseku ale můžeme provoz převést na jednu polovinu. Provoz by tak neměl být úplně zastaven,“ řekl. Dodal, že pro ŘSD je dnešní rozhodnutí důležité. Hlavně s ohledem na další spory, které se stavebními firmami kvůli zvlněné ostravské dálnici vede. „Na základě tohoto rozhodnutí můžeme očekávat podobný vývoj i u dalších sporů,“ řekl.

ŘSD podle Hlavatého vedlo s firmami 13 sporů. Tři ještě neskončily, v ostatních bylo podle Hlavatého vždy rozhodnuto ve prospěch ŘSD. To bude v budoucnu vymáhat po zhotovitelích dálnice i náhradu škody ve výši investic vynaložených do dosavadních provizorních oprav dálnice. Půjde o další desítky milionů korun. Celkem už ŘSD podle Hlavatého ve sporech vysoudilo 400 milionů korun.

Úsek dálnice, o kterém soud dnes rozhodl, je dlouhý šest kilometrů. Vady se projevily asi na 20 procentech této délky. Další tři zvlněné úseky od Antošovic až po Rudnou v Ostravě jsou dlouhé 13 kilometrů. Vady tam jsou podle Hlavatého mnohem rozsáhlejší.

Kvůli vadám dálnice, především zvlnění vozovky, se ŘSD už léta pře se stavební společností Eurovia. Podle ŘSD byly vady důsledkem použití nevhodných násypových materiálů. Eurovia to odmítá a uvádí, že na stavbu použila pouze materiál, který si objednalo ŘSD.

V roce 2014 se také objevily trhliny na mostech na přivaděči k D1 (dříve D47) v Ostravě-Přívoze. Podle Eurovie se ŘSD o mosty nedostatečně staralo a při jejich výstavbě požadovalo použití nevhodného materiálu, takzvaného studeného odvalu. ŘSD zase tvrdí, že stavební společnosti nedodržely požadovanou technologii výstavby. Spor o most je součástí jiného úseku.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zesp

Je to jen divadlo a komedie – jeden den jsou záběry tvrdého sporu ze soudní síně, druhý den pak zase vzájemné plácání po ramenou a přípitky při zadávání další stavby za miliardy. Takže ono jim tu sanaci ŘSD stejně zaplatí, ale jinou formou a v jiných stavbách. Viník (ať je to kdokoliv) o své nepřijde, daňový poplatník zapláče. Jak je možné, že jim ŘSD zadává další zakázky, když je takovýto spor nevyřešen?

Gwann

a zase cechacek….vše je nahovno…

zesp

Vám to připadne správné? Mě tedy ne. A za tím si stojím…

Greta

Protože investor nesmí diskriminovat uchazeče za ti, že se domáhá svého práva na spravedlivý soudní proces,což je logické.plati presumpce neviny a pokud není spor rozhodnut,nelze diskriminovat firmy za to, že se ho uctastni. Vám by přišlo normální,ze by ŘSD na někoho podalo žalobu a následně ho vyřadilo že všech tendru jen proto,ze se soudí se s ŘSD?

zesp

On ten stát holt funguje trochu jinak. Když v soukromém sektoru něco zdupu zákazníkovi a ještě se s ním soudím, v životě už od něho zakázku neuvidím. Tady to holt evidentně nevadí.

hobluj

tovíže, řídit stát jako firmu 😉
jeden už to léta dělá a nese mu to ještě víc 😀

zesp

Je to jen komedie a divadlo – jeden den jsou v TV záběry tvrdého sporu ze soudní síně, druhý den pak zase vzájemné plácání po ramenou a přípitky při zadávání další stavby za miliardy. Takže ono jim tu sanaci ŘSD stejně zaplatí, akorát jinou formou a v jiných stavbách. Tak jako vždy – ruka ruku myje, viník (ať už je to kdokoliv) o své nepřijde, daňový poplatník pláče…

Tomáš

Tak především selhal stavební dozor. Jedna věc jsou pomleté odvaly, druhá kusy dřeva, cihly, hajzlmísy a další nalezené „podkladové materiály“. Dálnice přes Ostravu se začala stavět pět let po povodních, lidi ze zatopených oblastí se ještě nestačili zbavit odpadů po rekonstrukcích či ze zdevastovaných zahrad. A celá Ostrava tenkrát věděla, že jedna tatra štěrku na zahradu stojí 1500 Kč a jednu tatru stavebního odpadu odvezou za 500 Kč. A náspy jsou velké, tam se to ztratí jako nic.
No, což o to, ztratilo. Až na to, že správné zhutnění mletého odvalu je asi jednodušší, než zhutnění větví a hajzlmís…

medvěd

Tak proč ŘSD to převzalo ? Pokud změnili při stavbě parametry je to jejich průser. Ať se soudí, ale ne za statní prachy !

Gwann

arbitraz rozhodla. ve slušné zemi to znamená, že je rozhodnuto a rozhodnuti se bude respektovat.

Milan

V projektové dokumentaci mněla byt použita halda ze šachty z Heřmanic. Pak se to změnilo a ŘDS rozhodlo že se použije odval z Hrabové a tím se současně vyřeší i ekologická zátěž a tak se postavil v Hrabové mlýn a mlel se veškerý materiál /bordel / šamotové vyzdívky z peci ,železo , struska / a jiné co se tam na haldě objevilo .Přitom v minulosti byl použit tento materiál na jiných stavbách a byly s tím problémy , bylo známo od 60 let minulého století že je to nevhodné do podkladních vrstev . Samozřejmě nejvíc byl zajímavý rozdíl v ceně… Číst vice »

Astroid

Dělali jsme tam před lety vrty,aby se zjistilo co je v náspu:
Šamot z pecí,struska+železo,odval z dolu,dřevo,bota a kaly…..prostě hnus…..

Chronosphere

No jo,ale ŘSD požadovalo na náspy materiál ze studených odvalů (hald),který všechny tyto věci může,ale nemusí obsahovat. Odůvodněno ekologickou likvidací odvalů.Že není haldovina jako haldovina nikdo buď nevěděl,nebo věděl až moc dobře. Rozdíl je totiž hlavně v ceně. Vrahem není zahradník.

Broncos

Jen další divadlo pro obyčejné lidi. Tyhle 3 firmy jsou neustále viděny na všech komunikacích po republice, kde dostávají další a další zakázky. Pokud jim ŘSD dodalo špatný materiál do podkladu, měly tyto odborné firmy na to upozornit. Jestli se dohadují, jestli to je, nebo není pravda, tak přece existují stavební deníky a všechny zakrývané vrstvy kontroluje snad nějaký dozor. Nechápu, jak jsme po tomhle tsunami museli jezdit 9 let a ještě min. několik let budeme. Tímto rozhodnutím ještě zdaleka vše neskončilo! Zapínám stopky na těch 18 měsíců:-)

Miroslav Zikmund

Z čeho dovozujete, že ŘSD dodalo špatný materiál ? Nedává smysl, aby si ŘSD něco koupilo a pak to prodalo zhotoviteli, který to – co zaplatil (???) ŘSD bude ŘSD účtovat – nebo se provede započtení pohledávky ?

Broncos

Vždyť se to píše v tom článku přece.
Kvůli vadám dálnice, především zvlnění vozovky, se ŘSD už léta pře se stavební společností Eurovia. Podle ŘSD byly vady důsledkem použití nevhodných násypových materiálů. Eurovia to odmítá a uvádí, že na stavbu použila pouze materiál, který si objednalo ŘSD.

Jan Sova

A nebude náhodou jádrem sporu to, že ŘSD bude tvrdit, že si takový materiál neobjednali ?

Broncos

Panebože, vždyť je to úplně jedno! Kdyby taková houpačka byla na Pražském okruhu, tak je do měsíce opravena na náklady toho slavného sdružení. Stát vytáhl z podprdy strašně velké cecky a kojí z nich takové firmy, jako je Eurovia a další, furt dokola! Tahle firma už dávno neměla existovat! 9 let stát řeší fušeřinu, kde to jsme!

Gwann

u soudu jsme byly, vy chytrej

Gwann

proti rozhodnutí arbitraze je možná žaloba na zrušení rozhodčího nálezu jen pokud byla porušena pravidla rozhodčího řízení. ne proti meritu sporu.

pokud neopravi, hrozí jim exekuce v podobě pokuty, dokud nebude opraveno

Zdenek

Hlavně že všichni politici mají plnou hubu o tom jaký jsme právní stát.At žije právní stát kde vládnou tucna konta,stydím se že jsem Čechem.

buggs

No probíhal soud a někdo vyhrál,co se vám na tom nezdá?Nebo jste akcionář Eurovie?

Gwann

bylo to u arbitraze. stát to vyhrál. vše je správně. sice to mohlo být rychlejší, ale budiž.

mimochodem, ta eurovia se do toho dostala akvizi ODS, té stejně firmy co shodila most ve studence před vlak

Jiri

Bohuzel si tahle firma vesele dal stavi statni zakazky. Mosty padaji, lide umiraji, dalnice se vlni, ale stat dale proplaci faktury tomuhle bordelu…

Jiří Kocurek

Spíš to, že si od nich objednává další práci. Jak je jednou smlouva o dílo podepsaná, tak platí.

Jakub

Dodání nekvalitního produktu není důvodem pro vyloučení firmy ze soutěže. ŘSD si nemůže říct, že s touto firmou má špatné zkušenosti, že ji už nechce. Je to sice z pohledu soukromého sektoru absurdní, ale stát má jiná pravidla.

Gwann

další kdo by lyncoval.

pokud jste tak radikální, jdete demonstrovat před hrad proti mynarovi a spol nebo před strakovku kvůli andrejovi

Mirek

Vždy když vidím ceduli “ I zde staví Eurovia“ , politují ty ,co po tom budou jezdit.☹️

Olda

Já sebe taky… 🙁 . Když jsem to jel poprvé tak jsem to fakt propružil nadoraz, opravdu na první pohled se mi ta omezená rychlost zdála, jako trochu buzerující. Tentokrát opravdu nebyla. Toto je asi reklama snů… Ale, říká se, že negativní reklama je násobně efektivnější než ta klasická: „Mám nejlepší krumpáče, kupte si je…“.

Mirek

Jednou jsem tam zažil divočáka z Polska, na střeše rakev, po prvním dopadu viděl rakev před sebou, a dále jel už hezký 60. To nemají asi ani v Polsku.

Koro

To je vsude. V Horovicich dali novy povrch na nejfrekventovanejsi silnici, za 3 mesice se uprostred propadla a vsechny kanaly taky… a ubehl rok, daly se na to kuzely a tim to haslo.

roman

nejspíš špatné zhutnění podkladu

Ten_z_Bíliny

Spíš voda

roman

muže být ale většinou to je odfláknuté hutnění

Broncos

To zhutnění musí taky někdo změřit, takže v tom jede i laboratoř, a ta byla určitě nezávislá

Jiří Kocurek

Nestavěli tam novou kanalizaci? To by napovídalo, že někdo se vykašlal na hutnění zásypu výkopu – ušetříme (nebudem se s tím —at). A vozovku už pak dělal někdo jiný. Že je metr pod terénem nezhutněno neměli jak zjistit, nahoře to bylo pevné dost.

Ondřej

Co penetrační jehla?

Jirka B.

Jsem rad, ze se soudy uz pomalu budou blizit ke konci. Je mi jedno, kdo to opravi, ale hlavne, at se uz zacne, protoze jezdit se po tom neda ….

thegrid

Smutný že ty soudy tak trvají.

Miroslav Zikmund

Nejdříve se musí reklamovat v rámci záruky, pak se opravuje, následně se závada objeví znovu nebo na jíním úseku a kolečko se opakuje … následně začne zhotovitel odmítat reklamace … tak se jde k „soudu“. Teen se obvykle nespokojí s „posudky“ soupeřů a vyžádá si vlastní expertízy – Výzkumné ústavy, Ústavy soudního inženýrství … to nějakou dobu trvá …

Gwann

ale podstatné je že to má i konec