Zlínský kraj řeší soutěže na železniční dopravce, ukázal plány na tratě s BEMU. Stačí mu třicetiletá vozidla
Jednotka Stadler GTW společnosti Arriva vlaky u Uherského Hradiště. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Kraj optimisticky očekává, že v roce 2029 bude možné dojet elektrickým vlakem až do Vizovic.
A z Vizovic do Valašské Polanky nikdy…
Ta díra je i zde https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194 až bijící do očí.
Uzasna mapa pripomela mi https://www.metroweb.cz/metro/metro-rozvoj31.gif
A proto linka 120 je tak vytížená. Aby ne, když je to kapacita na vlak.
Dobrý den, jedná se o sen. Už dnes je jasné, že modernizace zlínky vzala za své. Určitě časem a také rozsahem. Co bylo plánováno , už teď neplatí.
Jedná se o tržní konzultaci. Vše se může změnit.
Zajímavé je, že v zadání požadují (B)EMU na AC i DC, ač to v praxi podle všeho nebudou potřebovat.
Lideč-ValMez by do té doby měl být 25 kV a zůstává jen ten kousek Přerov-Olomouc, ale to je jednak jen vzdálená opce, a jednak by se určitě něco vymyslelo s Olomouckým krajem.
Myslíte, že zrovna Zlínský kraj nemá s termíny, které SŽ slibuje, špatnou zkušenost?
Mno, dobrá otázka. Už Baťa měl s dráhou třenici a tak raději vozil uhlí lodí, postavil si plavební kanál. Mezi tím Zlín přejmenovali dvakrát a vedle v Otrokovicích už jsou zase k vidění lokomotivy ÖBB.
V Olomouci je hlavně taky depo. Samozřejmě nemusí vyhrát ČD, ale I ostatní dopravci nějaké potřebují.
A nestačilo by v tom depu postavit 25 kV nabíjecí bod? Pak je to samozřejmě pokročilejší úloha o pořizovacích a provozních nákladech na straně dopravce a infrastruktury.
Myslim si že mnohem větší problém bude najít ojetou Bemu jednotku pouze na 25kv, kolik jich v Evropě je?
Tak BEMU (jakoukoliv) asi ojetou neseženou, tak jsem to ani nemyslel. Ale ty EMU budou muset být samozřejmě aspoň zpočátku i na 3 kV.
Do Olomouce může jezdit na baterky
Valmez bude AC později. A to z důvodu posunu modernizace. Dokonce i Karlovka by mohla být DC. Ale v případě protažení Valašské expresu co by se vzhledem k mé srpnové smůle hodilo by to žádný význam nemělo, protože příští přepínání rozpůlí Moravu od Říkovic, respektive Grygova až před Hranice, takže by tam banán nedojel. Od Polanky do Hranic se AC odkládá, pravděpodobně kvůli možnosti vypravit Elefanta.
K odkládání přepnutí žádný reálný důvod není. A Banány už nejezdí.
Budou ale potřebovat jediného správného výrobce z Plzně:-)
Zadrátování Zlína a okolí do roku 2029 a zvlášť pokračování do Lípy zavání čirým optimismem. Na kraji mají prostě růžové brýlky… Jinak bych spíš zadrátoval Karlovice, než Rožnov, co se týká koncových lokálek.
Překvapuje mě, ze chtějí zrušit obsluhu všech zastávek na trati 330 mezi Starým Městem a Přerovem (Horní Moštěnice, Břest, Záhlinice, Napajedla Spytihněv, Hustěnovice,) všude zrušená obsluha vlaky. To je myšleno vážně?
Není to v jiném provozním souboru?
Určitě je, tuto linku platí společně Jihomoravský, Zlínský a Olomoucký kraj.
Ne
Žádné jiné provozní soubory než tyto dva Zlínský kraj nemá.
Není to náhodou objednávka Olomouckého kraje, Zlínským jen kofinancovaná?
Není, stávající Os budou dle návrhu končit ve Staré Městě a dále už jen Sp.
Tak to je hodně velký krok vzdad. Inu budeme muset ty lidi odnaučit jezdit vlakem
Co na to dotčené obce?
S9 jezdí pod licencí JM kraje.
Mělo by se jezdit s intervalem 120 minut. Nevím ale co třeba bude obsluhovat ty domky u Napajedel, pokud by se to zrušilo celé.
Nevím co je S9, ale jestli Os Břeclav-Přerov, tak ty objednava Zlínský kraj, je to na všech Panterech napsaný ale lehko to poznáte podle barvy.
Ano, S9 je označení osobáků Přerov – SMUH (- Přerov) ve schématu IDS JMK.
V systému SŽDC pro tratě (tzv. „CZPTT“) má každý odjezd vlaku označení, pod kterou linku spadá, a u S linek je to i s krajem. V programu, který mi to převádí do jiného formátu, padají vlaky s označením „S9“, s krajem „JM-S9“. Může se to samozřejmě změnit v novém výběrku.
To jak si to SŽ značí evidentně nemá nic společného s tím do to objednava
Chybí tam toho víc, např. Hranice-ValMez (je tam ale Púchov)
Zato když se dívám na jízdí doby (odjezd-odjezd), tak Přerov-Otrokovice za 24 minut, přičemž R13 má dnes jízdní dobu 20 minut a Os 29 minut (s možností že pojede syslograf – max 120 km/h).
Bral bych to jako velice orientační.
Hranice – Valmez je objednávka Olomouckého kraje.
Vozy 844 ČD věkovému limitu vyhovují, Linty a GTW provozované snes Arrivou už nikoliv.
Ano vyhovují jen jednotky vyrobené od 12/2009 a novější.
Tam je otázka 30 let od začátku smlouvy nebo ke dni ukončení smlouvy.
Není to otázka, je to dané 🙂
„V každý den platnosti plnění uzavřeného kontraktu musí být splněna podmínka, že stáří
každého vozidla je maximálně 30 let od roku výroby.“
Otázkou je, jestli bude dostatek vyhovujících DMU. Ojetiny z Německa už povětšinou nevyhoví věkovému limitu a v tuzemsku je toho zoufale málo… Teda když nebudu počítat RN z let 2009- 2012.
Fedora se dělaly delší dobu ne a tou dobou by je někdo v Německu už mohl vyřazovat
Pokud je Fedora Desiro, tak jejich výroba skončila 2008 🙂
Linty jsou na tom lépe, ale je to otázka, jak se kterému dopravci podaří něco sehnat.
Pořád se jedná pouze o předběžné tržní konzultace. Klidně se může stát, že požadavek na stáří bude zmírněn, až kraj zjistí, že požadovaná vozidla nejsou k dispozici.
No desira, blbe automatické opravy.
Pokud kraj nechce platit nové DMU (v podstatě už asi jen Pesa, nedejbože ŽOS Vrútky 🙂), tak dost pravděpodobně ten limit upraví.
Ony vlastně Desira, Linty i GTW nikoho neurazí, pokud se o ně dostatečně pečuje. Nedá se říct, že by uplynulých dvacet let v tomto segmentu vozidel bylo nějak extra přelomových, alespoň tedy z pohledu cestujícího.
Ne tak docela, nikde ve smlouvě není vedeno, že se musí jednat o stejné jednotky po dobu trvání smlouvy. Arriva tedy klidně může „dojezdit“ GTW do roku 2032-2033, s Linty teoreticky až do 2035. Mezitím stačí najít vhodnou náhradu.
Rozhodně to nemusí znamenat jedny vozidla po dobu smlouvy. Arriva půlku (2035) dojezdí s Linty, mezitím něco splaší.
Hmm samozřejmě to smlouva neříká ale silně pochybuju? Že by s tímto byznys plánem tu soutěž vyhráli.
Do Rožnova je to zralé na zadrátování, ne na BEMU. Minimální přeložky a máte z toho krásnou dojezdovku.
…že to je jen osobní doprava, netřeba utrácet za dráty…BEMU úplně pohoda, nebo?
Dráty samy o sobě nově cestující nepřitáhnou…je potřeba zrychlit trať, nabídnout nějaký služby na nádražích, parkování … kola
Mít na elektriku těch par vlaků není na moc dobrý business case.
Tak pořád je to finančně výhodnější než provoz BEMU.
Ovšem musí se kraji podařit, donutit SŽ k elektrifikaci.
Spíš stát, SŽ je jen podřízena organizace, která dělá jen co se jí řekne.
Podle mnoha zde zveřejněných zpráv tato organizace dělá jen to, co sama chce a Vámi psaná obhajoba je jen jedna z jejích mnoha účelových odůvodnění (spíše výmluv) pro svévolné jednání
Hlavně, že si rozumíme..
Provoz BEMU není až tak moc dražší oproti provozu EMU. Ať to zadrátujete nebo ne, vždy budete potřebovat nová vozidla místo současných naftových.
Samozřejmě, měl jsem na mysli komplet s přeložkami.
Zajímal by mě celkový koncept kraje, co všechno bude ještě nějakou dobu v dieselu. Zadrátovat Rožnov znamená nejspíš možnost použít BEMU na celou linku z Rožnova do Kojetína, kde z Hulína do Kojetína dráty budou určitě. Stejně tak se chystají dráty ze Starého Města do Veselí a do Luhačovic, tím se dají nasadit BEMU i na spoje do Bylnice a celý kraj je bez dieselů. (Dobře, ještě tam jsou Zborovice, ale ty pokud přežijí, dají se pomocí BEMU s tím rozsahem řešit taky.)
Tak dle návrhu už Rožnov-Kojetín pravidelně jezdít nebudou ale nahradí je je vlaky Rožnov-Vsetín-Bylnice.
OK, stáhnul jsem si ty oběhy a je to tak, do Rožnova mají zajet diesely z Kojetína jen jako posila, jinak to budou BEMU z Bylnice. Konkrétně má ta souprava z Rožnova většinou točit střídavě Valmez a Bylnici, a zdá se tedy že i v takovém oběhu se nabije dostatečně. Prostoje pod trolejí to prakticky nemá, podobně jako ta velkokarlovicko-bylnická linka.
Jako místní cestující Trať do Zborovic vedení kraje s kovedem už skoro 3 roky cíleně odstřeluje a neví jestli po roce 2029 nezavře provoz úplně mezitím SŽ sype do oprav tratě a chystá modernizace obou stanic zborovice a Zdounky kde u Zborovic chystá zrušení nákladní koleje kde se odstavují obilné vozy
V návrhu oběhů trať do Zborovic nadále figuruje, provoz je tam ale dost řídký…
pro příští rok sice nějaké spoje zůstaly ale kraj informuje cestující pomocí infromačních letáků ve vlacích o změnách v době kdy už jsou návrhy schválené a nemůžou se změnit takže celou dobu co se dalo pripomínkovat cestující nevěděli že se něco chystá aby se mohli bránit a případně zastavit zrušení spojů od prosince letošního roku
To bývá bohužel u všech organizací, že je potřeba aktivně sledovat úřední desky, nebo tady, vývěsky správy železnic o návrzích.
Pokud kraj chce šetřit, určitě je v pořádku, když vlak nahradí autobusem, co jezdí o víkendu ve stejném rozsahu, dá se v něm jíst a přepravovat 1-2 kola.
Jedno je jasné: SŽ Rožnovku do roku 2029 zadrátovat nestihne.
Leda by to byla první trať kterou se začne – což bude požadovat každý u té své lokálky, aby se začalo právě tou…
Na spoustu tratí už se prostá elektrizace alespoň kreslí. U Rožnova není nic ani plan kdy by to mohlo být.
Není ani ve výhledu na rozdíl od jiných. A výhledem myslím návrh na schválení CK MD.
Proč kraji stačí 30ti letá vozidla?? Proč nejsou podmínky na nové příp. max. do 10ti let staré vozidla? Pokud chceme mít kvalitní veřejnou dopravu tak nechápu proč se smiřovat s tak starýma vozidlama? To už tady přeci bylo….
Nezapomeňte, že v roce 2039 budou pomalu 30 let staré Regiosharky od ČD, což mi nepřipadá jako „tak staré vozidlo“ 🙂
Desetileté v roce 2039 znamená nové v roce 2029.
Možná kraj usoudil, že zmírněním požadavku na vozidla by mohl ušetřit zajímavé částky. Kvalitní veřejná doprava neznamená pouze rok výroby vozidel, ale třeba i četnost spojů, nebo cena jízdného.
Bude zajímavé srovnání ceny za km u této soutěže s přímým zadáním v sousedním MSK, kde by ČD měly jezdit asi za 217 Kč za kilometr
Ano, kupovat vlak za 160 mil Kč/kus (Regiopanter) a vyhodit ho po 10 letech by také mohlo znamenat zakoupení 10 elekrobusů za 12 mil Kč/kus (ref. SOR pro Opavu) a ještě zbyde.
I k tomu může vést nemístný požadavek na maximální stáří vozidla 10 let.
Tak kraj momentálně má na provozním souboru zasmluvněné mopaj Regionovy v původním provedeni a laků v počtu 4 kusů na linku Bystřice -hulin-kromeriz-zdounky-zborovice a šaryky na Kojetín a Vizovice kde tuším do loňska měl ještě 2 Regionovy pro linku Valmez-Rožnov kde už i tam jezdí šaryky s tím že Reginy dopravce nasazuje jako zálohu na tuto linku případně na Kojetín v nouzi i na zborku
Protože to by jednotky 844 dojezdily už v roce 2023, kdy by bylo 10 let tomu poslednímu vyrobenému. Což by bylo neskutečné plýtvání.
„Do 10 let“ a „nové“ je v tomto případě úplně stejná podmínka, protože žádné takto zánovní motoráky nejsou k dispozici. A Regiofoxy jsou komplet zasmluvněné v jiných krajích.
A teď ruku na srdce: když se požaduje nízkopodlažnost a klima, co nejhoršího tam může jezdit a jak moc je to problém?
Imho se hlavně chtějí vyhnout regionově, ale myslím, že to budou muset specifikovat jinak 🙂
Dunihlavy 🙂 Nejhorší by bylo nasadit tam nějakou nepovedenou modernizaci s nízkou spolehlivostí, ale tomu se někdy těžko předchází.
Víš, co za krámy jezdilo na Vlárské dráze za dob ČD? A jaký skok to byl, když přišly soupravy z 90. let? Oproti tomu nejhoršímu 810 skok v technice i o 40 let. Zvlášť po tom, co z velké části zmizely 845.
GTW a Lint naprosto splňuje požadavky dnešní dopravy.
Stačí se podívat na dolní Vláru a ten skanzen co tam je. Ještě že tady na 341 máme aspoň ty GTW a Linty..