Zlín s Otrokovicemi marně hledá výrobce trolejbusů. První soutěž zrušil sám, za druhou dostal pokutu
Podle ÚOHS dopravní podnik nastavil kritéria omezující hospodářskou soutěž, stěžovala si Bozankaya.
Přes rok se Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO) snaží najít výrobce až 25 pěti nových parciálních trolejbusů pro provoz v obou městech. Zatímco první soutěž bez většího vysvětlování zrušil dopravní podnik, druhou mu již pravomocně zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten přidal ještě pokutu 30 000 za chyby v soutěži. DSZO odmítá chyby komentovat.
Rozhodnutí zveřejnil ÚOHS na svých stránkách, jak zamítnutí rozkladu, tak prvoinstanční rozhodnutí. To je nezvykle dlouhé, úřad v něm nezvykle detailně popsal nefungující trh s trolejbusy v Česku. Na úřad se obrátil turecký výrobce Bozankaya, který se snaží zatím neúspěšně proniknout na český trh. Vyhrál soutěž v pražském dopravním podniku, který půl roku po prvním vyhlášení vítěze nedospěl k podpisu smlouvy.
Soutěž na 70 trolejbusů pro Prahu vyhrála turecká Bozankaya, ÚOHS zamítl rozklad Škody
„Zadavatel stanovil zadávací podmínky v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Nepřípustně omezil okruh potenciálních dodavatelů,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Bezdůvodná překážka soutěže
DSZO stanovil požadavek předložení seznamu minimálně 4 významných dodávek trolejbusů z toho 2 významných dodávek „dlouhých“ (dlouhých/kloubových karoserií (kategorie od 17 do 19 m)) trolejbusů a 2 významných dodávek „krátkých“ trolejbusů (do délky 13,5 m) dodaných za poslední 3 roky před zahájením zadávacího řízení. „V důsledku kumulace těchto požadavků vytvořil bezdůvodnou překážku hospodářské soutěže,“ uvedl Švanda.
Úřad už v minulosti zkoumal trh trolejbusů a konstatoval, že se do soutěží v Česku v letech 2017–2021 hlásila vždy jen Škoda Electric. V této soutěži konstatoval, že by se mohla opět přihlásit jen Škoda, případně ještě polský Solaris. „Který však v zakázkách vystupuje jako poddodavatel karoserií pro Škoda Electric,“ uvedl ÚOHS. SOR Libchavy ani švýcarský HESS podmínku nesplňují, uvedl úřad.
DSZO odmítá případ komentovat. „Z důvodu soudního řešení případu se DSZO zatím nebude na toto téma pro média vyjadřovat,“ uvedl mediální zástupce firmy Vojtěch Cekota. DSZO si na administraci zakázky vybral opakovaně brněnskou firmu EuroPace. Vlastní chyby dopravního podniku výrazně snižují šance, že se podaří na nové trolejbusy získat dotaci.
I první soutěž řešil ÚOHS, DSZO ji ale zrušil sám od sebe ještě před tím, než antimonopolní úřad pravomocně rozhodl. V první instanci soutěž rovněž zrušil. Problematické bylo především kritérium doby dodání, které zvýhodňovalo výrazně soutěží s vozidly již schválenými pro provoz v Česku.