Boeing uzavřel kapitolu legendárních letadel 747, předal poslední vyrobený kus

Poslední Boeing 747. Foto: BoeingPoslední Boeing 747. Foto: Boeing

Po více než padesáti letech skončila výroba letadla, které se bez nadsázky stalo jednou z legend světového letectví. Boeing v

Po více než padesáti letech skončila výroba letadla, které se bez nadsázky stalo jednou z legend světového letectví. Boeing v úterý předal poslední vyrobený kus letounu řady 747. Čtyřmotorový stroj přinesl revoluci v létání, díky němu se staly dálkové trasy mnohem dostupnější.

Poslední vyrobený Jumbo Jet převzal v Everettu nákladní dopravce Atlas Air. Jde o symbolické zakončení éry, která začala v roce 1967. Atlas Air přebírá letadlo s výrobním číslem 1574. Právě nákladní dopravci se postarali o to, že i když výroba skončila, na obloze budou jumba ještě desítky dalších let. Osobní dopravci se jich v poslední době spíše naopak zbavovali, poslední dodávka 747 v osobní verzi byla pro Lufthansu a Korean Air.

První jumbo vyrobil Boeing v roce 1967, do komerčního provozu se letadlo dostalo v roce 1970. „Je to úžasné letadlo, které skutečně změnilo svět. Jsme pyšní na to, že bude létat ještě řadu let po celém světě,“ řekla viceprezidentka Boeingu Kim Smithová.

V provozu stále 500 kusů

Boeing se rozhodl pro ukončení programu 747 před třemi lety, kdy už bylo jasné, že nastal odklon od čtyřmotorových letadel, posledními zákazníky byli už jen nákladní dopravci. Letadlo bylo prvním širokotrupým strojem se dvěma uličkami na palubě. Celkem se jich vyrobilo 1574 kusů. Postupně je dopravci vyřazují z osobní dopravy, stále je ale v provozu zhruba 500 strojů.

Atlas Air kupuje letadla kvůli uspokojení rostoucí poptávky po nákladní letecké dopravě. „Boeing 747-8F je nejlepší a nejuniverzálnější nákladní širokotrupé letadlo na světě a jsme rádi, že rozšíříme flotilu o tyto čtyři stroje,“ řekl předloni šéf Atlas Air Worldwide John W. Dietrich. Atlas Air bude letadlo provozovat pro logistickou skupinu Kuehne + Nagel. Letadlo má na přídi i obrázek hlavního konstruktéra Joea Suttera.

Boeing 747 se stal ikonou světového letectví nejen díky svým technickým parametrům, ale i díky designu. Šlo o první letadlo se dvěma palubami, „hrb“ zabírá zhruba třetinu délky trupu. V osobní dopravě sloužil pro prémiové třídy, v nákladní umožnil přepravu větších nákladů. Konec výroby 747 znamená uvolnění prostor v závodě v Everettu. Boeing část hal využije pro montáž modelu 737 MAX.

Ukončení výroby se věnuje řada odborných médií. Doporučit lze například text v Seattle Times.