Zlínský kraj má nové smlouvy s Českými drahami, potrvají do roku 2029
Novinkou na tratích bude jednotka RegioPanter, do kraje zamíří více RegioSharků.
České dráhy mají jistotu provozu na některých tratích ve Zlínském kraji až do roku 2029. Stávající smlouva končí příští rok. Důvodem jsou i průtahy s elektrizací trati do Zlína, na jejíž dokončení byl původní kontrakt nastaven.
Nové smlouvy budou platit od prosince 2023 do prosince 2029. Jde o provozní soubory A – Zlín střed a C – Zlínský kraj elektrická trakce. České dráhy v nich v takzvaných tržních konzultacích za minulé krajské vlády uhájily provoz a nabídly nejlepší podmínky.
Podle náměstka generálního ředitele a člena představenstva Českých drah Jiřího Ješety dopravce od roku 2025 nasadí pět nových elektrických jednotek RegioPanter. „Půjde o moderní bezbariérové vlaky, které nabídnou pohodlné a komfortní cestování. Nasadíme je na trati z Přerova do Břeclavi,“ řekl Ješeta. Třívozové jednotky RegioPanter cestujícím nabídnou komfortní interiér, téměř 240 míst k sezení, wifi připojení nebo možnost nabíjet drobnou elektroniku.
Další novinkou bude šest jednotek RegioShark, které budou do Zlínského kraje redislokovány z jiných krajů a nahradí zde motorové jednotky Regionova. „Žraloci“ zároveň doplní šest jednotek RegioShark, které už v kraji jezdí. Díky novým smlouvám ČD investují do zlepšení dopravy ve Zlínském kraji přes 800 milionů korun.
Výběr v tržních konzultacích
I tentokrát kraj vybíral dopravce v tržních konzultacích. Jde o značný rozdíl oproti Moravskoslezskému kraji, který se rozhodl včera bez porovnání s konkurencí nechat většinu výkonů Českým drahám přímým zadáním.
„Na počátku tržních konzultací jsme oslovili všechny čtyři velké hráče provozující v České republice veřejnou drážní dopravu. Relevantní zájem projevili dva dopravci. Po sérii jednání jsme jako nejvýhodnější vyhodnotili nabídku Českých drah, se kterými se nám podařilo dojednat velmi výhodné podmínky i cenu. Hodnota kontraktu činí řádově 2,5 až 3 miliardy korun,“ informoval náměstek hejtmana pro dopravu Radek Doležel. Smlouvy dosud nejsou v registru.
Všechna stávající i nová vozidla v provozních souborech A a C budou osazena odbavovacími terminály, tzv. validátory a mobilním zařízením MOPAJ, sloužícím k samoobslužnému zakoupení jízdenek. V nástupním prostoru části vlakových souprav budou instalovány také sčítací technologie. Drážní regionální doprava je ve Zlínském kraji rozdělena do čtyř provozních souborů.
České dráhy dál provozují v kraji ještě soubor D, který obsahuje tratě 281, 303 a 305. Nové smlouvy na provozní soubory A a C tak prakticky navazují na stávající kontrakty platné do konce příštího roku. Díky prodloužení spolupráce navíc dojde k provázání mezi soubory A a D, což přinese především optimalizaci oběhů vozidel. Soubor B provozuje Arriva vlaky.
(v textu bylo původně nesprávně uvedeno, že současné smlouvy končí v roce 2026, za chybu se omlouváme)