Zvlněná střecha, tekoucí převodovka, změny software. ČD mají převzít 33 RegioFoxů v květnu
RegioFoxy přinesou od května zásadní modernizaci provozu na řadě tratí.
České dráhy mají převzít během května 33 nových jednotek řady 847 RegioFox. Jejich dodávka nabrala více než roční zpoždění a zatím běží jen zkušební provoz čtyř jednotek. Polský výrobce podle svého vyjádření finišuje s odstraňováním některých problémů a schvalováním.
O předání v květnu informoval v podcastu Cesty Zdopravy.cz místopředseda představenstva Českých drah. Květen potvrdil i zástupce výrobce Miroslav Kupec. „Bude to v květnu, jednotky jsou vyrobené a připravené,“ řekl Kupec. Pro řadu tratí to bude znamenat zásadní změnu v provozu a konec zejména jednotek 814 a motorových vozů 843.
Podcast: Máme vytipovaných několik míst, kde budeme depa zavírat, říká Michal Kraus z ČD
Podle smlouvy mělo být všech 33 jednotek z první objednávky hotových do konce loňského roku, k zahájení dodávek mělo dojít už loni v dubnu. To se ale nestalo. Ve zkušebním provozu jezdí čtyři jednotky, z toho tři jsou v rakovnickém depu, jedna v havlíčkobrodském.
Neplánovaně do Českých Velenic
Prvních 33 jednotek míří do provozu ve Středočeském, Jihočeském, Plzeňském, Pardubickém a Královéhradeckém kraji a na Vysočině. Podle člena představenstva Jiřího Ješety platí již dříve oznámené nasazení do jednotlivých krajů (viz mapa pro první objednávky). „Může se drobně lišit přesné nasazení na konkrétní tratě. Například v Jihočeském kraji kvůli nedokončenému mostu v Červené budou zatím jezdit mezi Veselím a Českými Velenicemi,“ uvedl Ješeta. Přesný rozpis dodávek jednotek do dep dopravce s výrobcem dohodne na konci dubna. Dopravce aktuálně školí na nové jednotky strojvedoucí v Rakovníku a Havlíčkově Brodě, v polovině dubna začne školit v Táboře, následně začne školení v Plzni a Hradci Králové.
Zkušební provoz odhalil řadu problémů, například hned první dny si cestující stěžovali na hluk. „Těch problémů je celá řada,“ řekl Kraus. Podle něj například při výrobě prvních jednotek nastaly problémy s rovností střech. „Při provozu se ukázala řada chyb, například tekla převodovka. Pesa chyby postupně odstraňuje,“ dodal Kraus. Velkým problémem je podle něj častá aktualizace řídicího software, která ale neodpovídá informacím v uživatelské příručce. „Dodavatel nás ujistil, že v polovině května budeme přebírat,“ upřesnil Kraus.
Jednotky řady 847 budou jedním ze základů velké proměny provozu na českých regionálních tratích, České dráhy jich objednaly zatím 106. Rámcová smlouva umožňuje objednat až 160 jednotek.
Nové jednotky mají 115 míst k sezení bezbariérový přístup, topení, klimatizaci, zásuvky nebo USB konektory na dobíjení drobné elektroniky, wi-fi, vakuové WC s přebalovacím pultem, vnitřní i vnější LED osvětlení, moderní audiovizuální informační systém s LCD monitory, kamerový systém, komunikační systém GSM-R. Součástí je i výbava evropským zabezpečovačem ETCS.