Zisk Letiště Praha se blíží předcovidové době, loni vzrostl o miliardu

Letiště Praha, prst C. Letadla Smartwings, Iberia, Emirates. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště Praha, prst C. Letadla Smartwings, Iberia, Emirates. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Pro letošek očekává vedení Letiště Praha překonání hranice 18 milionů cestujících, čímž by padl rekord z roku 2019. 

Letiště Praha v loňském roce hospodařilo s čistým ziskem 2,5 miliardy korun, což je meziročně o miliardu více. Provozní zisk EBITDA pak loni vzrostl o 1,2 miliardy na 4,3 miliardy korun. Oznámilo to dnes vedení letiště.

„Pokračujeme v pozitivním trendu hospodaření, kdy se naše společnost vrátila k ziskovosti, jakou měla před pandemií. Potvrzuje se tak, že jsme již nahradili výpadky provozu ČSA a letů z Ruska a Ukrajiny. Jsme tak mimo jiné lépe připraveni na postupné financování modernizace letiště,“ komentoval to šéf společnosti Jiří Pos.

Letiště se loni přiblížilo výsledkům před covidem, zatím je ale nedorovnalo. V posledním předcovidovém roce 2019 činil provozní zisk EBITDA 4,5 miliardy korun, čistý zisk byl 3 miliardy. Letiště tehdy odbavilo rekordních 17,8 milionu cestujících, v roce 2024 to bylo 16,4 milionu cestujících.

Letecké výnosy (poplatky) loni dosáhly 6,4 miliardy korun, další 3 miliardy korun byly výnosy z neleteckého obchodu. Jde o výnosy například z pronájmů obchodních míst nebo parkování. Investice loni činily 1,6 miliardy korun.

Pro letošek očekává vedení Letiště Praha překonání hranice 18 milionů cestujících, čímž by padl rekord z roku 2019.

Letiště Praha patří státu, akcionářská práva vykonává ministerstvo financí, které je také příjemcem dividend. Vzhledem k velkým rozvojovým plánům letiště (především přístavbě a modernizaci terminálů za cca 22 miliard) oznámily letiště a ministerstvo „přizpůsobení dividendové politiky těmto plánům“.

V letech 2023 až 2027 činí odvody do státní kasy 20 procent ze zisku, následně by mělo mít letiště dividendové prázdniny. Zhruba v té době by měla začít velká přístavba Terminálu 2, což bude de facto stavba nového terminálu. Investice má jít z vlastních zdrojů, případně úvěrů.

Dividendová politika se ale může kdykoliv změnit.

Tagy letiště praha
2 komentáře