Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje Zprávy

Žižkovská Seifertova ulice se promění. Důraz bude kladen na využití dešťové vody

Možná budoucí podoba Seifertovy ulice. Pramen: IPR
Možná budoucí podoba Seifertovy ulice. Pramen: IPR
Proměna má vyřešit především tři problémové body této části Žižkova, mimo jiné schodiště mezi Táboritskou a Chelčického ulicí.

Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) udělal další krok k celkové proměně Seifertovy ulice, která patří k nejdůležitějším tepnám Žižkova. Vypsal výběrové řízení na tým, který vytvoří „koncepční studii architektonického, krajinářského a dopravního řešení ulice“.

Pražští plánovači hovoří o pilotním projektu, kdy bude v Praze vůbec poprvé kladen velký důraz na „opatření spojená s klimatickou změnou, a to zejména systém hospodaření s dešťovou vodou“. Uchazeči se mohou hlásit do 31. května. Předpokládaná hodnota zakázky činí dva miliony korun.

Nápad na celkovou proměnu Seifertovy ulice souvisí s nutnou rekonstrukcí tramvajové trati, kterou už od loňska kreslí Metroprojekt. Počítá se například s posunutím zastávky Lipanská zhruba o dvě stě metrů níže ke kostelu na úroveň Sladkovského náměstí. Ještě významnější dopad na cestující pak bude mít zřejmě i přesun zastávky Husinecká k náměstí Winstona Churchilla. Po desetiletí užívané názvy zastávek Husinecká a Lipanská tak z dopravní mapy patrně zmizí.

„Rekonstrukce tramvajové trati je významnou příležitostí pro zvelebení celé ulice a její přiblížení více lidem. Zpracovatelé studie budou muset hledat rovnováhu mezi potřebami komfortu tramvajové dopravy, dostatečného prostoru pro pěší a cyklisty, nových stromořadí, a nároky na parkování. Věřím, že rekonstrukce Seifertovy ulice se může stát dobrým příkladem, jak má být navržena významná městská ulice v době extrémních výkyvů počasí a vážných dopadů klimatických změn,“ uvedl místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut.

Rekonstrukce Seifertovy ulice je spolu s rekonstrukcí navazující Táboritské ulice (včetně trati) plánována na rok 2024. Do budoucí podoby ulice mohou mluvit i občané, a to formou online dotazníku. Proměna má vyřešit především tři problémové body této části Žižkova. Jde o místo styku ulic Seifertovy a Chlumovy, schodiště mezi Táboritskou a Chelčického ulicí a okolí obchodního centra Bezovka u Olšanského náměstí.

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

Tady by se to dalo vyřešit 300 metrů dlouhým tunelem pro auta pod Táboritskou a Seifertovou.

Jenda

První myšlenka, která mě napadla, ale v Praze zatím sníme i o zcela kritické dopravní infrastruktuře. Podobné výstřelky se už nevejdou ani do snů.

medical_examiner

Proč? Máte plný HDD?

Jan

OK, není problém. Ale každé auto bude platit mýtné za průjezd, aby se tato stavba zaplatila. Rád bych věděl, kolik řidičů by reálně bylo ochotno toto platit, aby se jim o pár minut zrychlil průjezd. Pokud vám to ekonomicky vyjde, neváhejte to předložit dopravní komisi Prahy 3, my se tím budeme vážně zabývat.

px50

Průzkum zajímalo by mě, kolik pisatelů pod tímto článkem je reálně bydlícím občanem Prahy 3 – Žižkova a má možnost tudy chodit, projíždět. Kdo ANO=dejte zelený palec, kdo NE=červený palec. Díky

laska

Chodí a projíždí (MHD i autem) Seifertovou i dost lidí co na Praze 3 nebydlí.

MaT

No já sice bydlím na Praze 2, ale pohybuji se tam také dost často…

Willy

Do této centrální oblasti by měl být povolen vjezd jen pro dopravní obsluhu a nikoli aby tudy vedla průjezdní trasa a zkratka pro dojížděče.

Olda

Tam jezdí jen cvok. Největší smysl má Slezská do centra, Vinohradská->Ondříčkova z centra.

Pražský cyklista

Neuvěřitelné, toto je už kolikátá navržená úprava? Je smutný, že jen tohle navrhování na papíře (PDF) stojí stejně jako by tam něco skutečně opravili.
mééé

Erik

Jeden online dotaznik jiz byl.. dokonce byl vyhodnocen, ze si zizkovsti presun zastavek nepreji a zase se dela novy.. kazdy, at si udela obrazek sam..

Roman Soudný

Holt se budou ptát tak dlouho, dokud jim nevyjdou ty správné odpovědi. IPR je v těchto věcech nekompromisní, tlačí si svoji vizi a místní ho moc nezajímají.

Fučida

Tzv. hlasování na irský způsob.

mirek

Ne.

Facepalm

Odborný věci se nedaj řešit hlasováním.

mirek

„online dotaznik“, aha 😀 V online dotazníku se dá naklikat cokoli. Pravda je taková, že ten přesun a vznik nové zastávky je žádoucí, mezistaniční vzdálenost je vzhledem k hustotě zástavby extrémní.

Erik

Bydlite v teto casti? Ja pres 30let.. neznam cloveka, ktery by si stezoval. Husinecka-lipanska je idealni. Ale chapu, kdyz mate normativne vzdalenosti, tak se musi dodrzovat, dej co dej.

dejf

tak zase nápad obsloužit líp ekonomku a novou výstavbu v dolní části italský je rozhodně hodnej dalšího rozpracování. bylo by fajn jet dolů Siwiecovou a nezahnít na přechodu skrz souvislej proud studentů, který ta procházka z husinecký taky zrovna dvakrát nebaví. ale na husinecký vzniká další výstavba a tim i přepravní poptávka. no sice by byly dost blízko u sebe, ale jestli by spíš nestálo za to se zamyslet nad novou zastávkou náměstí Winstona Churchilla. místa tam je docela dost, otázka je co by to udělalo s jízdníma dobama a jaký by to mělo další následky.

Miroslav Zikmund

Přejít ze zastávky BUS WCh na TRAM Husinecká nikomu na zdraví neuškodí, podle potřeby tam chodím a trocha pohybu nevadí …

Erik

Souhlasim s vami, ale zde to asi nevysvetlime. Bohuzel.

Jan

Samozřejmě, chodit neuškodí nikomu a ani to moc nevadí, pokud to je konec vaší cesty a pokud je vaší zdraví bezvadné. Ale lidé, kteří chtějí přestoupit bus/tram nebo dojít na nádraží budou odrazeni špatnou vazbou a prodloužením cestovní doby o několik minut, potom začnou uvažovat o dopravě autem nebo jiným způsobem a to nechceme.

Jan

Jako obyvatel Žižkova trvdím, že je daleko od ideálního. Je to jeden z nejdelších úseků, který tu máme, spolu s Olšanské náměstí – Flora. A je to v kocpovité zástavbě, kam chodí na zastávku obyvatelé nejen ze Seifertovy ale i z přilehlých ulic. A škrábat se do kopce třeba 400 metrů není pro část občanů s horším zdravím nebo pro matky s kočárkem přijatelné. Všude jinde na Praze 3 a okolí je vzdálenost mezi zastávkami výrazně kratší.

Roman Soudný

Naopak, je to jedno z mála míst kde tramvaj nezastavuje jako u pes u každýho patníku.

medical_examiner

Třeba jako z Barrandova na Malostranské náměstí…

Jan

To dá rozum, že v husté zástavbě (jedné z njehustších v Praze) je dobré zastavovat jednou za tři až čtyři bloky a ne více.

Roman Soudný

Když budete zastavovat častěji, ničemu to nepomůže, akorát prodloužíte jízdní dobu. Ti lidé tam stejně dojdou, 250 metrů pro ty co bydlí přímo u kolejí přesně napůl cesty mezi zastávkami není žádná závratná vzdálenost a těm co bydlí ve větší vzdálenosti se ta cesta o tolik nezkrátí, čím dál bydlí, tím menší ta úspora je.

Jenda

Seifertova je podle mého názoru moc úzká na to, aby se vedle nekonečného proudu rychle jedoucích aut mohla „více přiblížit lidem“, jak říká pan místostarosta. Ale třeba se to projektantům povede. Nebýt té extrémní dopravní intenzity, mohla by to být vcelku výstavní ulice.

Facepalm

A on ten současný nekonečný proud aut nějak podmiňuje existenci Sifertky, že musí zůstat bezpodmínečně zachován? Projekty jako je tento, musej řešit budoucnost, nikoli posouvat stav z roku 1950 na stav roku 1995.

Pražec

Já bych ho teda radši zachoval, protože jinak se to všechno bude muset vejít do Husitské…

rychlodráha

To se postupně vyřeší.
Jednak čím dál míň mladých ve městě „nutně potřebuje auto“. Potom když ta kolona bude v Husitské neúnosná, lidi tam pomalu přestanou jezdit. I největší autista časem pochopí, že nejdražší komodita je čas.

Jmfjv

„čím dál míň mladých ve městě“ …….. Problém je v tom, že lidé žijí i v jiných názorových bublinách, vztazích a režimech, než je ta Vaše, sluníčkově ideologicky čistá. Představě, že lidi přerovnáte k tomu správnému myšlení se říká sociální inženýrství nebo občanská válka. A ani tyto nástroje to nevyřeší.

Facepalm

Co to melete? Prostě si dost mladejch auto nekupuje, protože není kde zaparkovat, na ulici vám ho párkrát za rok vykradou a když jedete někam o víkendu, tak si ho prostě půjčíte. To není o ideologii, ale znalosti elementární matematiky, voni občanská válko a sociální inženýrství.

Majkl

Když jsem bydlel na Vinohradech a na Žižkově, tak jsem řidičák nepotřeboval. A dodnes spousta lidí požaduje kvalitní veřejnou dopravu oproti smradu ve městě. Když jsem si časem udělal licenci na hnací drážní vozidlo a řidičák na auto a změnily se i další poměry v rodině tak jsem zvolil okrajovou část Prahy s dostačující infrastrukturou silnic a parkování. Jinak tyhle čtvrti prostě v 19. století na auta nekonstruovali. Tak to je prostě. Auto tam každý opravdu mít ani nemůže. A kdo se ohání nějakejma sluníčkama a přivolává hesla typu válka je klasicky zavedený. Častý jev bohužel.

rychlodráha

Občanská válka? Měl byste vyhledat lékaře. Pokud by vás neprohlásil nepříčetným, tak právníka.

medical_examiner

Zbavení svéprávnosti neřeší soud?

Jakub P

Víte, co je skutečně rozšířené sociální inženýrství s velmi nepříznivými dopady na společnost? Když se ve městech 90 % prostoru na ulicích věnuje autům, kterými v tom městě jezdí jen cca čtvrtina lidí (a to i za podmínek, kdy auta dostávají takto neadekvátní část prostoru, kdyby ho měla míň, nejspíš by jimi jezdila ještě menší část lidí.

Zajímavé je, že daleko častěji se za sociální inženýrství označuje snaha tuto nespravedlnost napravit.

Jan

Jo, takže podle vás je to správné myšlení omezit chodníky na nejužší možnou (a normy porušující) míru, vrazit tam dva pruhy parkování a dva pruhy průjezdné, tramvaje ať si poskakují v kolonách že? Já fakt nechápu tenhle automobilový fanatismus. Kvůli jednotkám lidí se zabere celý pás ulice před domem, kvůli menší části se upřednostňuje méně efektivní a více místa zabírající individuální doprava, přitom zrovna v Seifertově přepraví daleko více cestujících ty tramvaje.

dejf

ano, že je čas nejdražší je pravda. spousta lidí něco i veze a do MHD to naložit je poněkud problematické, většinou ty věci nevozí z nudy a nakonec ten čas naúčtujou nám všem. život v takovym utopistickym městě bude krutě drahej…

MaT

Spousta? Mohl byste to kvantifikovat nějak přesněji? Třeba že 70 % jsou řemeslníci, co si musí vézt několik beden s nářadím a materiálem? Nebo to bude jen třeba 50 %? Nebo možná 30 %? Tak ono každých 10 % aut kdyby z běžného denního provozu zmizelo, tak by to bylo dost znát…

rychlodráha

Jj, těch řemeslníků a zásobování je cca 10 % provozu. Maximálně. I kdyby ta nutná doprava autem byla 1/3 pořád tu máme 2/3 úbytek. Dost prostoru pro lidi, MHD a předzahrádky.

Jan

Dnes se právě ukazuje jak je efektivní rozvážet zboží hromadně dodávkou než aby si každý vozil svoji tašku nebo balíček svým autem. Kurýrní služby vám to dovezou před dům, stejně tak nákup potravin. Jedno auto nadradí desítky jiných, takže zbyde místo pro ty kteří to potřebují a jinou alternativu nemají.

mirek

Zachovat problém místo jeho řešení? Ještě že to město neřídíte vy.

MHD

O vás je známo, že byste všechna auta zakázal. Ale zkuste navrhnout řešení, které by nebylo drahé a které by neznamenalo nová omezení.

Frantisek

Omezení bohužel v nějaké formě přijít musejí, pokud nechceme město utopit v houstnoucích kolonách aut. Současná dopravní rozežranost k řešení nevede, vše se jen přesouvá a dále množí.

Facepalm

To by mne zajímalo, kde je to známo, krom vašeho dojmu teda. Auta bych rozhodně nezakazoval, pouze bych je za každou cenu nepreferoval, jak tu bylo doteď zvykem. Město prostě není tak veliké, aby každý, kdo se v něm pohybuje, zabíral 10 m2, to je prostě holý fakt.

Jinak, proč by mělo být řešení laciné a neomezující? Jsou snad laciné a nikoho neomezující veškeré ty autostrády budované doposavad skrz město? To řešení by mělo mít smysluplné náklady a mělo by akcentovat, že primárním smyslem existence města není neomezený průjezd aut, ale kvalitní životní podmínky pro jeho obyvatele.

Georg

naprosty souhlas.

Jaaa

Jak koukám na ty obrázky, tak vzhledem k šířce té ulice bude problém i s těmi zaparkovanými auty.

Facepalm

Osobně razím názor, že kdo nedoloží, že má parkovací místo mimo veřejný prostor, tomu by nemělo být auto vůbec přihlášeno. Parkovat na ulici je úplně to samý, jako si tam odložit ledničku a skříň se zimníma hadrama. Což myslím nikoho nenapadne, ale u aut se to považuje za normální.

p73

Faktem je, že pro dlouhodobé stání mimo ulici chybí infrastruktura.

Neříkám, že by to mělo být zdarma – ale mnohde chybí vůbec ta možnost. Jak je to tady teda ale netuším.

mirek

Když budou lidi ochotní platit adekvátní částku za garáže, tak jich vznikne spousta a za soukromé peníze.
Dokud je ale zabírání místa na ulici zadarmo a ještě brané jako nějaký nárok, tak se nezmění nic.

mirek

Spousta lidí si myslí, že si koupí auto a má nárok kdekoli na parkovací místo zdarma. Znám i rodiny, co mají víc aut než členů domácnosti a nadávají, že se u nich nedá nikde zaparkovat. Souvislost jim vůbec nedochází.

Jaaaa

Trochu víc Japonska do ČR? To neprojde. 😀

Olda

Zakázat ve Slezské parkování a udělat ji dvouproudou?

mirek

A ty proudy aut a smog tam dnes nikoho neomezují?

Jenda

Však já s tím souhlasím, ale bohužel moc tomu nevěřím. Tranzit od východu je skrz Seifertovu značný, protože navazuje na „dálniční“ Olšanskou, přitom zrovna tímhle směrem existuje vcelku kapacitní alternativa (Spojovací -> Rohanské nábřeží). Místní už by pak snad nějak pobrala Husitská.
Vůbec ideální by byl tunel od Olšanského náměstí k Bulharu, ale tak to jsou úvahy pro 27., možná 28. století.