ZSSK vyjely poprvé s vectrony, budou jezdit i k nám. Máme je levnější, než České dráhy, tvrdí.
Slovenský státní dopravce ZSSK vyjel dnes poprvé s novými lokomotivami Siemens Vectron. Celkem zařadí do flotily deset strojů. První vlak
Slovenský státní dopravce ZSSK vyjel dnes poprvé s novými lokomotivami Siemens Vectron. Celkem zařadí do flotily deset strojů. První vlak v pravidelném provozu vyjel s vlakem PSS Lišiak z Bratislavy v neděli ráno.
Lokomotivy ZSSK pronajímá společnos S Rail Lease, která vznikla krátce před soutěží a patří pod skupinu Erste. Transakce na nové lokomotivy se dostala až na půdu parlamentu, kde ji kritizovala opozice. ZSSK následně přišla s prohlášením, že si pronajímá stroje levněji, než České dráhy.
ZSSK argumentují tím, že desetiletá smlouva na vectrony pro České dráhy stojí v přepočtu 60 milionů euro, zatímco slovenskoho dopravce 59 milionů euro. Navíc podle vyjádření ZSSK jsou i rozdílné podmínky smlouvy, ČD jsou podle ní více limitované počtem kilometrů na den. ZSSK rovněž argumentovala poslancům opozice, že leasing je výhodnější, než koupě kvůli vysokým cenám za servis. Až polovinu nákladů podle propočtu ZSSK mohou tvořit právě náklady na údržbu. Jako výhodu uvádí ZSSK i fakt, že pokud by lokomotiva byla více jak 25 dní mimo provoz, nemusí platit nájem.
ZSSK pořizuje nové flotily kvůli zastaralému vozovému parku. Navíc chce využít i zrychlení hlavní trati z Bratislavy do Žiliny. „Díky novým lokomotivám budou rychlíky v Žilině o 15 minut dříve,“ řekl mluvčí firmy Tomáš Kováč. Kromě trasy do Žiliny se mají objevit i na vlacích do Prahy. ZSSK počítá s tím,že do čtyř let má být dvousetkilometrová rychlost na trase do Prahy, půjde ale jen o slovenský úsek.