ZSSK si musí připlatit za nové vlaky od Škody, cena stoupla o sedminu

Podle dodatku došlo k nepředvídatelnému zdražení materiálu.
Zvýšení ceny je podle dokumentu v souladu s příslušným usměrněním slovenského ministerstva dopravy ohledně promítnutí nepředvídatelného a výrazného zdražení materiálů v souvislosti s koronavirovou nákazou a válkou na Ukrajině.
ZSSK v roce 2021 podepsala se skupinou dodavatelů Škoda Transportation a ŽOS Trnava smlouvu o nákupu devíti elektrických jednotek s opcí na dodávku dalších 11 souprav Panter. Kontrakt předpokládal jednotkovou cenu zhruba 8,47 milionu eur (208 milionů Kč) bez DPH.
Nejnovější dodatek o zvýšení ceny se vztahuje na dodávku prvních tří jednotek v rámci opce, kterou ZSSK uplatila před třemi lety. Cena těchto jednotek dosáhne kolem 9,67 milionu eur (238 milionů Kč) za kus. Jde tak o navýšení o zhruba 14 %.
Zvyšování cen z dřívějších kontraktů v souvislosti s výraznějším zdražováním vstupních materiálů není na Slovensku ojedinělé. Z podobných důvodů zdražily například infrastrukturní zakázky, ale i dodávky vozidel pro městskou hromadnou dopravu (MHD).
ZSSK v červnu informovala, že po dřívějších a plánovaných dodávkách bude mít v příštím roce dohromady 45 vlaků Panter. Dodávky těchto vlaků pro ZSSK začaly v roce 2020 a společnost jejich nákup financuje z evropských fondů a z plánu obnovy. Podle dopravce na Slovensku jezdí dvě verze těchto jednotek, a to tříčlánkové s kapacitou 247 míst k sezení a čtyřčlánkové s 343 místy k sezení. První kontrakt na dodávku elektrických jednotek pro ZSSK získaly Škoda Transportation a slovenská firma ŽOS Trnava v roce 2018.