Zpoždění 7 let, téměř třikrát vyšší náklady. Nové nádraží ve Stuttgartu má otevřít příští rok

Podoba nového nádraží Stuttgart 21. Foto: Deutsche BahnPodoba nového nádraží Stuttgart 21. Foto: Deutsche Bahn

Otevření nového nádraží výrazně zkrátí jízdní doby.

Deutsche Bahn od prosince příštího roku zprovozní nové průjezdné podzemní nádraží ve Stuttgartu. Státní společnost oznámila termín v těchto dnech, jde již o několikátý posun. Jde o jednu z největších investic do železniční infrastruktury v zemi.

Nová stanice se stává i ukázkou toho, jak některé infrastrukturní projekty dokážou nabrat zpoždění. Původně mělo být hotovo v roce 2019. Výrazně stouply i náklady: z plánovaných 4,5 miliardy eur na 11,3 miliardy eur. Zpoždění vysvětluje DB například změnou předpisů či žalobami odpůrců stavby.

Pro cestující bude největší změnou konec hlavového nádraží ve Stuttgartu a vybudování podzemní průjezdné stanice. Velká přestavba stuttgartského železničního uzlu se týká i 57 km tratí v dalších koridorech. Terén města je velmi členitý a rozkládá se ve více údolích sevřených mezi kopci.
Součástí jsou čtyři nové stanice, 56 kilometrů tunelových tubusů, 11 tunelů, 42 mostů a přibližně 100 kilometrů nových železničních tratí, které budou umožňovat rychlost až 250 km/h.

V prosinci 2026 ještě do podzemní stanice nebudou zajíždět všechny vlaky. Půjde o kompletní dálkovou dopravu a polovinu regionálních spojů. Zprovoznění má výrazně zkrátit jízdní doby. Například ze Stuttgartu do Ulmu zhruba o 20 minut.

Podoba nového nádraží Stuttgart 21. Foto: Deutsche BahnPodoba nového nádraží Stuttgart 21. Foto: Deutsche BahnPodoba nového nádraží Stuttgart 21. Foto: Deutsche BahnVizualizace stanice Stuttgart. Foto: DBVýstavbu tunelu Wartberg v rámci projektu Stuttgart 21. Foto: Bemo, skupina Metrostav
Tagy Deutsche Bahn Německo Stuttgart Stuttgart 21
24 komentářů