Dopravci Železnice

ZSSK pořídí vagony pro východní kraje, zkombinuje modernizaci s nákupem nových

Vlak ZSSK, ilustrační foto. Pramen: ZSSK
Vlak ZSSK, ilustrační foto. Pramen: ZSSK

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) se pouští do obnovy vozového parku na východě země. Minulý týden vypsala dvě soutěže na dodávku celkem 52 vagonů, z toho má být 17 zcela nových a 35 zrekonstruovaných.

Celkové náklady se odhadují na 65 milionů eur (přes 1,6 miliardy Kč). Nové a modernizované vagony budou určeny pro dva kraje: Košický a Prešovský. Nově pořízené vozy mají v provozu nahradit nejstarší neklimatizované vagony, které jsou na hranici životnosti a podle ZSSK nesplňují standardy cestování v 21. století.

Pořízené vagony budou stavěny či upraveny na rychlost 160 km/h, budou klimatizované, osazené vakuovými toaletami, zásuvkami, internetovým připojením Wi-Fi či kamerovým systémem. „Pokud vše půjde, jak má, první vozy ze soutěže budou na tratích východního Slovenska jezdit v roce 2021,“ uvedl generální ředitel ZSSK Filip Hlubocký. Dodal, že posledních nových vozidel se východ Slovenska dočkal v roce 2015.

Z celkové sumy má jít většina (33 mil. eur, cca 827 mil Kč) na nové vagony, na modernizaci starších půjde 32 milionů eur (cca 805 mil. Kč).

Zrealizované a plánované investice současného managementu ZSSK do vozového parku (cca 384 mil. eur):

25 ks elektrických jednotek
• celkový objem: 160 milionů eur
• předpokládané dodání: 2020–2022
• nasazování: regionální doprava (Žilinský a Trenčianský kraj)

21 ks motorových jednotek
• celkový objem: 77 milionů eur
• předpokládané dodání: 2019–2021 (6 ks DMU již v provozu)
• nasazování: regionální doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčianský kraj)

5 ks elektrických jednotek a 1 lokomotiva
• celkový objem: 38,8 milionu eur
• předpokládané dodání: 2021–2022
• nasazování: regionální doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnice)

35 ks nových osobních vozů série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks)
• celkový objem: 66,8 milionu eur
• předpokládané dodání: 2018–2021 (22 ks nových vozů je již v provozu)
• nasazování: dálková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

51 ks modernizovaných osobních vozů série BMZ
• celkový objem: 37,8 milionu eur
• předpokládané dodání: 2018–2021 (24 ks modernizovaných vozů je již v provozu)
• nasazování: dálková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

37 ks renovovaných dálkových vozů série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks)
• celkový objem: 3,9 milionu eur
• předpokládané dodání: 2016–2020 (35 ks renovovaných vozů je již v provozu)
• nasazování: dálková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

Pramen: ZSSK

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan

PS: A všechno to určitě bude financované z eurofondů a koupené na státního dopravce.. Stejně jako v Polsku. A beztak jinde. Že, milí soukromí..

Miki

A ceske drahy budou jezdit se staryma Beckama😄😄😄

Miki

Jo jeste jsem zapomel dodat a se svymi krasnymi a modernimi bistrovozy. Vetsi hnus sem nikde nevidel!!!!

MMM

Jakýkoli vagón ČD je pořád luxus oproti většině vagónů ZSSK

Pitrys

Nejsem si jistý jestli je to jak říkáš…

jan

Tak bohužel, když někdo štěkal..

Cyklista

„Z celkové sumy má jít většina (33 mil. eur, cca 827 mil Kč) na nové vagony, na modernizaci starších půjde 32 milionů eur (cca 805 mil. Kč).“
Omlouvám se, ale 33 mil a 32 mil jsou skoro podobné částky a nemyslím si, že je třeba hovořit o většině. Chápal bych, kdyby šlo o 33 mil a 3,2 mil, ale takto mne to pouze nutí se neustále nad těmi čísly zamýšlet, zda nejde o předvolební projev, a říkat si proč autor nenapsal „Z celkové sumy téměř polovina půjde na modernizaci a zbytek na nové vagony“

Ondřej

Souhlas, matemiaticky je většina sice správně, ale sémanticky je vaše formulace přesnější

Kubrt

Ta objednávka, o které je článek, je nějak ukrytá v tom souhrnu na konci článku, nebo je to nad rámec, nebo došlo ke změně plánu? Moc tomu nerozumím.

pozorovatel

A vy tam snad někde vidíte určení pro Košický a Prešovský kraj?

Kubrt

Nevidím; buď je chyba v chybějící informaci „nad rámec“, nebo je chyba/změna v rozpisu.

30T

vychádza mi to tak že nad rámec

Romino

Je to info nad ramec. ZSSK ten sumár dáva do každej tlačovej správy, aby sa vedelo, čo všetko sa zrealizovalo, keďže sa blížia voľby.. Tá modernizácia 35 ks sa týka posledných vozňov Bdt zo Studenky z rokov 1986-87 ktoré ešte ostali. Všetky ostatné Bdt novších sérii už modernizáciou prešli, len škoda, že ppodvozky ostali na 120. V ČR sa zvýšila rýchlosť na 160 pri modernizácií vozňov Bdt a dnes jazdia v EC Metropolitan 160tkou v pohode. Tak aj ZSSK si povedala ze tých posledných 35ks zvýši na 160 aj keď na východe tu rýchlosť využije len ťažko….

Hen ten oný

Někde na netu jsem nedávno viděl mapky krajů s tratěmi označenými barevně podle dopravců. Nemohu to již nabajít. Naznáte někdo tento link? ď

-TR-

Pro Slovensko taková mapka nemá význam, všude kromě trasy Bratislava – Komárno jezdí ŽSSK. Jinak je to OT.

Hen ten oný

Českých krajů.

-TR-

No tak to je právě OT, protože to nesouvisí s tématem článku.

David

Hen ten: tak si to vygoogli a neobtěžuj s tím tady.

sledovatel webu

Hen ten oný: Možná jste měl na mysli mapku u tohoto rozsáhlého příspěvku na portálu „VLAKY.NET“:
https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/7504-Prehledne-Tarifni-zmeny-na-ceske-zeleznici/
(mapku lze „vypreparovat“ i samostatně: https://www.vlaky.net/upload/images/reports/007504/mapa_dopravci_big.jpg )
– ale v textu o tarifních opatřeních jsou tam nepřesnosti = nezkoumal jsem to detailně vše, ale minimálně platí, že na pražských „městských linkách“ S49 a S34 uznávají dopravci i jízdenky dle tarifu ČD (protože si to přál ROPID, aby cestujícím zbytečně nekomplikoval a nezdražoval cestování).

Hen ten oný

Byla to jiná mapka. Kde funguje víc dopravců na jedné trati, jsou označeny každý jinak barevou čárou (vedle sebe) a vlevo dole byla legenda který dopravce je jaká barva.

sledovatel webu

No, pak mě napadá ještě tohle, co publikoval Ústecký kraj pro svoji DÚK (a co tak trochu odpovídá vašemu popisu):
https://www.kr-ustecky.cz/assets/File.ashx?id_org=450018&id_dokumenty=1738455
– je to sice jen pro ten jeden kraj, ale v žádném jiném (kromě snad ještě Prahy a PIDu) v regionální dopravě v praxi snad zatím ani víc než dva různí dopravci nejezdí, takže tam by taková mapa zatím ani nezbytně potřebná nebyla.

Hen ten oný

Ani to není ono.

Jirka
Hen ten oný

Tak teď už ano. ď

Hen ten oný

A naposled užitečné informace (s mapkami).
https://m.cd.cz/typy-jizdenek/vnitrostatni-jizdenky/-25903/

Georg

technicka: co to ma spolecneho s novymi vozidly zssk pro vychodni slovensko?
nechcete si platnost rezijky resit nekde jinde, treba na foru na http://www.osz.cz?