ZSSK pořídí vagony pro východní kraje, zkombinuje modernizaci s nákupem nových

Vlak ZSSK, ilustrační foto. Pramen: ZSSKVlak ZSSK, ilustrační foto. Pramen: ZSSK

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) se pouští do obnovy vozového parku na východě země. Minulý týden vypsala dvě soutěže na dodávku

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) se pouští do obnovy vozového parku na východě země. Minulý týden vypsala dvě soutěže na dodávku celkem 52 vagonů, z toho má být 17 zcela nových a 35 zrekonstruovaných.

Celkové náklady se odhadují na 65 milionů eur (přes 1,6 miliardy Kč). Nové a modernizované vagony budou určeny pro dva kraje: Košický a Prešovský. Nově pořízené vozy mají v provozu nahradit nejstarší neklimatizované vagony, které jsou na hranici životnosti a podle ZSSK nesplňují standardy cestování v 21. století.

Pořízené vagony budou stavěny či upraveny na rychlost 160 km/h, budou klimatizované, osazené vakuovými toaletami, zásuvkami, internetovým připojením Wi-Fi či kamerovým systémem. „Pokud vše půjde, jak má, první vozy ze soutěže budou na tratích východního Slovenska jezdit v roce 2021,“ uvedl generální ředitel ZSSK Filip Hlubocký. Dodal, že posledních nových vozidel se východ Slovenska dočkal v roce 2015.

Z celkové sumy má jít většina (33 mil. eur, cca 827 mil Kč) na nové vagony, na modernizaci starších půjde 32 milionů eur (cca 805 mil. Kč).

Zrealizované a plánované investice současného managementu ZSSK do vozového parku (cca 384 mil. eur):

25 ks elektrických jednotek
• celkový objem: 160 milionů eur
• předpokládané dodání: 2020–2022
• nasazování: regionální doprava (Žilinský a Trenčianský kraj)

21 ks motorových jednotek
• celkový objem: 77 milionů eur
• předpokládané dodání: 2019–2021 (6 ks DMU již v provozu)
• nasazování: regionální doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčianský kraj)

5 ks elektrických jednotek a 1 lokomotiva
• celkový objem: 38,8 milionu eur
• předpokládané dodání: 2021–2022
• nasazování: regionální doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnice)

35 ks nových osobních vozů série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks)
• celkový objem: 66,8 milionu eur
• předpokládané dodání: 2018–2021 (22 ks nových vozů je již v provozu)
• nasazování: dálková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

51 ks modernizovaných osobních vozů série BMZ
• celkový objem: 37,8 milionu eur
• předpokládané dodání: 2018–2021 (24 ks modernizovaných vozů je již v provozu)
• nasazování: dálková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

37 ks renovovaných dálkových vozů série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks)
• celkový objem: 3,9 milionu eur
• předpokládané dodání: 2016–2020 (35 ks renovovaných vozů je již v provozu)
• nasazování: dálková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

Pramen: ZSSK

Tagy slovensko vagony ZSSK
27 komentářů