Zlínský kraj finišuje se soutěží na železniční dopravce, vlaků výrazně přibude
Cestující ve Zlínském kraji čeká od příštího prosince výrazné navýšení počtu spojů a s velkou pravděpodobností na některých tratích i
Cestující ve Zlínském kraji čeká od příštího prosince výrazné navýšení počtu spojů a s velkou pravděpodobností na některých tratích i změna dopravce. Zlínský kraj je dalším regionem, který se rozhodl zajistit provoz vlaků na další roky takzvaným přímým zadáním, kdy ale osloví více dopravců a v podstatě je nechá soutěžit.
„Finišujeme výběr, na přelomu října a listopadu by mělo být rozhodnuto,“ řekl náměstek hejtmana Pavel Botek (KDU-ČSL). Zlínský kraj rozdělil tratě do celkem čtyř souborů, v jednom z nich už teď mají jisté pokračování České dráhy. Jde o trať z Kojetína do ValašskéhoMeziříčí, kde jezdí motorové jednotky RegioShark pořízené s přispěním evropských dotací. Proto zde musí ještě další čtyři roky jezdit.
Pro další soubory ale kraj oslovil celkem pět dopravců, ve hře zůstali tři. GW Train Regio odmítl hned na začátku, RegioJet podal nakonec nabídku jen na jeden soubor a ještě výrazně dražší. Ve hře tak jsou České dráhy, Leo Express a Arriva. Od každého dopravce bude chtít v příštích dnech finální nabídky, posuzovat přitom budou nejen cenu, ale i nabízenou kvalitu vlaků.
„Dopravci mohou podávat různé varianty nabídek. Nechceme jen ultramoderní vlaky za vysokou cenu, nemělo by ale dojít ke snížení kvality oproti stávajícímu stavu,“ dodal Botek. Podle něj byl znát velký rozdíl v přístupu dopravců: zatímco alternativní dopravci jevili o zakázky velký zájem, České dráhy musel kraj několikrát upozornit, že pokud se včas nepřihlásí, nebude jejich nabídku později ani brát v úvahu.
Kraj vypracoval nový dopravní plán, který počítá s výrazným navýšením počtu spojů. Ze stávajících 3,5 milionu vlakokilometrů za rok má dojít k navýšení na 4,9 milionu vlakokilometrů. „Vracíme se na hodnoty před deseti lety. Dojde k jiným oběhům i navýšení počtu vozidel,“ dodal Botek. Podle něj už nešlo jít cestou dalších škrtů. Kraj dosud platí Českým drahám ročně 370 milionů korun.
Ve hře jsou celkem tři provozní soubory, dva z nich jsou jen na čtyři roky, jeden na deset let. Každý má zhruba stejný počet kilometrů, lehce přes milion ročně. První je elektrifikovaný provoz po trati 330 mezi Břeclaví a Přerovem. „Je to záměrně jen na čtyři roky, protože počítáme s tím, že dojde k elektrizaci tratě z Otrokovic do Vizovic, pak bychom vysoutěžili novou smlouvu,“ vysvětlil Botek. Podle něj se kraj nebrání ani nabídce, kdy by na jednom z hlavních elektrizovaných koridorů jezdily dieselové jednotky s dostatečnou akcelerací. Druhý balík čtyřletých smluv se týká některých regionálních tratí včetně spojení Otrokovice – Vizovice.
Zřejmě nejzajímavější z pohledu dopravců je nabídka spojení na Vlárskou dráhu, kde kraj uzavře desetiletou smlouvu. Kromě navýšení počtu spojů chce protáhnout některé spoje až do Rožnova pod Radhoštěm přes Horní Lideč a Valašské Meziříčí.
Zlínský kraj postupuje stejným způsobem jako řada jiných krajů. Smlouvy sice zadá přímo, ale nikoliv bez porovnání nabídek. Jde o takzvané tržní konzultace. Dopravci nemohou takový výběr napadnout u antimonopolního úřadu. Takto už například vybral Ústecký kraj RegioJet pro provoz elektrických tratí.
Cestující ve Zlínském kraji čeká od prosince příštího roku ještě další velká změna. Kraj, jako jeden z posledních, chce zavést integrované jízdné. Pilotní projekt chce spustit už příští rok na jaře, od prosince by měl být integrovaný celý kraj.