Autobusy Dopravci Železnice

Změní česká Arriva vlastníka? DB mluví o vstupu na burzu, spekuluje se o prodeji

Nové autobusy Arrivy pro Přerov. Autor: Arriva Morava
Nové autobusy Arrivy pro Přerov. Autor: Arriva Morava

Největší tuzemský autobusový dopravce, společnost Arriva,  může změnit majitele. O další budoucnosti dceřiné firmy Deutsche Bahn se v poslední dnech začalo velmi spekulovat v německých médiích.

Vedení DB připustilo, že zvažuje prodej části akcií Arrivy na burze, současně ale některá německá média mluví o prodeji  Arrivy včetně české větvě jinému majiteli.

Podle Financial Times šéf DB Richard Lutz minulý týden na setkání s novináři uvedl, že DB oprašují plány na umístění části akcií Arrivy nebo nákladní divize DB Schenker na burzu. Důvodem je především snaha snížit zadluženost DB. Celkový objem závazků už stoupl na 20 miliard eur.

Arrivu koupila Deutsche Bahn v roce 2010. V Česku je Arriva největším provozovatelem autobusů v závazku veřejné služby, současně firma vstoupila i na železnici.

Podle německého listu WirtschaftsWoche (WW) je ale ve hře i kompletní prodej Arrivy za cenu 3,5 – 4 miliardy eur. WW se přitom odvolává na své zdroje z oboru.

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Železničář v důchodu.
    Arriva není jen gumokolní autobusovka. Ona Arriva je i železniční.
    U nás sice na kolejích paběrkuje, ovšem v Holandsku je to naprosto regulérní, úspěšný, veřejný dopravce (bus i vlak). Provozují tam vlaky Stadler Gtw a Flirt. Jezdí jak v dieselové trakci, tak i elektrické. Nedávno vysoutěžily nový kontrakt na severu Holandska s přesahem do Německa. Objednáno mají několik nových Flirtů a novou generaci Gtw, nazývanou Wink (Víceméně kombinace možností elektřina, diesel, baterky).
    A s ohledem na cenu, za kterou je uvažován prodej Arrivy ze strany DB, tak si troufám tvrdit, že za danou cenu to bude Arriva jako celek. Tedy nikoliv jen její Česká divize, která je zejména autobusová. Ta zcela jistě nemá takovou cenu.

  • „Vedení DB připustilo, že zvažuje prodej části akcií Arrivy na burze“…

    Když se v Česku jenom někdo zmíní o tom, že by snad uvažoval o ekonomicky potenciálně vhodné možnosti obchodovat část akcií dcery českého státního dopravce na burze, vznikne z toho politické zemětřesení.

    • A on snad má český státní železniční dopravce nějakou „dceru“ zajišťující autobusovou silniční dopravu?

      • Duchodce:
        Cesky narodni dopravce ma dceru zajistujici nakladni dopravu – to by „zeleznicar“ mel vedet … jmenuje se CD Cargo a kazdorocne zachranuje svoji ziskovosti celou výsledovku skupiny České Drahy. Jakykoliv odprodej této ziskove dcery by poslal celkove hospodareni skupiny CD v pristich letech do kytek (do cervenych cisel)

        • Navíc pokud DB verejne oznámilo ze chce prodat svoje aktiva – tj. to(divizi/dceru) co mu vydelava – tak uz jsou na tom DB za celou skupinu vazne velmi spatne…. protože když chteji prodat aktiva aby umorili splátky soucasnych dluhu ve splatnosti, je to důkazem toho ze jim hospodareni cele skupiny (výsledovka) = DB, DB Schenker, DB Ariva aj. celkove nepokryva celkove naklady… To je hodne zdvizenej varovnej prst..

          • DB neoznámilo, že chce prodat svoje aktiva. Vedení DB PŘIPUSTILO, že zvažuje prodej části akcií…

            U nás ovšem jen zmínka o tom, že by se o něčem takovém snad mohlo přemýšlet, způsobí něco srovnatelného s velezradou či svatokrádeží.

            • Ach jo… Tak jeste jednou – prodej cehokoliv co mne vydelava penize = aktiv – je dukazem o tom ze jsem na tom hospodarsky blbe…
              To co mi nevydelava (taha mo to penize z kapsy) a ja to musim sanovat (podporovat/dotovat/dosypavat) z jinych zdroju jsou pasiva… toho je potreba se zbavit..

              • … a to aktivum (ziskova firma) je vuci trhu vyjadreno ve 100% akcii – pokud X% akcii prodam do cizich rukou, tak kazdy rok soucasneho vlastnika (stat) pripravim o tu % cast zisku… Takze z dlouhodobeho pohledu je lepsi mit kratkodobe vyssi naklady na obsluhovani bankovnich uroku nez to nekomu prodat na burze.. a stat ma konat s peci radneho hospodare…

        • Pokud vím, nikdy se nemluvilo o „odprodeji“ ČD Cargo, ale vždycky jen o tom, že by ČD Cargo vydalo NOVÉ akcie, ty prodalo na burze a tak získalo kapitál pro další rozvoj. Je to standardní cesta, která může být výhodnější než bankovní financování…a ČD Cargu (i ČD) by jen prospěla větší veřejná kontrola.

Newsletter

Partneři